تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803992777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرين تلاش ها براي كاهش زمان معاينه فني در مجلس هشتم كاهش 23درصد آلودگي هواي تهران با معاينه فني كارآمد خودروها


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: آخرين تلاش ها براي كاهش زمان معاينه فني در مجلس هشتم كاهش 23درصد آلودگي هواي تهران با معاينه فني كارآمد خودروها
در حالي كه مسئولان محيط زيست و مديران شهري بارها و بارها بر نقش بسزاي معاينه فني در كاهش آلايندگي خودروها تاكيد كردند و پس از تصويب مصوبه مجلس مبني بر معافيت 5 ساله خودروها از معاينه فني، خواستار لغو مصوبه مذكور و بازگشت زمان معاينه فني از 5 سال به 2 سال شدند، اما باز هم خبر از تاييد مصوبه معافيت 5 ساله خودروها از معاينه فني در كميسيون حقوقي مجلس به گوش مي رسد. اوايل هفته جاري فرهاد تجري، عضو كميسيون حقوقي وقضايي مجلس در گفت و گو با خبرگزاري مهر اعلام كرد، به رغم درخواست مسئولان محيط زيست و مديران شهري اما مصوبه معافيت 5 ساله خودروها از معاينه فني باز هم در كميسيون حقوقي مجلس تاييد شده و تنها خودروهاي دولتي اداري و سنگين كه آلودگي بيشتري را توليد مي كنند، 3 سال يك بار معاينه فني خواهند شد. به رغم آنكه بسياري از مسئولان محيط زيست منتظر راي مساعد مجلسي ها نسبت به اعتراض شان به اين مصوبه بودند، بار ديگر پس از انتشار اين خبر مسئولان و دوستداران محيط زيست خواهان همكاري و مساعدت مجلس به منظور كاهش آلودگي هوا شدند.

كيفيت پايين خودروها يك ساله شدن قانون معاينه فني را مي طلبد

وحيد نوروزي، معاون اجرايي سازمان حمل ونقل ترافيك شهرداري تهران كه سالهاست در زمينه بحران آلودگي هوا در كلان شهرها هشدار مي دهد تا بلكه اقدامي براي رفع اين معضل از سوي مسئولان امر انجام گيرد، بار ديگر تاكيد كرد: تاييد قانون 5 ساله شدن معاينه فني خودروها عقب گرد كامل زيست محيطي است كه دودش تنها به چشم شهروندان مي رود وبس. وحيد نوروزي كه ارديبهشت ماه سال جاري تنها چند روز پس از تصويب اين مصوبه از سوي مجلس با گفتن آيه شريفه «انا... و انا اليه راجعون» اعتراض خود را به اين مصوبه اعلام كرده بود، به شهرنوشت گفت: مردم قاعدتا هيچگاه مقصران اين عقب گرد را نمي بخشند. در قرآن آمده است هر كسي جان يك انسان را نجات دهد، گويي يك جامعه را نجات داده است، لذا اين سوال مطرح مي شود كه آيا كسي كه جان يك انسان را به خطر مي اندازد، جان يك جامعه را به خطر نينداخته است؟ معاون اجرايي سازمان حمل ونقل ترافيك شهرداري تهران معتقد است: در شرايطي كه خودروهاي غيراستاندارد با تعداد بالا در سطح شهر تردد مي كنند، شايد تنها با معاينه فني آن هم سالي يك بار بتوان بر آلايندگي خودروها نظارت داشت كه با مصوبه مجلس اين مهم نيز محقق نمي شود و خودروهاي بي كيفيت در سطح شهر به راحتي تردد مي كنند و اين سلامت شهروندان است كه با بي توجهي در معرض خطر قرار مي گيرد. نوروزي با بيان اينكه خودروها بالغ بر 80 در صد آلودگي هوا را شامل مي شوند و ما با 5ساله كردن معاينه فني عملا ابزار كنترل روي مهمترين منبع توليد آلودگي هوا را برداشته ايم، بيان داشت: استاندار خودروها در كشور يورو 2 است و از سوي ديگر هم خروج خودروهاي فرسوده كاملا جدي گرفته نشده كه اين امر سبب افزايش آلاينده ها طي چند سال اخير شده است. در حالي كه حدود 23 درصد آلودگي هواي تهران را با معاينه فني دقيق و كارآمد خودروهاي تهران مي توانيم كم كنيم. البته بايد استانداردهاي معاينه فني نيز مورد ارزيابي قرار گيرد و سختگيرانه تر شود. به هرحال اميدواريم لايحه مذكور در مجلس مصوب شود زيرا سلامت شهروندان به خطر افتاده است. به گفته نوروزي الزام واقعي خودروساز و توليدكننده سوخت براي رعايت استانداردهاي توليد، اسقاط خودروهاي كاربراتوري و نه لزوما سن بالا، توقف خط توليد موتورسيكلت هايي كه عمدتا انجين كاربراتوري آنها از چين و تايوان وارد مي شود و صفر نمودن تعرفه واردات موتورسيكلت برقي، گسترش ضربتي حمل و نقل عمومي، تغيير محدوده زوج و فرد به محدوده خودروها و موتورسيكلت هايي كه حداقل داراي برچسب معاينه فني و سپس انژكتوري هستند و اصلاح افزايش سن معاينه فني به 5سال از جمله اقداماتي است كه بايد به صورت جدي براي كاهش آلودگي هوا انجام گيرد.

معافيت 5 ساله از معاينه فني ضربه اي جدي به سلامت شهروندان است

علي محمد شاعري، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست هم درباره لزوم تغيير قانون 5ساله شدن معاينه فني خودروها بيان داشت: با تصويب اين مصوبه از سوي مجلس در سال جاري شاهد كاهش مراجعه خودروها براي انجام معاينه فني بوده ايم كه اين امر خود يكي از علل افزايش آلودگي هوا در سال جاري است. وي با بيان اينكه در تمام شهرهاي كشور ميزان انجام معاينه فني كاهش يافته است، افزود: در كلان شهرهايي مثل تهران، اصفهان و تبريز كه بيشتر با آلودگي هوا دست به گريبانند، با تردد خودروهاي آلاينده و دودزا كه لزومي هم به مراجعه به مراكز معاينه فني حس نمي كنند، ميزان آلودگي در سال جاري افزايش يافته است. با توجه به اينكه فعلا استاندارد توليد خودرو در كشور ما يورو 2 است و هنوز به يورو 4 هم ارتقا» نيافته است، تاييد اين مصوبه مسلما افزايش بار آلودگي در شهرها را به همراه دارد. قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با پرداختن به اينكه تصويب اين مصوبه ضربه اي جدي بر سلامت و بهداشت شهروندان بود، گفت: از نمايندگان مجلس مي خواهم با جديت و شجاعت تمام در اين زمينه تصميم گيري كنند و در تجديدنظرشان سلامت شهروندان را مدنظر قرار دهند. وي به مذاكراتي كه با نمايندگان مجلس در كميسيون بهداشت و كشاورزي در اين زمينه صورت گرفته پرداخت و اظهارداشت: راي تمام نمايندگان مبني بر لغو مصوبه مذكور مساعد بوده است و تاييد اين مصوبه به رغم تمام مساعدت ها تعجب آور خواهد بود. به گفته شاعري در تمام دنيا خودروها پس از يك سال ملزم به انجام معاينه فني هستند و بعضا پس از 5 سال اسقاط مي شوند، حال آنكه با تاييد اين مصوبه پس از 5سال خودرو رسما دودزا و اسقاطي محسوب مي شود كه سلامت و بهداشت شهر را به خطر مي اندازد. وي در پايان يادآور شد: در حالي كه اين مصوبه براي خودروهاي توليدي و صفركيلومتر تصويب شده اما شاهديم كه با توجه به خلا» قانوني موجود خودروهاي توليدي قبل از سال 90 هم براي انجام معاينه فني مراجعه نمي كنند كه در اين زمينه نيز در حال رايزني هستيم.

اميدواريم نمايندگان كارنامه زيست محيطي موفقي را براي خود رقم زنند

صدرالدين عليپور، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با بيان اينكه طي سالهاي اخير شاهد حوادث ناگواري بوديم كه به واسطه نقص فني خودروها اتفاق افتاده است، گفت: با مصوبه جديد مجلس در زمينه معاينه فني ميزان مراجعات به مراكز 40درصد كاهش داشته است كه هم به لحاظ آلودگي و هم به لحاظ ايمني تردد تاثيرات منفي را به دنبال دارد. وي با پرداختن به اينكه براساس مطالعات صورت گرفته، با معاينه فني موثر خودروها مي توان 20 تا 25درصد آلودگي هوا را كاهش داد، افزود: در حالي كه در تمام دنيا سن فرسودگي خودروها 5ساله هست، اينكه در كشور ما تازه پس از 5سال معاينه فني صورت بگيرد، تناقص بسياري با استانداردهاي روز دنيا دارد. عليپور همچنين ياد آور شد: رايزني هاي بسياري از سوي شهرداري تهران براي لغو اين مصوبه با مجلس صورت گرفته اما با توجه به اينكه اطلاعات تخصصي بالايي در اين زمينه در مجلس وجود ندارد، صرفا به ازدحام در مراكز معاينه فني و مراكز معاينه فني هاي غيرمجاز اكتفا مي شود، كه حتي براي اين موارد نيز مي توان برنامه ريزي كرد. ضمن آنكه صرف وقت براي اطمينان از ايمني خودروها را نبايد فداي سلامت و بهداشت شهروندان كنيم. وي با بيان اينكه لازم است شهروندان فارغ از الزام به قانون معاينه فني هرسال به دليل ايمني، خودروشان را كنترل كنند، اظهار داشت: مردم بايد بدانند كه با معاينه فني و تنظيم خودروشان مي توانند با حداقل هزينه نقش موثري در كاهش آلودگي هوا داشته باشند. ضمن اينكه در تمام دنيا با وجود اينكه استاندارد خودرو، يورو 5 است، انجام معاينه فني سالي يكبار الزامي است و انجام معاملات خودرو بدون داشتن معاينه فني امكان پذير نيست. حال با توجه به وضعيت فعلي آلودگي هوا و استانداردهاي پايين خودرو در كشور ما واقعا اين مصوبه سوال برانگيز است چرا كه اقدامي معكوس در زمينه كاهش آلودگي هواست. مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران ادامه داد: اميدوارم نمايندگان مجلس با تاييد لغو اين مصوبه كارنامه زيست محيطي موفقي را در انتهاي دوره كاري شان رقم زنند. به گفته عليپور هم اكنون در تهران حدود 3 ميليون و 700 هزار خودرو وجود دارد كه با در نظر گرفتن قانون 2ساله معاينه فني، حدود 2 ميليون 400 هزار خودرو بايد تست معاينه فني انجام دهند. طبيعي است كه اجراي قانون 5 ساله معاينه فني، تعداد بسياري از خودروها را از معاينه فني معاف كرده است. اين درحالي است كه در سال گذشته يك ميليون و 100هزار خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كرده بودند. مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با پرداختن به ميزان توليد آلاينده ها توسط موتورسيكلت ها گفت: در تهران براي موتورسيكلت ها كه تعداد آن ها حدود 3ميليون دستگاه و تقريبا نزديك به تعداد خودروهاست، كمترين محدوديت و اعمال قانوني وجود دارد و اين جاي سوال دارد كه چرا اين وسايل نقليه كه عامل حدود 24 درصد آلودگي هوا و 49 درصد آلودگي صوتي هستند، همچنان بدون اعمال قانون جدي مي توانند در شهر تردد كنند. اميدواريم در كنار كاهش زمان الزام معاينه فني خودروها، معاينه فني موتورسيكلت ها هم جدي گرفته شود.

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن