تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820717217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بهداشت: شش داروي با فناوري بالا به زودي رونمايي مي‌شود مشكلات اعتباري و همكاري‌هاي بين بخشي از چالش‌هاي اساسي وزارت بهداشت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير بهداشت: شش داروي با فناوري بالا به زودي رونمايي مي‌شود مشكلات اعتباري و همكاري‌هاي بين بخشي از چالش‌هاي اساسي وزارت بهداشت است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مشكلات اعتباري و همچنين همكاري‌هاي بين بخشي را از جمله چالش‌هاي اصلي وزارت بهداشت در ارائه خدمات سلامتي و جلب رضايت مردم عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در نخستين جشنواره كشوري «حاكميت باليني» با اشاره به فعاليت حدود 50 دانشگاه علوم پزشكي كشور گفت: تلاش‌هاي زيادي پس از انقلاب اسلامي در بخش بهداشت، درمان و تحقيقات و آموزش پزشكي صورت گرفته است نتيجه اين تلاش‌ها آن است كه مجله نيچر در ارزيابي صورت گرفته از كشورهاي دنيا در سال 2010 و 2011 ، ايران را در رتبه بيستم از نظر علمي و تحقيقاتي و بين 40 كشور اول دنيا اعلام كرده است. همچنين رشد مقالات علمي ايران حدود 20 درصد اعلام شده است اين در حالي است كه رشد مقالات آمريكا حدود 4 درصد عنوان شده است. اين موضوع حاصل زحمات دست اندركاران علمي كشور است.

وي با اشاره به توليد 96 درصد از داروهاي مصرفي در داخل كشور گفت: تنها 4 درصد از داروهاي مورد نياز وارداتي هستند كه براي توليد داخل اين داروها سرمايه گذاري شده و از اين موضوع حمايت مي‌كنيم. بر اساس تلاش‌هاي صورت گرفته شش داروي با فناوري بالا در حال حاضر قابليت رونمايي دارند كه به زودي با حضور رييس جمهور از اين داروها رونمايي مي‌شود. توليد داخلي اين داروها هزينه‌هاي ارزي را بسيار كاهش مي‌دهد.

وزير بهداشت با اشاره به تلاش‌هاي انجام شده در زمينه تربيت نيروي انساني متخصص در كشور گفت: ايران در حال حاضر اين امكان را دارد كه از ساير كشورها نيز تربيت نيروي انساني داشته باشد. تمام اين دستاوردها بايد در خدمت سلامت و رضايت مندي مردم باشد.

دستجردي با بيان اينكه وزارت بهداشت تاكيد خاصي بر حوزه درمان دارد، ادامه داد: هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم در زمينه سلامت بايد كاهش يابد. كاهش سهم مردم در پرداخت هزينه‌هاي سلامت وظيفه ماست. بايد رضايت مردم جلب شود و بيماران در حوزه‌اي كه مراجعه مي‌كنند دچار سرگرداني نشوند به اين ترتيب اگر درمان را تنها در حوزه حاكميت باليني در نظر بگيريم به خطا نرفته‌ايم چرا كه حاكميت باليني يعني كليت درمان و برنامه ريزي براي درمان.

وي ادامه داد: مسئوليت حاكميت باليني در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با رييس دانشگاه و دبيري آن با معاونت درمان است. بنابراين معاونت‌هاي درمان دانشگاه‌ها بايد در راس اين موضوع باشند. روساي دانشگاه‌ها بايد مقوله حاكميت باليني را وظيفه اصلي خود بدانند. ما سلامت و رضايت مردم را از شما مي‌خواهيم.

وزير بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت براي ارائه خدمات سلامتي و جلب رضايت مردم با چالش‌هاي فراواني روبروست. مشكلات اعتباري و بودجه‌اي از جمله اين چالش‌ها هستند. براي ارائه خدمات سلامتي و جلب رضايت مردم همكاري‌هاي بين بخشي لازم است. موضوعي كه شايد از برخي بخشها نداشته باشيم. در مجموع در اين فصل از وزارت بهداشت، حاكميت باليني و مديريت درمان براي ما بسيار مهم است.

وي تاكيد كرد: حاكميت باليني يعني خدمات ارائه شده به بيماران بايد به موقع با كيفيت مناسب با حداقل هزينه با دسترسي مطلوب، با حفظ محرمانگي و رعايت حقوق بيمار ارائه شود. به اين ترتيب امروز كيفيت خدمات ارائه شده بسيار براي ما مهم است. كيفيت خدمات نيز تنها به منابع مربوط نمي‌شود بلكه به ارتقاي سيستم و ساختارها نيز مربوط است. در مجموع حاكميت باليني مدلي براي تعالي و اراتقاي كيفيت است.

وزير بهداشت ادامه داد: از آنجا كه خود را مسئول و صاحب سلامت مردم مي‌دانيم حاكميت باليني را در وزارت بهداشت جدي گرفته‌ايم و مدل هفت محوري را در آبان ماه به دانشگاه‌ها ابلاغ كرديم.

مديريت نيروي انساني، اثر بخشي باليني، استفاده از اطلاعات، مديريت خطر و ايمني بيمار، آموزش، مميزي باليني و ... از جمله اين هفت محور هستند.

وي درباره عوارض ناشي از خطاهاي درمان گفت: تحقيقي كه در آمريكا و كشورهاي اروپايي صورت گرفت نشان داده كه ميزان مرگ و مير ناشي از خطاهاي حوزه درمان بيشتر از مرگ و مير ناشي از تصادفات، ايدز و ... است. به اين ترتيب مسئله مديريت خطر و ايمني بيمار بسيار مهم است. اگر شاخص‌هاي ايمني بر حاكميت باليني مورد توجه قرار گيرند بسياري از موارد مخاطره آميز درمان كاهش مي‌يابد.

وي با تاكيد بر لزوم برخورداري از راهنماهاي باليني مناسب ادامه داد: برخي از بودجه‌ها و اعتبارات مصرف شده ناشي از آن است كه گايدلاين‌ها و راهنماهاي باليني صحيحي نداريم در اين زمينه به تدوين راهنماهاي باليني مناسب پرداخت شده است. در مجموع اثر بخشي باليني از مهمترين موارد كنترلي و حمايتي در حاكميت باليني است.

وي از راه اندازي سامانه جامع مديريت درمان سرطان پستان خبر داد و گفت: داروهاي هرسپتين كه در درمان سرطان سينه مورد استفاده قرار مي‌گيرد حدود 60 ميليون تومان هزينه به دنبال دارد از آنجا كه سالانه حدود هفت هزار مورد جديد سرطان پستان در كشور بروز مي‌كند هزينه درمان با هرسپتين سالانه بيش از يكصد ميليارد تومان است. اشكال اساسي در تجويز هرسپتين درست نبودن گايدلاين‌ها بود اين موضوع اكنون اصلاح شده است اگر پزشك اين دستورالعمل را رعايت كند وزارت بهداشت مي‌تواند حمايت مالي خود از داروي هرسپتين را از 30 درصد به 80 درصد افزايش دهد و به اين ترتيب بيمار تنها 20 درصد از هزينه دارو را مي‌پردازد.

وزير بهداشت با اشاره به مقوله مشاركت بيمار و جامعه در بحث حاكميت باليني ادامه داد: بر اساس تحقيقي كه در يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور صورت گرفته 95 درصد از بيماران از كيفيت خوب ارائه خدمات درماني در بيمارستان‌هاي دولتي راضي بوده‌اند و تنها پنج درصد از بيماران عنوان كرده‌اند كه به دليل هزينه‌هاي كم به بيمارستان‌ دولتي مراجعه‌ كرده‌اند اين در حالي است كه بيشترين شكايت بيماران ناشي از نحوه ارتباط پرسنل با بيمار بوده است. با اجراي حاكميت باليني مي‌توانيم مشاركت، رضايت مندي و پاسخگويي به بيماران را به صد در صد افزايش دهيم.

وزير بهداشت با اشاره به مبحث آموزش و مهارت‌ آموزي در مبحث حاكميت باليني ادامه داد: آموزش در حاكميت باليني بسيار مهم است همچنين استفاده صحيح از اطلاعات در بيمارستان نيز مهم ترين ابزار حاكميت باليني در بيمارستان‌هاست. مميزي باليني نيز بر اساس استانداردها، عملكردها را ارزيابي مي‌كند.

وزير بهداشت در پايان گفت: در مبحث حاكميت باليني بايد محيطي ايجاد شود كه خدمات با حداكثر كيفيت ارائه شود و ارائه خدمات با كيفيت به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن