تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812795587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس مركزملي اقيانوس‌شناسي خبرداد: بسته پيشنهادي مركزبراي حراست ازنام«خليج فارس» ضرورت ايجادستادعلوم وفن‌آوريهاي دريايي اجراي پروژه اقيانوس شناسي آبهاي عميق


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس مركزملي اقيانوس‌شناسي خبرداد: بسته پيشنهادي مركزبراي حراست ازنام«خليج فارس» ضرورت ايجادستادعلوم وفن‌آوريهاي دريايي اجراي پروژه اقيانوس شناسي آبهاي عميق


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي از ارائه بسته پيشنهادي حراست از نام «خليج فارس» شامل ايجاد مركز منطقه‌يي هشدار مخاطرات دريايي در ايران، برگزاري جشنواره سالانه و اعطاي جايزه خليج فارس، ارتقاي مجله علمي مركز و كمك به گسترش جايگاه اين مركز علمي تحقيقاتي در سطح منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر چگيني كه در نشستي خبري پيرامون عملكرد مركز در سال گذشته و برنامه‌هاي آتي آن سخن مي‌گفت، اظهار كرد: تدوين سياست دريايي و اقيانوسي كشور، ايجاد زمينه براي بنيانگذاري آزمايشگاه ملي دريايي، ايجاد زمينه براي تشكيل ناوگان ملي تحقيقات دريايي و پايش محيط‌هاي دريايي، توسعه مركز ملي داده‌هاي دريايي و اقيانوسي، توسعه فن‌آوري‌هاي نوين دريايي و توسعه همكاري‌ها با سازمان، دانشگاهها و مراكز پژوهشي مختلف در داخل و خارج از كشور از جمله اهداف مركز ملي اقيانوس شناسي به شمار مي‌رود .

پيگيري ارتقاي مركز ملي اقيانوس‌شناسي به موسسه

وي افزود: يكي از اهداف ديگر مركز اقيانوس شناسي، ارتقاي آن به موسسه مي‌باشد كه در هيات امنا به تصويب رسيده و به نظر مي‌رسد كه براي تصويب در شوراي گسترش نيز مشكلي وجود نخواهد داشت.

چگيني در ادامه از تشكيل پژوهشكده‌هاي فن‌آوري و مهندسي دريا و پژوهشكده علوم دريايي در مركز خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه تبديل اين مركز به موسسه در سال آينده محقق شود.

ارتقاي كميته علوم و فنون دريايي به گروه در وزارت علوم

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي افزود: دبيرخانه اين گروه در مركز ملي اقيانوس شناسي مستقر است و با دانشگاه‌هاي ديگري در راستاي اهداف وهمكاري‌هاي مشترك، تشكيل اتحاديه دانشگاهها و مراكز پژوهشي ساحلي و دريايي براي نزديكتر شدن دانشگاهها ارتباط دارد.

فعاليت رسمي شبكه پژوهشي فن‌آوري دريايي از سال آينده

وي اظهار كرد: شبكه پژوهشي فن‌آوري دريايي با هدف ايجاد يك شبكه بين مراكز پژوهشي كشور اعم از وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري و ساير سازمانها تشكيل شده است. خوشبختانه اعضاي شوراي شبكه متشكل از پنج نفر تعيين شده‌اند كه اميدواريم با صدور احكام اعضا بتوانيم دبير شبكه را نيز تعيين كنيم تا در سال آينده رسما فعاليت خود را آغاز كنند.

چگيني تصريح كرد: مركز در سال 87، همايش بين‌المللي پايش و مدل سازي آلودگي دريا را با همكاري شبكه اقيانوس شناسي كشورهاي اسلامي (INOC) برگزار كرد و توانستيم بهترين كنفرانس را از نظر كمي و كيفي ارائه دهيم.

افتتاح ايستگاه پژوهشي مركز در بوشهر در نيمه اول 88

وي با اشاره به تشكيل ايستگاه پژوهشي نوشهر مركز در بهمن سال جاري، تاكيد كرد: اين ايستگاه سومين ايستگاه پژوهشي مركز است كه به تحقيقات در حوزه درياي خزر مي‌پردازد و تا پايان نيمه اول سال آينده، شاهد افتتاح ايستگاه پژوهشي بوشهر خواهيم بود.

رشد 300 درصدي هيات علمي مركز در سه سال اخير

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي ادامه داد: مركز اقيانوس شناسي امسال شش نفر از دانش‌آموختگان دكتري را به عنوان هيات علمي پذيرفت و تعداد اعضاي هيات علمي مركز به 24 نفر متشكل از 16 دانش‌آموخته دكتري رسيد كه نسبت به سه سال گذشته بيش از 300 درصد رشد داشته است.

وي با بيان اين كه مركز، رياست نشست‌هاي كميته‌ ملي اقيانوس شناسي را بر عهده گرفته است، عنوان كرد: قرار بر اين بود كه در چارچوب كارهاي كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي فعاليتهايمان را متمركز كنيم و در چارت موضوعات راهبردي ميان مدت متمركز شويم.

چگيني افزود: اين موضوعات در خصوص تغييرات اقليم جهاني و تاثير اقيانوس‌ها بر آن، سلامت اقيانوسها و درياها، مديريت اقيانوس‌ها و مناطق ساحلي و مخاطرات اقيانوسي و دريايي مي‌باشد. خوشبختانه اعضاي كميته كه از ارگان‌هاي مختلف دريايي هستند بر اين موضوع توافق نظر دارند و در اجلاس كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي در اواخر خرداد ماه سال آينده مطرح مي‌شود.

انتشار مجله علمي - پژوهشي جديد «اقيانوس‌شناسي»

وي اذعان كرد: از ديگر فعاليتهاي مركز، امضاي تفاهمنامه با سه موسسه پژوهشي فرانسه، انگلستان و انتشار دو نشريه علمي پژوهشي با نامهاي «اقيانوس شناسي» به زبان فارسي و انگليسي است كه در مرحله اخذ مجوز است و مهمتر از آن مجله «JOURNAL OF THE PERSIAN GULF» مي‌باشد.

بسته پيشنهادي مركز براي حراست از نام «خليج فارس»

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي به ارائه بسته پيشنهادي حراست از نام «خليج فارس» اشاره كرد و افزود: امسال شبكه جهاني ديده باني آب سنگهاي مرجاني وادار شد كه از نام خليج فارس در تمام گزارشها و سايت مربوطه استفاده كنند.

وي تصريح كرد: در اين رابطه پيشنهاد كرديم كه مركز بتواند در سطح منطقه نقش داشته باشد كه اين امر مستلزم حمايت قوه‌هاي مقننه، مجريه و هيات دولت مي‌باشد، زير اگر منبع گزارشها در منطقه، ايران باشد، طبيعتا مي‌تواند گزارشهايي را به يونسكو ارائه دهد كه در آنها از نام خليج فارس استفاده شده باشد.

پيشنهاد برگزاري جشنواره «خليج فارس» در روز ملي «خليج فارس»

چگيني با اعلام اين كه در صدد ارتقاي مجله «JOURNAL OF THE PERSIAN GULF» و ثبت آن در نمايه ISI هستيم، خاطرنشان كرد: در بسته پيشنهادي ارائه شده، برگزاري جشنواره و جايزه خليج فارس مطرح شده است كه اميدواريم اين جشنواره در سطح ملي و پس از آن به صورت بين‌المللي به تصويب يونسكو برسد.جايزه اين جشنواره در كنار جشنواره‌هاي خوارزمي و فارابي اين حسن را دارد كه مي‌تواند به مساله خليج فارس بپردازد و پيشنهاد شده است، مراسم اين جشنواره هر سال در روز ملي خليج فارس (10ارديبهشت) برگزار شود.

پيگيري ايجاد مركز منطقه‌يي هشدار مخاطرات دريايي در ايران

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي، اعلام كرد: در بسته پيشنهادي، ايجاد مركز هشدار مخاطرات دريايي در منطقه مطرح شده است كه در صورت راه‌اندازي هر چه زودتر اين مركز در ايران بدون شك مي‌تواند به صورت غير مستقيم در حراست از نام خليج فارس نقش داده باشد.

وي افزود: ما به دفعات در اجلاس‌هاي سونامي در جهان شركت كرديم و خوشبختانه مركز به عنوان مركز استقرار سامانه هشدار سونامي به سازمان ملل متحد معرفي شده است.

جدي بودن خطر بروز سونامي در آب‌هاي ايران

چگيني با بيان اين كه وقوع سونامي در آبهاي ايران دير يا زود محتمل است، اظهار كرد: در نتيجه ما نياز به يك كار گروه ملي مستقل از كارگروه‌هاي ديگر داريم و تقاضاي ما اين بوده است كه به اين مساله به صورت مستقل نگاه كنند.

وي تصريح كرد: ما علاوه بر بحث سونامي، در ارديبهشت ماه در اجلاس HAB در زمينه‌ شكوفايي مضر جلبكي شركت خواهيم كرد.

ضرورت توجه به علوم دريايي در نقشه جامع علمي كشور

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي در خصوص نقش علوم دريايي در نقشه جامع علمي كشور، بيان كرد: مراحل نهايي اصلاح نقشه جامع علمي كشور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال طي شدن است و از طريق بسياري از سازمانها، در تلاش هستيم تا بتوانيم اعضاي شورا را براي قرار دادن نقشي از بحث دريا در نقشه، قانع كنيم.

مخاطرات دراز مدت بي‌توجهي به بحث دريا در كشور

وي با بيان اين كه در ايران غفلت تاريخي از حوزه دريا داريم، افزود: ما توسعه خشكي داشته‌ايم ولي در دريا موفق نبوده‌ايم و ما معتقديم كه بايد بحث دريا محوري مطرح شود و يا اين كه توازني بين خشكي و دريا باشد در غير اين صورت منافع دراز مدت كشور به خطر مي‌افتد.

ضرورت ايجاد ستاد علوم و فن‌آوري‌هاي دريايي

به گزارش ايسنا، وي به پيشنهاد مركز اقيانوس شناسي در خصوص ايجاد ستاد علوم و فن‌آوري‌هاي دريايي به معاونت علمي رياست جمهوري اشاره و بيان كرد: در حال حاضر هشت ستاد در معاونت علمي فعال هستند كه در آنها ستاد دريايي موجود نمي‌باشد، به اعتقاد ما نه تنها اهميت دريا از فضا كمتر نيست، بلكه بيشتر نيز هست، در همين راستا از معاونت پژوهشي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري هم تقاضا كرديم در قالب شوراي عالي عتف، كميته علوم و فنون دريايي ايجاد كنند.

ارائه پروژه اقيانوس شناسي آب‌هاي عميق به معاونت علمي رياست جمهوري

به گزارش ايسنا، چگيني در ادامه به پروژه‌هاي سال آينده اشاره كرد و افزود: پروژه اقيانوس شناسي آبهاي عميق از پيشنهاداتي است كه در حال حاضر معاونت علمي رياست جمهوري در حال بررسي آن هستند و در اين زمينه موافقتهاي اوليه اخذ شده و اميدواريم بودجه لازم نيز اختصاص پيدا كند.

ورود نخستين شناور اقيانوس‌پيماي تحقيقاتي به آبهاي عمان

وي از وارد شدن اولين شناور اقيانوس پيماي تحقيقاتي به آبهاي عمان خبر داد و افزود: اقيانوس شناسي آبهاي عميق را سال گذشته از درياي خزر شروع كرديم و براي نخستين بار ايراني‌ها توانستند از عمق 850 متري خزر، نمونه‌برداري كنند و اطلاعات مربوط به پارامترهاي فيزيكي و شيميايي را به دست آورند و از عمق 450 متري خزر، مغزه رسوبي بگيرند.

نصب دستگاه پايش دريا در اعماق آب‌هاي خزر

رييس مركز ملي اقيانوس شناسي در ادامه بيان كرد: همچنين دستگاهي در عمق 250 متري خزر در نواحي بندرانزلي و امير آباد نصب شده است كه مي‌تواند جريان و پارامترهاي فيزيكي و شيميايي دريا را كسب كند.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن