تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805582153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لبنان محل عبور اعضاي القاعده يا مقر آنها؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: لبنان محل عبور اعضاي القاعده يا مقر آنها؟
اين روزها در آغاز سال ۲۰۱۲ ميلادي بحث در خصوص فعاليت اعضاي شبكه القاعده در لبنان و نفوذ به خاك سوريه به مهمترين موضوع سياسي روز در لبنان تبديل شده است؛ امري كه پاسخ به آن قطعا تكليف عامل انفجارهاي اخير دمشق را نيز تعيين خواهد كرد.

به گزارش ايرنا از بيروت، سخنان جنجال برانگيزي كه اخيرا "فايز غصن" وزير دفاع لبنان مطرح ساخت، حكايت از اطلاعات امنيتي وي از نفوذ تعدادي از عناصر "القاعده" از منطقه مرزي "عرسال" در شرق لبنان به خاك سوريه داشت؛ امري كه با انفجار دو روز بعد در دمشق مصداق عيني پيدا كرد و دولت سوريه اعلام كرد كه لبنان در خصوص ورود القاعده به خاك لبنان به ما هشدار داده بود.

تنها يك روز بعد از اين سخنان، اعضاء جريان "المستقبل" با هجمه به وزير دفاع لبنان سعي داشتند سخنان وي را تكذيب كنند و اطلاعاتش را كم اهميت جلوه دهند.

مساله قاچاق و رفت و آمدهاي غيرقانوني بين لبنان و سوريه موضوع جديدي نيست و ساليان سال است كه قاچاقچيان با ايجاد راه هاي غير قانوني اقدام به واردات و صادرات كالاهاي مختلف و عبور كارگران عرب و غير عرب، به دور از هر گونه مشكلات رسمي و پرداخت ماليات مي كنند.

در اين رابطه مساله جديدي كه پيش آمده اين است كه در ماه هاي اخير كه اوضاع سوريه با مشكلاتي روبرو بوده، شكل قاچاق كالا و كارگر تغيير يافته و جاي خود را به قاچاق سلاح و نيروهاي تروريستي داده است.

** دو دسته قاچاقچي سلاح

در اين منطقه دو گروه اقدام به قاچاق سلاح مي كنند. دسته اول كه تنها منافع مادي برايشان مهم بوده، تاجران بين المللي سلاح هستند كه از اين فرصت سوء استفاده كرده و به گروه هاي تروريستي در سوريه سلاح مي فروشند اما دسته دوم از قاچاقچيان سلاح، اهدافي سياسي را در پس ذهن خود دارند.

به گفته كارشناسان، اين گونه افراد وابسته به گروه هاي سياسي مخالف نظام سوريه در لبنان هستند و ارتباطاتي با برخي كشورهاي عربي و غربي نيز دارند.

اين جريان ها از طريق متشنج ساختن اوضاع در سوريه، سعي دارند به كمك توطئه گران خارجي نظام "بشار اسد" رييس جمهوري سوريه را تضعيف و در نهايت ساقط كنند.

در هر دو حالت، نيروهاي امنيتي لبنان و سوريه با تشديد مراقبت از مناطق مرزي، توانستند با رصد فعاليت قاچاقچيان تعدادي از آنها را دستگير كنند.

منطقه مرزي "عرسال" در شرق لبنان يكي از مراكز مهم قاچاق سلاح در طي اين مدت بوده و همچنين اهالي منطقه "وادي خالد" نيز در شمال لبنان از اين مشكل بسيار در رنج هستند.

با وجود اينكه توافق نامه هاي امنيتي بسياري ميان لبنان و سوريه به امضا رسيده است كه بر اساس آنها هر دو كشور ملزم مي شوند كه عناصر آسيب رسان به امنيت و ثبات را مورد تعقيب قرار دهند اما هر دو طرف با چشم پوشي نسبت به اين مساله، اينگونه وانمود مي كنند كه اين امر هيچ خطري براي امنيت ملي و اقتصاد آنها ايجاد نمي كند.

** اتهام آشوب مذهبي

همچنين با وجود اينكه بارها، نيروهاي امنيتي لبنان تعدادي از قاچاقچيان اسلحه را دستگير كرده اند، براي بار اول است كه مقامي در حد وزير دفاع اين كشور اظهار مي دارد كه از طريق خاك لبنان عناصري از القاعده وارد خاك سوريه شده اند.

جريان ۱۴ مارس هم با سوء استفاده از اين مساله هجمه هاي گسترده اي عليه فايز غصن كه جزييات زيادي در اين رابطه مطرح نساخته، به راه انداختند و وي را متهم به ايجاد آشوب مذهبي در منطقه ساختند و اينگونه وانمود كردند كه وي چون مسيحي است قصد دارد اهالي منطقه عرسال را كه سني مذهب هستند به گروهك هاي تروريستي از جمله القاعده منتسب كند.

جريان ۱۴ مارس، مخصوصا حزب المستقبل با به كار گرفتن رسانه هاي تحت اختيار خود هجمه اي بي سابقه را متوجه وزير دفاع كردند تا درستي اطلاعات او را زير سوال ببرند، غافل از اينكه در موضع دفاع از گروهك تروريستي القاعده برآمده اند.

المستقبل پا را از مرحله تشكيك در سخنان وزير دفاع نيز فراتر گذشته و فراكسيون اين جريان در مجلس لبنان اعلام داشته است كه وي را به دليل اين سخنانش استيضاح خواهد كرد.

جريان المستقبل لبنان به رياست سعد حريري در حالي وزير دفاع اين كشور را به دليل اظهاراتش در خصوص فعاليت گروهك تروريستي القاعده در منطقه عرسال مورد هجمه قرار مي دهد كه از قرار گرفتن خود در موضع حمايت از اين گروهك غافل است.

اين فراكسيون در جلسه اخيري كه به رياست "فواد سنيوره" برگزار كرد، طي صدور بيانيه اي اين سخنان را خطرناك و مشكوك خواند و آن را بر گرفته از اتهاماتي زشت و غيرقابل استناد دانست.

در ادامه اين بيانيه آمده كه وظيفه وزير اين نيست كه بدون در اختيار داشتن اطلاعات دقيق به اين و آن اتهام وارد آورده و باعث تحريك ارتش شود تا در نهايت ارتش مجبور به دستگيري افرادي شود كه وي آنها را عناصر القاعده مي نامد.

در پايان اين بيانيه هم آمده است كه اين فراكسيون از تمامي ابزارهاي قانوني و پارلماني به منظور بازخواست وزير دفاع استفاده خواهد كرد.

** واكنش ۸ مارس

در مقابل، اظهار نظرهاي گروه هاي ۱۴ مارس با انتقادهاي شديد گروه هاي ديگر مواجه شد و اين گروه ها با تاييد سخنان غصن از وي اعلام پشتيباني كامل كردند چرا كه ۸ مارسي ها، وي را بيشتر از هر شخص و گروه ديگري مطلع از موضوعات امنيتي و نظامي مي دانند.

در اين راستا، "مروان شربل" وزير كشور لبنان طي گفتگو با رسانه هاي لبناني، اعلام داشت كه بنابر سخنان وزير دفاع در خصوص حضور عناصر القاعده در خاك لبنان، تحقيقات گسترده اي از سوي ارتش در اين خصوص انجام و اين موضوع در صدر اولويت هاي كابينه قرار خواهد گرفت.

"عدنان منصور" وزير امور خارجه لبنان هم طي گفتگويي با شبكه "اخبار المستقبل" كه متعلق به "سعد حريري" نخست وزير سابق لبنان است، با تاييد سخنان وزير دفاع لبنان در خصوص فعاليت عناصر القاعده گفت: نبايد اجازه داد كه عناصر تندرو از مرز ميان دو كشور عبور كرده و وارد خاك سوريه شوند.

وي كه سخنان وزير دفاع را نشان دهنده اطلاعات دقيقش از منابع موثق امنيتي دانست گفت: بنابراين لازم است كه در حراست از مرزها بيش از پيش بكوشيم و توافق نامه هاي امنيتي دو جانبه از سوي هر دو طرف بايد جدي گرفته شوند.

همچنين "ميشل عون" رييس جريان آزاد ملي لبنان نيز در دفاع از سخنان وزير دفاع گفت: وي در خصوص اين موضوع صادق ترين و مطلع ترين فرد است چرا كه از نظر اطلاعاتي، يك ارتش طويل و عريض پشتيبان او هستند.

"عبد الرحيم مراد" رييس حزب الاتحاد لبنان نيز با تاكيد بر صحت و درستي سخنان غصن گفت: مشخص است كه وزير دفاع اطلاعات دقيقي دارد كه اينگونه با قاطعيت سخن مي گويد.

وي از كساني كه وزير دفاع را متهم به دروغ گويي مي كنند خواست كه شواهد خود را مبني بر اينكه عناصر القاعده در لبنان حضور ندارند بياورند.

در ادامه اظهار نظرها در اين خصوص، "عباس هاشم" عضو فراكسيون تغيير و اصلاح مجلس لبنان، در پاسخ به منتقدان وزير دفاع گفت: هيچ كس نمي تواند سخن امنيتي را كه از يك موسسه نظامي (ارتش لبنان) صادر مي شود، تكذيب كند.

وي با اشاره به اينكه ارتش مسئول حمايت از كشور است اظهار داشت: من اطمينان كامل دارم كه ارتش تعدادي از عناصر القاعده را دستگير كرده است.

همچنين "كامل الرفاعي" عضو فراكسيون وفاداري به مقاومت مجلس لبنان نيز با اشاره به كشته شدن تعدادي از نيروهاي مخالف دولت (جريان ۱۴ مارس) در جريان حوادث سوريه گفت: روشن است كه در منطقه عرسال، چند نفر اجير شده اند تا افرادي را از مخالفان نظام سوريه و برخي افراد با تابعيت هاي عربي مختلف، كه ممكن است از گروهك القاعده نيز باشند، از مرز منتقل كنند و به سوريه انتقال دهند.

وي با اشاره به سفر اخير "جفري فيلتمان" معاون وزير امور خارجه آمريكا به لبنان، گفت: فيلتمان طي ديدار با برخي از مسئولين جريان ۱۴ مارس، از آنها خواسته بود كه گذرگاه هايي انساني در مرزهاي شمالي لبنان با سوريه ايجاد شود.

رفاعي اظهارات اخير سران ۱۴ مارس در انتقاد به سخنان وزير دفاع را به منظور سرپوش گذاشتن بر اين مساله دانست.

"عمار الموسوي" مسئول روابط بين المللي حزب الله نيز با اعلام پشتيباني از اظهارات وزير دفاع گفت: به مصلحت لبنان و هيچ يك از گروه هاي لبناني نيست كه در حوادث سوريه دخالت كند.

وي با اشاره به اينكه رسانه هاي جريان ۱۴ مارس، سال هاست كه اقدام به نشر اكاذيب مي كنند افزود: ما هيچ احتياجي نداريم كه پاسخي به دروغ پراكني آنها بدهيم چرا كه آنها به دنبال جنجال و تحريك طوايف و مذاهب گوناگون از اين طريق هستند.

موسوي ادامه داد: هدف آنها از اين كارها سر پوش گذاشتن بر دخالت آنها در قاچاق سلاح و انتقال عناصر مخالف نظام سوريه است.

در نهايت، "علي قانصو" يكي از رهبران حزب قومي اجتماعي سوريه در لبنان نيز با تاكيد بر اينكه سخنان غصن بر گرفته از اطلاعاتي دقيق است ، گفت: كساني كه در اين سخنان تشكيك ايجاد مي كنند، در حوادث سوريه به شكل مستقيم يا غير مستقيم نقش دارند.

وي با تاكيد بر اينكه غصن در جمع ۳۰ وزير كابينه گفته است كه اطلاعاتي دقيق در دست دارد كه اثبات مي كند كه عناصر القاعده از عرسال وارد سوريه شده اند، افزود: آيا وزير دفاع مرتكب جرم شده است كه به همگي هشدار مي دهد كه مراقب باشند لبنان وارد حوادث بحراني نشود؟ چرا كه سياست لبنان بر اين منوال استوار است.

قانصو همچنين با تاكيد بر اينكه كساني كه واقعا دوست دار حقيقت هستند مي توانند براي دانستن اطلاعات بيشتر سراغ وزير دفاع بروند، اظهار داشت: آنچه كه مشخص است اين است كه نيت برخي افراد در اين باره ناپاك است.

** ميقاتي و همراهي با ۱۴ مارس

در پي بالا گرفتن مشاجره بين وزراي دولت لبنان مبني بر " بودن " يا "نبودن" القاعده در خاك لبنان، نخست وزير اين كشور هم با تاكيد بر اينكه هيچ ادله اي وجود ندارد كه اثبات كند عناصر القاعده در منطقه "عرسال" فعاليت مي كنند، گفت: در شب بيست و يكم نوامبر گذشته نيروهاي ارتش وارد منطقه عرسال شدند تا شخصي را كه ممكن بود با گروه هاي تروريستي بين المللي مرتبط باشد، دستگير كنند، اما اطلاعاتي در دست نيست كه ثابت كند گروه هاي تروريستي به شكل سازمان يافته در لبنان حضور دارند.

همچنين "وليد الداعوق" وزير اطلاع رساني در پايان جلسه دولت در جمع خبرنگاران گفت: در اين جلسه هيأت دولت ضمن فرا خواندن ارتش و نيروهاي امنيتي به حفط مرزهاي لبنان، بررسي موضوع روستاي عرسال و احتمال وجود القاعده را به شوراي عالي دفاع لبنان سپرد.

حال بايد منتظر بود تا نتيجه تحقيقات در اين خصوص در شوراي عالي دفاع مشخص شود؛ هرچند كه به نظر مي رسد سخنان اخير وزير كشور دال بر اينكه لبنان محل عبور القاعده است نه مقر آنها نتيجه نهايي تحقيقات در اين خصوص باشد؛ نتيجه اي كه ۱۴ مارسي ها را راضي مي كند و ۸ مارسي ها را هم خشمگين نمي سازد.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن