تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820692150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خروج خودروهاي فرسوده در بن‌بست بانك‌هاي عامل


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: خروج خودروهاي فرسوده در بن‌بست بانك‌هاي عامل
مژگان ميرزايي«شركت‌كنندگان در طرح خروج خودروهاي فرسوده سال 86 كه تا امروز (30دي ماه) موفق به دريافت وام از بانك‌هاي عامل نشده‌اند از طرح حذف خواهند شد» مهران سالاريه مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده روز گذشته طي نشستي خبري در حالي خبر از حذف اين دسته از شركت‌كنندگان داد كه به گفته وي ...


در حال حاضر 22هزار متقاضي هنوز موفق به دريافت وام نشده‌اند و اين تعداد در صورتي كه تا امروز موفق به دريافت وام نشوند به طور كامل از طرح حذف خواهند شد.
گفته مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده در حالي است كه اين تعداد از متقاضيان، خودروهاي فرسوده خود را اسقاط كرده و پرونده‌هاي آنها
هم اكنون در بانك‌هاي عامل بلاتكليف مانده و بانك‌ها جهت اعطاي وام به اين دسته از متقاضيان همكاري لازم را صورت نمي‌دهد و در صورت حذف آنها از طرح با توجه به اسقاط خودروي اين دسته از متقاضيان وضعيت آنها نامعلوم خواهد بود. اما مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده با وجود آنكه بانك‌ها را عامل تاخير در تحويل وام‌ها دانسته تاكيد مي‌كند كه ستاد در قبال اين دسته از متقاضيان تعهدي نخواهد داشت و متقاضيان بايد خود مشكل در يافت وام را برطرف كنند.
حذف70هزار نفر از ابتداي طرح
بر اساس برنامه طرح خروج خودروهاي فرسوده كه از سال 85 به طور جدي در دستور كار دولت قرار گرفت، مقرر شد كه خودروهاي فرسوده تا سال 1390 به دو روش جايگزيني و خريد نقدي از رده خارج شوند كه در اين مدت، تاكنون دو مرحله از طرح جايگزيني و دو مرحله از طرح خريد نقدي به مرحله اجرا گذاشته شده است.
در مرحله دوم طرح جايگزيني كه 18 ماه از زمان آغاز اجراي آن مي‌گذرد و هنوز به اتمام نرسيده مقرر شده بود كه 200هزار خودرو و 100هزار تاكسي فرسوده اسقاط و جايگزين شوند اما از مجموع 200هزار خودروي سواري فرسوده كه قرار بود جايگزين شود، 50هزار متقاضي به دليل عدم تكميل مدارك و 22هزار متقاضي نيز به دليل عدم دريافت وام از طرح حذف شده‌اند كه به اين طريق، طرح نوسازي 200هزار خودرو سواري در سال 86 به 128هزار دستگاه كاهش خواهد يافت. مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده در اين نشست خبري در خصوص حذف 22 هزار ثبت‌نام‌كننده گفت: آخرين مهلت دريافت وام از آذرماه به متقاضيان اعلام شده بود و اين دسته از متقاضيان در جريان كامل قرار داشتند. وي در پاسخ به اين پرسش كه با وجود گذشت 18 ماه چرا هنوز اعطاي وام به ثبت‌نام‌كنندگان به اتمام نرسيده افزود: بخش عمده مشكلات به تعلل بانك‌ها جهت اعطاي وام بازمي‌گردد كه اين امر، تاخير در اجراي طرح و اعطاي وام را به همراه داشته است.
سالاريه در ادامه تصريح كرد: براي برطرف كردن مشكل بانك‌ها، ستاد جلساتي را با رييس‌كل بانك مركزي داشته و توافقات لازم نيز حاصل شده و بانك مركزي نيز طي بخشنامه‌اي به بانك‌هاي عامل خواستار تسريع در روند اعطاي وام شد، اما با وجود ارسال بخشنامه بانك‌هاي عامل تاكنون اقدامي جهت تسريع در روند اعطاي وام صورت نداده‌اند كه اين امر موجب شده با وجود گذشت 18 ماه هنوز 22هزار متقاضي موفق به دريافت تسهيلات نشده باشند.
مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده در ادامه با اشاره به آنكه بانك‌ها حداكثر بايد در سه روز وام را به متقاضيان تحويل دهند، افزود: براساس تعهد بانك‌ها، آنها بايد حداكثر ظرف سه روز وام را به متقاضيان پرداخت كنند اما اين تاريخ به يك ماه نيز مي‌رسد، از سوي ديگر بانك‌هاي عامل موظف به پرداخت ماهيانه 7هزار و 500 وام به ثبت‌نام‌كنندگان هستند اما تنها به يك سوم از تعهدات خود در ماه عمل مي‌كنند، كه اين امر موجب شده كه برخي از متقاضيان موفق به دريافت وام نشوند.
حذف 22هزار ثبت‌نام‌كننده از طرح در حالي است كه سالاريه مجري طرح، خود به كم‌كاري بانك‌هاي عامل اذعان دارد و كندي در روند اعطاي تسهيلات را موجب به وجود آمدن تاخير در اجراي طرح مي‌داند. سالاريه در پاسخ به اين پرسش كه تكليف اين دسته از متقاضيان چه مي‌شود اظهار داشت: ستاد در قبال ثبت‌نام‌كنندگاني كه وام دريافت نكرده‌اند تعهدي ندارد و متقاضيان بايد خودشان مشكل خود را با بانك‌ها برطرف كنند.
گفته سالاريه در اين خصوص در حالي است كه ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در حال حاضر مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده اعلام شده و در صورت بروز مشكل اين ستاد بايد جهت برطرف كردن آن اقدام كند.
به گفته سالاريه 40درصد از تاخيرهاي به وجود آمده در طرح به متقاضيان و 60درصد آن به بانك‌هاي عامل بازمي‌گردد كه اين عوامل تاخير 18 ماه در طرح را به همراه داشته است.
سالاريه در ادامه خبر از طرح جديد جايگزيني خودروهاي فرسوده داد و افزود: با اتمام مرحله دوم طرح خروج خودروهاي فرسوده از اوايل سال آينده طرح جديدي براي جايگزيني خودروهاي فرسوده آغاز خواهد شد كه اين طرح در حال بررسي است و با اتمام بررسي مراحل، چگونگي اجراي طرح جديد اعلام خواهد شد.
هفت‌هزار تاكسي در انتظار وام
مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده درخصوص طرح نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده نيز افزود: از ابتداي ارديبهشت ماه سال 88 تردد تاكسي‌هاي با عمر 13 سال به بالا ممنوع خواهد شد و مالكان بايد جهت جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده خود مراجعه كنند كه در غير اين صورت از تردد آن‌ها جلوگيري خواهد شد.
به گفته سالاريه تاكنون 42هزار متقاضي جهت شركت در طرح نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده شركت كرده‌اند كه از اين تعداد 28هزار متقاضي در بانك‌ها پذيرش شده‌اند و هفت‌هزار متقاضي نيز در انتظار دريافت وام بانكي خود هستند كه اين طرح نيز به دليل كندي در روش اعطاي وام از سوي بانك‌ها با مشكل مواجه شده است.
سالاريه در ادامه اظهار داشت: علاوه بر هفت‌هزار تاكسي فرسوده شش‌هزار متقاضي نيز هنوز در بانك‌ها پذيرش نشده‌اند و زمان پذيرش و اعطاي تسهيلات به آن‌ها هنوز نامشخص است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به ممنوعيت تردد تاكسي‌هاي فرسوده از سال 88 تكليف اين دسته از تاكسي‌‌هاي فرسوده كه وام دريافت نكرده‌اند چيست، گفت: در حال حاضر براي اجراي طرح خروج تاكسي‌هاي فرسوده، اعلام حضور در طرح از سوي مالكان الزامي است و ستاد نيز سعي دارد تا اعطاي تسهيلات از سوي بانك‌ها را شتاب دهد تا بتواند طرح ممنوعيت تردد را در سال 88 اجرايي كند.
مسووليت اسقاط با ستاد است
سالاريه در ادامه اين نشست با اشاره به آنكه مسووليت اسقاط خودروهاي سواري، تجاري و نيمه‌تجاري به عهده ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت است افزود: علاوه بر اسقاط خودروهاي سواري از ابتداي سال جاري تاكنون 62 دستگاه خودروي سنگين از طرف وزارت راه به ستاد معرفي شد كه از اين مقدار 52 دستگاه اسقاط شده همچنين 60 ميني‌بوس فرسوده نيز از سوي سازمان محيط زيست به ستاد معرفي شده كه اين تعداد نيز در حال طي كردن مراحل اسقاط هستند.
از سوي ديگر چندي پيش مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده خبر از صنعتي كردن مراكز اسقاط داده بود كه اين خبر با واكنش از سوي مجري طرح اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده مستقر در شمس‌آباد مواجه شد. به گفته وي صنعتي كردن مراكز به ظرفيت‌سازي نياز دارد اما در‌حال‌حاضر ظرفيت‌سازي در مراكز صورت نگرفته و مراكز معطل خودرو براي اسقاط هستند به همين دليل صنعتي كردن در شرايط فعلي توجيه اقتصادي ندارد سالاريه در اين خصوص گفت: ستاد سعي دارد كه طي يك ماه آينده علاوه بر اسقاط خودروهاي سواري و تجاري نوسازي خودروهاي دولتي را نيز اجرايي كند همچنين ستاد در سال آينده برنامه‌ نوسازي 600هزار خودروي فرسوده را دارد كه با توجه به افزايش خودروهاي فرسوده صنعتي شدن مراكز اسقاط توجيه پذير خواهد شد.
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن