تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805592628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در برنامه ديروز، امروز، فردا تأكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: متكي در برنامه "ديروز، امروز، فردا" تأكيد كرد
خبرگزاري فارس: وزير سابق امورخارجه گفت: همانطور كه در بحث انرژي هسته‌اي مي‌گفتيم كه يا انرژي هسته‌اي براي همه و يا براي هيچ كس؛ در اينجا هم مي‌گوييم امنيت خليج فارس يا براي همه و يا همه از ناامني در اين منطقه متضرر مي‌شوند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، منوچهرمتكي وزير سابق امور خارجه كه شب گذشته در برنامه "ديروز، امروز، فردا" سخن مي‌گفت، در ابتدا با تقدير از رزمندگان ارتش جمهوري اسلامي ايران به دليل رزمايش اخير در خليج فارس ‌اظهارداشت: امروز دوست و دشمن به قدرت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران در منطقه اذعان دارند و ايران هميشه سعي كرده ‌با همكاري منطقه‌اي و با صميمت، توازن لازم را در منطقه ايجاد كند كه رهبر معظم انقلاب نيز در مباحث خود "امنيت دسته جمعي منطقه" را مطرح كردند.

وي ادامه داد: امنيت خليج فارس و درياي عمان يك كل غير‌قابل تفكيك است، يعني اين امنيت مقوله‌اي است كه همه كشورهاي منطقه از بهره‌مند مي‌شوند، بنابراين اينگونه نيست كه بخشي از كشورها امنيت داشته باشند و بخشي ديگر امنيت نداشته باشد، چراكه اساسا چنين چيزي مقدور نيست كه بخشي بتواند كشتيراني آزاد ‌و ‌‌صادرات نفت داشته باشد و بخشي ديگر نتواند.

وزير سابق امور خارجه تصريح كرد: همانطور كه در بحث انرژي هسته‌اي مي‌گفتيم كه يا انرژي هسته‌اي براي همه و يا براي هيچ كس، در اينجا هم مي‌گوييم امنيت خليج فارس يا براي همه و يا همه از ناامني در اين منطقه متضرر مي‌شوند.

متكي خاطرنشان كرد: در اين اواخر بداخلاقي‌هايي را در منطقه شاهد هستيم كه بايد دانست ريشه آن چيست كه فكر مي‌كنم براي فهميدن آن بايد به يكسال و نيم اخير برگرديم. آمريكايي‌ها در يك انفعال در قبال بيانيه تهران، قطعنامه‌ بي‌خاصيتي را به تصويب رساندند و بعد از گذشت 1.5 سال از آن، مي‌بينيم كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ادامه دارد و آنها هم هيچ اقدام خاصي جز برخي از اين تحريم‌ها نتوانستند انجام دهند.

وي در ادامه و با اشاره به تحولات اخير منطقه متذكر شد: حوادث اخير در خاورميانه و شمال آفريقا يك آرايش جديدي به لحاظ سياسي در منطقه حساس و استراتژيك خاورميانه به وجود آورده ‌كه آمريكايي‌ها انتظار آن‌را نداشتند و سال‌ها براي نظم و چينش اين منطقه تلاش كرده بودند.

متكي ادامه داد. آمريكايي‌ها حدود شش ماه مبهوت تحولات منطقه بودند و معتقدم هنوز تحليل درستي از چرايي و ريشه‌هاي اين نهضت اسلامي در منطقه ندارند، آنها تلاش دارند بتوانند سوار حوادث شوند و به نوعي خط‌دهي كنند كه هنوز نتوانسته‌اند.

وي خاطرنشان كرد: آمريكا در مواجهه تحولات منطقه با دو اتفاق روبرو است؛ اولاً نظام‌هاي موجود در منطقه كه چينش آن به نفع آنها بود، بهم خورده است، دوم و مهمتر از آن، تلقي‌اي است كه در منطقه بوجود آمده است و آن الهام بخشي جمهوري اسلامي ايران در منطقه است و اين موجب نگراني جدي آمريكا و غرب است.

وزير سابق امورخارجه افزود: آمريكا نگران نظام‌هاي جايگزين رژيم‌هاي ساقط شده منطقه است، لذا زماني تلاش كردند دموكراسي دلخواه خود را تحميل كنند، در حالي كه خود حامي جدي ديكتاتورهاي منطقه بودند و انتخابات اخير در اين كشورها نشان داد كه مردم به سمت اسلام‌گرايان گرايش جدي دارند.

متكي در ادامه سخنان خود گفت: آمريكائي‌ها اهدافي را تعيين كرده‌اند كه بر سايه‌ها فشار بر ايران به آن برسند‌ كه بحث هسته‌اي، تحولات منطقه و انتخابات پيش‌رو از جمله آنها است. نكته آن است كه آمريكائي‌ها گمان مي‌كنند با تشديد اين فشارها ممكن است سيگنال‌هايي را از ايران دريافت كنند كه به نوعي آمادگي براي سازش و همراهي با آنها باشد.

وي گفت: امروز بحراني كه آمريكا و غرب را فرا گرفته است، داراي اهميت است. آنها مي‌خواهند بر نوعي اين بحران را به خارج آمريكا و اروپا هدايت كنند و براي اين كار از شيوه‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل در بخش ديگر سخنان خود در خصوص موضوع نفت گفت: آمريكايي‌ها در مقابل تحريم نفت ايران بايد پاسخ‌هاي روشني دريافت كنند، زيرا تحريم نفت براي آمريكا مسئله ساده‌اي نيست و حتي ناممكن است، بنابراين اگر قرار باشد ايران نتواند نقشش را صادر كند، طبيعتا صادركنندگان ديگر هم دچار مشكل خواهند شد.

متكي گفت: برخلاف تحريم‌ها تقاضاي زيادي براي نفت ايران وجود دارد. علاوه بر آن، فرمول‌هاي زيادي براي فروش نفت وجود دارد كه نيازي به فروش معمول نفت نيست كه اين روش‌ها را در ستاد مبارزه با تحريم به راحتي كلاسه مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: اين نكته را نيز بايد اضافه كنم كه اوپك بايد با كارشكني‌هاي عربستان برخورد كند‌ تا عربستان بداند بايد در حدود اوپك حركت كند. عربستان سال‌هاست با كشورهاي طرف قرارداد ما مثل چين و هند، ديپلماسي جايگزيني نفت ايران را دارد كه حركت غيردوستانه است.

وزير سابق امور خارجه اظهار داشت: ما در مقوله سياسي بايد مراقبت داشته باشيم، مثلاً انتخابات مجلس نهم بايد همچنان الهام‌بخش انتخابات در كشورهاي منطقه باشد.

متكي تصريح كرد: دشمنان همچنان به دنبال طراحي‌هاي خود براي انتخابات هستند. آنها در ابتدا به دنبال تحريم انتخابات بودند، در مرحله بعد به دنبال كاهش مشاركت مردمي بودند و اين در حالي است كه در برخي كشورهاي اروپايي مشاركت ۲۵ درصدي را شاهد بوديم، ولي در ايران همواره انتخابات بالاي ۵۰ درصد بوده است.

وي ادامه داد: آمريكايي‌ها اهداف متنوعي را در طرح برخي مسائل در اين اواخر دنبال مي‌كنند‌ كه يكي از آنها تاثيرگذاري بر انتخابات است. لذا ما بايد هوشيار باشيم و برخلاف خواست دشمن عمل كنيم.

وزير سابق امورخارجه همچنين در بخش ديگر سخنان خود در پاسخ به سئوالي درباره حضور "داود اوغلو" وزير خارجه تركيه در ايران گفت: برخي از اظهارات وي نشانگر اين است كه تركيه نيست به مواضع تندي كه پيرامون مسائل منطقه داشتند، علاقمند هستند كه تعديل‌هاي بوجود بياورند كه اگر اينگونه باشد، هوشمندانه است، زيرا تركيه مواضع درستي در طي چند ماه نداشته ‌است.

متكي در پايان گفت: اگر مذاكرات منجر به اين شود كه تركيه نسبت به تحولات سوريه مواضع درستي در پيش بگيرد، حتما كمك‌‌كننده خواهد بود. تركيه بايد بداند شرايط سوريه متفاوت با برخي كشورهاي ديگر است‌ لذا اميدوارم اين مذاكرات به تعديل مواضع تركيه بينجامد.
انتهاي پيام/

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن