تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820412577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شرودر در تهران؛ هواي سياست در لوله‌هاي گاز


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شرودر در تهران؛ هواي سياست در لوله‌هاي گاز
جام جم آنلاين: اگر يكي از صدراعظم‌هاي پيشين آلمان به كشوري سفر ‌‌كند ، اقدام او كاملا خصوصي محسوب مي‌شود. اما گويي سفر گرهارد شرودر، صدراعظم پيشين آلمان با اين قاعده‌ كلي ناخواناست. بخصوص اين‌كه سفر او به ايران باشد.


سفر گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان به ايران در بسياري از منابع خبري با هدف شركت در مراسم آغاز ساخت بيمارستان تخصصي مغز و اعصاب و افتتاح تالار افتخارات پروفسور مجيد سميعي در كاخ سعدآباد عنوان شد اما گمانه زني‌ها در باره اين سفر چنان پرحاشيه بود كه بسياري را بر آن داشت تا اعلام كنند اين سفر، اهدافي سياسي را پشت پرده جستجو مي‌كند.

شرايط منطقه‌اي، برنامه هسته‌اي، روابط با اروپا، ذخاير عظيم انرژي و مباحث اقتصادي از يك سو و موضوع ارتباط با آمريكا، مسائلي است كه از سوي صاحب‌نظران موضوعات مورد نظر در حاشيه سفر شرودر به ايران است.

بسياري از صاحب‌نظران سياسي بر اين باورند كه اين سفر مي‌تواند فرصتي هرچند محدود براي نزديكي اروپا به ايران باشد.

دفتر گرهارد شرودر اعلام كرده بود كه سفر وي به ايران در ارتباط تنگاتنگ با وزارت امور خارجه آلمان تنظيم شده است و سخنگوي وزارت خارجه‌ آلمان در يكي از جلسات هفتگي خود با خبرنگاران گفته بود كه شرودر به تهران سفر مي‌كند تا ايران را به تعليق فعاليت هسته‌اي‌اش متقاعد كند اما معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت كه سفر صدراعظم سابق اين كشور به ايران، شخصي است. وزارت امورخارجه ايران هم گرچه اين موضوع را رد نكرده اما ميانجيگري شرودر را در ارتباط با مسائل ايران و آمريكا منتفي دانست.

با اين همه، سفر صدراعظم سابق آلمان به ايران كه به دعوت مقام‌هاي رسمي اين كشور هم انجام نمي‌شود، چه هدفي را دنبال مي‌كند؟ و آيا اين سفر ماموريتي ديپلماتيك است؟

ايران نقش‌آفرين منطقه

كارشناسان مي‌گويند ديدار آقاي شرودر از ايران با هر هدفي كه انجام شود، مي‌تواند به بهبود هرچند مختصر روابط ايران و اروپا كمك كند.

صدراعظم آلمان در ديدار با رئيس و اعضاي هيات‌رئيسه اتاق بازرگاني ايران اعلام كرده است كه ايران را نقش آفرين‌ترين كشور در حفظ امنيت منطقه مي‌داند و اروپا و ايران مي‌توانند براي هم همراهاني ايده‌آل باشند.

وي با اشاره به موقعيت ايران تاكيد كرده است كه هر كشوري كه داراي قدرت منطقه‌اي باشد، بايد آمادگي پذيرش مسووليت براي ايجاد ثبات در منطقه را نيز داشته باشد.

سفير ايران در آلمان با تاكيد بر اين كه سفر شرودر غير‌سياسي و غير مرتبط با مسائل هسته‌اي است در عين حال، از فصل تازه‌اي در روابط ايران و آلمان خبر داده و در اين باره اظهار داشته است كه شرودر تاكيد دارد نياز اروپا به گاز به اندازه‌اي زياد است كه حضور شريك مهم ديگري مثل ايران در روابط گازي براي تامين امنيت انرژي اروپا ضروري است.

عليرضا شيخ‌عطار با اشاره به سفر گرهارد شرودر، رئيس هيات‌مديره كنسرسيوم خط لوله روسيه به اروپا به تهران، صادرات گاز ايران به اروپا را يكي از موضوعات در دستور كار اين سفر خواند و تاكيد كرد كه صدراعظم سابق آلمان قرار است به عنوان يك صاحب‌نظر درباره صادرات گاز ايران به اروپا با غلامحسين نوذري وزير نفت گفتگو كند.سفير ايران در آلمان تصريح مي‌كند: هر چند حضور آلمان‌ها در ايران پيش از اين، بيشتر اقتصادي بوده است، ولي آلمان امروز سعي مي‌كند در عرصه سياست بين‌الملل، نقش موثري داشته باشد. حضور آلمان در اتحاديه اروپا در ناتو،OCE در 8 G و ادعاي اين كشور براي عضويت در شوراي امنيت نشان‌دهنده انگيزه قوي آلمان براي حضور در عرصه‌هاي سياسي بين‌المللي است.

نظرات شرودر

نگاهي به پيشينه شرودر نشان مي‌دهد كه وي روش كاملا متفاوتي را نسبت به افراد پيش از خود در سياست دارد. وي 7 سال مسوول بزرگ‌ترين اقتصاد اروپا و سياستمداري چيره‌دست محسوب مي‌شد.

هفته‌نامه اشپيگل درباره وي نوشته است كه: «دوست و دشمن همگي وي را به عنوان بازيگري مي‌شناسند كه كارت‌ها را بدون شباهت با افراد پيش از خود، از جيبش بيرون مي‌آورد.»

شرودر در سال 1998 در حالي قدرت را در دست گرفت كه كشورش نيازي مبرم به اصلاحات اقتصادي داشت. با اين حال ناظران معتقدند اين اصلاحات بسيار دير انجام شد و به اندازه كافي نبود و اين امر تا اندازه‌اي موجبات كاهش محبوبيت وي را فراهم آورد.

مخالفت شرودر با جنگ عراق منجر به پيروزي دوباره او در انتخابات سال 2002 شد.

وي كه پس از كشته شدن پدرش در جنگ جهاني دوم در فقر زندگي مي‌كرد، اولين صدراعظم اين جمهوري فدرال بود كه شخصا تجربه‌اي از جنگ نداشت.

او در عين حال ارتش آلمان را براي اولين بار از زمان جنگ جهاني دوم به جنگ فرستاد و خلبان‌هايي را براي شركت در عمليات بمباران ناتو در بحران كوزوو به اين منطقه اعزام كرد.

صدراعظم سابق آلمان در سفر به ايران تاكيد كرده است كه پيام‌آور هيچ كسي براي مقامات ايران نيستم، اما آرزو و اميد من اين است كه با توجه به شرايط جديد بين‌المللي، گذشته‌ها پشت سر گذاشته شوند و راهكاري نوين در پيش گرفته شود.

شرودر با اشاره به اين‌كه اگر آمريكايي‌ها بخواهند كاري كنند احتياجي به من ندارند، گفته است: شانس رسيدن سياست چندجانبه با رئيس‌جمهور جديد آمريكا افزايش يافته است كه نه تنها با جهان اسلام بلكه با همه جهان دست همكاري مي‌دهد و سياست‌هايش بر اساس احترام متقابل است و اين فرصت خوبي براي ايران به شمار مي‌آيد.

وي تصريح كرده است: به عنوان يك انسان سياسي مي‌توانم بيان كنم كه خيلي خوشحال خواهم شد اگر گفتگوي مستقيم انجام گيرد؛ زيرا تحقق اين موضوع خواسته خيلي‌ها در سطح بين‌الملل است.

شرودر قرار است در برنامه خود با احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور، هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، نوذري، وزير نفت و متكي، وزير امور خارجه ديدار كند.

هدف چيست؟

هفته‌نامه آلماني فوكوس، شرودر را سخنگوي پوتين مي‌داند و درباره انگيزه‌‌هاي وي در اين سفر نوشته است: صدراعظم پيشين آلمان به توصيه دوستش، ولاديمير پوتين براي جوش دادن معامله گاز به تهران مي‌رود. شرودر مي‌خواهد قطار سريع‌السير به ايران بفروشد. اين نيز شنيده مي‌شود كه شرودر را فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزيرخارجه آلمان به ايران فرستاده است اما بازار گمانه‌زني درباره اين سفر به اينجا ختم نشد. برخي رسانه‌ها ترديد كردند كه چه‌بسا صدراعظم پيشين آلمان، حامل پيامي از سوي اوباما باشد. شايد او قصد وساطت بين دولت‌هاي ايران و آمريكا را دارد.

برخي از رسانه‌هاي غربي تحليل كردند باراك اوباما رئيس‌جمهور جديد آمريكا بزودي نماينده ويژه‌اي را راهي تهران خواهد كرد. گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان ظاهرا قرار است نقش اين نماينده ويژه را براي گفتگو با ايران ايفا كند چرا كه بنا به گفته ديپلمات‌هاي بلندپايه شرودر زماني كه از سوي مركل مامور مذاكره با ايران شده بود، مذاكرات مثمر ثمري با ايران داشت.

ديدار با رئيس‌جمهور

رئيس‌جمهوري اسلامي ايران و صدراعظم سابق آلمان عصر ديروز با يكديگر ديدار و درباره مهم‌‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي در عرصه‌هاي مختلف بحث و تبادل‌نظر كردند. به‌گزارش واحد مركزي خبر، احمدي‌نژاد در ديدار گرهارد شرودر با تاكيد بر اين كه امروز جهان نيازمند تغييرات و تحولات عظيم و اصولي است، تصريح كرد: بايد با عزم و همكاري و هماهنگي جهاني مشكلات و معضلات امروز بشريت را حل كرد.

تاكيد شرودر بر ايجاد كنسرسيوم هسته‌اي ايران

همچنين صدراعظم سابق آلمان با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.

در اين ديدار، ابتدا علي لاريجاني روابط جمهوري اسلامي ايران با مجموعه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جمله آلمان را طي سال‌هاي اخير روبه رشد و در عين حال برخوردار از فراز و نشيب‌هايي دانست و با اشاره به سابقه ديرينه مناسبات و همكاري‌هاي بين ملت‌هاي دو كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري فدرال آلمان مي‌توانند متناسب با ظرفيت‌هاي بالقوه موجود روابط و همكاري‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف سياسي، پارلماني، اقتصادي و فرهنگي هرچه بيشتر گسترش دهند.

وي در اين زمينه بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران جهت همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي انرژي و همچنين اقتصادي و تجاري با آلمان و ساير كشورهاي اروپايي تاكيد كرد.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از رويكرد دوگانه برخي از كشورها در قبال مساله تروريسم اقدام اتحاديه اروپا در خارج كردن نام منافقان خلق از فهرست گروه‌هاي تروريستي و يا مذاكره پنهاني با برخي تروريست‌ها در منطقه را از مصاديق بارز اين رويكرد دوگانه دانست.

در ادامه اين ديدار همچنين گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان جمهوري اسلامي ايران را كشوري مهم و تاثيرگذار در معادلات منطقه‌اي و بين‌المللي توصيف كرد و گفت: اگر نقش مثبت و سازنده ايران در افغانستان را ارج ننهيم عادلانه برخورد نكرده‌ايم و اهميت جايگاه ايران در منطقه و معادلات آن بر كسي پوشيده نيست.

صدراعظم سابق آلمان با اشاره به مخالفت خود با جنگ عراق و همچنين روي كار آمدن دولت جديد در آمريكا اظهار كرد: بايد در انتظار تغيير سياست‌هاي دولت آمريكا بود و در اين جهت بطور حتم اين برداشت در سطح بين‌المللي پديد آمده كه براي حل مشكلات منطقه‌اي و جهاني فعال‌تر شدن نقش ايران و ايفاي نقش سازنده اين كشور امري ضروري است.

وي در مورد موضوع هسته‌اي كشورمان نيز اظهار كرد: پيشنهاد ايجاد كنسرسيوم هسته‌اي از سوي ايران قابل قبول بوده و بايد آن را به عنوان يك طرح هسته‌اي بين‌المللي پيگيري كرد.

كتايون مافي

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن