تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803944967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماندگاران


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: ماندگاران
مرد آسمان
به مناسبت سالروز شهادت سرلشكر منصور ستاري
سرلشكر شهيد منصور ستاري، در 29 ارديبهشت ماه سال 1327، در روستاي ولي آباد ورامين در خانواده‌اي مذهبي ديده به جهان گشود. او در حالي كه فقط 9 سال بيشتر نداشت، از نعمت پدر محروم شد. اين شهيد وارسته در طول دوران تحصيل، همواره يكي از شاگردان ممتاز كلاس به شمار مي‌رفت. ايشان پس از اخذ مدرك ديپلم متوسطه در سال۱۳۴۵ وارد دانشكده افسري شد و پس از پايان دوره سه ساله دانشكده به درجه ستوان دومي نايل آمد.
در سال۱۳۵۰ جهت طي دوره رادار كنترل به كشور امريكا اعزام و با سپري كردن دوره‌اي يك ساله در سال۱۳۵۱ به عنوان افسر كنترل شكاري در تيپ دفاع هوايي نيروي هوايي مشغول به كار شد.
شهيد ستاري در مقام بندگي انساني مؤمن و متفكر، در مقام سخن‌وري اديبي دانش‌پژوه، در مقام هنرمندي نقاشي زبردست، در مقام فرزندي اولادي مطيع و براي مادر باعث افتخار و در مقام سرپرستي، نه تنها پدري مهربان براي فرزندان خود كه مشهور به هماي سعادت براي فرزندان يتيم بود.
تيمسار ستاري به دليل فعاليت بيش از حدي كه در ارائه طرح‌هاي نوين و مبتكرانه از خود نشان داد، در سال۱۳۶۲ به سمت معاون عملياتي فرماندهي پدافند هوايي نهاجا منصوب شد. طرح و روش‌هاي پيشنهادي او بسيار منطقي، عملي، كاربردي و مؤثر بود از اين رو در سال۱۳۶۴ به عنوان معاون طرح و برنامه نهاجا برگزيده شد و به دليل كارداني و شايستگي كه در شخصيت ايشان وجود داشت، در بهمن ماه سال۱۳۶۵ در درجه سرهنگي به فرماندهي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب و تا هنگام شهادت پرافتخارش در اين سمت انجام وظيفه كرد. او با تلاش روزافزون و ظرفيت فكري والا به اين نيرو نظام و قوام بيشتري بخشيد و آن را بيش از پيش به مرز خودكفايي رسانيد. بدون اغراق برخي از طرح‌ها و پروژه‌هاي اين مرد ارزنده شايد در دنيا كم نظير باشد. با مديريت و نظارت عاليه او توانايي شبكه آفندي و پدافندي نيروي هوايي كه در حين جنگ تحميلي پاره‌اي از كلياتش پياده گرديد، افزايش قابل ملاحظه يافت. نيروي هوايي با تكيه بر اين شبكه توانست علاوه بر آنكه صيانت هوايي كشور اسلامي‌مان را كامل نمايد، آسيب پذيري نيروي هوايي دشمن بعثي را بيشتر كرده و راه‌هاي نفوذ بر آسمان عراق را افزايش دهد. تيمسار ستاري، فردي پركار بود. او تقريباً در تمام ساعات شبانه روز، به دنبال كارهاي نظامي پايگاه هوايي و رسيدگي به مسائل و مشكلات پرسنل و همچنين تنظيم برنامه‌هاي آينده كاري بود و هيچ فرصتي براي استراحت يا اشتغال به كار شخصي نداشت. از اساسي‌ترين اقدامات اين فرمانده دلسوز ازدياد ظرفيت فني و خصوصاً ايجاد بنيان‌هاي صنعتي و مدرن نيروي هوايي براي ساخت هواپيما و تعميرات اساسي و همه جانبه بود. محصول چنين اقداماتي، ساخت هواپيماي آموزشي و پشتيباني سبك پرستو با ظرفيت ۴نفر است.
خلبان ستاري، در نيمه دي ماه سال 1373، به همراه چند تن از مسئولان نيروي هوايي، در مسير برگشت از كيش به تهران، در راه، تصميم به شركت در مراسم فارغ‌التحصيلي گروهي از دانشجويان دوره خلباني در پايگاه هوايي شهيد بابايي اصفهان گرفتند. ايشان پس از اقامت دو ساعته در اصفهان، در راه بازگشت، دچار سانحه هوايي شدند و هواپيمايشان سقوط كرد. در اين حادثه، 6 تن از سرداران نيروي هوايي ارتش، به همراه تيمسار ستاري و 6 تن از خدمه پروازي به درجه رفيع شهادت رسيدند.

شير آسمان
به مناسبت سالروز شهادت سرلشكر خلبان اردستاني
شهيد مصطفي اردستاني در سال 1328 در روستاي قاسم آباد از توابع شهرستان ورامين ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در شهرستان ورامين گذراند. پس از اخذ ديپلم در سال 1348 به خدمت سربازي اعزام شد و پس از پايان سربازي، در سال 1350 وارد دانشكده خلباني نيروي هوايي شد. اردستاني پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ايران، به منظور تكميل دوره خلباني به كشور امريكا اعزام شد و پس از اخذ دانشنامه خلباني به ايران بازگشت و با درجه ستواندومي در پايگاه چهارم شكاري دزفول به عنوان خلبان هواپيماي «اف 5» مشغول به خدمت شد.
در زمان انقلاب شكوهمند اسلامي،‌او جزو نخستين خلبانان حزب اللهي بود كه در به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي و آگاه كردن ساير قشرهاي پرسنل نيروي هوايي نقش بسزايي داشت. شهيد اردستاني در سال 1359 به عنوان افسر خلبان شكاري در پايگاه شكاري تبريز مشغول به خدمت بود كه جنگ تحميلي عراق عليه ايران آغاز شد.
وي در سال 1360 به عنوان فرمانده پايگاه پنجم شكاري (اميديه) انتخاب و در اين پايگاه مشغول خدمت شد. علاوه بر مسئوليت سخت فرماندهي، خود نيز شخصاً در پروازهاي جنگي شركت مي‌جست و نسبت به خدمات جانبي از جمله رسيدگي به امكانات زيستي و فضاي سبز و... پايگاه پنجم همت مي‌گمارد. در سال 1363 به سمت معاون عملياتي پايگاه دوم شكاري منصوب شد. پس از 3 سال انجام وظيفه در اين مسئوليت، در سال 1366 به عنوان مديريت آموزش عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب شد. پس از شهادت سرلشكر خلبان عباس بابايي كه معاونت عمليات نيروي هوايي را عهده دار بود، شهيد اردستاني به اين سمت (معاونت عمليات نيروي هوايي) برگزيده شد و تا زمان شهادت عهده دار اين مسئوليت مهم بود.
بارها در طول يك روز، تا 13 سورتي پرواز عملياتي داشت كه اين خود به نوعي يك ركورد در نيروي هوايي بود. به همين سبب بود كه در نيروي هوايي، به او «شيرنهاجا» مي‌گفتند.
ايمان، اخلاص، دين باوري، دوستداري اهل بيت، عشق به امام و انقلاب، شهامت و بي باكي اردستاني، از ويژگي هاي منحصر به فرد اين شهيد بزرگوار بود.
انجام بيش از 400 پرواز برون مرزي و 1724 ساعت پرواز، مصطفي اردستاني را به عنوان يكي از قهرمانان جنگ و نيروي هوايي مطرح كرده بود.
سرلشكر خلبان شهيد اردستاني سرانجام در 46 سالگي در 15/10/73 بر اثر سانحه ‌هوايي، به همراه فرمانده فقيد نيروي هوايي، سرلشكر شهيد منصور ستاري و چند تن ديگر از همرزمانش به آرزوي ديرينه‌اش رسيد و به لقاي معبود پيوست.
رهبر معظم انقلاب بعد از شنيدن خبر شهادت شهيد اردستاني، دستمالي برداشتند، دقايقي گريستند و آنگاه فرمودند: «با بودن شهيد اردستاني در عمليات، قلب من آرام بود. او عنصري فدايي و شهيدي زنده بود.»

پنجشنبه|ا|15|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن