تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816615492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دنيا فقط مال ما نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: دنيا فقط مال ما نيست


كد خبر:5108

زمان انتشار:دوشنبه 19 اسفند 1387 - 16:41:29

Print نسخه چاپي

فناوري - ديويد آتنبرو، طبيعت‌شناس و مجري برنامه‌هاي تلويزيوني از اهميت پرداختن به نظريه تكامل داروين سخن مي‌گويد

صحبت درباره نظريه تكامل داروين، امروز هم به همان اندازه چالش برانگيز است كه 150 سال پيش از اين بود. ديويد آتنبرو، طبيعت‌شناس و مجري برنامه‌هاي تلويزيوني كه برنامه تلويزيوني او به نام «چارلز داروين و درخت زندگي» به تازگي از بي‌بي‌سي پخش شده، از مدافعان سرسخت اين نظريه است و از هر فرصتي براي حمله به مخالفان آن استفاده مي‌كند. وي در گفتگو با نشريه نيچر، به تشريح ديدگاه‌هاي خود در مورد نظريه تكامل پرداخته است.

چرا اعتقاد داري كه در زمان حال، آموزش نظريه تكامل از هر دوره ديگري مهم‌تر است؟
به دليل اهميت و تاثير «سفر پيدايش» (كتاب اول از مجموعه كتاب‌هاي عهد عتيق يا آن‌گونه كه ما مي‌شناسيم، تورات) بر زندگي بشر، كه در آن گفته شده خداوند به آدم و حوا گفت «پيش برويد و نسل خود را زياد كنيد ... دنياي طبيعي در آنجا براي شما بنا نهاده شده تا بر آن استيلا يابيد. شما سرور تمام گياهان و جانوران دنيا هستيد».

اين فكر پايه‌اي كه دنيا براي ما بنا شده و اگر خواسته‌هاي ما را برآورده نكند مي‌توان از آن چشم پوشي كرد، سبب تخريب گسترده محيط اطراف ما شده است. ما فرض كرده‌ايم كه مي‌توانيم روي آن خانه بسازيم، زمين را بكنيم، روي آن جاده بسازيم و هر كار ديگري را كه دلمان بخواهد با زمين انجام دهيم؛ فقط و فقط به اين دليل كه مال ماست. ما براي يافتن راه حل‌هايي براي مشكلات زيست محيطي، بايد بتوانيم ابتدا فرايند تكامل را درك كنيم.

مي‌خواستي با برنامه «چارلز داروين و درخت زندگي» چه پيامي را منتقل كني؟
اين يك برنامه در مورد زندگي داروين نيست. اين برنامه در مورد بهانه‌هايي است كه مردم، از معاصران داروين گرفته تا مخالفان امروزي اين نظريه، براي نپذيرفتن فرضيه تكامل براي خود مي‌يافتند. در دوره داروين، توزيع جغرافيايي جانوران درك نشده بود، حلقه‌هاي زنجيره تكامل پيدا نشده‌ بود، عمر زمين بسيار كوتاه‌تر از آني تصور مي‌شد كه صحت فرضيه تكامل را ممكن سازد و مكانيسم ژنتيك نيز به طور كلي ناشناخته بود.

اكنون فقط 50 سال از روزي كه بشر توانست عمر دقيق سنگ‌ها را از روي اثرات راديواكتيويته تشخيص دهد، مي‌گذرد. فقط 50 سال است كه به حركت قاره‌اي پي برده‌ايم و كشف دي.ان.اي نيز عمري كمتر از اين ميزان دارد. ولي در مجموع اين يافته‌ها همگي به كمك داروين آمده‌اند و بر صحت تصوير ذهني او گواهي مي‌دهند.

آيا فكر مي‌كني كه تلويزيون، رسانه خوبي براي علم است؟
تلويزيون، رسانه خيلي خوبي براي روشن كردن شعله‌هاي كنجكاوي، پروراندن سوال‌ها و به هيجان آوردن مردم است. ولي فكر نمي‌كنم كه محيط خيلي خوبي براي كار روي جزئيات دقيق مباحث علمي باشد. كساني كه كنجكاو مي‌شوند تا بيشتر بدانند، به كتاب‌ها مراجعه مي‌كنند. كتاب‌ها يا مقاله‌هايي كه روي صفحه نمايش كامپيوتر خود مي‌خوانيد، براي شرح نظريه‌هاي علمي ابزار خيلي مناسب‌تري هستند. ولي تلويزيون توان ايجاد هيجان و جذابيت را دارد كه رسانه‌هاي نوشتاري از آن عاجزند.

هنگام توليد برنامه‌هاي علمي، چگونه با دانشمندان تعامل برقرار مي‌كني؟
من به آنها مي‌گويم: «من به شما رشك مي‌ورزم، چرا كه در مسير غريب خود، به كلي از مواجهه با واقعيت‌هاي علمي و كشف آن دور مانده‌ام و تنها به ديدن اندكي از چيزهايي كه هيچ كس ديگري نديده، قناعت كرده‌ام! اكتشافات شما بايد خيلي شگفت‌انگيز باشد». و آنها در جواب من چنين مي‌گويند: «بله! ولي اين شگفتي تنها به مدد 35 سال نشستن در اين مرداب براي انجام اين كار به دست آمده است. من آرزو مي‌كردم كه اين فرصت را داشتم كه به صحرا يا قطب يا هر جاي ديگري كه تو در آنجا بودي بروم». مي‌بينيد كه هرگز نخواهيد توانست همه چيز را با هم به دست بياوريد.

بعد از 50 سال فيلم‌برداري از دنياي طبيعت، لحظه مورد علاقه‌ات كدام است؟
تماشاي مرغ‌هاي بهشتي كه خود را به معرض تماشا مي‌گذارند. چون دنياي آنها خيلي از ما دور است. هنگامي كه به مرغ‌هاي بهشتي نگاه مي‌كنيد، مي‌فهميد كه عصاره‌اي از حيات (يك نيروي عجيب زندگي) وجود دارد كه هيچ ربطي به انسان بودن ندارد و عمري بسيار طولاني‌تر از اولين نياكان ما دارد كه روي زمين پا گذاشتند. هنگامي كه در يك مخفي‌گاه پنهان شده‌ايد و به آنها نگاه مي‌كنيد، مي‌توانيد تمام آن نيرو و تنوع و اشتياق را در آنها ببينيد، مي‌فهميد كه انسان در دنيا موجود غالب نيست و بر عكس، تنها قسمت كوچكي از آن است. من اين احساس را در آنجا پيدا كردم.

برنامه بعدي‌ات چيست؟
من قصد دارم به جورجياي جنوبي در جنوب اقيانوس اطلس بروم و به تماشاي يخچالي طبيعي بنشينم كه 15 سال پيش ديده‌ام و امروزه تقريبا به كلي آب شده است. تاثير انسان روي دنياي طبيعي در دهه گذشته بسيار شديدتر شده است. به همين دليل است كه لازم است به مردم درباره تكامل بگوييم. هنوز در پس ذهن بسياري از افراد اين تصور وجود دارد كه «ما مالكان دنيا هستيم و مي‌توانيم هر كاري را كه بخواهيم با آن بكنيم، و حتي اگر هم بخواهيم آن را به كلي نابود كنيم فقط به خودمان مربوط است». ولي اين دنيا فقط مال ما نيست.

نيچر، شماره 7232- ترجمه: مجيد جويا

كد خبر:5108

تاريخ درج خبر:دوشنبه 19 اسفند 1387 - 16:41:29

Print نسخه چاپي

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن