تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820651142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از سوي فعالان بازار در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد مطرح شدرينگ پتروشيمي اسير رشد كاذب قيمت‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: از سوي فعالان بازار در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد مطرح شدرينگ پتروشيمي اسير رشد كاذب قيمت‌ها
گروه بورس كالا- هادي خسروي‌فر: رينگ پتروشيمي يك‌سالگي خود را در حالي جشن گرفت كه برخي از فعالان بازار پتروشيمي معتقدند اين بازار راه‌ زيادي را براي بين‌المللي شدن و مرجع شدن نرخ‌هاي محصولات پتروشيمي در جهان دارد.


برخي از فعالان بازار پيشنهادهايي از قبيل تعيين سقف قيمت و سهميه معين براي توليدكنندگان در رينگ را داشتند كه پيشنهادهاي آنها با ذات بورس كه همان فروش و نرخ‌گذاري به صورت آزادانه و بر اساس عرضه و تقاضا است، مغايرت دارد. برخي ديگر از فعالان، پيشنهاد تعيين سقف حجم خريد را براي تعدادي از محصولات كه توليدكننده خاص دارد را به بورس دادند كه در حال حاضر برخي از محصولات نيز با هماهنگي عرضه‌كننده محدوديت‌هايي براي فروش دارند.
تعيين حد خريد براي محصولات خاص
بر اساس اين گزارش هاله فردگلي يكي از فعالان بازار به دنياي اقتصاد گفت: بورس كالا براي جلوگيري از رانت و جلوگيري از واسطه‌گري در بازار پتروشيمي تاسيس شد، ولي متاسفانه برخي از واسطه‌ها با نقدينگي بالا به اين بازار آمده و تعادل بازار را به هم زدند.
وي ادامه داد: واسطه‌ها با خريد محصولات به هر قيمتي نه تنها نرخ محصولات را در بورس بالا مي‌برند و در كنار آن با افزايش قيمت بورس موجب رشد نرخ‌ها در بازار آزاد نيز مي‌شوند.
فردگلي با اشاره به قدرت واردات برخي از توليدكنندگان اظهار كرد: توليدكنندگان براي حمايت از بازار داخلي مواد اوليه خود را از بورس كالا تهيه مي‌كنند، اما اگر بورس راهكاري براي جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت‌ها اتخاذ نكند، ديگر توجيهي براي خريد از بورس باقي نمانده و توليدكنندگان براي تهيه مواد اوليه با وارد كردن محصول مورد نظر، واحد توليدي خود را تجهيز مي‌كنند.
به اعتقاد وي بهتر است بورس محدوديت در حجم فروش و سقف قيمت را در بورس اجرايي كند، همچنين با پذيرش و دعوت از توليدكنندگان خارجي امكان انتخاب خريد را براي خريداران در بورس فراهم آورد.
واسطه‌هاي فلزي در بازار پتروشيمي
افخمي يكي ديگر از فعالان و توليدكنندگان بازار پتروشيمي به خبرنگار ما گفت: قبل از ايجاد بازار پتروشيمي و آزادسازي نرخ محصولات پتروشيمي، توليدكنندگان با نرخ‌هاي ثابت و تعيين شده براي خريد به بازرگاني پتروشيمي مراجعه مي‌كردند يا با چند واسطه در اين بازار فعاليت كرده و با مذاكره، محصولات را با اندكي افزايش قيمت مي‌خريدند، ولي با راه‌اندازي بورس پتروشيمي نه تنها همه قيمت‌ها افزايش پيدا كرد، بلكه تعداد واسطه‌ها نيز در بازار بيشتر شد. وي در ادامه گفت: برخي از واسطه‌هاي بازار فلزي بورس كالا با ركود در اين بازار، نقدينگي خود را وارد بازار پتروشيمي كرده و بدون اطلاعات با خريد محصولات در قيمت‌هاي بالا باعث افزايش قيمت در محصولات نهايي شده‌‌اند. به گفته وي، برخي از محصولات كه عرضه محدود دارند زماني كه وارد رينگ مي‌شوند با رشد ناگهاني نرخ مواجه شده و در برخي از موارد يك واسطه تمام محصول را در بالاترين قيمت خريداري مي‌‌كند و با توجه به عدم برنامه‌ريزي مناسب در عرضه، گاه با چند هفته تاخير محصول مورد نظر در قيمت‌هاي بالا خارج از بورس به فروش مي‌رسد.
افخمي پيشنهاد كرد كه بورس براي توليدكنندگان يك سهميه خاص در نظر بگيرد تا از اين طريق توليدكنندگان مواد اوليه خود را خريداري كنند و با بيان اين مطلب خبرنگار ما سوالي را مبني بر اين كه آيا شما حاضر به خريد محصول در قيمت تعيين شده بازار (حتي با وجود رقابت و افزايش نرخ) با فرض تعيين سهميه خاص به توليدكنندگان هستيد؟
اين توليدكننده در پاسخ گفت: اگر قرار بر آن باشد كه محصولات را در قيمت بالا در بورس خريداري كنيم، محصول مورد نظر را خارج از بورس و بدون دردسر خريداري مي‌كنيم!
لزوم ورود شركت‌هاي خارجي در رينگ پتروشيمي
امين خراساني يكي ديگر از فعالان و صادركنندگان بازار پتروشيمي به دنياي اقتصاد گفت: عرضه برخي از محصولات در بورس در انحصار چند شركت خاص است و اين شركت‌ها با فروش محصول در نرخ پايين در خارج از كشور و فروش محصولات در داخل با قيمت‌هاي بالاتر، امكان رقابت را در بازار جهاني از توليدكنندگان داخلي سلب كرده‌اند.
وي گفت: برخي از واحدهاي توليدي محصولات پتروشيمي به دليل اينكه توسط دولت راه‌اندازي شده‌اند و سپس با ابلاغ اصل 44 خصوصي مي‌شوند به اندازه‌اي مجهز هستند كه امكان رقابت با آنها در واحدهاي تماما خصوصي وجود ندارد. وي گفت: تنها راه مقابله با انحصار شركت‌هاي توليدكننده محصولات خاص پتروشيمي اين است كه از توليدكنندگان خارجي براي فروش محصولات در بازار پتروشيمي ايران دعوت شود و بورس كالا براي ايجاد انگيزه و دعوت از شركت‌هاي بين‌المللي دست به كار شود.

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن