تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812803134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برخي كارشناسان حوزوي: تحريف و خرافه ، امور ديني را هدف قرار داده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: برخي كارشناسان حوزوي: تحريف و خرافه ، امور ديني را هدف قرار داده است
فرهنگي. حوزوي. فرهنگ عاشورا
قم - برخي از كارشناسان و صاحبنظران امور فرهنگي و حوزوي در اين راستا درگفت و گو با ايرنا اظهار داشتند: ورود خرافات به امور ديني مقدسات دين و مذهب شيعي را هدف قرار داده است.

به گزارش ايرنا ،اين افراد بر اين باورند كه بيگانگان، دنياي استكبار و فرقه‌هاي افراطي و نامتعادل چون سلفي ها، وهابيون، طالبان و القاعده نقش بسزايي در دامن زدن به اين خرافات در سطوح بين‌المللي دارند.

معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم دراين زمينه گفت:
خرافات در زمان تلفيق دو اصل مقدس و عمومي بودن امري شكل مي‌گيرد كه قيام عاشورا حائز اين دو اصل مي‌باشد.

حجت‌الاسلام احمد مبلغي افزود: با توجه به موارد فوق عده‌اي آگاهانه از اين شرايط سوء‌استفاده مي‌كنند و عده‌اي نيز از روي جهالت و ناآگاهي به اين خرافات دامن مي‌زنند.

وي گفت: عده ديگري نيز به علت سرگرمي و گريه گرفتن از مخاطبان برخي مطالب نادرست و خرافي گونه را به اصل اين واقعه مي‌افزايند و بخشي از اين خرافات نيز در گذشته وارد اين گونه مراسم‌هاي مذهبي شده است.

وي با تاكيد بر سنت مقتل خواني افزود: مقتل خواني متون اصلي است كه صحنه -هاي عاشورا را گزارش مي‌كند و هيچ گونه تحرفي و تصرفي در آن صورت نگرفته و بدون واسطه نقل شده است.

مبلغي كم شدن خرافات، ايجاد فضاي احساسي تر براي مستمعين و انعكاس مظلوميت امام حسين(ع) و دارا بودن حالت داستاني و روايي را از نكات برجسته احياء سنت مقتل خواني ذكر كرد.

وي خاطر نشان كرد: با اين روش مخاطبان به حقيقت و اصل واقع عاشورا واقف مي‌شوند و از پرداختن به حواشي و سخنان غيرعقلاني، منطقي و غير مستند پرهيز مي‌شود.

معاون فرهنگي و تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم خرافات را مطالبي دانست كه با اصول مسلم مذهبي و عقلي در تضاد بوده و مبناي ديني نداشته باشد.

حجت‌الاسلام محمود مدني افزود: هيچ كس حق وارد كردن اين موارد را به مراسم‌ها و شعائر مذهبي و معارف اسلامي ندارد تا زمينه سوء‌استفاده دشمنان اسلام و شيعه را فراهم نمايد.

وي اظهار داشت: مفاهيم و معارف راستين اسلام را جز از منابع صحيح آن، كه همان سنت اهل بيت(ع) و قرآن مي‌باشد، قابل دسترسي و استناد نيست.

وي خاطرنشان كرد: بايد معارف از افراد متخصص در علوم اسلامي كسب شود كه كسب اين معارف از غير منابع آگاه آن منجر به انحرافات در دين خواهد شد.

مدني در هم آميختگي عادات قبيله‌اي و گروهي با مسائل ديني در مراسم‌هاي سوگواري را از ديگر علل شيوع خرافه در رخدادها و واقعيات قيام عاشورا ذكر كرد و كه بايد كنترل شود.

وي اظهار داشت: اين عادات و قالب‌ها تا جايي كه با اصول مسلم عقلاني وديني تعارض نداشته باشد مشكلي ايجاد نمي‌كند ولي برخي رفتارها ازجمله قمه زني و آسيب به خود وارد كردن با اصول ديني مغايرت دارد.

مدني دست‌هاي پنهان دشمنان را از سومين عامل رواج خرافه در مراسم‌هاي سوگواري ذكر كرد و افزود: اين رفتارها توسط برخي گروه‌هاي فرقه‌اي افراطي و به نام اسلام با هدف مغشوش كردن چهره مسلمانان شيعي ايجاد مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: در تاريخ اسلام وضع و جعل‌كنندگان احاديث در حوزه دين با فتنه امويان و عباسيان بسيار بوده كه تنها راه مقابله با اين امر فراگرفتن دين و تقليد و كنكاش از متخصصان مربوطه است.

وي رسانه ها، منبرها، مراسم‌هاي عزاداري و اشعار مداحان را نيازمند دقت و توجه بيشتر در زمينه صحت پيام خود دانست و گفت: هر يك از اين موارد ابزاري تاثيرگذار براي رساندن پيام حقيقي و راستين قيام عاشورا است.

مدني تصريح كرد: اشعار مداح ها، تصاوير، نقاشي‌ها و شمائل، مقالات و كتب بايد منطبق با اصول مسلم مذهب و مقام و جايگاه اهل بيت(ع) باشد.

مديركل امور مبلغان دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با اشاره به اين كه آسيب و خرافه هر حادثه بزرگي را تهديد مي‌كند،گفت: باتوجه به عمق، بزرگي و وسعت واقعه عاشورا آسيب‌هايي در كنار آن مطرح مي‌شود.

حجت‌الاسلام سيدغلام عباس موسوي افزود: در هر زماني خرافه‌هايي كه به اين واقعه بزرگ نسبت داده شده در زمينه‌هاي مداحي، نوحه ها، عزاداري و تعزيه جديد و نو به نو مي‌شود.

وي قمه زني را بارزترين خرافه در رابطه با عزاداري‌هاي امام حسين(ع) ذكر كرد و گفت: اين معضل به مكتب حماسه ساز عاشورا و وجهه تشيع در عرصه‌هاي بين‌المللي آسيب وارد كرده و تاثير منفي داشته است.

وي در ادامه وظيفه سه گروه علما، خطبا و مبلغين، رسانه‌ها و مطبوعات وهيات‌هاي مذهبي را در انتقال پيام راستين و آزاديبخش عاشورا حائز اهميت دانست كه بايد به روشنگري و بيداري مردم در اين خصوص بپردازند. ك/‪۴‬ ‪۱۶۴۵ /۵۵۰/۷۴۰۲‬
 دوشنبه 23 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن