تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820105697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفاده صحيح از زبان فارسي در آثار نمايشي كودكان الزامي است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: استفاده صحيح از زبان فارسي در آثار نمايشي كودكان الزامي است
خبرگزاري موج - هوشنگ مرادي كرماني نويسنده صاحب‌نام ايران معتقد است آثار نمايشي و برنامه‌هاي تلويزيوني بايد به يادگيري زبان فارسي در ميان كودكان و نوجوانان كمك كند.
به گزارش موج به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، خالق قصه‌هاي مجيد در نشست نقد و بررسي نمايش «آدم برفي» با تأكيد بر اين نكته افزود: متأسفانه اين مشكل در اغلب آثار ويژه كودكان ديده مي‌شود و بيشتر گفت‌و‌گوها ميان شخصيت‌هاي داستان، ترجمه‌اي است و بچه‌ها فارسي را خوب ياد نمي‌گيرند.
وي تصريح كرد كه دغدغه‌هاي بزرگ‌سالي اغلب ربطي به كودكان ندارد و بچه‌هاي خردسال در آثار داستاني و نمايشي با اين دغدغه‌ها مانند پرداخت كرايه خانه و پيدا نكردن سوژه براي نوشتن و ... ارتباطي برقرار نمي‌كنند.
در ادامه اين نشست كه براي نقد و بررسي «آدم برفي» تازه‌ترين اثر نمايشي مركز تئاتر كانون در پارك لاله تهران برگزار شد، ابتدا آناهيتا غني‌زاده كارگردان نمايش، توضيح داد كه اين اثر، برگزيده نخستين مسابقه نمايشنامه‌نويسي تك نفره و دو نفره است كه سال گذشته برگزار شد و اكنون اجراي آن در مركز تئاتر كانون آغاز شده است.
وي توضيح داد كه شيوه كارگرداني‌اش به دليل دو نفره بودن بازي‌گرها بيشتر مبتني بر بازي‌گري بوده و در اين اثر بعد آموزشي كه در آن فصل‌ها و رنگ‌ها به كودكان آموزش داده مي‌شود برايش اهميت زيادي داشته است.
بر اساس اين گزارش امير مشهدي‌عباس نويسنده اين نمايش نيز گفت: طراحي و نوشتن اثر دو شخصيته در نمايش كودك كار مشكلي است ضمن اين كه بايد به مسأله آموزش نيز به صورت جدي توجه مي‌كرديم ولي به هر حال يا بايد به آموزش مي‌پرداختيم يا به جنبه‌هاي داستاني و قصه بها مي‌داديم.
وي در عين حال بر اين نكته تأكيد كرد كه قصد او بيشتر خلق داستان و شخصيت‌هايي ساده بوده كه از طريق آنها بتوان به صورتي غيرمستقيم در ناخودآگاه كودكان تأثير گذاشت و به آنها آموزش داد.
بر اساس اين گزارش در اين نشست بخش اصلي گفت‌و‌گوها از آنجا آغاز شد كه شهرام كرمي يكي از منتقدين حاضر در جلسه ضعف عمده نمايش آدم برفي را شخصيت‌پردازي آن دانست و تصريح كرد كه رابطه بين آدم برفي و مرد نويسنده رابطه‌اي تصنعي و سطحي است، رفتار شخصيت مرد، باورپذير نيست و كمتر به عمق و زواياي پنهان شخصيت‌ها در داستان پرداخته شده است.
وي در عين حال ايده طراحي اين متن را ايده مناسبي دانست و افزود: خلق آدم برفي توسط مرد نويسنده و در خيال او لحظه هيجان‌انگيزي را ايجاد كرد ولي در ادامه، اين لذت در حد يك شگفتي باقي ماند و ديگر ادامه پيدا نكرد.
كرمي، زياده‌روي در نورپردازي موضعي را از اصلي‌ترين مشكلات نمايش‌هاي امروز و نمايش مورد بحث برشمرد و بازي‌گر زن اين نمايش را در ايفاي نقش خود موفق‌تر ارزيابي كرد و در عين حال از بهمن روشني سازنده موسيقي نمايش به دليل ايجاد فضايي خيال‌انگيز قدرداني كرد.
لاله جعفري ديگر منتقد حاضر در اين نشست گفت ما در اين اثر با يك كار آموزشي روبرو هستيم ولي مي‌شد با خلق لحظه‌ها و ايجاد موقعيت‌هاي داستاني، استفاده بيشتر از عناصر صحنه و مشاركت دادن تماشاگران در جريان اجرا به بهتر شدن اين نمايش كمك كرد.
اين گزارش مي‌افزايد: پس از صحبت‌هاي منتقدين، نويسنده و كارگردان نمايش آدم برفي به برخي از نقدهاي مطرح شده در اين نشست پاسخ گفتند.
در اين ميان امير مشهدي‌عباس نويسنده اثر توضيح داد كه قابليت درك كردن در ميان كودكان نسبت به حدس زدن قوي‌تر است و خاطرنشان كرد: من به سادگي اثر اهميت مي‌دهم چرا كه مخاطب ما، كودك است و ما با ذهن ناخود‌آگاه او سر و كار داريم و قرار نيست بچه‌ها را با شخصيت‌هايي پيچيده و عجيب روبرو كنيم.
آناهيتا غني‌زاده نيز گفت: نبايد فراموش كنيم كه ما داريم مفاهيمي ساده و هميشگي مثل تغيير فصل‌ها را به بچه‌ها آموزش مي‌دهيم و در عين حال مي‌خواهيم به آنها بگوييم، مي‌توانيم آرزو كنيم و آرزوي ما برآورده شود.
وي استقبال بچه‌ها از اين نمايش را بسيار خوب ارزيابي كرد و افزود: اگر آدم برفي موفق بوده به واسطه درخشش دو بازي‌گر است و در نمايش‌هاي دو نفره درخشش يك بازي‌گر به دليل از خود گذشتگي بازيگر مقابل است.
شهرام كرمي در بخش ديگري از صحبت‌هايش ضمن اشاره به اين نكته كه كار كودك اگر چه ساده به نظر مي‌رسد ولي از جهت حرفه‌اي بسيار سخت و دشوار است، افزود: اثري مي‌تواند در عرصه نمايش و ادبيات نمايشي ماندگار شود كه كودك را به انديشه و تفكر بيشتر وادارد.
در اين نشست محمدعلي ساربان بازي‌گر سرشناس راديو و تلويزيون، شاخصه اصلي نمايش‌هاي كودك را دور شدن از فضاي بزرگسالي و تلاش براي گسترده كردن ذهنيت بچه‌ها در عين ايجاد وجد و نشاط در آنها توصيف كرد.
نشست نقد و بررسي نمايش آدم برفي هشتمين نشست انجمن نويسندگان تئاتر كودك و نوجوان بود كه شامگاه 22 دي در مركز تئاتر كانون واقع در پارك لاله برگزار شد.
گفتني است اين نمايش همه روزه ساعت 10 صبح ويژه مهدهاي كودك و مدارس اجرا مي‌شود و داستان آن در باره نويسنده‌اي است كه به خاطر تنهايي‌اش انگيزه نوشتن را از دست داده و بعد از درست كردن يك آدم برفي تلاش مي‌كند اين تنهايي را پر كند.
 سه شنبه 24 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن