تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820249733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشت صفر سالروز درگذشت سلمان فارسي؛ سلمان، محرم اسرار آل‌الله


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: هشت صفر سالروز درگذشت سلمان فارسي؛ سلمان، محرم اسرار آل‌الله
توصيفات ائمه از سلمان فارسي حاكي از آن است كه مقام وي از تمامي صحابي رسول‌الله برجسته ‌تر و شايسته‌تر بوده، شاهد اين مدعا تردد سلمان در خانه حضرت زهرا است كه حاكي از نزديكي وي با اين خاندان است.


گروه دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، زينب صارم؛ سلمان فارسي را مي توان از نخستين مسلمانان ايراني بر شمرد كه در راه رسيدن به حقيقت از هيچ كوششي دريغ نكرد. روح بلند و فكر متعالي سلمان وي را مجبور كرد كه قدم در راه پر مخاطره اي بگذارد تا بتواند عطش خود را نسبت به حقايق هستي سيراب كند.

سلمان اصالتا از نواحي اصفهان بود و در كتب تاريخي نقل شده كه نام اصلي وي روزبه بوده است. او در كودكى به كيش عيسوى گراييد و در مدينه به نزد رسول اكرم آمد و اسلام آورد.

سلمان از ياران خاص رسول اكرم و امام علي (ع) بود. نخستين بار در غزوه خندق حضور يافت و سپس در تمام غزوات پيامبر و فتح عراق شركت جست و در جريانات سياسي بعد وفات پيامبر كه بر عليه خاندان عصمت و طهارت رقم مي خورد، نقش همراه و ياور امام علي (ع) را ايفا كرد.

بهشت مشتاق سلمان

از سلمان در زمان حيات پيامبر داستان ها و روايات متعددي در كتب تاريخي نقل شده كه حكايت از جايگاه، مقام و منزلت وي دارد. پيامبر اسلام در حديثي مي فرمايند: «خداوند چهار نفر از اصحابم را دوست دارد و مرا دستور به محبت آنان داده است و بهشت مشتاق ايشان است». پرسيدند: «يا رسول اللَّه، اينان چه كساني هستند؟» فرمود: «برادرم و وزيرم و وارثم و خليفه‏ام در امّتم و صاحب اختيار هر مؤمنى بعد از من على بن ابى طالب است. سلمان‏ فارسى‏ و ابوذر و مقداد بن اسود.»

دستور خداوند بر پيامبر (ص) مبني بر دوست داشتن سلمان نشان از علو مرتبه وي دارد چنان چه در احاديث شيعه اين مدال افتخار نصيب سلمان شده است كه از وي اين گونه ياد كرده اند: «سلمان منا اهل البيت»؛ سلمان از ما اهل بيت است.

ائمه معصومين بارها ياران خود را به صفات حميده ستوده اند، اما اين كه فردي را بدين گونه توصيف كنند كه وي از ما اهل بيت(ع) است نشان از اين واقعيت دارد كه سلمان علاوه بر صفات نيكويي كه دارد، از يك ويژگي خاص ديگري نيز برخوردار است كه توانسته او را بدين جايگاه برساند.

امام علي (ع): سلمان همانند لقمان است

با توجه به تاريخ زندگاني سلمان و نوع موضع گيري هاي سياسي وي مي توان علت محبت اهل بيت(ع) به سلمان را در ارادت خاص و خالصانه وي به مقام ولايت علي بن ابي طالب دانست. تفاوت اصلي و اساسي سلمان كه وي را از ديگر صحابه رسول الله ممتاز مي كند كثرت علاقه و ارادت وي به امير المومنين (ع) است.

البته با دقت در احاديث شيعه مي توان دريافت كه اين محبت صرفا يك احساس و ذوق قلبي نبوده است، بلكه از يك معرفت و علم نسبت به جايگاه امامت نشات مي گيرد.

با اين توضيحات مي توان نتيجه گيري كرد كه اهل بيت(ع) عصمت و طهارت به اين سبب به سلمان نگاهي ويژه داشتند كه وي از مقام ولايت تبعيت محض داشته و اين تبعيت وي از درك و فهم وي ناشي مي شده است. علم و حكمت سلمان تا به حدي عميق و گسترده بوده است كه امام علي(ع) وي را مشابه لقمان مي دانسته اند و بر اهل علم و تحقيق پر واضح است كه علت شهرت لقمان علم و حكمت وي بوده است.

سلمان به مانند دانشمندي مي ماند كه در لحظات سخت و دشوار تاريخ در كنار پيامبر و امام علي (ع) حضوري پر رنگ داشته و تعدادي از روايات حكايت از آن دارد كه سلمان در منزل حضرت زهرا(س) رفت و آمد داشته است و اين حضور خاص حكايت از رابطه بسيار نزديك سلمان با خاندان عصمت و طهارت دارد.

مقابله سلمان با افكار عرب جاهلي

با توجه به اينكه برخي از اعراب بعد از اسلام آوردن هنوز از عادات و افكار اعراب جاهليت دست بر نداشته بودند، حضور نزديك سلمان در كنار پيامبر به عنوان يك عجم و غير عرب بر آنان سنگين مي آمد و سعي در تمسخر و كوچك شمردن وي داشتند چنان چه امام باقر (ع) روايت مي كند: «سلمان با چند تن از قريش در مسجد بود (مسجد مدينه) و آنان آغاز نژادبندى نمودند و نژاد خود را بالا بالا ميبردند تا سخن آنها به سلمان رسيد. عمر بن خطاب، خطاب به سلمان گفت: بگو بدانم تو كيستى و پدرت كيست و بيخ و ريشه‏ات چيست؟

سلمان گفت: من سلمان پسر بنده خدا هستم گمراه بودم و خدا عزوجل مرا به رهبرى محمد (ص) به راه آورد. بينوا و ندار بودم و خداوند به كمك محمد (ص) مرا توانگر و بى‏نياز ساخت. برده‏اى بودم و خداوند به بركت محمد (ص) مرا آزاد كرد. اين نژاد من و اين هم خاندان و فاميلى من است.

رسول خدا بيرون شد و سلمان هنوز با آن‏ها سخن مى‏گفت (تا چشم سلمان به پيغمبر افتاد) سلمان گفت: يا رسول اللَّه، من از دست اينان چه كشيدم با آن‏ها همنشين شدم و آن‏ها خود را نژادبندى مي كنند و نژاد خود را بالا مى‏برند تا نوبت به من رسيد و عمر بن خطاب بمن گفت: تو كيستى و ريشه و خانواده و فاميلت چيست؟

پيغمبر (ص)فرمود: اى سلمان تو در پاسخ او چه گفتى؟ سلمان صحبت هاي خود را با عمر بن خطاب را تكرار كرد. رسول خدا (ص) رو به جمع قرشيان كرد و فرمود: «اى گروه قريش راستى كه خانوادگى هر مردى دين او است و مردانگيش خلق و نهاد او است و ريشه‏اش خرد او است و خدا عز و جل فرموده است (11- الحجرات) ما شما را همه از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را ملتها و تيره‏ها ساختيم تا يك ديگر را بدين نشانى بشناسيد. حقيقت اين است كه ارجمندترين شماها نزد خدا پرهيزكارترين شماهاست.

سپس پيغمبر (ص) رو به سلمان كرد و فرمود: براى هيچ كدام از اينها برترى نيست جز به تقوى از خداوند عز و جل و اگر تقوى از آن تو است تو بر آنها برترى دارى.»

سلمان ذوب در معرفت آل‌الله

با توجه به استدلال‌هاي سلمان مي‌توان ميزان علم و معرفت وي را به پيامبر دريافت؛ چرا كه وي سبب هدايت و توان‌گري خويش را رسول‌ خدا مي‌داند و نشان ذوب شدن تمام وجود سلمان در مقام ولايت است كه همه زندگي و هستي خود را با وجود پيامبر توصيف مي‌كند و اين مقام عارفانه‌اي است كه تنها يك دانشمند و عالم ديني مي تواند به آن دست يابد تا آنجا كه غير خداوند هيچ كس را نمي‌بيند.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن