تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820599472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعلام آمادگي عربستان براي جايگزيني نفت ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: اعلام آمادگي عربستان براي جايگزيني نفت ايران
ايران اكونوميست: عربستان سعودي و ديگر كشورهاي جنوب خليج فارس براي جايگزيني نفت ايران به اروپا اعلام آمادگي كرده اند.

منابع آگاه در دبي به خبرنگار رويترز گفته اند عربستان سعودي و ديگر كشورهاي جنوب خليج فارس اعلام آمادگي كرده اند در صورت خودداري اتحاديه اروپا از خريد نفت ايران، نفت جايگزين را براي اروپا روانه بازار كنند.
اين در حالي است كه رستم قاسمي وزير نفت ايران پيش از اين گفته بود عربستان سعودي وعده داده است صادرات نفت ايران به اروپا را جايگزين نكند.
يك منبع آگاه كه خواست نامش اعلام نشود به رويترز گفت: ايران چنين وعده اي دريافت نكرده بود. اگر اروپا از خريداري نفت ايران خودداري كند بعيد است عربستان سعودي براي پر نكردن اين خلاء اقدام نكند.
وي افزود: در صورت خودداري اروپا از خريد نفت ايران، به احتمال زياد تهران نفت بيشتري را به آسيا صادر مي كند و كشورهاي جنوب خليج فارس هم نفت خود را روانه اروپا مي كنند تا خلاء ايجاد شده پر شود و توازن به بازار جهاني نفت بازگردد.
با اين حال به نظر مي رسد چين هم به دنبال كسب نفت ايران با بهترين شرايط است.
شركت "سينوپك گروپ" بزرگترين شركت پالايش نفت در چين قبل از اين گفته بود واردات نفت خام از ايران را در ماه آينده ميلادي (ژانويه 2011) نسبت به ماه هاي قبل، به نصف كاهش مي دهد. دليل اين كاهش واردات، اختلاف چين و ايران بر سر مدت مهلت پرداخت بهاي نفت وارداتي بود.
سينوپك، بزرگترين خريدار نفت خام ايران در چين است.
منابع بازرگاني در اين باره به رويترز گفته اند اين اقدامات بيانگر تلاش هاي چين براي كاهش بهاي نفت وارداتي از ايران است.
منابع آگاه ديگري هم گفته اند اگر اروپا نفت ايران را تحريم كند، اختلاف ايران و چين، زماني زيادي طول نخواهد كشيد.
نمايندگان شماري از كشورهاي جنوب خليج فارس عضو در اوپك نيز گفته اند: تهديد ايران براي بستن تنگه هرمز ، به تهران و كشورهاي بزرگ صادركننده نفت خام در منطقه آسيب مي زند.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ايران ديروز سه شنبه تهديد كرد در صورت تحريم نفت ايران، تهران اجازه نخواهد داد يك قطره نفت از تنگه هرمز عبور كند.
بخش اعظم نفت خام صادراتي عربستان سعودي، ايران، امارات، كويت، عراق و گاز طبيعي مايع شده (ال ان جي) قطر از تنگه هرمز عبور مي كند. عرض تنگه هرمز 6 و نيم كيلومتر است و كشورهاي ايران و عمان در دو سوي آن قرار دارند.
عربستان سعودي مي تواند بخشي از نفت خام خود را از طريق درياي سرخ، صادر كند.
اتحاديه اروپا اعلام كرده است خواهان توقف خريداري نفت خام از ايران است اما اين موضوع را هنوز به طور رسمي، اجرا نكرده است.
اروپا هم اكنون روزانه حدود 450 هزار بشكه نفت خام از ايران وارد مي كند.
يك منبع ديگر در كشورهاي جنوب خليج فارس هم به رويترز گفت: اگر اروپا نفت ايران را تحريم كند، بهاي نفت در اروپا بالا مي رود لذا عربستان سعودي و ديگر كشورهاي جنوب خليج فارس صادرات نفت را افزايش مي دهند تا هم جاي خالي نفت ايران پر شود و هم از فرصت بهاي بالاي نفت، استفاده كنند.
پس از تهديد معاون اول رئيس جمهور ايران ، بهاي نفت خام آمريكا به بيش از 100 دلار براي هر بشكه افزايش يافت.
يكي از نمايندگان كشورهاي جنوب خليج فارس در اوپك (سازمان كشورهاي صادركننده نفت خام) در اين باره به رويترز گفت: تاثير اين تهديد، موقت است.
اين نماينده كه نامش را نگفت؛ اضافه كرد: هر حركتي در بهاي نفت، كوتاه مدت خواهد بود زيرا پيش بيني مي شود ايران تهديدش را درباره بستن تنگه هرمز، عملي نمي كند.
اتحاديه اروپا پيش از اين نگران بود در صورت خودداري از خريد نفت ايران، مشتريان اروپايي ايران با نقص نفت روبه رو شوند و اين موضوع به صعود جهشي بهاي نفت در بازارهاي جهاني منجر شود.
قبل از اين نيز خبرهايي منتشر شده بود كه نشان مي داد اروپا و آمريكا به شدت كشورهاي بزرگ صادركننده نفت خام از جمله كويت، امارات ،عربستان سعودي و ليبي را براي افزايش توليد با هدف جايگزيني صادرات نفت ايران به اروپا و جلوگيري از جهش بهاي نفت در صورت تحريم نفت ايران تحت فشار قرار داده است.
وزير نفت كويت در هفته جاري اعلام كرد اين كشور ميزان توليد نفت خام خود را از دو و نيم ميليون بشكه در روز به سه ميليون افزايش داده است.
امارات هم توليد نفتش را از حدود دو و نيم ميليون بشكه در روز به دو ميليون و 700 هزار افزايش داده است.
عراق نيز از رسيدن توليد روزانه نفت خود به مرز سه ميليون بشكه نسبت به دو ميليون و نيم گذشته رسيد.
عربستان سعودي نيز پس از 10 سال توليد نفت خود را از حداكثر 9 و نيم ميليون بشكه در روز به بيش از 10 ميليون بشكه افزايش داد.
اين در حالي است كه ليبي نيز توليد نفتش را دوباره از سرگرفته است و قصد دارد دوباره روزانه يك ميليون و 600 هزار بشكه در روز نفت خام روانه بازار كند.
مرجع : عصر ايران

چهارشنبه|ا|7|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن