تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820099208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميري در گفتگو با مهر:كتاب افسانه هاي لكيساختاري منحصر به فرد دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اميري در گفتگو با مهر:كتاب "افسانه هاي لكي"ساختاري منحصر به فرد دارد
كتاب "افسانه هاي لكي"ساختاري منحصر به فرد دارد
كرمانشاه ـ خبرگزاري مهر: يك نويسنده كرمانشاهي گفت: كتاب "افسانه هاي لكي" از محتوا و ساختاري منحصر به فرد در ميان ادبيات ايران زمين برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، به بهانه توزيع كتاب "افسانه هاي لكي" نوشته كيومرث اميري كله جوبي در سطح مدارس راهنمايي تهران كه اخيرا از سوي انتشارات "سوره مهر" و طي يك برنامه گسترده انجام پذيرفت گفتگويي را با كيومرث اميري كله جوبي نويسنده اين كتاب كه اهل و ساكن كرمانشاه است انجام داده ايم. اميري در اين گفتگو به نكات بكر و تازه اي در خصوص اين كتاب اشاره مي كند كه جاي تعمق دارد.

وي با اشاره به اينكه حرفه اصلي وي روزنامه نگاري و نويسندگي است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال 1338 در روستاي كله جوب بخش فيروزآباد از توابع شهر كرمانشاه متولد شدم. حرفه ام روزنامه نگاري و نويسندگي است و كتاب افسانه هاي لكي را كه مجموعه 11 افسانه از افسانه هاي كهن و رايج در ميان لك زبانهاي ساكن مناطق جنوب شرقي كرمانشاه و بطور كلي ساكنان حواشي رودخانه سيمره يا همان دره مهرگان در دوران باستان است چند سال پيش براي چاپ به انتشارات سوره مهر در تهران سپردم.

اين نويسنده كرمانشاهي تاكيد كرد: در سال 1378 چاپ نخست اين كتاب انجام گرفت و كتاب در همان سال جزو پروفروش ها قرار گرفت و سال 1389 نيز به چاپ دوم رسيد. درباره متن و محتواي كتاب بايد عرض كنم شامل افسانه هاي كهن و بسيار قديمي است كه ريشه در آثار كلاسيك جهاني دارند.

وي افزود: اين سري افسانه ها را مي توان در سراسر جهان كه در ميان عموم مردمان رايج بوده يافت، با اين تفاوت كه در هر سرزمين و در ميان هر قوم و قبيله و ملتي اين افسانه ها رنگ و بو و شكل و فضاي خاصي از ايده و آرمانها، آرزوها و شكست و پيروزي هاي آن ملتها را به خود مي گيرند. اگر چه در ريشه و اساس اشتراك جهاني دارند.

اميري با اشاره به پيام اخلاقي اين گونه افسانه ها، گفت: پيام و محتواي ساختاري و درونمايه ي اين افسانه ها داراي بار انساني،‌ نوعدوستي، شجاعت و راستي و پاكي است و مخاطب را با دنيايي رويايي و در عين حال پاك و زلال و به دور از پليدي ها آشنا و همراه مي كند .

اين نويسنده كرمانشاهي با اشاره به سوابق نويسندگي خود، گفت: تاكنون چهار عنوان كتاب از من منتشر شده است، نخستين اثر من مجموعه قصه اي است با نام "مرثيه اي براي تو" كه شامل ش 6 قصه كوتاه و در رابطه با زندگي و حال و هواي نسل مهاجري است كه طي دهه هاي اخير از روستاها به سوي شهرها مهاجرت كرده و در حواشي شهرها سكني گزيدند.

وي افزود: در اين آثار، اين مردمان بامشكلات خاصي دست و پنجه نرم مي كنند و شكل ويژه اي از زندگي و روابط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را ادامه مي دهند و به طور كلي داراي بافت زندگي ويژه اي هستند كه من در حد توان در اين مجموعه گوشه هاي از آن را توصيف كرده ام.

اين نويسنده كرمانشاهي گفت: كتاب دوم من باز هم مجموعه قصه اي است شامل چهار قصه كوتاه با عنوان "گورستان يخ زده" كه در سال 1377 به چاپ رسيد.

اميري تاكيد كرد: اثر سوم من كه به صورت كتاب چاپ شده است، مجموعه اشعارم به زبان مادري يعني "زبان لكي" است كه در سال 1379 و با عنوان "خه ريوه" به معني غريبه و بيكس به چاپ رسيده است و به غير از اين چون مدت مديدي خبرنگار رسمي روزنامه كيهان در كرمانشاه بودم صدها گزارش، مقاله و داستان كوتاه از من در نشريات مختلف كشور به چاپ رسيده است.همچنين چند فيلمنامه كه مي توان عمده ترين آنها را فيلمنامه هاي مستند داستاني "سيمره رود بي بازگشت" دانست كه به صورت يك سريال 9 قسمتي در صدا و سيماي مركز كرمانشاه تهيه و از شبكه ها ي مختلف و بارها پخش شد و نيز سريال چند قسمتي "بچه هاي انقلاب" .

وي با اشاره به اينكه افسانه هاي زيادي در بين مردمان اين ديار وجود دارد، گفت: اين كتابها، تنها بخش كوچكي از آن افسانه هاست، به جرات مي توان گفت صدها افسانه در ميان همين لك زبانها و با ويژگي بياني خاص اين مردم وجود دارد، متاسفانه بسياري از افسانه ها هم از يادها رفته اند و ديگر كسي نيست كه آن افسانه ها را به ياد داشته باشد كه به نظر من لطمه بسيار بزرگي بر فرهنگ و ادبيات اين سرزمين و به ويژه در بخش فولكلور بومي است و من تلاش مي كنم همه افسانه ها را جمع آوري و در صورت امكان در اختيار عموم قرار بدهم.

وي افزود: اكنون مشغول گردآوري و نگارش باقي اين افسانه ها هستم كه اميدوارم بتوانم اين كار مهم را به انجام برسانم، بايد اضافه كنم نگارش اين افسانه ها با همان زبان خاص خود يعني زبان لكي كه جذبه و زيبايي بيشتري بدانها بخشيده و با خط الرسم كردي آماده چاپ دارم و نيز افسانه هاي لكي مخصوص كودكان را نيز جداگانه گردآوري و آماده براي چاپ دارم كه بازهم اميدوارم بتوانم آنها را به دست چاپ و نشر بسپارم.

اين نويسنده تاكيد كرد: البته مشكل اساسي من در رابطه با تاخير در چاپ اين قسمت از نوشته هايم، مشكل مالي است، چرا كه اگر توان مالي داشتم حجم بيشتري از اين دسته از آثارم را تا كنون به چاپ رسانده بودم و به همين دليل ناچارم براي چاپ آنها آرام و پاورچين گام بردارم.

وي با اشاره به توزيع كتاب افسانه هاي لكي در سطح مدارس تهران، گفت: توزيع كتاب افسانه هاي لكي در سطح مدارس تهران، اقدامي بسيار به جا و مناسب و در عين حال تاثير گذار است و من معتقدم جا دارد و سزاوار خواهد بود كه قسمتي هايي از اين افسانه ها در كتب درسي دانش آموزان انتشار يابد. چرا كه محتواي اين افسانه ها با كاراكترها و فضاهايي كه براي مخاطب به وجود مي آورد از چنان پاكي و زلالي برخوردار است كه محال است كسي كه اين افسانه ها را مطالعه مي كند به عنصري نامطلوب تبديل شود و مثلاً دنبال بزه كاري و رفتارهايي از اين دست برود.

اميري افزود: قهرمانهاي اين افسانه ها، كارهايي كه انجام مي دهند، فضاي كلي و پيام نهايي اين افسانه ها اثراتي غير از انسانيت،‌ ميهن پرستي، رشادت، ‌شجاعت و نوعدوستي را بر مخاطب باقي نمي گذارد و از سوي ديگر مفهوم و محتواي اين افسانه ها ريشه در نهاد پاكي آدمها دارد و از حيث اثر گذاري بدون مبالغه حرف نخست را مي زنند.

وي به ديگر ويژگي اين افسانه ها اشاره داشت و گفت: ويژگي ديگر اين افسانه ها، آن است كه مخاطب با يكبار شنيدن و يا خواندن آن،‌ بي كم و كاست در حافظه اش ثبت و ضبط مي شود و از چنان جذابيتي برخوردارند كه خواننده را غرق در دنيايي مملو از پاكي ها تا آخر به دنبال خود مي كشاند و بدو شادي و شهامت براي زندگي مي بخشد.

اميري گفت: در همه اين افسانه ها، ما شاهد حتي يك نكته بد آموزي و يا چيزي متضاد با انسانيت و عدالت نخواهيم بود، اين افسانه ها را مي توان تاريخ و توان و خواست حقيقي بشريت و به ويژه مردمان ما به شمار آورد و در توليد ادب و دانايي از چنان ويژگي هاي منحصر بفردي برخوردارند كه شايد نتوان در پديده هاي ادبي و هنري ديگري يافت و بطور كلي بايد بگويم زاويه ديد، نظرگاه و پيام و محتواي اين افسانه ها ريشه اي عميق و طولاني در كليت فرهنگ و باورهاي بومي ما مردمان اين سرزمين باستاني و خدا جو دارد كه اهميت و ارزش كتاب را دو چندان مي كند.

اين نويسنده كرمانشاهي در پايان با اشاره به برنامه هاي آتي خود، افزود: بيش از 20 سال است مشغول نوشتن رمان بلندي هستم كه اميدوارم بتوانم آن را به عنوان كارنامه حرفه ايم به همگان ارائه دهم و غير از آن ديوان اشعارم را كه به زبان لكي سروده ام، هم اكنون آماده چاپ دارم و بطور كلي دمي از نوشتن باز نمي ايستم، زيرا باور دارم جامعه ما در هر شرايطي نيازي ضروري به توليدات فرهنگي دارد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن