تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820568100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير كل دفتر ثبت آثار تاريخي، طبيعي و معنوي: پرونده‌هايي مانند آيين‌هاي رمضان به‌صورت كلي ثبت مي‌شوند يك آيين با ثبت ميراث معنوي تحت حمايت قانون قرار مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدير كل دفتر ثبت آثار تاريخي، طبيعي و معنوي: پرونده‌هايي مانند آيين‌هاي رمضان به‌صورت كلي ثبت مي‌شوند يك آيين با ثبت ميراث معنوي تحت حمايت قانون قرار مي‌گيرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ايران شناسي

مدير كل دفتر ثبت آثار تاريخي، طبيعي و معنوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي روند پرشتاب تهيه‌ي پرونده‌ها‌ي ميراث معنوي و اين‌كه آيا فقط سرفصل‌هاي هر آيين ثبت مي‌شوند، اظهار داشت: در برخي پرونده‌ها مانند آيين‌هاي ماه رمضان كه صد‌ها نوع آيين متفاوت در نقاط مختلف ايران وجود دارند، پرونده به‌صورت كلي ثبت مي‌شود و سپس پرونده‌هاي جزيي آن به تفكيك آيين به زيرمجموعه افزوده‌ مي‌شوند.

حسينعلي وكيل در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: روند تهيه‌ي پرونده براي هر آيين متفاوت است. براي مثال، «نوروز» پرونده‌ي سنگيني بود؛ اما چون پرونده‌ي جهاني ثبت آن تهيه شده بود، از اطلاعات‌اش استفاده شد تا پرونده‌ي ملي نوروز قبل از آن‌كه پرونده براي ثبت جهاني فرستاده شود، تكميل و شماره‌ي ثبت ملي بگيرد و به يونسكو فرستاده شود.

وي توضيح داد: مثلا ممكن است بخواهيم، تعزيه‌ي شيراز را ثبت كنيم. درباره‌ي اين پرونده كه جزيي و مشخص است، پرونده‌ تهيه و ثبت مي‌شود؛ اما وقتي مي‌گويند آيين‌هاي رمضان و در قالب يك پرونده‌ي كلي آيين‌هاي رمضان مطرح مي‌شوند، به‌صورت پرونده‌هاي جزيي هر كدام از آيين‌هايي كه در طول ماه رمضان اتفاق مي‌افتند، پرونده‌ي دقيق‌تر و كامل‌تري براي آن مورد خاص مي‌تواند تهيه و به زيرمجموعه‌ي پرونده‌ي اصلي اضافه شود.

او درباره‌ي ثبت پرونده‌هاي بزرگ ميراث معنوي، گفت: در اين نوع پرونده‌ها كه بسيار وسيع هستند، موضوع به‌صورت كلي مطرح و پرونده‌ در قالب كليت تنظيم مي‌شود و موارد جزيي آن بعدها به تفكيك آيين‌ها، هر كدام جداگانه در پرونده‌اي آماده و به آن مجموعه افزوده مي‌شوند.

وكيل ادامه داد: ما تلاش مي‌كنيم كه پرونده‌ها را به‌صورت جزيي و دقيق تهيه كنيم تا بتوانيم اطلاعات دقيق و كاملي را از پرونده بياوريم كه براي آينده باقي بماند؛ اين سياست اصلي ماست.

او افزود: هدف كلي ثبت ميراث معنوي، حفاظت از آيين‌هاست. وقتي يك آيين را مستند‌سازي كرديم و‌ آن را در قالب فيلم و جزوه درآورديم، نخستين قدم در راستاي حفاظت از آن برداشته شده و به هر حال، يك بيان شفاهي به مستند تبديل شده و اين نخستين قدم براي حفاظت از آن ميراث معنوي است.

وي ادامه داد: يكي از محاسن ثبت ميراث معنوي در فهرست ملي آن است كه يك آيين تحت حمايت قانون قرار مي‌گيرد و به نوعي سازمان‌هاي ذي‌ربط مكلف مي‌شوند كه از آن حفاظت كنند؛ اما به هر حال، هر سازماني كه متولي حفاظت از آن باشد، بايد تشكيلات متولي حفاظت را فراهم كند تا بتواند در آن زمينه برنامه‌ريزي كند و كار حفاظت را انجام دهد.

مدير كل دفتر ثبت آثار تاريخي، طبيعي و معنوي اظهار كرد: از جمله كارهايي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دنبال مي‌كند، اين است كه مانند ميراث كالبدي كه بخشي را دارد، ساختار تشكيلاتي مناسبي را براي حفاظت از ميراث معنوي ايجاد كند كه يك بخش از آن به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مربوط است و بخش‌هاي ديگر، به ديگر وزارتخانه‌ها مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مربوط هستند كه قانون به آن‌ها تكليف خواهد كرد تا در راستاي حفاظت از ميراث معنوي اقدام كنند.

وي درباره‌ي بهره‌گيري از آيين‌هاي ثبت‌شده در فهرست ميراث معنوي ملي براي توسعه‌ي صنعت گردشگري، بيان كرد: يكي از جاذبه‌هاي كشور ما، ميراث معنوي است. آداب و رسوم و آيين‌هاي ما وقتي در كالبد‌ تاريخي قرار گيرند، جذابيت مضاعف خواهند داشت. بنابراين پس از ثبت آن‌ها، در اين راستا از آيين‌ها مي‌توان بهره‌برداري كرد.

وكيل گفت: پيش از آن‌كه واحد تشكيلات حفاظتي از ميراث معنوي ايجاد شود، دستورالعمل‌هاي فني لازم تهيه خواهند شد. حفاظت از آثار براي ميراث معنوي، پيچيده‌ و سنگين‌تر از ميراث كالبدي است، چون با عامه‌ي مردم سرو‌كار دارند. به هر حال، آن واحد سازماني كه ايجاد مي‌شود، بايد با كسب نظر از مراجع تخصصي بررسي كند كه هر سازماني چه كاري را در راستاي حفاظت از ميراث معنوي مي‌تواند داشته باشد.

او درباره‌ي اين‌كه چقدر از رسانه‌هاي گروهي براي اشاعه‌ي فرهنگ بهره گرفته مي‌شود، بيان كرد: در اين تشكيلات بايد مشخص شود كه مثلا سازمان صداوسيما، هنرستان‌هاي موسيقي، خانه‌ي موسيقي و ... در راستاي حفاظت از موسيقي سنتي كه ثبت شده است، چه نقشي مي‌توانند داشته باشند و بايد جايگاه واقعي هر كدام از آن‌ها مشخص شود.

انتهاي پيام
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن