واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:
از صدرنشینی حاتمی کیا تا گلایه های عسکرپور در «هفت» مسعود كيميايي با بیان اینکه من سینما نخواندهام تا آن را تدریس کنم و در کارگاهها، تنها دریافتهای خودم را از سینما به بچهها میگویم، با انتقاد از نسل جوان برای کم مطالعه بودن، گفت: «فيلم نساختن، فضيلت نيست، كار نكردن، فضيلت نيست.../ عسکرپور در عين حال گفت: واقعيت اين است كه اگر اختلافات ريز را كنار بگذاريم، مهمترين مشكل ما با وزارت ارشاد بحث امنيت شغلي است. سرویس فرهنگی ـ با وجودی که برنامه شب گذشته «هفت» از بهترین برنامههای این مجموعه از آغاز تاسیس به شمار می رفت، همچنان ضعفهای ساختاری و فنی، موجب افت کیفی برنامه ویژه فریدون جیرانی برای روز ملی سینما شد. به گزارش «تابناک»، در این برنامه که با پرسشی خنثی برای مخاطبان همراه بود و هرگز برای روز ملی سینما و مباحث روز همخوانی نداشت و مشخص بود پرسش از سوی برخی مدیران رسانه ملی به جیرانی داده شده ـ در غیر این صورت، باید جیرانی فکری برای خود کند ـ و به هیچ وجه حال و روز سینمای امروز را در خود نداشت. کیمیایی: من سینما نخواندهام که تدریسش کنم
«زماني كه هفت سالم بود در فيلمي، عدهاي را ديدم كه سوار بر اسب از پلي چوبي گذر ميكردند و همزمان موسيقي پخش ميشد و من مدام دنبال اركستر روي صندليهاي سينما ميگشتم و حتي تا مدتها گمان ميكردم نوري كه بر پديده سينما ميافتد، نور خورشيد است؛ اما وقتی میآمدم بیرون، می دیدم ساعت 10 شب است. آن زمانها، خيلي وقتها از پول سلماني و حمام ميزديم تا به سينما برسيم. حتی گاهی هم تنها زل ميزديم به پوسترهاي فيلم و با صدای هنرپیشهها كه از سالن سينما بيرون ميآمد، فيلم را يك بار ديگر در ذهنمان بازسازي ميكرديم.» این بخشی از سخنان مسعود کیمیایی 70 ساله بود که از 13 سالگي تصاوير برايش جدي شد. او در این برنامه در پاسخ به جیرانی برای علاقه اش به سینما گفت: «مجله ستاره سينما را نميخواندم، بلكه ميبلعيدم، از 7 ـ 8 سالگي هم با يك ريال ميرفتم و از كتابفروشي آقاي كوشش كتاب ميگرفتم، آن زمانها كه كلاس سوم بودم، آگاتاكريستي ميخواندم.» وی درباره جریان حاضر در فیلم هایش گفت: «زندگی پیرامون من، همهاش سینما بود، نواب صفوی را از نزدیک میدیدم که اسلحه در دست داشت... در درگيريهاي 30 تير، فردي غرق در خون روی زمین افتاده بود و داشت با خون خود مینوشت يا مرگ يا مصدق و قاف را هم روی زمین کشید و مرد.» بنا بر این گزارش، جیرانی که شب گذشته، در آغاز برنامه، دو متن مفصل را از رو خواند، در معرفی کیمیایی هم سنگ تمام گذاشت و تأکید چندباره ای کرد که او از دهه 40 تا امروز و در آستانه دهه 90 فیلمسازی کرده و همواره هم در کانون توجه بوده است. کیمیایی در این برنامه با اشاره به علایق مطالعاتی اش به خواندن رمان تهران مخوف اشاره کرد و افزود: «من خيلي پاورقي ميخواندم، از همين پاورقيها بود كه قيصر و رضا موتوري و... درآمد، اصلا سینما در همین پاورقیها متولد میشود.» وی افزود: «وقتي با جرياني بزرگ ميشوي، مجبوري در سينما هم به آن فكر كني، جريان نفت، جريان شاه و تيراندازي به او و ماجراي انقلاب؛ بنابراين، ما نميتوانيم سينما را از گدار ياد بگيريم، سينما تاريخ ماست.» بنا بر اين گزارش، مسعود كيميايي با اشاره به این که زندگی همه ما از صبح تا شب تدوین شده و به نوعی همه ما با یک تدوین روزمره زندگی میکنیم، تصريح كرد: «تمام زندگي، از صبح كه از خواب برميخيزي، تمام زندگي عادي قاب توست، اما نخستین قاب من، قاب پرده سينما بود. آن زمان روي نزديكترين صندلي سالن سينما به پرده نمايش مينشستم.» مسعود كيميايي با بیان اینکه من سینما نخواندهام تا آن را تدریس کنم و در کارگاهها تنها دریافتهای خودم را از سینما به بچهها میگویم، با انتقاد از نسل جوان برای کم مطالعه بودن، گفت: «فيلم نساختن، فضيلت نيست، كار نكردن، فضيلت نيست، من معتقدم اگر فيلم نميسازم، بايد دليل كار نكردنم را فيلم كنم. اگر بنده در خانهام نشستهام، بايد كاري انجام بدهم، مثلا من الان در حال نوشتن رمان آخرم با نام «اسلحه عقيق» هستم.» عسکرپور: عدالت در صف ایستادن نیست
محمدمهدی عسکرپور، مديرعامل خانه سينما نیز در برنامه شب گذشته هفت حاضر شد تا درباره اختلافات خانه سینما با معاونت سینمایی توضیحاتی بدهد. به گزارش «تابناک» وي در این برنامه گفت: «ممكن است برخی عقيده داشته باشند كه سينما بايد مديريتي يكپارچه داشته باشد و همه اعضاي زيرمجموعهها با اين مديريت هماهنگ باشند و يا با عوضكردن و تغيير مديران هماهنگ شوند. به نظر من، نسل جديد طاقت اين نوع اظهارنظرها را ندارد و بايد ما بتوانيم يكديگر را تحمل كنيم.» عسکرپور در عين حال گفت: «واقعيت اين است كه اگر اختلافاتريزي مانند حضور نماينده خانه سينما در شوراي پروانه ساخت را كنار بگذاريم، مهمترين مشكل ما با وزارت ارشاد بحث امنيت شغلي است.» وي در ادامه با اشاره به تدوين كتابچه جامعي از مولفههاي امنيت شغلي در خانه سينما، در پاسخ به اين كه آيا لزومي به تعامل با معاونت سينمايي ديده، اظهار كرد: «پاسخ اين پرسش را ما ميتوانيم به مكاتباتي كه داشتهايم، ارجاع دهيم. من با توجه به اين كه در دورهاي خودم هم به عنوان مدير دولتي فعاليت ميكردم، بر اين باور بودم كه هر فردي كه مدير شود، نخست از راه صنوف وارد ميشود. البته در اينجا بايد به سخنان علي اكبري در برنامه شما هم اشاره كنم و اين را هم بگويم كه هنوز مقام او در ارشاد برايم مبهم است.» وي يادآور شد: «در حالي كه بنا بر مصوبه شوراي وزيران، بايد دو عضو از خانه سينما در اين شورا حضور داشته باشند، با وجود این، همان گونه كه گفتم، من همچنان اين بحث را از موارد ريز اختلاف خانه سينما و معاونت سينمايي ميدانم و بر اين باورم كه بزرگترين مشكل ما بر سر مسأله امنيت شغلي است، چرا كه اساسا مديريت دولتي در حوزه فرهنگ پيگير بحث امنيت شغلي نيست.» مديرعامل خانه سينما در عين حال عنوان كرد: «اكنون سخنانی مطرح شده و گفته ميشود كه قرار است ظرفيتي عوامفريبانه در توليد ايجاد و پس از آن گفته شود كه ما در دنيا در سطح نخست هستيم و به زودي در سينماي دنيا تنها ما و هاليوود خواهيم بود. اين گفتهها يك دهان باز ايجاد ميكند و عدهاي در پي اين برميآيند كه فيلم توليد كنند. از سوي ديگر، اين توليدات نيازمند سالني براي نمايش است كه ما چنين ظرفيتي را نداريم. بحثهاي ديگري هم مطرح است كه جا دارد به هر يك از آنها پرداخته شود.» عسکرپور با بیان اینکه عدالت در توزیع امکانات در صف قرار گرفتن ملت نیست، عنوان كرد: «ما در پانزده سال گذشته با بحران اظهارنظر در سينما روبه رو بودهايم و گاه حتي عدهاي ميپرسيدند كه خانه سينما كجاست و يا عده ديگري مانند هوشنگ گلمكاني، چنان خواستههاي بزرگي مطرح ميكند كه ميگويند خانه سينما بيايد و تكليف اكران را مشخص ميكند. در اين ميان، ما در حال طرح موضوعات صنفي هستيم و در قانون برنامه چهارم هم به خوبي عنوان شده است كه دولت چه وظايفي نسبت به استقرار وضعيت صنفي بر عهده دارد؛ وظايفي كه دوستان معمولا آنها را ناديده ميگيرند.» وی همچنین درباره بودجه خانه سینما هم گفت: در ده يا يازده ماه گذشته از نظر بودجه وضعيت مبهمي را با ارشاد داشتيم اكنون يازده ماه است كه بودجه خانه سينما حذف شده و به جاي آن، برخی كمك ها از سوي فارابي به ما رسيده است. دوستان ميگويند كه بودجه ارشاد در بحثهاي گوناگون هنوز ابلاغ نشده كه اگر واقعا چنين اتفاقي افتاده باشد، اين يك فاجعه است.» وي با بیان اینکه بودجه خانه سینما، حدود یک و نیم برابر یک فیلم سینمایی است، ادامه داد: «ما اكنون دوره خيلي سختي را ميگذرانيم؛ اما در عين حال، ياد ميگيريم كه وابسته به اين بودجه دولتي نباشيم و در كل اين موضوع منجر به وحدت خوبي در خانه سينما شده است.» شهاب حسینی و مریلا زارعی مهمانان ویژه به گزارش «تابناک»، مريلا زارعي و شهاب حسيني هم مهمانان ویژه برنامه «هفت» بودند كه در بخش هايي به بحث درباره بازيگرسالاري در سينما پرداختند.
شهاب حسيني گفت: «اين وضعيت نامعلوم در بين بازيگران تا اندازه ای به تفكر حاكم بر اجتماع امروز بازميگردد. هنگامي كه در جامعه مدل ماشين و مارك لباس تعيين كننده شخصيت افراد ميشود، ديگر شايد افراد خيلي درباره مسائل عميق فكر نكنند و این برای سینمای ما با پشتوانه قوی در گذشته جای تأسف است!» وی همچنین به بدون حامی بودن جشن سینما اشاره کرد و گفت: «واقعا تأسف آور است که جشن سینما، بدون اسپانسر برگزار شده. ای کاش، مسئولان فرهنگی در این کشور به جای رویارویی با هم به دوشادوشی با هم فکر میکردند و بنا بر آن رفتار میکردند.» مریلا زارعی هم در این برنامه با گفتن خاطراتی از دوران تحصیلش در مدرسه علوی، گفت: «من امروز بسیاری از موفقیتهایم را مدیون مدیران این مدرسه هستم و به نظرم، ورود من هم به بازیگری را باید برگرفته از همان دوران دانست.
انتخاب ابراهیم حاتمی کیا به عنوان اثرگذارترین کارگردان توسط مردم گفتنی است، در نظرسنجي برنامه سينمايي «هفت» پنج كارگردان تأثيرگذار دهه 60 و 70 به انتخاب مردم، معرفي شدند كه در پايان اين نظرسنجي، «ابراهيم حاتميكيا» با 63 درصد، مقام نخست، مقام دوم «مجيد مجيدي» با 15 درصد، مقام سوم «كمال تبريزي» 10 درصد، مقام چهارم «كيانوش عياري» 8 درصد و «رضا ميركريمي» 2 درصد رأي آوردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]