تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820101370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت آموزش براي مجريان طرح امنيت اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: ضرورت آموزش براي مجريان طرح امنيت اجتماعي
طرح امنيت اجتماعي كه از اهميت بيشتري برخوردار است و در ارتباط با فرهنگ و جامعه و عموم مردم سر و كار دارد بايد دقت بيشتري در نحوه اجراي آن كرد و اين چنين طرح هاي خاص مستلزم آموزش براي افراد و مسوولاني است كه اجراكننده مستقيم با مردم و به خصوص جوانان هستند.


سرويس اجتماعي//مهديه حيدر

مبنا و ضرورت طرح امنيت جتماعي در جامعه ،اصلاح ناهنجاري هاي اجتماعي و اصل اجراي قانوني هنجار براي افراد ان جامعه است.

اين طرح يكي از نيازها و ضروريات جامعه براي ارتقاي امنيت اجتماعي است و در چنين جامعه‌اي تكليف افراد و گروه‌هايي كه به صورت سازمان يافته مرتكب جرم و ناهنجاري مي‌شوند، مشخص است و بايد با آنان برخورد شود.

اجراي هر برنامه و سياستي در جامعه هميشه با نقص ها و كاستي هايي صورت مي گيرد و براي اينكه اين نقص ها در جهت صلاح جامعه و امنيت مردم انجام شود نياز به بازنگري و اصلاح آن بعد از اجراي دوره اي آن است.

اين طرح نيز مانند هر طرح ديگر كه درجامعه اجرا مي شود بعد از يك دوره و با توجه به دستاوردهايي كه به دست مي آيد مورد بازبيني و بازنگري بايد قرار بگيرد تا دستاوردهاي آن طرح بيشتر به دست آيد.بازنگري اين طرح به معناي توقف اين طرح نيست، اما با توجه به حساسيت‌هاي موجود در اجرا، اين طرح نيازمند به بازنگري‌هايي است.

بر همين اساس رييس جمهور طي نامه اي به وزير كشوربه منظور بازنگري در طرح امنيت اجتماعي صادر كرد.

بازنگري در اجراي طرح امنيت اجتماعي در حالي به عنوان يك دستور كار از سوي رئيس‌جمهور به وزارت كشور و شوراي فرهنگي- اجتماعي آن مقرر شده است كه اين طرح از سال 84 در تهران و با حاشيه ها و بحث هايي در دو زمينه برخورد با اراذل و اوباش و بدحجابي و بدپوششي انجام گرفت.

رييس جمهور در شرايطي اين دستور را صادر كرده است كه چندي پيش صادق محصولي وزير كشور به صراحت از نحوه اجراي طرح امنيت اجتماعي انتقاد كرد و خواستار بازنگري در اجراي آن شد، طرحي كه در ابتدا تحت عنوان مبارزه با جوانان دختر بدحجاب مطرح بود، بعدها به طرح مبارزه با اراذل و اوباش تغيير نام داد و نهايتا با دستور احمدي نژاد اين طرح تحت عنوان طرح امنيت اجتماعي اجرايي شد.

احمدي نژاد در اين نامه با تاكيد بر اينكه ترديد نبايد كرد كه ملت ما و به ويژه جوانان اين سرزمين امروز در مجموع بهترين و مومن ترين و پاك ترين جوانان روي زمين هستند و همين ها سرمايه اصلي حفظ عزت و فرهنگ كشورند،خواستار توجه جدي به نحوه برخورد و حذف برداشت ها و سلايق شخصي با اين نسل شد.

به‌نظر مي‌رسد آنچنانكه در نامه آمده است، يكي از دغدغه‌هاي اصلي رئيس‌جمهور امور جوانان و پيگيري مشكلات و رفع آن است و هدف از اين نامه خودداري از رفتارهاي اشتباه با جواناني است كه خودشان با فرهنگ ايراني اسلامي آشنا هستند.

بازسازي و بازتعريف بعد اجتماعي فرهنگي

وزير كشور نيز در اين خصوص گفت: بازسازي و بازتعريف بعد اجتماعي ـ فرهنگي تعامل دولت و مردم بر مبناي روش‌هاي فرهنگي، روابط دوسويه و برگرفته از مباني و روش‌هاي تعليم و تربيت اسلامي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فعاليت ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندان (شوراي فرهنگي و اجتماعي كشور) در دور جديد خواهد بود.

وزير كشور با بيان تعريف امنيت اجتماعي و جايگاه آن در نظام جمهوري اسلامي، افزود: امنيت اجتماعي، توانايي جامعه براي حفظ هويت، منافع و ويژگي‌هاي اساسي خود در برابر شرايط متحول و تهديدات و نيز توانايي ارتقاي وضعيت اجتماعي به سمت ارزش‌ها و آرمان‌هاي جامعه است، لذا شناسايي و تقويت عوامل عزت‌آفرين و كرامت‌بخش يكي از راهكارهاي اساسي ايجاد انضباط اجتماعي و اخلاقي است.

محصولي تاكيد كرد: هم اكنون در بستر شوراي فرهنگ عمومي و شوراي اجتماعي در صدد هستيم تا خلاء جدي مباني تئوريك و آكادميك در مقوله امنيت اجتماعي را با بهره‌گيري از تعاليم اسلام و مباني هويت اسلامي ـ ايراني با حضور نخبگان برطرف كنيم و به يك الگو و روش واحد دست يابيم.

وزير كشور يادآور شد: فرمان اخير رييس جمهوري كه در واقع ارج نهادن به هويت ملت ايران و كرامت آن‌هاست، به نوعي برخاسته از فرمان هشت ماده‌اي حضرت امام (ره) در سال 61 خطاب به رييس دستگاه قضايي است كه در آن بر راهبردهاي فرهنگي، اجتماعي و تبليغي براي تامين و حفظ امنيت اجتماعي شهروندان تاكيد شده است.

استفاده از روش هاي فرهنگي در طرح امنيت اجتماعي ضروري است

استاندار تهران گفت: آن چه كه رئيس جمهور در اجراي طرح امنيت اجتماعي بر آن تأكيد دارد، استفاده از روش‌هاي فرهنگي است. رئيس جمهور معتقد است، مردم ما، افرادي فرهيخته هستند، بايد با آنان با زبان فرهنگ ارتباط برقرار كرد.

مشاور اقتصادي رئيس جمهور در اين مورد افزود: رئيس جمهور اعتقاد دارد براي حل برخي سو تفاهمات با جوانان بايد با آنان به تفاهم رسيد، استفاده از راهكارهاي آموزشي، گفت‌وگو و اقدامات فرهنگي در اين زمينه تأثير گذاري بيشتري دارد.

استاندار تهران در ارتباط با اقدامات نيروي انتظامي در اجراي طرح امنيت اجتماعي، افزود: رويكرد نيروي انتظامي در اجراي طرح امنيت اجتماعي مبتني بر ارشاد، آموزش و اقدامات فرهنگي است.

مشاور رئيس جمهور گفت: رئيس جمهور به ‌عنوان مسئول اجرايي معتقد است براي حل بعضي آسيب‌‌ها و مشكلات اجرايي بايد از اقدامات علمي و فرهنگي بهره برد.

ضرورت آموزش براي مجريان طرح امنيت اجتماعي

امان الله قرايي مقدم جامعه شناس در اين خصوص به برنا مي گويد: طرح امنيت اجتماعي بايد از چند ديدگاه مورد توجه قرار گيرد،طرح جمع آوري اراذل و اوباش كه دوره شعبان بي مخ ها و دوره خان خاني در گذشته بوده دورانش به اتمام رسيده اما چاقوكش ها و ارذل و اوباشي هستند كه باعث ناامني افراد محله مي شوند.

وي در ادامه گفت: اراذل و اوباش نيز در بافت ها و محله هاي مهاجرپذير بيشتر سكونت دارند كه طرح امنيت اجتماعي در اين مكان ها ضروري تر به نظر مي رسد.

اين جامعه شناس با قبول و تاييد نامه رييس جمهور به وزير كشور مبني بر بازنگري طرح امنيت اجتماعي،معتقد است: پليس در همه جاي دنيا حافظ امنيت و پشتيبان امنيتي و آرامش مردم هستند.پليس در طرح امنيت اجتماعي و برخورد با پوشش نامناسب تندروي كرده و رفتار مبني بر آگاهي نداشته است.

وي مي گويد: ابتدا بايد فرهنگ سازي در جامعه و در تمام زمينه هاي مرتبط صورت بگيرد تا هنجارها نهادينه شوند و در مرحله بعد در صورتي كه ناهنجار به وجود مي آيد،برخورد صورت بگيرد.

به گفته قرايي مقدم،برخورد و رفتار مناسب با افراد جامعه مستلزم آموزش رفتاري و آگاهي از حق و حقوق بر طبق قانون است و مجريان اين طرح بايد علاوه بر تحصيلات و دانش بايد با خصوصيات رواني جامعه آگاهي داشته باشند تا بتوانند در هر برخورد رفتار مدبرانه و در جهت اصلاح باشد.

اين جامعه شناس معتقد است:جوانان با پوشش خود فرياد مي زنند و رفتاري كه مبني بر سخت گيري و سليقه شخصي بدون در نظر گرفتن شخصيت جوانان،اصلاح صورت نمي گيرد و اين نتيجه عكس خواهد داشت.

بنابراين در انتخاب افرادي كه مي خواهند ديگران را به اخلاق والا توصيه كنند، بايد نهايت دقت به عمل آيد و پس از آموزش ها و تعليمات درست و بر مبناي انديشه حقيقي اسلام به كارگيري شوند. فضاي جامعه اسلامي بايد فضاي نشاط، سرزندگي، محبت و همدلي و پاكي و اعتماد باشد و همه در تحقق و تعميق و ترويج آن مسوولند.

طرح هاي اين چنيني كه از اهميت بيشتري برخوردار است و در ارتباط با فرهنگ و جامعه و عموم مردم سر و كار دارد بايد دقت بيشتري در نحوه اجراي آن كرد و اين چنين طرح هاي خاص مستلزم آموزش براي افراد و مسوولاني است كه اجراكننده مستقيم با مردم و به خصوص جوانان هستند.

اين اهداف به گفته رييس جمهور با همكاري دستگاه هاي فرهنگي و ارشادي و انتظامي و با همراهي سازنده جوانان خوب و صميمي اين سرزمين و با استفاده از نظرات و ارشادات دانشمندان متخلق حوزه و دانشگاه و سازماندهي مناسب محقق مي شود.

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//206 - 90 - 44//www.BornaNews.ir

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن