تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812851386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دنيزلي به دنبال پايان ‌دادن به طلسم 15‌ساله


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: دنيزلي به دنبال پايان ‌دادن به طلسم 15‌ساله
ايران اكونوميست: تيم فوتبال پرسپوليس در تاريخ 43 ساله خود زيرنظر 29مربي هدايت شده كه البته مصطفي دنيزلي با توجه به سابقه حضور قبلي‌اش در اين تيم، يكي از همين سرمربيان است.

از اين جمع، 12 مربي خارجي بوده‌اند كه باز انتخاب مصطفي دنيزلي چيزي به تعداد اين خارجي‌ها اضافه نمي‌كند، چرا كه نام او قبلا به عنوان دهمين سرمربي خارجي تاريخ باشگاه پرسپوليس ثبت شده است.

نخستين سرمربي قرمزها پرويز دهداري بود كه از 16 فروردين 1347 سكان هدايت اين تيم را به‌عهده گرفت. موفق‌ترين هم علي‌ پروين است، كسي كه حدفاصل سال‌هاي 1361 تا 1382، اين تيم را 6 بار قهرمان جام باشگاه‌هاي تهران، 2 بار قهرمان جام حذفي تهران، 2 بار قهرمان جام حذفي كشور، يك بار قهرمان جام در جام آسيا و بالاخره يك بار قهرمان ليگ برتر كشور كرد.
در ميان مربيان خارجي باشگاه پرسپوليس هم آلن راجرز انگليسي و استانكو پاكله پوويچ كروات موفق‌ترين مربيان اين باشگاه محسوب مي‌شوند، هرچند كه هواداران پرشمار اين تيم از مصطفي دنيزلي، سرمربي ترك تبارشان هم خاطرات خوشي دارند.
نام مصطفي دنيزلي قبل از آن كه به عنوان يكي از محبوب‌ترين مربيان تاريخ باشگاه پرسپوليس مطرح باشد به‌عنوان اولين مربي ترك‌تبار قرمزها در تاريخچه اين باشگاه به ثبت رسيده است. دنيزلي از پرسپوليسي‌ها با آن بازي‌هاي زيبايي كه اين تيم در ليگ ششم حرفه‌اي به نمايش گذاشت به ياد دارند و آن پيروزي شيرين 2 بر يك مقابل استقلال در شهرآورد 61.
قرمزها البته يك خاطره تلخ هم با اين مربي دارند؛ شكست 4 بر يك مقابل سپاهان در نيمه‌نهايي جام حذفي. البته دنيزلي آنقدر نزد هواداران محبوبيت داشت كه حتي با وجود اين شكست هم هيچ‌گاه مورد توهين قرار نگرفت.
او بعد از گذشت 4 سال و 7 ماه و چند روز از شكست مقابل سپاهان و خداحافظي از پرسپوليس دوباره به ايران برگشته و مي‌خواهد كار نيمه‌تمامش را با تيم محبوبش به اتمام برساند. اين براي نخستين‌بار است كه يك مربي خارجي در 2 نوبت مختلف مسووليت هدايت پرسپوليس را بر عهده مي‌گيرد. از اين حيث هيچ تجربه قبلي وجود ندارد كه ببينيم يك مربي خارجي پس از يك دوره فعاليت در پرسپوليس، در تجربه دومش چه عملكردي خواهد داشت.
در ميان تمام كساني كه در اين 43 سال به عنوان سرمربي روي نيمكت‌ پرسپوليس نشسته‌اند هم نمونه‌هاي اينچنيني فقط به 2 مورد خلاصه مي‌شود؛ علي پروين و حميد درخشان.
نكته: در ميان مربيان خارجي باشگاه پرسپوليس آلن راجرز انگليسي و استانكو پاكله پوويچ كروات موفق‌ترين مربيان اين باشگاه محسوب مي‌شوند هرچند كه هواداران پرشمار اين تيم از مصطفي دنيزلي سرمربي ترك تبارشان هم خاطرات خوشي دارند
پروين كه حالا به عنوان مدير فني در كنار مصطفي دنيزلي حضور دارد پيش از اين در 4 نوبت در سال‌هاي 1360، 1367، 1377 و 1384 به عنوان سرمربي سكان هدايت پرسپوليس را در اختيار گرفت و جز بار آخر، در 3 مورد قبلي با اين تيم موفق به فتح جام شد. حميد درخشان هم در 2 نوبت در سال‌هاي 1373 و 1376 روي نيمكت سرمربيگري پرسپوليس نشست كه البته بر عكس پروين توفيق چنداني در اين تيم نداشت و هر بار چيزي در حدود 9 ماه سرمربي تيم قرمزپوش بود.
حال بايد ديد سرنوشت دنيزلي در پرسپوليس به سرنوشت كدام‌يك از اين دو مربي ايراني نزديك‌تر است؟ آيا او مثل پروين كه در دومين حضورش در اين تيم علاوه بر قهرماني در جام باشگاه‌‌هاي تهران و جام حذفي، جام در جام آسيا را هم برده مي‌تواند موفق باشد يا مثل حميد درخشان دوره دوم فعاليتش در پرسپوليس را هم بدون جام به پايان خواهد رساند؟
در جمع مربيان خارجي پرسپوليس همان‌طور كه در بالا اشاره شد، فقط 2 مربي موفق شدند اين تيم را به قهرماني برسانند. آلن راجرز انگليسي كه اتفاقا اولين مربي خارجي تاريخ باشگاه پرسپوليس هم بود، سال 1350 اولين افتخار كشوري اين باشگاه را با قهرماني در جام منطقه‌اي رقم زد و 2 سال بعد هم پرسپوليس با همين سرمربي قهرمان اولين دوره جام تخت‌جمشيد شد.
ديگر سرمربي خارجي قرمزها كه همراه با اين تيم افتخارآفريني كرده استانكو است. اين سرمربي كروات 2 بار پياپي سال‌هاي 1375 و 1376 همراه با قرمز‌ها قهرمان ليگ آزادگان شد.
دنيزلي سومين مربي خارجي تاريخ باشگاه پرسپوليس لقب خواهد گرفت. اگر بتواند با اين تيم به قهرماني برسد. البته با توجه به اين‌كه پرسپوليس از جام حذفي كنار رفته، سرمربي ترك‌تبار اين تيم در طول مدت قرارداد 5/1 ساله خود بايد به دنبال فتح حداقل يكي از 4 جام ديگر باشد. دنيزلي اگر تا پايان قراردادش در پرسپوليس بماند اين فرصت را دارد كه در ليگ‌هاي يازدهم و دوازدهم، جام‌حذفي فصل آينده و ليگ قهرمانان آسيا براي قهرماني بجنگند كه البته قهرماني در ليگ برتر امسال با توجه به فاصله 12 امتيازي قرمز‌ها با استقلال صدرنشين شايد دشوارترين كار ممكن در ماموريت 18 ماهه دنيزلي باشد.
نكته اينجاست كه پس از قهرماني سال 1375 پرسپوليس در ليگ آزادگان كه با هدايت استانكو پاكله پوويچ به دست آمد 7 مربي خارجي از جمله خود دنيزلي در اين تيم مربيگري كردند كه همگي در كسب جام‌ ناموفق بودند. حال بايد ديد آيا دنيزلي مي‌تواند اين طلسم 15 ساله را بشكند يا او هم به سرنوشت ديگر مربيان خارجي اين سال‌هاي اخير دچار خواهد شد؟

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن