تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819719826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران و چين، شركاي قابل اعتماد سال 2011


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران و چين، شركاي قابل اعتماد سال 2011
پكن - ايران و چين در سال 2011 بيش از پيش نشان دادند در صحنه بين المللي در جبهه واحدي قرار دارند و مي توانند به عنوان شركاي قابل اعتماد به يكديگر اتكا داشته باشند.


به گزارش ايرنا، از ديدگاه " مهدي صفري " سفير جمهوري اسلامي ايران در پكن، چشم انداز مناسبات دوكشور در همه زمينه ها " اميدواركننده " بوده است.

وي در مقاله اي به مناسبت چهلمين سالگرد برقراري روابط رسمي ايران و چين كه در سال 2011 گرامي داشته شد، نوشت: دو كشور بايد در كنار يكديگر جبهه واحدي را در جامعه بين المللي براي جلوگيري از انحصارگرايي برخي قدرت هاي متكبر و خودخواه ايجاد كنند.

صفري با تاكيد بر اينكه ايران مي تواند "متحد قابل اتكايي" براي چين باشد، اظهارداشت: اين دو كشور مستقل در جامعه بين الملل، با اعتقاد به اصول سازنده اي كه بر حفظ و پاسداري از صلح دارند، مي توانند به عنوان مناديان احترام به عزت و كرامت انساني در كنار هم باشند.

از ديدگاه سفير ايران در چين وجود منافع، برخورداري طرفين از منافع مشترك، اعتماد به مشاركت دوجانبه، اراده مشترك براي توسعه روابط و ايجاد سازوكار كارآمد و موثر براي پيشبرد روابط پنج عامل مهم در رشد و توسعه همكاريهاي فيمابين است.

اين در حالي است كه از ديدگاه " يو هانگ يانگ" سفير چين در ايران نيز روابط تهران - پكن مبتني بر اعتماد متقابل است.

وي در واپسين روزهاي سال 2011 هنگامي كه به اهواز سفر كرده بود در جمع خبرنگاران گفت: چين و ايران از ديدگاههاي مشترك و روابط دوستانه اي برخوردار هستند كه در حال گسترش است.

يانگ تاكيد كرد: اين اعتماد متقابل و ديدگاههاي مشترك و دوستانه موضوعي بسيار مهم در تعاملات دو طرف محسوب مي شود كه در سايه حمايت رهبران ايران و چين به دست آمده است.

ايران و چين در شانزدهم اوت سال 1971 ميلادي به طور رسمي روابط دوجانبه خود را برقرار كردند و اكنون بعد از گذشت 40 سال دوكشور گامهاي محكمي را در راستاي تحقق روابط استراتژيك برداشته اند.

حجم مبادلات تجاري ايران و چين در سال 2010 ميلادي 30 ميليارد دلار بود و اين رقم در سال 2011 به بيش از 40 ميليارد دلار رسيد.

بر اساس يادداشتهاي تاريخي، مناسبات ايران و چين به سال 200 قبل از ميلاد باز مي گردد. دوراني كه دو كشور مراودات فرهنگي و همكاريهاي تجاري با يكديگر داشته اند.

اين مناسبات در دوران معاصر نيز به فراموشي سپرده نشده و هموار روند توسعه فزاينده را تجربه كرده است.

براي نمونه اكنون چين از ايران روزانه بيش از 500 هزار بشكه نفت وارد مي كند و روزنامه " چاينا ديلي" بتازگي نوشت كه اين رقم مي تواند بيشتر شود.

ايران از اصلي ترين تامين كنندگان نفت و گاز چين بوده و بر اساس آمار ايران سومين صادر كننده بزرگ نفت به چين است و در مقاطعي چين 80 درصد از نفت، مواد شيميايي و پتروشيمي و معدني را از ايران وارد كرده است.

ايران اكنون 11 تا 14 درصد از نفت مورد نياز سالانه چين را تامين مي كند، شركتهاي چيني نيز در بخش انرژي ايران بسيار فعال هستند و به عنوان نمونه شركت ملي نفت چين در ميادين نفت و گاز طبيعي ايران، حضور جدي دارد.

در سال 2004 ميلادي توافقنامه اي را دو كشور امضا كردند كه بر اساس آن چين به مدت 30 سال 270 ميليون تن گاز طبيعي از ايران وارد مي كند. ارزش اين قرارداد 70 ميليارد دلار اعلام شد.

شركت ملي نفت چين در سال 2007 نيز دو قرارداد نفت و گاز به ارزش پنج ميليارد و 600 ميليون دلار با ايران امضا كرد.

چين ايران را يك شريك دايم براي مبادلات و منبع مهم تامين كننده انرژي مي داند.

در عرصه سياسي نيز چين و ايران در سازمانهاي بين المللي از جمله سازمان ملل، سازمان همكاري شانگهاي و مجمع عمومي همكاري نزديك دارند.

چين در سال 2011 بارها در سازمان ملل از حق ايران براي پيشبرد فعاليتهاي صلح آميز هسته اي حمايت و برگفت و گوها، رايزني و ديپلماسي براي حل مشكلات تاكيد كرده است.

"علي اكبر صالحي" وزير امور خارجه ايران در جريان سفر به پكن گفت: "ايران و چين مكمل يكديگرند. ايران منابع انرژي و چين صنعت در اختيار دارد."

مخالفت چين با تحريمهاي يكجانبه آمريكا در سال 2011 ميلادي يكي از تصميمهاي مهم دولتمردان چين بود كه نشان داد دولتمردان اين كشور كه بر محور "بي طرفي" و "رعايت عدالت" در صحنه بين الملل تاكيد دارند؛ خود نيز به آن عمل مي كنند.

از نظر كارشناسان سياسي، دولت و ملت چين در سال 2011 زماني كه بحث تحريم و فشار غرب به خصوص آمريكا به ايران بالا گرفت و صحبت از تحريم نفت شد، پيام مهمي براي جهانيان ارسال كردند.

چين به طور رسمي اعلام كرد به ائتلاف ضد ايراني نمي پيوندد.

"هونگ لي" سخنگوي وزارت خارجه چين در اين رابطه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پكن گفت: قراردادهاي ما با ايران قانوني است و تحريم را قبول نداريم.

سخنگوي وزارت امور خارجه چين با تاكيد بر مخالفت پكن با تحريم نفتي ايران خاطر نشان كرد: چين به ائتلاف آمريكا و متحدانش عليه ايران نمي‌پيوندد.

وي تاكيد كرد: چين مانند خيلي از كشورهاي ديگر است. پيمانهاي ما با ايران كاملا صادقانه و قانوني است.

در روزهاي پاياني سال 2011 نيز معاون وزير امور خارجه چين در سفر دو روزه اي كه به تهران داشت با مقام هاي ايراني درباره مسايل مهم منطقه اي و جهاني ازجمله تنش آفريني هاي آمريكا بحث و تبادل نظر كرد.

"جايجون" به دعوت " عباس عراقچي" معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه كشورمان و به منظور برگزاري كميته مشورتي دو كشور به تهران سفر كرد.

وزير امور خارجه ايران در ديدار مقام چيني، با اظهار خرسندي از روند رو به رشد روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف ابراز اميدواري كرد كه مناسبات تهران - پكن بيش از پيش گسترش يافته و دو كشور شركاي قابل اعتمادي براي يكديگر باشند.

معاون وزير امورخارجه چين نيز ضمن ارزيابي مثبت از روابط دو كشور بخصوص در زمينه هاي اقتصادي و لزوم بهره گيري از همه ظرفيتها براي توسعه اين روابط،‌‌‌‌ اظهار اميدواري كرد كه با استمرار رايزني ميان مقامات دو كشور مناسبات بيش از پيش گسترش يابد.

طرف چيني همچنين با اشاره به فعاليت هسته اي ايران، ضمن رد هرگونه فشار و تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت وگو را تنها راه حل اين موضوع ذكر كرد.

كارشناسان معتقدند، اولين اصل براي تعميق روابط، داشتن اراده است و اين اصل را مقامهاي عالي ايران و چين در سال 2011 بيش از گذشته مورد توجه قرار داده و به نمايش گذاشتند.

دو كشور رسيدن به مبادلات تجاري تا 100 ميليارد دلار در سال را هدفگذاري كرده اند و كارشناسان سرمايه گذاري را يكي از فرصتهاي مناسب براي توسعه همه جانبه روابط مي دانند.

ايران در آبان ماه امسال با حضور در نمايشگاه سرمايه گذاريهاي پكن، زمينه هاي سرمايه گذاري و فرصتهاي زيادي را در مقابل سرمايه گذاران چيني باز كرد.

فرصتهايي در زمينه معادن، صنايع سبك و سنگين و صنايع فلزي و غيرفلزي، فولاد سازي، حمل نقل جاده اي و ايجاد نيروگاههاي توليد برق و انواع انرژي هاي سنتي و نو و تجديد پذير ازجمله موارد بود كه در غرفه هاي ايران براي طرفهاي چيني ارائه شد.

دو كشور در سال 2011 همچنين در حوزه فرهنگي نيز برنامه هايي را طراحي كردند كه از آن جمله مي توان به شركت در جشنواره موسيقي "شن جن " و جشنواره هاي فيلم و هفته فرهنگي در پكن و تهران اشاره كرد.

اعزام يك هيات رسانه اي ويژه براي برنامه هاي توريستي ، امضاي توافقنامه چاپ و نشر آثار نفيس دو كشور و حضور فعال چين در نمايشكاه كتاب تهران و استقبال از غرفه هاي ايران در نمايشكاه كتاب پكن در سال 2011 از جمله اين موارد بود.

امضاي توافقنامه توريستي و قرار گرفتن نام ايران در مقاصد توريستي چين نيز از جمله دستاوردهاي مهم بين دو كشور در سال 2011 محسوب مي شود.

از 15 ماه اگوست ( 24 مرداد ماه ) ايران به طور رسمي در فهرست مقاصد گردشگري چين قرار گرفت و در ديدار " روح الله احمد زاده " معاون رييس جمهوري و رييس سازمان گردشگري ايران با وزير گردشگري چين در مهرماه امسال طرفين بر اجراي آن تاكيد كردند.

"شائو چيوي"وزير گرشگري چين در اين ديدار، ايران را كشوري جذاب و باثبات خواند و گفت: ما سفر گردشگران چيني به ايران را تشويق مي كنيم.

آساق **275**2100**1577

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30748030

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن