تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820672598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترجمه‌ي «مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت» رونمايي شد علي منتظري: كتاب نتيجه‌ي 30 سال تحقيق در سلامت همگاني است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ترجمه‌ي «مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت» رونمايي شد علي منتظري: كتاب نتيجه‌ي 30 سال تحقيق در سلامت همگاني است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

نشست رونمايي از كتاب «مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت» نوشته‌ي مايكل مارموت و ريچارد ويلكينسون با ترجمه‌ي علي منتظري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه كه امروز (سه‌شنبه، 13 اسفندماه) در ساختمان شماره‌ي 2 جهاددانشگاهي برگزار شد، علي منتظري - رييس پژوهشكده‌ي علوم بهداشتي جهاددانشگاهي - در سخناني اظهار كرد: شايد چندان جالب نباشد كه درباره‌ي اثر صحبت كنم؛ چون كتاب من نيست؛ اما كار ترجمه‌اش با من بوده و اگر هنري براي من باشد، يكي به خاطر انتخاب كتاب است و ديگري، ترجمه و انتشارش.

او افزود: از مهندس كاظم حسيني كه از اولين مشوقانم در ابتداي مسير ترجمه‌ي كتاب بود، ياد و تشكر مي‌كنم.

منتظري در ادامه گفت: ترجمه‌ي كتاب چهار سال طول كشيد؛ چون متني فوق‌العاده دشوار داشت و گاهي يك يا دو جمله و حتا پاراگرافي را 10‌بار ترجمه مي‌كردم تا به مفهومي كه مدنظر نويسنده بوده است، نزديك شوم. حتا بعد از حروف‌چيني و تايپ هم آن‌را چندبار تغيير دادم و به خاطر اين وسواس‌ها، دوستان انتشارات را در زحمت انداختم و هنوز هم معتقدم اگر اهل فن و نظر دقيق شوند، ممكن است اشكالاتي در كار ببينند؛ اما تلاش شد تا كار خوبي درآيد.

او همچنين متذكر شد: براي ترجمه‌ي كتاب، در نامه‌اي از انتشارات آكسفورد - ناشر اثر - و نويسنده‌ي كتاب - مايكل مارموت - اجازه گرفتم و نويسنده هم يادداشتي كوتاه داد كه براي من، با توجه به شخصيت علمي و تعهدات ملي و بين‌المللي كه در عرصه‌ي بهداشت و سلامت دارد، ارزشمند است.

وي افزود: مارموت از پيشگامان علم همه‌گيرشناسي اجتماعي است و در حال حاضر هم چندين مسؤوليت دارد؛ از جمله سازمان سلامت جهاني او را مسؤول تهيه‌ي گزارشي درباره‌ي مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت كرده است. او در سفري كه به ايران داشت و با توجه به شخصيت علمي‌اش مفتخر به ديدار با رهبر معظم انقلاب شد كه بسيار تحت‌تأثير اين ديدار قرار گرفت. فرد شناخته‌شده‌اي است با آثار متعدد علمي و اگر اين كتاب اعتباري داشته باشد، يكي به خاطر نويسنده‌اش و همكاراني است كه در اين اثر مطلب نوشته‌اند، ديگر اعتبار كتاب به موضوعاتي است كه در آن به آن‌ها پرداخته شده و اين‌كه سلامت داراي مؤلفه‌هاي گوناگوني است.

مترجم كتاب «مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت» با اشاره به مؤلفه‌هاي سلامت توضيح داد: اين مؤلفه‌ها عبارت‌اند از: مؤلفه‌ي بيولوژيكي، روش زندگي، محيط زيست زندگي، مؤلفه‌هاي اجتماعي، اقتصادي و نيز مؤلفه‌ي نحوه‌ي استفاده و دسترسي ما به مراقبت‌ها و خدمات بهداشتي. اين مؤلفه‌ها تعيين‌كننده‌ي سلامت ماست و تأكيد نويسنده‌ي كتاب بويژه بر مؤلفه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي سلامت است. همه‌ي مطالب كتاب نتيجه‌ي مطالعات بسيار طولاني است كه به لحاظ روش‌شناسي، فوق‌العاده دقيق‌اند؛ نتيجه‌ي 30 ‌سال تحقيق در رشته‌ي سلامت همگاني.

منتظري همچنين خاطرنشان كرد: آن‌چه در كتاب آمده، شواهد و مدارك علمي است كه به كساني كه نمي‌خواهند باور كنند اين عوامل و مؤلفه‌ها تا چه اندازه بر سلامت مردم تأثيرگذارند، ثابت مي‌كند اين عوامل چقدر مهم‌اند.

او همچنين بيان كرد: سياست‌هاي اقتصادي و درماني نادرست و توزيع نابرابر امكانات، امكان وجود جامعه‌ي سالم و مفيد را از بين مي‌برند.

علي منتظري با اشاره به دو مفهوم «نابرابري در سلامت» و «بي‌عدالتي در سلامت» گفت: مي‌توان وجه مثبت اين دو مفهوم را نيز درنظر گرفت؛ يعني گفت برابري در سلامت و عدالت در سلامت. در وضعيت اول، نابرابري در سلامت، زندگي در جامعه‌اي مي‌تواند باشد كه عدم تساوي دارد و ممكن است بر اساس انتخاب خودمان باشد. اما بي‌عدالتي‌ در سلامت ناشي از نابرابري‌هايي است كه به طور سيستماتيك و نظام‌مند به وجود مي‌آيند؛ يعني افراد در شرايط مساوي، سلامت يكسان ندارند و ممكن است يك نفر سلامت بهتري داشته باشد و ديگري بدتر. تأكيد اين كتاب در بخش‌هايي است كه به طور سيستماتيك و به نوعي بر اساس بي‌عدالتي به وجود مي‌آيند و بايد امكانات و شرايطي را فراهم كنيم كه افراد محروم‌تر را نجات دهيم تا بتوانند مثل بقيه سالم زندگي كنند.

رييس پژوهشكده‌ي علوم بهداشتي جهاددانشگاهي گفت: با وجود اين‌كه اين اثر با ديدگاه غربي نوشته شده است و ما هم به آن وفادار بوديم؛ اما بايد گفت بحث عدالت در غرب يك بحث اخلاقي تلقي مي‌شود؛ اما در شرق، عدالت براي ما جزو بنيادي‌ترين اصولي است كه به آن معتقديم؛ چون معتقديم خدا عادل است. اميدواريم بتوانيم اين شواهد و مؤلفه‌ها را بر اساس ديدگاه بومي خودمان داشته باشيم و اتفاقا اين نقدي است كه خودم به اين كتاب دارم كه ما نيز مي‌توانيم چنين اثري را براي جامعه‌ي خودمان داشته باشيم. البته كتاب بعدي‌ من، «درآمدي بر جامعه‌شناسي پزشكي» است كه سعي مي‌كنم بيش‌تر تأليفي باشد و اگر هم به ترجمه نياز شد، عيبي ندارد؛ چون در اين حوزه به ترجمه هم نيازمنديم.

محمد سلگي - رييس سازمان انتشارات جهاددانشگاهي - نيز در سخناني گفت: كتاب اثر مؤلفي برجسته است و نويسنده‌ي آن، رييس انستيتو بين‌المللي سلامت و جامعه و دپارتمان اپيدميولوژي و سلامت همگاني دانشگاه لندن، و ناشرش هم انتشارات دانشگاه آكسفورد است. مترجم نيز از ناشر و مؤلف اجازه گرفته است و نويسنده هم متني را براي ترجمه‌ي فارسي كتابش ارسال كرد كه در ابتداي اثر منتشر شده و اميدواريم روند تأليف و ترجمه‌ي اثر در بين اعضاي هيأت‌علمي جهاددانشگاهي باز شود.

همچنين سعيد پورعلي - معاون فرهنگي جهاددانشگاهي - توضيح داد: مباحث سلامت امروز در كشور، بويژه در حوزه‌ي توسعه‌ي پايدار اهميت پيدا كرده و هرچقدر بتوانيم در جهاد دانشگاهي به سمتي برويم كه نگاه جامع‌تري به توسعه در كشور داشته باشيم، بهتر است و برجسته‌سازي نقش مؤلفه‌هاي فرهنگي و اجتماعي در توسعه‌ي جامعه از جمله تجربه‌هايي است كه بايد به آن‌ها دقت كنيم.

او يادآور شد: در مسيري كه مي‌پيماييم، بايد پيوندي بين مباحث سلامت و فرهنگي شكل بگيرد. امروز يكي از عواملي كه سلامت جامعه را تهديد مي‌كند، بحث نابرابري‌هاي اجتماعي است و با توجه به بند 19 برنامه‌ي پنجم توسعه و تأكيد مقام معظم رهبري بر داشتن انسان سالم، در اين حوزه بايد آن‌را بررسي كنيم و مترجم اين كتاب در ترجمه‌ي اين اثر به موضوع توجه داشته است؛ به اين معني كه در ترجمه‌ي اثر هم به نوعي يك نگاه عميق فرهنگي را براي ايجاد يك پيوند بين ‌حوزه‌يي كه شايد در نگاه اول خيلي مرتبط نباشد، ايجاد كرده و هم نگاه كاربردي را.

در ادامه، مصطفي فاطمي - مسؤول گروه علوم پزشكي شوراي علمي سازمان انتشارات جهاددانشگاهي - گفت: ديدگاه مديريت جامعه در حوزه‌ي سلامت تا مدت‌ها درمان‌محور بود؛ اما كم‌كم به سمت پيش‌گيري و آموزش تغيير مسير داد و ديدگاه مديران عرصه‌ي سلامت از آن نگاه بسته و باريك به ديد وسيع‌تري سوق يافت.

او افزود: مترجم كتاب به عنوان يكي از افراد مطرح و صاحب‌نظر در حوزه‌ي سلامت عمومي است و با نكته‌سنجي خاص خود بر گوشه‌اي از كار تمركز داشته‌، كه شايد در سيستم مديريتي ما خيلي هم وقت نبوده كه متوجه آن باشند. مسأله‌اي كه در گروه علوم پزشكي مورد نظر ماست، اين‌ است كه آثار ارسالي براي ما بخشي درسي و بخشي هم افتخارات ماست؛ يعني انتشار آثاري كه جهاددانشگاهي را از منتشركننده‌ي افكار به مديريت‌كننده‌ي افكار تبديل مي‌كند، افتخار ماست كه به نوعي مي‌توانند فرهنگ‌سازي در حوزه‌هاي سلامت را شروع كنند.

اوليايي‌منش - مدير گروه اقتصاد سلامت و رييس دبيرخانه‌ي سياست‌گذاري تعرفه و هماهنگي بيمه - نيز در سخناني توضيح داد: كتاب «مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت» موضوع بااهميتي دارد. بحث ارائه‌ي خدمات اوليه‌ي سلامت30 ‌سال پيش مطرح شد و باعث انقلابي در شاخص‌هاي سلامت در مردم كشورهاي دنيا بويژه در كشورهاي فقير و درحال توسعه شد. اگرچه ما بهبودي را در شاخص‌هاي سلامت داشته‌ايم؛ اما گاها اين‌ها به حالت سكون رسيده‌اند و ارتقاي شاخص‌ها با وضع موجود سخت است.

او افزود: از سويي، مطالعات در كشورهاي غربي تقريبا در اين حوزه تكميل شده؛ اما در كشورهايي مثل ما نه و سلامت سهم بالايي ندارد. حداكثر 20درصد در نظر گرفته شده؛ در حالي‌كه در كشورهاي مختلف شايد 90درصد به سمت ارائه‌ي خدمات سلامت با تكنولوژي‌هاي بالاتر پيش رفته‌اند.

اوليايي‌منش گفت: آگاه‌سازي مردم و مسؤولان، عمده‌ترين نقش نظام‌هاي سلامت است. در كشورهاي شرق هم به شرط اين‌كه آگاهي‌هاي لازم داده شود، مي‌توان از همه‌ي امكانات استفاده كرد. مؤلفان اثر از معتبرترين افراد در مباحث مرتبط با عدالت در سلامت و مؤلفه‌هاي اجتماعي هستند. اين كتاب از معتبرترين‌هاست و توانسته بسيج جهاني را در اين زمينه انجام دهد. در كشور ما، بسترها و ظرفيت‌هاي لازم براي اين‌كه اين بحث جدي‌تر گرفته شود، هست.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن