تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820465071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان در سال 2011- 4/فلسطين؛ از آشتي فتح و حماس تا كسب دستاوردهاي ديپلماتيك


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جهان در سال 2011- 4/فلسطين؛ از آشتي فتح و حماس تا كسب دستاوردهاي ديپلماتيك
فلسطين؛ از آشتي فتح و حماس تا كسب دستاوردهاي ديپلماتيك
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل: فلسطين در سال 2011 شاهد رويدادهاي مهمي بود كه امضاي توافقنامه آشتي ملي، عضويت در يونسكو و شناسايي كشور مستقل فلسطين در اراضي اشغالي 1967 از سوي 130 كشور جهان مهمترين آنها به شمار مي رود.

سال 2011 آبستن حوادث بسيار مهمي در جهان بود كه بيداري عربي، سقوط ديكتاتورهاي جهان عرب، بحران مالي در اروپا و آمريكا و جنبش هاي ضد سرمايه داري درغرب از جمله اين وقايع به شمار مي روند.

در اين ميان فلسطين برخلاف سال هاي گذشته با انبوهي از حوادث مهم مواجه بود كه در اين گزارش به اختصار به آنها اشاره مي شود.

آشتي ملي فلسطين

جنبش هاي فتح و حماس سرانجام پس از گذشت 4 سال از آغاز گفتگوهاي ملي كه با ميزباني مصر انجام مي شد هشتم ارديبهشت توافقنامه آشتي ملي فلسطين را امضا كردند. تحولات منطقه و جهان به ويژه قيام هاي عربي مهمترين عاملي بود كه گروه هاي داخلي فلسطين را به سوي آشتي ملي فلسطين سوق داد. اين توافقنامه با حضور ابومازن رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس امضا شد.

اما امضاي اين توافقنامه به معناي واقعي اختلافات داخلي فلسطيني ها را از بين نبرد چرا كه فتح و حماس درباره تشكيل دولت وحدت ملي و نخست وزير و اعضاي كابينه نتوانستند به توافق برسند تا اينكه ابومازن و مشعل و نمايندگان ديگر گروه هاي فلسطيني 22 دسامبر در قاهره نشست برگزار كردند و اين بار توافق شد تشكيل دولت وحدت ملي به ژانويه 2012 موكول شود.

اتفاق مهم ديگري كه در جريان اين نشست رخ داد موافقت با پيوستن جنبش هاي فتح و حماس به رهبري موقت سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) بود.

بازگشايي گذرگاه رفح

به دنبال قيام مردم مصر عليه رژيم ديكتاتوري حسني مبارك كه در طول چند دهه حكومت وي قضيه فلسطين تحت محاصره شديد بود تعداد زيادي از مبارزان فلسطيني كه در زندان هاي مبارك اسير بودند آزاد و راهي مناطق فلسطيني شدند.

همچنين در پي سقوط رژيم مبارك و افزايش احساسات ضد اسرائيلي در ميان مردم مصر گذرگاه مرزي رفح (گذرگاه مشترك غزه و مصر) كه از ژوئن 2007 از سوي رژيم صهيونيستي و با كمك مصر تحت محاصره بود پس از گذشت 4 سال به صورت جزئي بازگشايي شد. در حال حاضر گذرگاه رفح 6 روز در هفته باز است و تردد مسافران و كالاها در جريان قرار گرفته است.

درخواست عضويت در سازمان ملل

مقامات تشكيلات خودگردان فلسطين كه طي سال هاي گذشته از مذاكرات بيهوده سازش با رژيم صهيونيستي سرخورده شده بودند و نتوانستند آرمان هاي ملت فلسطين را محقق كنند 23 سپتامبر رسما درخواست عضويت كشور فلسطين در سازمان ملل متحد را به بان كي مون دبيركل اين سازمان ارائه كرد.

هر چند اين طرح با وتوي آمريكا و هم پيمانان غربي رژيم صهيونيستي مواجه شد اما 130 كشور دنيا كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 1967 را به رسميت شناختند كه در نوع خود يك دستاورد ديپلماتيك براي ملت فلسطين به شمار مي رود.

تبادل اسرا

مهمترين و شايد بزرگترين دستاورد فلسطيني ها در سال 2011 مربوط به تبادل اسرا با رژيم صهيونيستي است به موجب اين تبادل اسرا موسوم به "وفا الاحرار" كه 11 اكتبر با ميانجيگري مصر صورت گرفت هزار و 27 اسير فلسطيني در برابر آزادي "گلعاد شاليت" نظامي صهيونيست آزاد شدند.

در مرحله نخست تبادل اسرا 477 اسير فلسطيني كه اغلب داراي محكوميت هاي ابد بودند و شاليت آزاد شدند و در دور دوم 550 اسير فلسطيني ديگر آزاد شدند.

عضويت كامل در يونسكو

از ديگر دستاوردهاي سياسي فلسطيني ها در سال 2011 عضويت كامل فلسطين در سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد است كه در تاريخ 31 اكتبر با 107 راي موافق و 14 راي مخالف به تصويب رسيد.

آمريكا كه در اين راي گيري مخالف عضويت فلسطين در يونسكو بود در راستاي همسويي با رژيم صهيونيستي يونسكو را تهديد كرده بود در صورت تاييد عضويت فلسطين كمك هاي خود را به اين سازمان كه 80 ميليون دلار بود به حال تعليق در مي آورد.

يهودي سازي قدس

رژيم اشغالگر صهيونيستي در سال 2011 نيز به مصادره اراضي فلسطيني ها و توسعه شهرك ها در كرانه باختري به ويژه قدس شرقي ادامه دادند و همچنان سياست هتك حرمت مقدسات اسلامي فلسطيني ها از جمله مساجد را دنبال مي كنند به طوري كه بر اساس آخرين گزارش ها در سال 2011 20 مورد تجاوز عليه مساجد فلسطيني صورت گرفته است.

انتفاضه اعراب 48

قيام مردمي در جهان عرب و بيداري اسلامي كه از ابتداي سال 2011 يكي پس از ديگري به كشورهاي عربي سرايت كرد اعراب ساكن اراضي اشغالي 1948 را نيز بي نصيب نگذاشت و شهروندان عرب فلسطين اشغالي براي نخستين بار با يكديگر متحد شده و عليه سياست نژادپرستانه اسرائيل در 11 شهر تظاهرات برپا كردند و دست به اعتصاب زدند. اين اعتراضات كماكان ادامه دارد.

تشكيلات خودگردان فلسطين هر چند همچون 6 دهه گذشته در تحقق آرمان هاي ملت فلسطين ناكام ماندند اما در سال 2011 فلسطين علاوه بر آشتي گروه هاي داخلي فلسطين شاهد دستاوردهاي ديپلماتيك بي سابقه اي در عرصه جهاني بود دستاوردهايي كه بيداري اسلامي نيز در وقوع آنها بي تاثير نبود چرا كه افزايش احساسات ضد اسرائيلي در ملت هاي عرب كه عليه رژيم هاي خودكامه و هم پيمان با اسرائيل بپا خاسته بودند باعث شد لااقل رژيم صهيونيستي به جاي اجراي سياست هاي توسعه طلبانه و جنگ افروزانه خود به فكر حفظ موجوديت خود و اراضي اشغالي باشد.
--------------
سميه خمارباقي

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن