تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820600172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/هدر رفت منابع آبي در گلستان/ 95 درصد آبهاي زيرزميني برداشت مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/هدر رفت منابع آبي در گلستان/ 95 درصد آبهاي زيرزميني برداشت مي شود
هدر رفت منابع آبي در گلستان/ 95 درصد آبهاي زيرزميني برداشت مي شود
گرگان - خبرگزاري مهر: از ميزان كل پتانسيل آب گلستان 50.3 درصد آن يعني 1.25 ميليارد متر مكعب در آبخوانهاي زير زميني تجمع يافته و باقيمانده يعني يك ميليارد و 235 ميليارد متر مكعب يا به عبارت 49.7 درصد سالانه در رودخانه ها جريان مي يابد و درصد بالايي از ان بي استفاده هدر مي رود.

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت سد و آب بندان از جمله راهكارهاي ذخيره آب هاي سطحي و جلوگيري از هدر رفت منابي است، اما اين وضعيت در گلستان درحاليست كه بيشتر سدهاي استان در مناطق كم بارش واقع شده است.

اكنون به دليل فراهم نبودن زيرساختها، درصد قابل توجهي از منابع آبي در بخش كشاورزي استان گلستان هدر مي رود و طبق آمار در استان گلستان از 9.2 ميليارد متر مكعب حجم بارش ها تنها 2.4 ميليارد آب تجديد پذير مي شود.

در حال حاضر حدود 95 درصد پتانسيل آب زيرزميني استان در حال برداشت است و با توجه به شرايط سفره‌هاي آب زيرزميني امكان توسعه چندان در اين بخش وجود ندارد.

آبهاي زيرزميني به بهره برداري رسيده استان از طريق 25 هزار حلقه چاه عميق و سطحي و 360 رشته قنات برداشت مي شود كه حدود 200 هزار هكتار از اراضي استان سطح زير كشت از طريق منابع آب زيرزميني مشروب مي شوند.

آبهاي زير زميني توسط قنوات، چاه هاي عميق، چاه هاي نيمه عميق و چاه هاي كم عمق قابليت استحصال دارد كه در گلستان سالانه يك ميليون و 177 ميليون متر مكعب از پتانسيل آب زير زميني استخراج و مصرف مي شود.

ميزان پتانسيل آب سطحي حوضه هاي مختلف با توجه به شكل، اندازه، شرايط اقليمي، پوشش گياهي و ساير موارد متفاوت است.

در حوضه آبريز گرگانرود 828 ميليون متر مكعب، در حوضه آبريز اترك سفلي (سهم ايران -گلستان)257 ميليون متر مكعب، در حوضه آبريز قره سو 100 ميليون متر مكعب، در حوضه آبريز شرق خليج گرگان 40 ميليون متر مكعب و در حوضه آبريز نكارود عليا(سهم استان گلستان) 10 ميليون متر مكعب جريان دارد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي گلستان با بيان اينكه كشاورزان و مردم با مصرف بهينه آب مي توانند به توليد محصول بيشتر و افزايش ذخاير منابع آب كمك كنند تاكيد كرد: شفاف سازي كارها، صرفه جويي هزينه ها و افزايش بهره وري و تسريع در اجراي طرح هاي عمراني از جمله اهداف و شعارهاي مهم وزارت نيرو است كه تلاش مي شود اين شعارها در شركت آب منطقه اي استان نيز پيگيري و اجرا شود.

ايرج حيدريان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مديريت آب شرق استان گفت: ثقل كارهاي مهندسي رودخانه هاي ما در شهرستان كلاله است و در سال هاي اخير سرمايه گذاري هاي خوبي در بخش آب اين شهرستان انجام شده و طرح هايي نيز در زمينه تامين و مديريت مصرف آب در اين منطقه در حال انجام است.

حيدريان طرح هاي كنترل سيل و تامين و انتقال اب را از طرح هاي در حال اجرا در كلاله و مراوه تپه نام برد و افزود: بيشتر اين طرح ها به صورت ملي در حال اجرا است.

وي با بيان اينكه نسل آينده بايد آب تضمين شده براي حيات خود داشته باشد، از كشاورزان خواست تا از حفر چاههاي غير مجاز پرهيز كرده و از روش هاي نوين آبياري براي اراضي كشاورزي خود استفاده كنند.

مديرعامل شركت آب منطقه اي گلستان از اجراي طرح آبياري تحت فشار در 50 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان خبر داد.

وي افزود: اين طرح در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان مورد تصويب قرار گرفته و با حمايت استاندار در سال جاري اجرايي مي شود.

وي با بيان اينكه اجراي طرح آبياري تحت فشار با هدف استفاده مطلوب و بهينه از منابع اب در بخش كشاورزي صورت مي گيرد تاكيد كرد: استفاده از فن آوري هاي نوين آبياري موجب استفاده مناسب از منابع آب و جلوگيري از هدر رفت آن مي شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: در حال حاضر وضعيت خشكسالي بر بيشتر نقاط جهان حاكم بوده و تغييرات اقليم سراسر جهان را در بر گفته است و همين امر شرايط سختي را براي تامين آب مورد نياز مردم به وجود آورده است.

مديرعامل شركت آب منطقه اي گلستان با بيان اينكه از 411 ميليارد متر مكعب حجم بارش هاي كشور تنها 130 ميليارد آن تجديد پذير است گفت: در استان گلستان از 9.2 ميليارد متر مكعب حجم بارش ها تنها 2.4 ميليارد آب تجديد پذير مي شود.

وي با اشاره به منابع محدود تامين آب در گلستان يادآور شد: براي استفاده مطلوب از منابع آبي، طرح جامع آب در استان مطالعه شده است و تلاش مي شود تا با اقدامات اساسي نيازهاي اين بخش را پيش بيني و تامين كنيم.

به گفته وي، ظرفيت حجم كل سدهاي بزرگ 13 گانه مخزني استان 286 ميليون متر مكعب بوده كه در انتهاي آذر ماه سال جاري با ميزان ذخيره آب،73.11 ميليون متر مكعب در مقايسه با مدت مشابه سال هاي 88 و 89 به ترتيب 48.9 درصد و 46.2 درصد افزايش را نشان مي دهد.

حيدريان با اشاره به اينكه تاكنون در سد گلستان شاهد بيشترين تغييرات حجم آبگيري بوده ايم، تصريح كرد: حجم آب اين سد در پايان آذر ماه 21.10 ميليون متر مكعب بوده كه برنامه ريزي جهت تحويل آب به شبكه اين سد در دست اقدام است.

وي يادآور شد: حجم آبگيري مخازن سد وشمگير و بوستان نيز در پايان آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش نشان مي دهد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي گلستان عنوان كرد: در اين مدت شاهد رشد حجم آبگيري سد وثر نيز بوده ايم و روند اين تغييرات در سدهاي شهيد چمران و دستغيب هم مناسب بوده است.

وي با بيان اينكه مديريت صحيح آب موجود در سدهاي استان, موجب كاهش مشكلات كشاورزان در فصل زراعي مي شود، عنوان كرد: اعمال تدابير صحيح در زمينه توزيع آب سدهاي استان و هماهنگي جهاد كشاورزي و تعاوينهاي آب بران در اعلام به موقع نياز آبي و عقد قرار داد و تحويل حجمي آب، باعث كاهش خسارات خشكسالي در مواقع كم آبي مي شود.

معاون حفاظت و بهربرداري شركت آب منطقه اي گلستان گفت: ميزان بارش ها در سه ماهه اول آبي سالجاري در استان به 194 ميلي متر رسيد.

سيد محسن حسيني افزود: خوشبختانه امسال ميزان بارندگي نسبت سه ماه اول سال آبي گذشته بهتر بوده بطوري كه در سه ماه پاييز 89 ميزان بارشها كمتر از 60 ميليمتر بوده اما امسال با توجه به بارندگي هاي خوبي كه در استان داشتيم اين ميزان به بيش از 194 ميليمتر رسيده است.

وي درباره ميزان مخازن آبي استان افزود: در استان 13 سد مخزني بزرگ و 300 سد مخزني كوچك و آببندان وجود دارد كه نسبت به سال قبل 25 ميليون متر مكعب افزايش ذخيره آب در سدهاي بزرگ و 10 ميليون متر مكعب افزايش در سدهاي كوچك و آببندها داشتيم.

وي يادآور شد: هر چند بارشهاي خوبي امسال داشتيم اما بخش قابل توجه بارشها در غرب استان بوده و اين در حاليست كه سدهاي بزرگ ما غالبا در شرق استان واقع شده است.

گلستان در بخشي از حوضه آبريز درياي خزر واقع شده است و بيش از دو هزار و 100 كيلومتر مربع وسعت دارد، 1.2 درصد از مساحت كشور و 11.7 درصد از مساحت حوضه آبريز درياي خزر را تشكيل داده و شامل حوضه هاي آبريز اترك سفلي، گرگانرود، قره سو، شرق خليج گرگان و نكارود علياست.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن