تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820627697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب «اسلام معاصر و ارتباط با جهان غرب» در يونان رونمايي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: كتاب «اسلام معاصر و ارتباط با جهان غرب» در يونان رونمايي شد
گروه خبرنگاران افتخاري / مصطفي عبدي: كتاب «اسلام معاصر و ارتباط آن با جهان غرب» نوشته «كنستانتينوس پتالوس» با حضور «طوبي كرماني» رايزن فرهنگي ايران در يونان 16 اسفندماه در محل اتحاديه سراسري خبرنگاران يونان واقع در شهر آتن رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از اداره‌‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ابتداي اين مراسم، «آندراس سيدريس» ناشر اين كتاب طي سخناني گفت: كتاب استاد پتالوس در عصري كه مساله اسلام بيش از هر زماني در سراسر جهان، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار مي‌گيرد، در يونان نيز مورد نياز به نظر مي‌رسيد و به همين دليل انتشارات ما با كمال ميل اقدام به چاپ و انتشار آن كرده است.

وي افزود: اين كتاب بسيار مهم است، زيرا در عين حاليكه ما در نزديكي جهان اسلام قرار داريم و داراي روابط تاريخي با جهان اسلام هستيم، ‌متأسفانه يونانيان اطلاع چنداني از حقايق دين اسلام ندارند در صورتي‌كه براي توسعه ارتباطات با ديگران بايد ديدگاه‌ها و عقايد آنان را بخوبي بشناسيم.

«متالينوس» استاد دانشكده الهيات دانشگاه آتن طي سخناني با مهم قلمداد كردن اين كتاب در عصر حاضر، اظهار كرد: گفت‌وگو مسحيت و اسلام از قديم وجود داشته است، ولي هيچ‌گاه به نتيجه مطلوبي نرسيده است. من در مورد كتاب استاد در رابطه با بعضي از مسايل داراي ديدگاه‌هاي متفاوتي هستم ولي بايد بگويم كه اين كتاب با توجه به اينكه در يونان انتشارات زيادي راجع به اسلام انجام صورت نگرفته است و در واقع منابع كافي به زبان يوناني براي تحقيقات در يونان وجود ندارد، بسيار مهم است.

وي تصريح كرد: در حال حاضر، علاوه بر اينكه از طريق شوراي كليساهاي جهان و از طريق واتيكان و گفت‌وگو و ديالوگ‌هايي عمدتا با بخش سني اسلام صورت مي‌گيرند، در گذشته نه چندان دور نيز يك سري از همايش‌هاي اسلام و مسحيت ارتدكس در يونان برگزار شد كه من نيز عضو هيئت علمي آن بوده‌ام.

اين استاد دانشگاه افزود: به‌رغم اختلافات ايده‌لوژيكي، برگزاري همايش‌ها و گفت‌وگوها با اسلام بسيار مفيد خواهد بود و زمينه را براي درك ديدگاه‌ها يكديگر فراهم مي‌كند.

«تئدورس» سفير پيشين يونان در مصر و بلژيك نيز طي سخناني گفت: به نظر من اين كتاب زمينه را براي آشنايي با اسلام فراهم مي‌كند و يك منبع خوبي براي يونانيان است.

وي افزود: امروز ما اسلام را نمي‌شناسيم و به اشتباه وقتي كه از جهاد حرف به ميان مي‌آيد فكر مي‌كنيم كه منظور جنگ و خونريزي است در حاليكه مفهوم جهاد، چيزي بالاتر از اين‌ها است. براي مثال وقتي‌كه ما كلمه دارالحرب و دارالسلام را مي‌شنويم فكر مي‌كنيم كه جنگ در ميان اين دو وجود دارد، مانند مساله قبرس كه يك بخش آن مسيحيون و در بخش ديگر آن مسلمانان زندگي مي‌كنند ‌است درحالي‌كه اسلام داراي ديدگا‌ه‌هاي ديگري در رابطه با اين مسايل هست كه ما آنها را نمي‌شناسيم.

تئدورس اظهار كرد: درگيري‌ها و اختلافات بين جهان اسلام و مسيحيت داراي مراحل مختلفي بوده است كه مي‌توان جنگ‌هاي اسلام با غرب را پس از رحلت حضرت محمد(ص) و توسعه دامنه اين مذهب تا كشور فرانسه را نامبرد و سپس غرب با جنگ‌هاي صليبي مسيحيت در صدد انتقام جويي بر آمد و پس از ايجاد دولت و امپراطوري عثماني و تسلط بر تعدادي از كشورهاي غربي، غرب پاتك خود را آغاز و براي بيرون كردن آن از سرزمين‌هاي اروپايي را نامبرد.

وي تأكيد كرد: پيروان اين دو مذهب به علت عدم شناخت كافي و برگزاري گفت‌وگوهاي سالم و مفيد دائما در حال درگيري بوده‌اند. در حال حاضر اسلام نيز با داشتن تعداد زيادي مهاجر در كشورهاي اروپايي دامنه حضور خود را توسعه بخشيده است و در حال پيشروي است.

تئدورس خاطرنشان كرد: مفاهم تعليمات اسلامي داراي دامنه وسيعي هستند كه چنانچه با آنها آشنا شويم مي‌توانيم به‌صورت مسالمت‌آميزي در كنار هم زندگي كنيم و كتاب «پتالوس» به نظر من اولين قدم در اين راستا است.

كوچوكيس گفت: به نظر من كتاب پتالوس در عصر حاضر، كتاب بسيار مهمي است، زيرا نه تنها به گذشته اسلام بلكه به نحوه برخورد با اين مذهب در غرب و نقش آن در جهان بخوبي پرداخته است.

وي تصريح كرد: ملت جهان اسلام داراي نقاط مشابه‌اي از جمله رهايي از قدرت‌هاي استعمارگر، بدست آوردن حقوق حقه خود كه بر اثر حضور كشورهاي قدرتمند غرب ضايع شده است و همچنين حفظ هويت فرهنگي و ملي خود در مقابل توسعه طلبان و خارجيان غربي است براي دلگرمي پيروان اين مذهب به اسلام دارند.

كوچوكيس افزود: اين عوامل باعث شده است كه ملت‌هاي جهان اسلام يا با رو آوردن به سوسياليزم و يا با رو آوردن به اسلام سياسي در جهت رهايي خود از كشورهاي استعمارگر، گام بردارند كه از آ‌ن‌جمله مي‌توان ناصر در مصر، سوكارنو در اندونزي و امام خميني(ره) در ايران را نامبرد.

وي در ادامه اظهار كرد: جهان اسلام در حال حاضر در حال توسعه صنعتي و اجتماعي است در حالي‌كه مدتي است كه غرب حالت ايستايي به خود گرفته كه علت آن هم اشتباهات و گناهاني است كه غرب در گذشته مرتكب شده است.

اين استاد يوناني در ادامه تصريح كرد: اسلام مانند يك جدولي است كه براي حل و درك آن بايد قسمت‌هاي مختلف آن را يافت كه به نظر من كتاب پتالوس گام‌هاي اوليه را در اين راستا ارايه مي‌كند.

پتالوس ضمن تشكر از ناشر اين كتاب، اساتيد و حضور كرماني رايزن فرهنگي كشورمان در اين برنامه گفت: به دليل علاقه‌اي كه به اسلام و مسائل آن داشته و با توجه به اينكه سال‌ها در اسكندريه مصر زندگي كرده‌ام، تلاش كردم كه اين كتاب را بنويسم.

وي افزود: اسلام نقش مهمي را در صحنه جهاني و جوامع كشورهاي اسلامي ايفا مي‌كند و در ارتباط مستقيم با جهان غرب و مسيحيت است كه آشنايي با ديدگاه‌هاي آن در زمينه‌هاي مختلف مي‌تواند در رفع سوء تفاهم‌ها مفيد و مؤثر واقع شود.

پتالوس در پايان گفت: دراين كتاب تلاش كرده‌ام تا با پرداختن به ريشه و تاريخچه ظهور اسلام و نقشي را كه تا كنون در مسايل جهاني ايفا كرده است، زمينه آگاهي خوانندگان اين كتاب با مسايل اوليه اسلام را فراهم آورم.

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن