تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820143759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصلاح طلبان، پيش به سوي ترديد و تعليق، اصولگرايان رو به اجماع


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: اصلاح طلبان، پيش به سوي ترديد و تعليق، اصولگرايان رو به اجماع
گروه سياسي- محمود يوسفي: درحالي كه جريان مقابل اصولگرايان در ترديد، تعليق، گسست و چند دستگي، ماه هاي مانده به انتخابات رياست جمهوري سال 88 را سپري مي كند، در اين سو در اردوگاه اصولگرايان روز به روز تكثر كانديداها كاهش يافته و تحركات، رسيدن به اجماع بر سر كانديدايي واحد را نويد مي دهد.

محمود احمدي نژاد پيش از كسب كرسي رياست جمهوري نهم اعلام كرده بود كه وامدار هيچ جريان و حزبي نيست و مشي او در اين كسوت نيز شاهدي بر اين مدعا بوده و به همين دليل انتقاداتي از سوي احزاب اصولگرا بعضاً به وي مطرح مي شد، به گونه اي كه جريان مقابل را به ايجاد اختلاف در ميان اصولگرايان و عدم حمايت دوباره از احمدي نژاد اميدوار ساخته بود؛ اما با نزديك شدن به انتخابات و با اعلام نظر احزاب و تشكل هاي اصولگرا، شاهد آن هستيم كه آنها حمايت از احمدي نژاد در انتخابات را اولويت پيش روي خود در انتخابات مي دانند.

در ميان تشكل هاي اصولگرا، جمعيت ايثارگران كه سابقه چرخش به سمت محمدباقر قاليباف در آخرين زمانهاي نزديك به انتخابات رياست جمهوري نهم را در كارنامه خود داشته و در عين حال انتقاداتي نسبت به دولت نهم چه در مجلس و در قالب رأي اعتماد به وزرا و چه در بيان ديدگاه هاي انتقادي داشته است، اينك با تلطيف مواضع خود، در اظهارنظرهاي فردي و همچنين تصميمات تشكيلاتي حمايت از احمدي نژاد در انتخابات را در برنامه كار خود قرار داده است.

به گفته سخنگوي جمعيت ايثارگران، اعضاي شوراي مركزي اين جمعيت در جلسه اخير خود تأكيد كردند كه گروه‌هاي اصولگرا ‌بايد از دولت حمايت و از احتمال ريزش آراي احمدي‌نژاد جلوگيري كنند.

البته حسين فدايي، دبير كل جمعيت ايثارگران نيز چندي پيش، مهم‌ترين راهبرد براي اصولگرايان را وحدت دانسته و درباره اجماع اصولگرايان بر كانديداتوري احمدي‌نژاد تأكيد كرده بود: اين تفاهم در بين اصولگرايان وجود دارد و نبايد اجازه دهند تا زماني كه به مصاديق مشخصي نرسيده‌اند، سبد رأي آقاي احمدي‌نژاد آسيب ببيند. برخي ديگر از اعضاي اين جمعيت، همچون الياس نادران كه پيشينه پررنگ تري در انتقاد و مخالفت با دولت داشتند نيز چندي است عليه دولت موضعي نگرفته اند.

اوضاع در ساير احزاب اصولگرا نيز به نحو مشابهي در حال رقم خوردن است، به گونه اي كه محمد نبي حبيبي، دبيركل مؤتلفه هم چندي پيش تأكيد كرد: اصولگرايان اگر دلشان را به تفرق اصلاح‌طلبان خوش كنند و با نامزدهاي متعدد وارد عرصه انتخابات شوند، قطعاً دچار اشتباه شده‌اند، اين سخن كه مؤتلفه از احمدي‌نژاد عبور كرده است، حرف دوم خردادي‌هاست.

در همين زمينه، حبيب الله عسگراولادي نيز تأكيد كرد: آقاي احمدي‌‏نژاد به عنوان رئيس‌جمهور، رأي ملت را پشتيبان خود دارد كه مقام معظم رهبري نيز همواره همانند حمايت از ديگر رؤساي جمهور از آقاي احمدي‌نژاد نيز حمايت مي‌‏كنند، همچنين آقاي احمدي‌‏نژاد از دفاع كردن از ارزش‌‏ها و آرمان‌‏هاي انقلاب اسلامي هراس نداشته و خجالت نمي‌‏كشد، در صورتي‌‏كه رئيس جمهوري داشته‌‏ايم كه اين‌‏گونه نبوده و خجالت مي‌‏كشيد، از انقلاب اسلامي دفاع كند. وي در ادامه گفت: آهنگ حزب مؤتلفه اسلامي آهنگ ولايت است. حمايت مقام معظم رهبري از آقاي احمدي‌‏نژاد تأكيد رأي مردم است، همانطور كه امام خميني(ره)نيز آن‌‏طور بوده‌‏اند.

اما محمد رضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامي مهندسين نيز كه در ماههاي اخير اظهارات تندي به خصوص عليه سياست هاي اقتصادي دولت داشته، وقتي موضوع انتخابات و اجماع اصولگرايان بر احمدي نژاد به ميان مي آيد، مي گويد: به نظر مي‌رسد اكثريت قريب‌‌به‌اتفاق اصولگرايان از احمدي‌نژاد حمايت مي‌كنند. برخي‌ها هم ممكن است سكوت كنند، ولي اينكه يك كانديداي جدي غير از احمدي‌نژاد را به صحنه بياورند و آراي بخش اصولگرايي را خرد كنند، بعيد است.

در ميان مواضع افرداي كه بعضاً نام آنها در جريان اصولگرا به عنوان كانديدا مطرح بود نيز فاكتور ديگري است كه آهنگ حركت اصولگرايان را شفاف تر ميكند؛ از جمله علي اكبر ولايتي اخيرا در موضعي صريح اعلام كرده بود كه پروژه كانديدا شدن وي از سوي مخالفان دولت مطرح مي شود. از ديگر رقباي بالقوه احمدي نژاد در انتخابات نيز علي لاريجاني را نام مي بردند كه وي نيز هر بار در معرض اين سؤال قرار گرفته، تصريح كرده كه كانديدا نخواهد شد.

به نظر مي رسد با اين شرايط، مهمترين رقيبي كه براي احمدي نژاد در جريان اصولگرا مطرح است، محمدباقر قاليباف باشد كه البته با توجه به آنكه در انتخابات رياست جمهوري گذشته، مهمترين حامي وي جمعيت ايثارگران بودند، مواضع اخير جمعيت ايثارگران مي تواند براي وي ترديدهايي را به همراه داشته باشد.

* ترديد، تعليق و گسست در اصلاح طلبان

در جريان موسوم به اصلاح طلبان اما تقدير به گونه اي ديگر در حال رقم خوردن است. هر چند كه آنها تلاش كردند از شكاف ميان اصولگرايان استفاده كرده و اميد داشتند كه اين بار آنها بتوانند مجري مدل وحدت باشند اما اينگونه نشد. براي ان منظور در اولين گام محمد موسوي خوئيني ها ميان دار شد تا با ريش سفيدي اجماع را در ميان آنها حاصل كند و حاصل تحركات وي اين شد كه با نمايندگاني از شش حزب دوم خردادي در دفتر مجمع روحانيون گرد هم آمدند و پيش نويسي براي ائتلاف تدوين كردند و قرار شد تا 20 آذر افراد كانديداتوري خود را اعلام كنند اما عملا از سوي اين احزاب، پيش نويس ائتلاف نقض شد.

مهدي كروبي در اردوگاه اصلاح طلبان تنها كانديدايي است كه پشت مرزهاي ترديد نمانده و كانديداتوري خود را اعلام كرده و حتي در موشوعي صريح اعلام كرد كه اگر خاتمي، هاشمي، مير حسين و نوري هم بيايند باز هم خواهد آمد. ساير گروهها نيز اساسا با پذيرش اين انشقاق، اعتماد ملي را كنار گذاشته و در رفت و آمد ميان كانديداهاي ديگر زمان را مي گذرانند.

در حالي كه چند ماهي زمان بر سر آمدن يا نيامدن خاتمي سپري شد، برخي فعل و انفعالات در جريان دوم خرداد شكل گرفت از جمله اينكه كارگزاران چرخشي حتي صوري را به سمت كروبي نشان داد و برخي نيز موضوع كانديداتوري عبدالله نوري را مطرح كردند.

خاتمي كه با ترديدهاي خود زمان را براي جريانهاي حامي اش به هدر داده و مي كوشد، هر طور كه شده براي خود زمان بخرد، به تازگي دو راهي ديگري پيش روي دوم خردادي ها باز كرده و اعلام كرد كه از ميان او و ميرحسين موسوي يك نفر كانديدا مي شود، لذا نام مير حسين موسوي هم در ميان ترديدهاي جريان دوم خرداد درباره حمايت يا عدم حمايت از او مطرح شد و زمينه اي ديگر براي انشقاق را در اين جريان فراهم كرد.

همچنين برخي افراد نيز در اين جريان نيز كه شيريني شهد قدرت را به نوعي چشيده اند نيز از ذكر نام خود به عنوان كانديدا غفلت نمي كنند و براي نمونه محمد هاشمي هر گاه كه فرصتي مي يابد از آمدن خود به عرصه انتخابات سخن به ميان مي آورد.

گرچه تا پيش از اين ترديدها و ايجاد انشقاق در جريان دوم خرداد بعضا به صورت يك تاكتيك انتخاباتي تحليل مي شد، اما با نزديك شدن به زمان انتخابات و از دست رفتن فرصت ماههاي پاياني سال 87 به دليل آنكه فرصت برنامه ريزي از دست مي رود، به نظر ميرسد ديگر اين رفتارها از مرز تاكتيك گذشته و سرگيجه ناشي از سردرگمي اين جريان است.

به هر حال به نظر ميرسد تلاش هاي برخي كانديداهاي جريان دوم خرداد براي خريد زمان به نفع خود، زمان را براي حضور در عرصه رقابت از ديگر كانديداهاي اين جريان گرفته و به چند شقه شدن اين جريان رسميت بخشيده است اما در سوي ديگر به مانند اچند انتخابات گذشته همچنان اصولگرايان مجري اجماع و وحدت خواهند بود.

نظرات كاربران:
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن