تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805643220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش قدس از تازه ترين فاجعه زيست محيطي خليج فارس؛ جلبكهاي قرمز حلقه محاصره را تنگتر كردند!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گزارش قدس از تازه ترين فاجعه زيست محيطي خليج فارس؛ جلبكهاي قرمز حلقه محاصره را تنگتر كردند!
گروه جامعه - محمد رضايي: تخليه آب توازن كشتيهاي خارجي، افزايش تبادل و تخليه فاضلابهاي صنعتي و نيروگاهي، ازدياد نشست

مواد نفتي و ضايعات پتروشيمي در حاشيه خليج فارس و درياي عمان از جمله دلايلي هستند كه باعث ازدياد، توليد و تكثير جلبكهاي قرمز ) كشند سرخ ( در چند ماه اخير بوده است.
سال گذشته ) اسفند) 86 يكي از فجايع زيست محيطي منطقه ) مرگ و مير دلفينها ( را در خليج فارس شاهد بوديم . قبل از آن نيز پديده آزولا باعث كاهش جمعيت ماهيان خاوياري در درياي خزر گرديده بود اما با نگاهي به هر يك از اين معضلات زيست محيطي، نحوه وقوع، گسترش و حذف آنها درمي يابيم مسؤولان محيط زيست دريايي كشورمان براي مقابله با اين گونه موانع و بحرانهاي غير مترقبه استراتژي و برنامه ريزي علمي و منسجمي نداشته اند و در واقع محيط زيست به حال خود رها شده است، اما....
* آلودگي پلانگتوني در حال افزايش است
دكتر رضوانه هنري، كارشناس محيط زيست و مديرعامل يكي از «سمن» ) ان جي او ( هاي ساحلي خليج فارس در اين رابطه به گزارشگر ما اظهار مي دارد : متأسفانه به دليل ناكارآمدي مسؤولان محلي خليج فارس از يك سو و نداشتن دغدغه براي حل مشكل ساحل نشينان توسط مسؤولان سازمان حفاظت محيط زيست از سوي ديگر باعث ايجاد مشكل شده و آلودگي فيتوپلانگتوني از ناحيه كشند قرمز در حال افزايش است.
وي مي افزايد : هم اكنون گزينه هايي مانند ورود مايعات آلاينده پتروشيمي و نيروگاههاي آب توازن كشتيهاي قاره پيما و طوفان گونو به عنوان عوامل ورود گونه تهاجم كشند قرمز بيان شده اند اما در مقابل اين گزينه ها راه حلهايي براي رفع بحران و جلوگيري از آسيب رساني به محيط زيست دريايي از سوي مسؤولان بيان نشده است.
اين عضو هيأت علمي و فعال محيط زيست متذكر مي شود : دليل بروز اين بحران هر چه بود، مهم نيست بلكه اين مهم است كه بتوانيم منبع تغذيه و تقويت كشند قرمز و عامل رشد بي رويه آن را بفهميم و بتوانيم براي رفع آن اقدامي صورت دهيم.
* نبود انسجام در دولت براي رفع بحران كشند قرمز
دكتر وحيد چگيني، رئيس مركز ملي اقيانوس شناسي در گفتگو با گزارشگر ما بيان مي كند : كشند قرمز و مشكلات جانبي اين پديده يك بحران زيست محيطي و دريايي است كه متأسفانه هماهنگي و انسجام كافي در دولت براي مهار و مديريت اين بحران وجود ندارد.
اين كارشناس اقيانوس شناسي و محيط زيست دريايي همچنين تصريح مي كند : گذشته از مسايل اجرايي، لازم است تحقيقات علمي، آزمايشگاهي و ميداني براي به دست آوردن اطمينان مبني بر سمي نبودن كشند قرمز و راههاي مقابله با آن از سوي مراكز پژوهشي و دانشگاهي در قالب يك بسيج عمومي و عزم ملي انجام شود.
او در ادامه اضافه مي كند : پديده كشند قرمز به يك بحران فراملي تبديل شده و علاوه بر وزارتخانه ها و سازمانهايي كه از سوي دولت براي حل اين مشكل معرفي و انتخاب شده اند، به دليل اهميت موضوع، دستگاه هايي مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ديگر نهادهاي مرتبط با نظام سلامت بايد در فرآيند مقابله با اين بحران وارد عمل شوند.
* دستگاههاي آلاينده بايد پاسخگو باشند
چگيني پاسخگو بودن سازمانها و نهادهاي آلاينده خليج فارس را مورد تأكيد قرار داده و مي گويد : وزارت صنايع و معادن، وزارت نفت، پتروشيمي و وزارت نيرو بايد در برابر آلودگيهايي كه از طريق آبگيرهاي صنايع ايجاد شده در حاشيه خليج فارس و آلوده سازي محيط زيست دريايي پاسخگو باشند.
وي بيان مي كند : از سوي ديگر سازمانهايي كه مسؤوليت هشداردهي به مسافران مناطق ساحلي خليج فارس را دارند، بايد هشدارهاي لازم را درباره احتمال سمي بودن آبهاي ساحلي و حساسيت زايي شنا در اين مناطق براي افراد مبتلا به آلرژي را به اين افراد يادآوري و عواقب آن را تبيين كنند.
رئيس مركز ملي اقيانوس شناسي كشور ادعاي سمي بودن كشند قرمز را مورد اشاره قرار داده و عنوان مي كند : هنوز درباره سمي بودن كشند قرمز سواحل جنوب ايران اطمينان وجود ندارد و اگر چه همه دستگاهها گفته اند اين پديده سمي نيست اما با توجه به اينكه تعداد كارشناسان فيتوپلانگتون شناس در ايران به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد، لازم است از جامعه علمي جهان مانند ژاپن، كره و استراليا كه تجربياتي هم در اين زمينه دارند براي رفع نگراني سمي بودن كشند قرمز استفاده شود.
* حركت جلبكهاي مهاجم به سوي خوزستان
دكتر حميد رضايي، كارشناس مركز ملي اقيانوس شناسي كشور و از پژوهشگران پديده كشند قرمز در گفتگو با گزارشگر ما مي گويد : با بررسيهاي به عمل آمده، كشند قرمز در سواحل جزاير فارور، كيش و حاشيه خليج فارس در منطقه بندر لنگه كم فعاليت شده ولي توسعه اين پديده به سمت سواحل خوزستان و آبهاي داخلي اين استان سرعت گرفته است.وي مي افزايد : در برخي از نواحي و سواحل جزاير ايراني خليج فارس بويژه در منطقه فارور پديده كشند قرمز كاهش يافته و كدورت آبها تبديل به وضعيت شفاف شده ولي متأسفانه وقوع اين مشكل باعث مرگ و مير بسياري از آبزيان از جمله ماهيهاي مورد نياز اهالي جنوب گرديده است.رضايي درباره آثار اين پديده بر روي انسان متذكر مي شود : فيتوپلانگتون « cochiodinum » كه از اوايل مهرماه در آبهاي خليج فارس پيدا شده داراي سم عصبي توربوتوكسين است كه باعث مرگ و مير ماهيها مي شود اما بر انسان تأثيري ندارد و غلظت اين فيتوپلانگتون سبب مصرف زياد اكسيژن محلول در آب و در نتيجه مرگ و مير ماهيها مي گردد.
* نبود پژوهش باعث رشد پديده كشند قرمز شده است
دكتر اسماعيل كهرم صاحبنظر و كارشناس محيط زيست در گفتگو با گزارشگر ما بيان مي كند : نبود پژوهش و ضعف مديريت در حوزه محيط زيست، عامل اصلي تمام بحرانهاي زيست محيطي مانند پديده كشند قرمز است.
وي مي افزايد : معضل جلبكي خليج فارس تا 10 سال ديگر هم با همين روش قابل كنترل نيست و اين جلبك سريع الرشد با همان موادي كه در آبها ريخته شده تغذيه مي كند و يك نوع مواد سمي از خود ترشح كرده كه باعث مرگ ماهيان مي گردد.
اين دكتراي محيط زيست درباره مواد ريخته شده به دريا كه از آنها به عنوان عامل رشد كشند قرمز ياد كرده متذكر مي شود : اين مواد كودهاي شيميايي، سموم و پسماندهاي صنعتي، نفتي و نيروگاهي است كه در سواحل خليج فارس به دليل سؤ مديريت و نبود نظارت كافي رها شده اند و متأسفانه با گرمتر شدن هوا و سطح آب در خليج فارس عامل تغذيه و رشد كشند قرمز مي گردند.
وي بيان مي كند : شكوفايي و رشد بي رويه «كشند قرمز» در جنوب علاوه بر مواد مغذي و مواد شيميايي و صنعتي تقويت كننده در حوزه آبهاي ساحلي، از كانال درياي عمان و با حجم سنگين آبهاي وارد شده به تنگه هرمز تقويت مي شود و اين آبها با تقويت كشند قرمز در جزاير لارك و قشم باعث ايجاد خفگي، كدر شدن آب و كاهش نور سفيد شده اند.
* دولت براي رفع معضل تلاش مي كند
اسكندري وزير جهاد كشاورزي نيز در اين باره به خبرنگاران مي گويد : با توجه به اينكه هيأت دولت، وزارت جهاد كشاورزي را مأمور رسيدگي به معضل كشند قرمز نموده است در اين زمينه فعاليتهاي خوبي از سوي دولت آغاز و براي حل معضلات تلاش مي شود.
وي تصريح مي كند : هم اكنون تلاشهاي پژوهشي و آزمايشگاهي در جنوب كشور آغاز شده و با توجه به تجربه كره جنوبي درباره پديده كشند قرمز هيأتي از ايران براي بررسي اوضاع و دعوت از كارشناسان كره اي به آن كشور اعزام شده است.

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن