تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820469382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بودجه مقابله با دخالت هاي امريكا در امور ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: بودجه مقابله با دخالت هاي امريكا در امور ايران


كد خبر:5055

زمان انتشار:دوشنبه 19 اسفند 1387 - 11:58:42

Print نسخه چاپي

در اختيار وزارت اطلاعات و سپاه قرار مي گيرد

سياست > نظامي-امنيتي - در لايحه بودجه 88 نيز بودجه‌اي براي مقابله با دخالت هاي امريكا در امور داخلي ايران و توطئه‌هاي وي عليه كشورمان، در نظر گرفته نشده است.

اين بودجه به نسبت سال گذشته قريب به دوبرابر شده و به سقف 50 ميليارد تومان رسيده است. البته تفاوت اين بودجه با موارد مشابه آن در سالهاي گذشته، تنها در افزايش آن نيست؛ بلكه در اين است كه اين بودجه ديگر رديف مجزايي در لايحه بودجه 88 ندارد و در قالب بخشي از بودجه وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آمده است. هدف از اين كار جلوگيري از فعاليت هاي تبليغاتي و شايد به نوعي حركت با چراغ خاموش عليه توطئه هاي دشمنان است كه غالبا به صورت عمليات جنگ رواني عليه ايران، صورت مي گيرد.

تصويب چنين بودجه اي از زماني اغاز شد كه ايالت متحده آمريكا به نقض آشكار معاهده الجزيره پرداخت و با تصويب بودجه هايي عليه ايران به بهانه هايي همچون تحكيم دموكراسي در ايران و يا مبارزه با تروريسم، تعهد خود در دي ماه 1359 درالجزيره، را زير پا نهاد. در آن سال پس از آزادي 52 گروگان آمريكايي پس از 444 روز حضور در ايران، آمريكا متقابلا تعهد كرد كه از دخالت مستقيم يا غيرمستقيم سياسي يا نظامي در امور داخلي ايران خودداري كند.

اما آمريكا براي اولين بار در سال 2005 (1383) به صورت رسمي بودجه اي 3 ميليون دلاري براي حمايت از دموكراسي در ايران اختصاص داد. پس از انقلاب اسلامي ايران، اين نخستين بار بود كه دولت آمريكا به طور رسمي بودجه‌اي را به نهادها يا اشخاصي در داخل ايران تخصيص مي داد. مجلس هفتم شوراي اسلامي نيز متقابلا در سال 84 در پي تخصيص بودجه اي براي "پيشبرد دموكراسي در ايران" از سوي آمريكا، بودجه اي بالغ بر دوازده و نيم ميليارد تومان براي كشف و خنثي كردن توطئه ‌ها و دخالتهاي دولت آمريكا، اختصاص داد.

جورج بوش، رييس جمهور پيشين آمريكا در ادامه همين سياست كشورش در بودجه سال 2008 بار ديگر هفتاد و پنج ميليون دلار براي حمايت و پيشبرد دموكراسي در ايران اختصاص داد. دولت آمريكا به غير از اختصاص اين مبلغ براي پيشبرد آنچه "آمال ايرانيان براي جامعه اي دموكراتيك و آزاد" خوانده، بودجه رسانه هاي وابسته به خود را كه براي ايران، كوبا و كره شمالي برنامه پخش مي كنند افزايش داده است. در مجموع اين بودجه كه در لايحه بودجه آمريكا به عنوان "ارتقاي جامعه مدني، آزادي رسانه ها و آزادي اطلاعات در ايران" نام گرفته بود، بالغ بر 109 ميليون دلار مي شد.

اما بودجه 5 ميليون دلاري ايران براي مقابله با مداخلات 75 ميليون دلاري آمريكا، نسبتي يك دوازدهمي دارد اما اين بودجه بر اساس احكام قانون بودجه، صرف كشف و خنثي كردن توطئه ها و طرح دعاوي جمهوري اسلامي عليه آمريكا در مجامع عمومي بين المللي خواهد شد. همچنين قرار است برنامه هايي براي اطلاع رساني در داخل و خارج از كشور در مورد "تهاجم فرهنگي آمريكا و نقض منشور ملل متحد و بيانيه هاي الجزاير توسط آمريكا" به اجرا درآيد.

البته مورد مصرف ديگر اين بودجه در خصوص تأمين هزينه دادرسي براي دعاوي دولت جمهوري اسلامي يا شهروندان ايراني عليه دولتها و شركتهايي است كه سلاحهاي شيميايي عراق را در جنگ آن كشور با ايران توليد كرده يا در توليد آنها نقش مؤثر داشته اند و يا اقدام به نقض مصونيت دولت ايران يا مقامات و شهروندان ايران (همچون مأموران دولتي و ديپلماتها) نموده اند است.

همچنين با اين بودجه با اقدامها و فعاليتهاي مغاير حقوق بين‌ المللي، از جمله دخالت در امور داخل كشور منجر به فوت، صدمات بدني و رواني يا ضرر و زيان مالي شده يا با پشتيباني از گروههاي تروريستي و اجازه اقامت، تردد يا فعاليت به آنان در قلمرو حاكميت خود، در فوت، صدمات بدني و رواني و ضرر و زيان مالي اتباع ايران نقش داشته باشند؛ نيز مقابله خواهد شد.

كد خبر:5055

تاريخ درج خبر:دوشنبه 19 اسفند 1387 - 11:58:42

Print نسخه چاپي

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن