تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805630267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«فاصله‌ها»؛ كليشه‌گريز با حرف‌هاي تازه و قابل دفاع


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: /نقد شفاهي مجموعه‌هاي روي آنتن/ «فاصله‌ها»؛ كليشه‌گريز با حرف‌هاي تازه و قابل دفاع خبرگزاري فارس: يك منتقد گفت: سريال «فاصله‌ها» با وجود همه نقصان‌ها، به‌واسطه مضمون كليشه گريز و حرف‌هاي تازه‌اي كه مطرح مي‌كند جزء توليدات قابل دفاع تلويزيون در سال‌هاي اخير به حساب مي‌آيد. «شهرام خرازي‌ها» منتقد سينما در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» ساخته حسين سهيلي‌زاده، اظهار داشت: مضامين تربيتي در دهه شصت و نيمه نخست دهه هفتاد، عمدتا در قالب سخنراني، ميزگرد و ميان‌پرده‌هاي كوتاه به آنتن سيماي جمهوري اسلامي ايران راه مي‌يافت اما از نيمه دوم دهه هفتاد به بعد اين مضامين به توليدات نمايشي سيما نيز سرايت كرد و سال به سال حجم برنامه‌هاي تربيتي نمايشي نسبت به حجم برنامه‌هاي تربيتي كه بر كلام متمركز بودند، رو به افزايش گذاشت. وي در ادامه تاكيد كرد: اينك كه آخرين سال از دهه هشتاد را پشت سر مي‌گذاريم، اگر چه برنامه‌هاي كلامي تربيتي همچنان بخش قابل توجهي از آنتن را در اشغال خود دارند و تلويزيون لجوجانه بر تهيه و پخش اين‌دست برنامه‌ها كه كاركردي راديويي دارند، اصرار مي‌ورزد اما شمار برنامه‌هاي تربيتي نمايشي آنقدر زياد شده كه به نظر مي‌رسد با توجه به نبرد رسانه‌اي علني سيماي جمهوري اسلامي ايران با شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان غير مجاز و تغيير در مرزبندي‌هاي مميزي تلويزيوني، ظهور نسل جديدي از مجموعه‌سازان و كوچ هنرپيشه‌هاي سينما به رسانه ملي در دهه پيش رو، دهه نود، شاهد توليد و پخش بسيار گسترده برنامه‌هاي نمايشي بالاخص فيلم و سريال با سوژه‌هايي ضدكليشه و ساختاري حرفه‌اي در حجمي انبوه باشيم. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در ادامه خاطرنشان كرد: چند سالي است كه دو بحث مهارت‌هاي زندگي و مهارت‌هاي فرزند پروري در برنامه‌هاي كشوري سلامت روان گنجانده شده‌اند. آموزش اين مهارت‌ها بر عهده دستگاه‌هاي اجرائي دولتي، وزارت بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، سازمان بهزيستي، وزارت آموزش و پرورش ، شهرداري و... گذاشته شده است اما در موارد قابل توجهي اين آموزش‌ها به سبب تاكيد بر متدهاي سنتي و تاريخ مصرف گذشته نظير آموزش كلامي مستقيم و چهره به چهره نتيجه در خوري نداشته‌اند. خرازي‌ها در ادامه به فارس، گفت: مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» نمونه مناسبي است براي اثبات اين موضوع كه مي‌توان به مدد جذابيت‌هاي نهفته در محصولات رسانه‌اي و حوزه وسيع انتشار اين محصولات ، مهارت‌هاي زندگي و فرزندپروري را از طريق رسانه ملي به مردم به شيوه غيرمستقيم و جذاب آموزش داد و در هزينه‌ها نيز صرفه‌جويي كرد. اين كارشناس رسانه در ادامه متذكر شد: اكثر مجموعه‌هاي اين سال‌هاي تلويزيون از مشاور نظامي ، انتظامي ،حقوقي و مذهبي برخوردار بوده‌اند اما مشاور روانشناس و امور تربيتي نداشته‌اند. بي‌ترديد بخشي از موفقيت سريال «فاصله‌ها» و مناسب بودنش براي آموزش از راه دور مهارت‌هاي زندگي و فرزندپروري مرهون بهره‌مندي عوامل مجموعه از مشاور تربيتي است. اين منتقد سيما و سينما بر اين اعتقاد است كه: مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» خوب شروع مي‌شود. سناريست و كارگردان در قسمت اول با ترتيب دادن يك مسافرت تفريحي و كورس گذاشتن جوانان به سبك و سياق فيلم «شورش بي‌دليل» (نيكلاس ري - 1955) آغاز پرتحرك و جذابي را براي مجموعه رقم مي‌زنند اما اين مقدمه ديناميك خيلي زود افت مي‌كند و در قسمت‌هاي بعد حتي سيري ايستا به خود مي‌گيرد. ماجراپردازي به وضوح از همان ابتدا بر شخصيت‌پردازي غلبه مي‌يابد اما به سرعت در اپيزودهاي بعد پرداختن به روابط كاراكترها بر حادثه‌پردازي پيشي مي‌گيرد و مجموعه بارها تحرك نخستين خود را از دست مي‌دهد. «شهرام خرازي‌ها» ضمن تاكيد بر اين نكته كه سريال «فاصله‌ها» از شخصيت‌پردازي متوسطي برخوردار است، اظهار داشت: سابقه حضور «محسن» (دانيال حكيمي) و «فرهاد» (حسن جوهرچي) در جبهه و دانشجو بودن «سعيد» (شاهرخ استخري) كاركرد دراماتيك ندارد. اين سوابق از پيكره سناريو قابل حذف هستند. تدوين مجموعه ضعيف است. قطع‌ها و توالي زماني برخي از سكانس‌ها از منطق خاصي پيروي نمي‌كنند، مثلا: «مهران» (شهرام عبدلي) را در دفتر اميني در حال مذاكره مي‌بينيم، بعد بلافاصله او را در دفتر خودش در حال مذاكره با «فرهاد» مي‌بينيم در حالي كه اصول يك تدوين حرفه‌اي ايجاب مي‌كند كه بين اين دو سكانس، سكانس ديگري بدون حضور «مهران» گنجانده شود. وي در ادامه افزود: داستان سريال «فاصله‌ها» بيشتر بر ديالوگ و كمتر بر تصوير متكي است، به گونه‌اي كه همين متن را مي‌توان با اندكي تغيير براي يك نمايش كلامي چند اپيزودي نظير داستان شب راديو مورد استفاده قرار داد. برخي از رخدادها و ديالوگ‌ها دوباره تعريف مي‌شوند انگار كه سناريست نگران بوده كه نكند مخاطب متوجه موضوع نشده باشد! اين منتقد ادامه داد: موسيقي «آرمان موسي‌پور» را بايد از جمله امتيازات مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» محسوب كرد. موزيك متن مجموعه كه ترجمان مناسبي براي احساسات كاراكترها است، به جا و به موقع به كار گرفته شده. اين موسيقي تيتراژ افتتاحيه را به درستي همراهي مي‌كند. در تيتراژ مذكور به گذر آدم‌ها از جاده پر فراز و نشيب زندگي و طي كردن تونل‌هايي كه حكم پرتگاه‌ها و دام چاله‌هاي سرنوشت را دارند، اشاره شده است كه اين ايده كاملا با داستان سريال «فاصله‌ها» نيز انطباق دارد. «دكتر شهرام خرازي‌ها» سپس به تحليل نقش آفريني بازيگران اين مجموعه پرداخت و يادآور شد: «بهاره افشاري» (بيتا) نقشي چند لايه در اين سريال را برعهده داشته كه از پس ارائه آن به خوبي برآمده است. تسلط او بر اجزاء صورت كاملا محسوس و در اداي منولوگ‌ها و ديالوگ‌ها هماهنگ با حس صحنه موفق است. «شاهرخ استخري» (ساسان)، فيگورهاي منحصر به فرد خود را دارد مثلا در چشم بازيگر مقابل زياد نگاه نمي‌كند. او بايد مراقب باشد تا با اين فيگور به تكرار كشيده نشود. تلاش‌هاي «حسن جوهرچي» (فرهاد) براي فاصله گرفتن از نقش‌هاي مثبت پيشينش با پذيرفتن نقش منفي سريال «فاصله‌ها» متاسفانه به ثمر ننشسته است. البته او در اين قضيه بي‌تقصير است چرا كه چهره‌اش آنقدر دوست داشتني و مهربان است كه اصلا به نقش‌هاي منفي حتي خاكستري نمي‌برازد. بعضي از هنرپيشگان فقط در نقش‌هاي مثبت جواب مي‌دهند. آنها نبايد به قصد كليشه‌شكني از قالب هميشگي خود خارج شوند. اين منتقد در پايان اين گفت‌وگو تصريح كرد: مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» تريبوني است كه تلويزيون در اختيار نسل جوان قرار داده تا اين نسل بتواند صراحتا برخي از مطالباتش را بگوش نسل قديم برساند. من حيث المجموع سريال «فاصله‌ها» با وجود همه نقصان‌ها ، بواسطه مضمون كليشه‌گريز و حرف‌هاي تازه‌اي كه مطرح مي‌كند جزء توليدات قابل دفاع تلويزيون در سال‌هاي اخير به حساب مي‌آيد و بايد از اين حيث به جناب مهندس ضرغامي و همكاران‌شان بخاطر توليد و پخش اين مجموعه تبريك گفت.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن