تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820426192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش جديد آمريكا در مسير تحريم‌ ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: چالش جديد آمريكا در مسير تحريم‌ ايران
آمريكا در شرايطي تلاش مي‌كند با اعمال تحريم‌ها عليه ايران به اهداف خود برسد كه به نظر مي رسد سياستهاي واشنگتن در راستاي اعمال تحريم‌ها عليه اين كشور به خوبي عمل نمي‌كند و آمريكا در اعمال اين تحريم‌ها با چالش‌ها و تنگناهاي مختلفي مواجه بوده است.

به گزارش الف به نقل از پايگاه اينترنتي پاكستان تودي، تاييد اعمال تحريم‌هاي جديد از سوي كنگره آمريكا تلاش اخير واشنگتن براي وارد كردن ضربه‌اي جديد به اقتصاد ايران است. براساس اعلام مقامات آمريكايي اين تحريم‌ها بدان معناست كه فروش نفت ايران سخت‌تر خواهد شد اين در حالي است كه اين تحريم‌ها چيزي بيشتري به جز كاهش درآمد نفتي ايران به طرح هاي مالي ايران وارد نمي‌كند. اما كاهش فروش نفت ايران به معناي افزايش خطرناك بهاي جهاني نفت خواهد بود كه اين موضوع سردرگمي براي آمريكايي‌ها ايجاد كرده است.

در حالي كنگره آمريكا تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال كرده است كه به نظر مي رسد اين تحريم‌ها به تجارت يك محصول امور انرژي ديگر (گاز طبيعي) نيز مربوط شود. در اين مقطع زماني اروپا به گاز روسيه نياز دارد و روس‌ها از گاز طبيعي به عنوان ابزاري سياسي براي نفوذ در اروپا به ويژه اوكراين استفاده مي كنند. به همين دليل اروپايي‌ها مدتهاست به دنبال جايگزيني براي در اختيار گرفتن گاز طبيعي‌شان در راستاي مقابله با هژموني روسيه هستند كه قاعدتا از حمايت امريكا نيز برخوردار مي‌باشند.

يكي از منابعي كه اين گاز طبيعي اروپا را مي تواند تامين كند، ميدان گازي "شاه دنيز" در جمهوري آذربايجان است و رهبران اروپايي به دنبال ساخت خط لوله‌اي هستند كه گاز را از اين ميدان به اروپا برساند اما مشكل اينجاست كه شركت دولتي نفت ملي ايران در كنسرسيوم ميدان "شاه دنيز" حضور دارد. اين بدان معناست كه اگر آمريكا تبادل گاز از اين ميدان را به خاطر نقش شركت دولتي ايران ممنوع كند، عملا روسيه از گاز طبيعي خود به عنوان ابرازي سياسي در اروپا استفاده مي كند.

آمريكا يا بايد اعمال تحريم عليه اين پروژه مشترك خارجي جمهوري آذربايجان با حضور شركت دولتي ايران را انتخاب كند و يا به تلاش روسيه براي نفوذ در اروپا با گاز طبيعي‌اش تن دهد كه اين امر با سياستهاي واشنگتن مغايرت دارد.

تحريم آمريكا عليه پروژه ميدان شاه دنيز برخلاف سياست واشنگتن در حمايت از انتقال گاز از آسياي ميانه به اروپا به عنوان جايگزيني به جاي گاز طبيعي روسيه است. با توجه به اينكه اروپا به گاز طبيعي نياز دارد و آمريكا احتمالا به دليل نقش ايران در منطقه شاه دنيز اين پروژه مشترك را تحريم خواهد كرد، بايد گفت كه بدين ترتيب اروپا به گاز وابستگي بيشتري پيدا خواهد كرد و حتي ممكن است اروپا به گاز ايران وابسته شود كه در نتيجه تحريم آمريكا نتيجه عكس مي‌دهد.

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن