تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820657302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش آلودگي هوا / اتهام اول مديريت شهري يا محيط زيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افزايش آلودگي هوا / اتهام اول مديريت شهري يا محيط زيست
اجتماعي. هواي پاك. شهري
تاخير در اجراي طرحها و عدم توجه به اولويت پروژه‌هاي كاهش آلودگي هوا در حوزه‌هاي شهري و زيست محيطي و نيز پرداختن به اجراي نمادين در شهر نه تنها موجب انباشت معضلات شهري و زيست محيطي شده بلكه نتوانسته است كمترين كمكي به بهيود هواي تهران نمايد.

آلودگي هوا با توجه به پيچيدگي‌هاي و گستردگي‌هاي عوامل ايجادكننده آن و نيز پيامدهاي زيانبارش به يكي از ملموس‌ترين معضلات زيست محيطي پايتخت تبديل شده كه نيازمند مقابله همه جانبه سريع تر و موثر مسوولان ذي ربط با منابع آلاينده درتهران است.

بنابر گزارش تكاندهنده آزانس همكاريهاي جايكا _ژاپن روزانه بالغ بر يكهزار و ‪ ۱۹۲‬تن مواد آلاينده در هواي تهران منتشر مي‌شود.

بيشترين اين آلاينده‌ها مربوط به اكسيدهاي گوگرد با انتشار ‪ ۶۹۵‬تن در هر روز است كه بعد از آن به ترتيب اكسيدهاي نيتروژن ، منواكسيد كربن و هيدروكربن‌هاي سوخته نشده ، عمده آلاينده‌هاي هواي تهران محسوب مي‌شوند.

آژانس بين‌المللي جايكا ژاپن از سال ‪ ۷۹‬در ايران درزمينه بهبود وضع آلودگي هوا تهران با مديران شهري همكاري دارد.

اين آزانس در سال ‪ ۷۹‬به منظور كنترل آلودگي هوا و دستيابي به هواي پاك بررسي‌هاي جامعي در خصوص آلودگي هواي تهران صورت داد ودرنتيجه آن هفت محور كاهش آلودگي هوا تدوين شد.

تبيين ميزان آلودگي و مواد آلاينده هواي تهران ، ايجاد يك سيستم اطلاع رساني براي كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران ، ارائه گزارش وضعيت زيست محيطي با هدف ارائه افكار عمومي و شهروندان و جايگزين نمودن كاربراتورهاي پيشرفته به جاي كاربراتورهاي قديمي خودروها مواردي است از اين هفت محور بود .

همچنين تنوير افكار عمومي و آموزش همگاني توسعه منابع انساين و به كارگيري نيروي انساني ماهر در مراكز معاينه فني خودرو و كاهش حجم ترافيك ونيز بكارگيري راه حل‌هاي ترافيكي براي روان‌سازي ترافيك از ديگر موارد اين طرح بشمار مي‌رود.

در همين راستا مديريت شهري نيز گام‌هاي كمرنگي را هر چند نمادين ازجمله گازسوز كردن اتوبوسها با اختصاص بودجه‌اي بالغ بر ‪ ۱۶۰‬ميليارد تومان ، تاسيس شركت كنترل كيفيت هوا جهت هر گونه اقدامي در راستاي كاهش آلودگي هوا و نصب تابلوهاي اطلاع رسان آلودگي هوا برداشته است اما درچالش با ديگر سازمان‌هاي متولي نتوانسته گامي به جلو بردارد.

بطوريكه نتيجه تحقيقات نشان مي‌دهد ناكارآمدي سيستم حمل ونقل عمومي تهران نتيجه‌اي جز افزايش استفاده از وسايل نقليه شخصي آلودگي هوا و نيز مصرف سوخت نداشته و پايتخت را با بحران مواجه كرده است .

براساس آمار و ارقام مطالعات جامع حمل و نقل عمومي تهران تنها حدود ‪۶۰‬ درصد جابه جايي مسافران شهر تهران بوسيله حمل و نقل عمومي صورت مي‌پذيرد وسهم اتوبوسراني حدود ‪ ۲۳‬درصد است و تنها در صورت افزودن سهم ميني بوسراني را به آن، به ‪۳۶‬درصد مي‌رسد.

قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا نيز در سوم ارديبهشت سال ‪ ۷۴‬با ‪۳۶‬ ماده به تصويب رسيد كه به اصل پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي است .

اين اصل حفاظت ازمحيط زيست را يك وظيفه عمومي اعلام مي‌كند و مسووليت اجرايي آن را به سازمان حفاظت ازمحيط زيست محول كرده است .

اين در حالي است كه طبق شواهد و قرائن موجود از آن سال تاكنون تنها ‪۱۵‬ درصد از اين طرح به اجرا درآمده است كه آنهم به سبب ناهماهنگي‌هاي بين نهادهاي ذي ربط و اجرا نشدن طرح‌ها بصورت همزمان عملا تاثير چنداني در كاهش آلودگي هوا نداشته است .

ازسوي ديگر استفاده نابجا از خودرو و تنظيم نبودن موتور وسايل نقليه و نيز رفت و آمدهاي غيرضروري و ايجاد ترافيك سنگين فضاي آلوده‌اي را براي پايتخت نشينان بوجود آورده است به گونه‌اي كه شهروندان تهراني بي‌آنكه بخواهند ناگزير محكوم به سپري شده روزهاي خود با دو معضل ترافيك و آلودگي هوا هستند.

همچنين عدم اعتماد به درج اطلاعات ناصحيح برروي تابلوهاي سنجش آلودگي هوا مستقر در سطح شهر شهروندان را نسبت به عملكرد مديريت شهري بي‌اعتماد تر كرده است .

يكي از شهروندان به خبرنگار ايرنا گفت : در مواقعي كه هواي تهران بسيار آلوده است و با چشم نيز آلودگي هوا بوضوح قابل رويت است ، تابلوهاي اطلاع رسان آلودگي هوا ناباورانه وضعيت سالم و حتي پاك را نشان ميدهند.

اكرم مومني افزود: من هيچ گاه نمي‌توانم به اين تابلوها استناد كنم و به اطلاعات آن ايمان ندارم .

واژه آلودگي هوا بر اساس قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا عبارت است از وجود و پخش يك يا چند آلاينده اعم از جامد، مايع و گاز، تشعشع پرتوزا و غير پرتوزا درهواي آزاد به مقداري كه كيفيت آن براي انسان يا ساير موجودات زنده و گياهان زيان آور باشد تغيير دهد.

به اعتقاد پزشكان ، مهمترين آثار زيانبار آلودگي هوا در بدن انسان به خطر انداختن سلامت شهروندان كاهش دقت بينايي ، توان جسماني ، فعاليت‌هاي فكري وقابليت يادگيري است .

مديرعامل شركت كيفيت هواي شهرداري تهران در اين رابطه گفت : متولي جلوگيري از افزايش آلودگي هوا در پايتخت مديريت شهري نيست .

يوسف رشيدي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: طبق بند الف ماده ‪۶۲‬ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دولت، متولي اصلي جلوگيري از آلودگي هوا در پايتخت مي‌باشد .

وي اظهارداشت: اين قانون دولت را موظف نموده در طول برنامه چهارم ، آلودگي هواي برخي از شهرهاي ايران و از جمله تهران را در حد استاندارد مصوب شوراي عالي حفاظت محيط زيست كاهش دهد.

وي گفت: همچنين طبق اين قانون دولت موظف شده بود تا آئين نامه اجرايي اين بند از قانون را توسط حفاظت از محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارتخانه‌هاي نفت، صنايع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، راه و ترابري و كشور تهيه و به تصويب هيات وزيران برساند كه متاسفانه هنوز اين آئين نامه تدوين نشده است.

رشيدي افزود: مديريت شهري تنها به استناد وظايفي كه بر اساس يكي از محورهاي ‪ ۷‬محور كاهش آلودگي هوا در اختيارش گذارده شده بوده اقدام به اجراي اقداماتي درراستاي بهبود ترافيك وآلودگي هوا كرده و مي‌كند.

وي اضافه كرد: ماحصل انجام و اجراي اين اقدامات از قبيل، توسعه حمل ونقل عمومي ، راه اندازي اتوبوس تندرو، توسعه پاركومترو و نيز معانيه فني، منتج به كاهش آلودگي هوا نيز شده است.

وي در پاسخ به اينكه اين شركت تاكنون براي كاهش آلودگي هوا چه اقداماتي به انجام رسانده است افزود: وظيفه اين شركت تصميم‌گيري و اجراي اقداماتي درجهت كاهش آلودگي هوا نيست بلكه تنها اطلاع رساني و سنجش و پايش آلودگي هوا ، انجام اقدامات تحقيقاتي در راستاي آلودگي هوا و نيز اجراي پروژه هاي مشاوره‌اي مرتبط و تدوين و تصويب اقدامات اجرايي را برعهده دارد.

مشاور زيست محيطي معاون شهردار تهران نيز در اين خصوص گفت: قانون برنامه سوم و چهار توسعه دولت صراحتا اعلام مي‌كند كه دولت به عنوان متولي اصلي آلودگي هوا موظف است وضعيت آلودگي هوا را به حد استاندارد برساند.

وحيد نوروزي گفت: همچنين طبق دو قانون مصوب نحوه جلوگيري از آلودگي هوا و نيز برنامه جامع كاهش آلودگي هوا، دولت بايد براي كاهش آلودگي هوا اقدام نمايد .

وي با اشاره به محورهاي برنامه جامع كاهش آلودگي هوا گفت: شهرداري بايد بر اساس يكي از محورهاي برنامه جامع كاهش آلودگي هوا اقدام به راه اندازي شش مركز معاينه فني خودروهاي سبك و سنگين مي‌نمود در حالي كه بيشتر از وظايف تعريف شده اقدام نموده و تاكنون ‪ ۹‬مركز راه اندازي كرده است .

وي اضافه كرد: علاوه بر اين مديريت شهري، ‪ ۱۰‬مركز معاينه فني موتورسيكلت نيز در پايتخت راه اندازي كرده است.

وي افزود: طبق برنامه جامع كاهش آلودگي هوا، شهرداري بايد كمك به هوشمندسازي شهر مي‌نمود كه در حال حاضر همه شهر را هوشمند نموده است.

وي ادامه داد: شهرداري همچنين درراستاي توسعه حمل ونقل عمومي گام‌هاي مثبتي نيز همچون راه اندازي اتوبوس‌هاي تندرو ‪ BRT‬برداشته است .

وي تاكيد كرد: شهرداري با توجه به آنكه متولي ترافيك نيست اما درانجام وظايف و تعهداتش در بهبود ترافيك و كاهش آلودگي هوا، پنج هزار مرتبه از دولت جلوتر است!
يك كارشناس هواشناسي نيز گفت: اطلاعات مندرج بر تابلوهاي سنجش آلودگي هوا كاملا صحيح و به روز است.

ميرعابديني گفت : اكنون در تهران ‪ ۱۸‬تابلو اطلاع رسان آلودگي هوا در نقاط مختلف شهر وجود دارد كه وضعيت آلودگي هوا را به مردم اطلاع رساني مي‌كند.

وي افزود: علاوه بر اين، شركت كنترل كيفيت هوا از طريق ‪ ۸‬ايستگاه سنجش و پايش آلودگي هوا وضعيت آلودگي هوا را ارزيابي و به اطلاع مردم مي‌رساند.

وي در پاسخ به اينكه چرا برخي مردم از صحت اطلاعات مندرج بر تابلوهاي اطلاع رسان آلودگي هوا در شهر نارضي هستند گفت: گاهي اوقات درطول روز، بدليل شراط جوي و يا در ساعات اوج ترافيك وضعيت هوا درشرايط متفاوت به وضعيت اعلام شده قرار مي‌گيرد كه اين وضعيت جديد برروي تابلوها درج نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: اطلاعات ثبت شده برروي تابلوهاي آلودگي هوا بطور روزانه است و ساعت به ساعت به روز رساني نمي‌شود.

پيداست كه راهكارهاي مديريت شهري در زمينه كاهش آلودگي هوا با گذشت زمان ، اجراي ناقص و نيز عدم مديريتي واحد از يكسو و زيانهاي وارده اقتصادي و مشكلات زيست محيطي از سوي ديگر نتوانسته است اثر چنداني مفيدي بر كاهش ترافيك داشته باشد.
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن