تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820122082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نزول 40 درصدي در ارزش بزرگ‌ترين صنايع بورس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نزول 40 درصدي در ارزش بزرگ‌ترين صنايع بورس
بازار سهام- گروه بورس:
تازه‌ترين آمار بورس تهران نشان مي‌دهد در پي ركود دامنه دار در 5 ماه گذشته 40 درصد از ارزش سهام شركت‌هاي معدني، فلزي و شيميايي فعال در بورس تهران كاسته شده است.

به گزارش همشهري، ارزش بورس تهران از شهريور ماه به اين سو 25 ميليارد دلار كاهش يافته است. شاخص كل بورس تهران كه در مهر ماه امسال هنوز 5 رقمي بود با فرارسيدن دومين ماه پاييز به زير مرز 10 هزار واحد سقوط كرد و در پايان آبان‌ماه تابلوي معاملات بورس تهران عدد9 هزارو 895 واحد را براي اين شاخص نمايش مي‌داد.

شاخص كل بورس تهران كه هنوز ملاك تصميم‌گيري اكثر فعالان بازار است در طول آبان ماه امسال بيش از هزار واحد كاهش يافت پس از آن نيز اين شاخص معادل 2 هزار واحد ديگر تنزل كرد و تا مرز 8هزار واحد پايين آمد.

كارشناسان بازار سرمايه ابتداي امسال اميدوار بودند به‌دليل صعودهاي ناگهاني بازار سرمايه در اواخر بهار و اوايل تابستان اين شاخص بتواند از مرز 14‌هزار واحد نيز عبور كند و ركورد تاريخي 13‌هزار و 800 واحد را كه در آذر ماه سال‌83 به ثبت رسيد، بشكند، اما پيش‌بيني كارشناسان هرگز محقق نشد.

نزول بورس تهران در حالي اين روزها ادامه يافته كه اميدها به سهام بانك ملت، كم رنگ شده است. سهام بانك ملت برخلاف تصور اوليه نتوانست به موتور محرك شاخص‌هاي بورس تبديل شود. در اين شرايط به‌نظر مي‌رسد سازمان خصوصي‌سازي‌ كه در روزهاي بي‌رونق تابستان اهالي بازار را به حراج زمستاني اميدوار كرده بود، فعلا براي عرضه سهام ساير شركت‌هاي دولتي دست نگهدارد.

توقف خصوصي‌سازي

پيش از اين و با آغاز فصل سرد، سازمان خصوصي‌سازي‌ هربار به بهانه‌اي تاريخ واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي را به وقتي ديگر موكول كرده بود در نتيجه ده‌ها شركت وابسته به صنايع مختلف از نفت گرفته تا بانك و بيمه پشت درهاي تالار حافظ منتظر نشستند تا شايد متولي واگذاري‌ها زمان را براي فروش سهام، مناسب تشخيص دهد.

گزارش‌هاي آماري موجود نشان مي‌دهد: حال و روز بازار اوراق بهادار تهران امسال 2 روي مختلف يك سكه بوده است در روي خوش سكه، سهامداران در نيمه نخست سال از حركت جهشي قيمت‌ها و رشد شاخص سرذوق آمدند و براي خريدهاي جديد دست به جيب شدند تا بازار دوباره رونق بگيرد و اميدها براي بازگشت به روزهاي طلايي سال‌هاي‌82 و83 تازه شود، اما بهار بورس تهران خيلي زود به آخررسيد و يكسره جاي خود را به پاييز و زمستان سردي داد كه معاملات را از رونق انداخت و شاخص را دچار نزول بي‌وقفه كرد.

حتي در آبان‌ماه‌87 ودر يكشنبه سياه سال، شاخص با سرعت سرسام آوري به كف نزديك شد وارزش بازارتهران شديدترين سقوط روزانه عمر خود را تجربه كرد.

صعود بانك‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها

گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد: ظاهرا در روزهاي افول شركت‌هاي صنعتي، سهامداران براي كسب سود به سراغ شركت‌هاي گروه مالي يعني بانك‌ها، ليزينگ‌ها و البته شركت‌هاي سرمايه‌گذاري رفته‌اند با توجه به همين اقبال بازار در طول يكسال گذشته فقط ارزش بازار سهام شركت‌هاي واسطه‌گري مالي شامل شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و ليزينگ‌ها و همچنين بانك‌ها روندي رو به صعود داشته‌اند. آمار شركت بورس نشان از آن دارد كه در يكسال اخير ارزش شركت‌هاي سرمايه‌گذاري 6/1 درصد صعود كرده و بانك‌ها شاهد افزايش 6 درصدي ارزش بازار خود بوده‌اند.

نزول معادن و فلزات

آمارهاي رسمي بورس نشان مي‌دهند از اول سال‌جاري تاكنون ارزش بازار سهام شركت‌هاي معدني و فلزي بيش از 40‌درصد كاهش يافته كه در اين ميان سهم معادن 49‌درصد و سهم فلزات 43‌درصد بوده است.

اين ارقام عنوان بزرگ‌ترين بازنده‌هاي بازار را شايسته اين 2‌گروه كرده، در همين مدت ارزش سهام شركت‌هاي توليد‌كننده مواد شيميايي مانند شركت‌هاي پتروشيمي و توليد‌كنندگان مواد شوينده هم 42‌درصد سقوط كرده است. نكته جالب توجه آنكه ارزش بازار سهام هلدينگ‌ها هم 21‌درصد تنزل كرده است.

سهم گروه‌ها از بازار

در حال حاضر 3 گروه معادن، فلزات و هلدينگ‌ها كه بيشترين ارقام نزول سالانه را در بازار سهام به‌خود اختصاص داده‌اند در مجموع 28‌درصد از كل ارزش بورس را در اختيار دارند كه اين موضوع بيانگر عمق مشكلاتي است كه سهامداران بورس تهران با آن دست به گريبان هستند. بايد توجه داشت كه نماد مخابرات هم از آبان ماه به اين سو به‌حال توقف درآمده و فعلا اميدي به بازگشايي آن وجود ندارد.

مخابرات ايران هم در مجموع 15‌درصد از كل ارزش بازار سهام را در دل خود حبس كرده است، به‌اين‌ترتيب و با افزودن نام برخي صنايع كوچك در يك ارزياي كلي مي‌توان گفت كه بخش اعظم سهامداران فعال در بورس تهران، امسال را با زيان به پايان خواهند برد

سه|ا|شنبه|ا|6|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن