واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از اولين پيشكنگره شعر زنان تهران؛زبان فراجنسيتي همه تعارضات را از بين ميبرد
خبرگزاري فارس: يك شاعر و پژوهشگر زن گفت: بايد دانست كه زبان فراجنسيتي همه تعارضات را در راستاي اصل تعادل خلقت از بين ميبرد.
به گزارش خبرنگار فارس، زهرا عبدي در مراسمي كه در سراي اهل قلم با عنوان پيشكنگره شعر زنان تهران و با موضوع «زن و ادبيات» تشكيل شده بود، سخن ميگفت.
عبدي، شاعر و پژوهشگر در مورد شعر زن و جايگاه آن گفت: بايد پرسيد اگر فرض كنيم خواهران شكسپير همانند او داراي استعداد نويسندگي بودند آيا ميتوانستند به مقام شكسپير برسند؟ قطعاً جواب منفي است.
وي به موضوعي ديگر اشاره كرد و گفت: هرگاه بحث از ادبيات زنان پيش ميآيد با اين پرسش مواجه ميشويم كه چرا اغلب شاعران و نويسندگان مرد هستند؟
وي با اشاره به اين سؤالات گفت: امثال اين سؤالات و هزاران سؤال ديگر ممكن است در اين باب وارد شود ولي بايد گفت: هيچ زني زن به دنيا نميآيد بلكه زن ميشود اين بدان معناست كه مفهوم جنسش به معناي مؤنث و جنسيت به معناي زنانگي متفاوت است.
وي ادامه داد: مفهوم جنسيت به تمام رويكردهاي اجتماعي گفته ميشود كه در آن تمامي خصوصيات زن شكل ميگيرد.
وي به بحث تصويرگيري كتابها و جايگاه زن و تصوير اشاره كرد و افزود: ما در كتابهاي درسي شاهد اوج تفكيك جنسيت هستيم.
عبدي به كتابها اشاره كرد و گفت: ما در اكثر كتابها كه بحث از فداكاري و ايثار ميآيد شاهد تمثيلها و واقايعي هستيم كه مردها در آن مطرح شدهاند همانند داستان ريزعلي خواجوي يا حسين فهميده.
وي با اشاره به اين نكته گفت: اگر ميخواهيم شاهد تغييرات باشيم بايد از كتابهاي درسي شروع كنيم و اين تفكيك جنسيت را از بين ببريم.
وي با انتقاد از اين كه در چند سال گذشته زنان از عرصههاي ادبيات به حاشيه رانده شدهاند گفت: جامعه و فرهنگ از ساخت تقابلهاي بين زن و مرد به شكاف ميرسد. مثلاً ميگويند ايستايي با زن است و پويايي با مرد، فكر و عقل با مرد است و قلب با زن كه همه اينها از آن شكاف حكايت ميكند.
وي به جايگاه منفعل زنان در شعر و داستان و سريالها، فيلمها و تبليغات تلويزيون اشاره كرد و تصريح كرد: در داستانها اغلب ما با يك زن خوب، رنجكش، ستمديده يا ترسو، ضعيف و ولخرج روبرو هستيم كه مديريت بحران را نميداند. اين ديد بايد تغيير كند تا پيشرفت حاصل شود.
وي افزود: اگر ما بخواهيم به يك تغييري در چگونگي و بازنمايي شخصيت زنان در داستان برسيم بايد خوانشهاي جديدي ايجاد كنيم.
عبدي گفت: در اينجا بايد اين بحث مطرح شود كه ادبيات زنان چيست؟ اين موضوع از دو جهت قابل تأمل است. اول نقش زن در ادبيات و چگونگي بازنمايي نقش زن در آثار ادبي و دوم نقش آثار ادبي كه زنان در فرهنگ جامعه آفريدهاند.
وي به نقش زن اشاره كرد و تأكيد كرد: كشور چين در قرن 15 در وضعيتي قرار داشت كه تعداد شاعران زن آنها بسيار زياد بود و آثار توليد شده فراوان و اين دگرگوني به خاطر آن بود كه هنوز تفاوتهاي جنبسيتي وجود نداشت.
وي به موضوع فراجنسيتي اشاره كرد و گفت: كالريج در مورد مسئله فراجنسيتي ميگويد يك ذهن بزرگ يك ذهن فراجنسيتي است و زن و مرد با استفاده از اين زبان حركت ميكنند.
وي با اشاره به نقش زن در تلويزيون گفت: زن در تلويزيون اغلب ولخرج، مال به باد ده، كم عقل، حسود، بخيل است و دورانديش نيست و زن در سينما در التذاذ بصري است و ما شاهد پيرنگ زن خوب و بد هستيم.
وي گفت: بايد نوع جديدي از بازنمايي با قرائت نويني به خواننده آموزش داده شود چرا كه بيشتر زنان به دليل عدم اشراف به موضوع، خوانش مردانه را ترجيح ميدهند.
سودابه اميني، دبير دومين كنگره شعر زنان تهران نيز در اين نشست گفت: اين كنگره كارنامه 30 ساله شعر و جايگاه زنان را بررسي كرده و بر آن است تا انگيزه و خلاقيتهاي بانوان را بارور كند.
وي گفت قطعاً در پي آن هستيم كه اين كنگره نيازهاي بانوان شاعر را برطرف كند و هيچگاه تلاش نميكنيم شعر زنان را در برابر ديگر زنان و يا شعر زنان را در برابر مردان قرار دهيم.
اميني تصريح كرد: زنان شاعر با واقعيت در زمينه شعر اجتماعي، پايداري، نمادگرا و اساطيري زنان قلم ميزنند و حقيقتا هم موفق گام برداشتهاند.
وي در پايان افزود: بايد به فكر آن باشيم كه انجمن شعر زنان در تهران پايهگذاري شود كه در اين فضا هم شاعران زن قدم گذارند و هم تئوريپردازان و نظري پردازان كه علاقمند به كار هستند فعاليت داشته باشند.
مژگان عباسلو هم در اين برنامه گفت: دومين پيشكنگره سوم اسفند ساعت 16 با موضوع زنان در عرصه شعر كودك و نوجوان در فرهنگسراي خانواده برگزار ميشود.
وي گفت: سومين پيشكنگره هم پنجم اسفند ساعت 15 با موضوع تلميحات قرآني در شعر زنان در سراي اهل قلم برگزار ميشود.
انتهاي پيام/
جمعه|ا|2|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]