تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810481547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از اولين پيش‌كنگره شعر زنان تهران؛زبان فراجنسيتي همه تعارضات را از بين مي‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از اولين پيش‌كنگره شعر زنان تهران؛زبان فراجنسيتي همه تعارضات را از بين مي‌برد
خبرگزاري فارس: يك شاعر و پژوهشگر زن گفت: بايد دانست كه زبان فراجنسيتي همه تعارضات را در راستاي اصل تعادل خلقت از بين مي‌برد.


به گزارش خبرنگار فارس، زهرا عبدي در مراسمي كه در سراي اهل قلم با عنوان پيش‌كنگره شعر زنان تهران و با موضوع «زن و ادبيات» تشكيل شده بود، سخن مي‌گفت.
عبدي، شاعر و پژوهشگر در مورد شعر زن و جايگاه آن گفت: بايد پرسيد اگر فرض كنيم خواهران شكسپير همانند او داراي استعداد نويسندگي بودند آيا مي‌توانستند به مقام شكسپير برسند؟ قطعاً جواب منفي است.
وي به موضوعي ديگر اشاره كرد و گفت: هرگاه بحث از ادبيات زنان پيش مي‌آيد با اين پرسش مواجه مي‌شويم كه چرا اغلب شاعران و نويسندگان مرد هستند؟
وي با اشاره به اين سؤالات گفت: امثال اين سؤالات و هزاران سؤال ديگر ممكن است در اين باب وارد شود ولي بايد گفت: هيچ زني زن به دنيا نمي‌آيد بلكه زن مي‌شود اين بدان معناست كه مفهوم جنسش به معناي مؤنث و جنسيت به معناي زنانگي متفاوت است.
وي ادامه داد: مفهوم جنسيت به تمام رويكردهاي اجتماعي گفته مي‌شود كه در آن تمامي خصوصيات زن شكل مي‌گيرد.
وي به بحث تصويرگيري كتاب‌ها و جايگاه زن و تصوير اشاره كرد و افزود: ما در كتاب‌هاي درسي شاهد اوج تفكيك جنسيت هستيم.
عبدي به كتاب‌ها اشاره كرد و گفت: ما در اكثر كتاب‌ها كه بحث از فداكاري و ايثار مي‌آيد شاهد تمثيل‌ها و واقايعي هستيم كه مردها در آن مطرح شده‌اند همانند داستان ريزعلي ‌خواجوي يا حسين فهميده.
وي با اشاره به اين نكته گفت: اگر مي‌خواهيم شاهد تغييرات باشيم بايد از كتاب‌هاي درسي شروع كنيم و اين تفكيك جنسيت را از بين ببريم.
وي با انتقاد از اين كه در چند سال گذشته زنان از عرصه‌هاي ادبيات به حاشيه رانده شده‌اند گفت: جامعه و فرهنگ از ساخت تقابل‌هاي بين زن و مرد به شكاف مي‌رسد. مثلاً مي‌گويند ايستايي با زن است و پويايي با مرد، فكر و عقل با مرد است و قلب با زن كه همه اين‌ها از آن شكاف حكايت مي‌كند.
وي به جايگاه منفعل زنان در شعر و داستان و سريال‌ها، فيلم‌ها و تبليغات تلويزيون اشاره كرد و تصريح كرد: در داستان‌ها اغلب ما با يك زن خوب، رنج‌كش، ستمديده يا ترسو، ضعيف و ولخرج روبرو هستيم كه مديريت بحران را نمي‌داند. اين ديد بايد تغيير كند تا پيشرفت حاصل شود.
وي افزود: اگر ما بخواهيم به يك تغييري در چگونگي و بازنمايي شخصيت زنان در داستان برسيم بايد خوانش‌هاي جديدي ايجاد كنيم.
عبدي گفت: در اينجا بايد اين بحث مطرح شود كه ادبيات زنان چيست؟ اين موضوع از دو جهت قابل تأمل است. اول نقش زن در ادبيات و چگونگي بازنمايي نقش زن در آثار ادبي و دوم نقش آثار ادبي كه زنان در فرهنگ جامعه آفريده‌اند.
وي به نقش زن اشاره كرد و تأكيد كرد: كشور چين در قرن 15 در وضعيتي قرار داشت كه تعداد شاعران زن آنها بسيار زياد بود و آثار توليد شده فراوان و اين دگرگوني به خاطر آن بود كه هنوز تفاوت‌هاي جنبسيتي وجود نداشت.
وي به موضوع فراجنسيتي اشاره كرد و گفت: كالريج در مورد مسئله فراجنسيتي مي‌گويد يك ذهن بزرگ يك ذهن فراجنسيتي است و زن و مرد با استفاده از اين زبان حركت مي‌كنند.
وي با اشاره به نقش زن در تلويزيون گفت: زن در تلويزيون اغلب ولخرج، مال به باد ده، كم عقل، حسود، بخيل است و دورانديش نيست و زن در سينما در التذاذ بصري است و ما شاهد پي‌رنگ زن خوب و بد هستيم.
وي گفت: بايد نوع جديدي از بازنمايي با قرائت نويني به خواننده آموزش داده شود چرا كه بيشتر زنان به دليل عدم اشراف به موضوع، خوانش مردانه را ترجيح مي‌دهند.
سودابه اميني، دبير دومين كنگره شعر زنان تهران نيز در اين نشست گفت: اين كنگره كارنامه 30 ساله شعر و جايگاه زنان را بررسي كرده و بر آن است تا انگيزه و خلاقيت‌هاي بانوان را بارور كند.
وي گفت قطعاً در پي آن هستيم كه اين كنگره نيازهاي بانوان شاعر را برطرف كند و هيچ‌گاه تلاش نمي‌كنيم شعر زنان را در برابر ديگر زنان و يا شعر زنان را در برابر مردان قرار دهيم.
اميني تصريح كرد: زنان شاعر با واقعيت در زمينه شعر اجتماعي، پايداري، نمادگرا و اساطيري زنان قلم مي‌زنند و حقيقتا هم موفق گام برداشته‌اند.
وي در پايان افزود: بايد به فكر آن باشيم كه انجمن شعر زنان در تهران پايه‌گذاري شود كه در اين فضا هم شاعران زن قدم گذارند و هم تئوري‌پردازان و نظري‌ پردازان كه علاقمند به كار هستند فعاليت داشته باشند.
مژگان عباسلو هم در اين برنامه گفت: دومين پيش‌كنگره سوم اسفند ساعت 16 با موضوع زنان در عرصه شعر كودك و نوجوان در فرهنگسراي خانواده برگزار مي‌شود.
وي گفت: سومين پيش‌كنگره هم پنجم اسفند ساعت 15 با موضوع تلميحات قرآني در شعر زنان در سراي اهل قلم برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام/

جمعه|ا|2|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن