تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805540325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان در گفتگو با مهر:غلو و قياس به نفس آسيب شعر آييني/ شعر عاشورايي موفقتر از داستان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كارشناسان در گفتگو با مهر:غلو و قياس به نفس آسيب شعر آييني/ شعر عاشورايي موفقتر از داستان
محمد صحتي سردرودي محقق و پژوهشگر گفت: غلو و افراط گري در شعر آييني پيشرفت ادبي در اين حوزه را كمرنگ كرده و موجبات بدنامي ادبيات آييني مي‌شود.

كتابي درباره تحريفات عاشورا براي نوجوانان نداريم

محمود حكيمي نويسنده ادبيات كودك و نوجوان گفت: متاسفانه هيچ كتابي براي نوجوانان در زمينه روشنگري درباره تحريفات مسائل آييني به ويژه واقعه عاشورا توليد نشده است.

محمود حكيمي نويسنده ادبيات ديني كودك و نوجوان در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: درباره تحريفات ديني در سالهاي پس از انقلاب كتابهايي خوبي براي بزرگسالان منتشر شد اما شاهد اين ضعف در حوزه ادبيات نوجوانان هستيم.

حكيمي جلد اول "حماسه حسيني" نوشته علامه شهيد مرتضي مطهري را يكي از بهترين منابع در اينباره دانست و گفت: متاسفانه در برخي از تعزيه‌ها جملاتي از صحابه امام حسين(ع) نقل مي‌شود كه در شأن ايشان نيست. مثلا شنيده‌ام گفتاري را در مورد بانوي بزرگ و حماسه‌ساز كربلا حضرت زينب(س) نقل مي‌كنند كه برازنده ايشان نيست.

وي افزود: نويسندگان بايد با انتشار كتابهايي كه با نوشتاري ساده و روان داراي جذابيتهايي براي نوجوانان باشد اين شبهات را رفع كنند.

اين نويسنده همچنين به رشد قابل ملاحظه ادبيات ديني پس از انقلاب اشاره كرد و گفت: آثار محمدرضا سنگري و مهدي كاموس از جمله اين كتابها هستند كه به خوبي به واقعه عاشورا براي كودكان پرداخته‌اند. ما بايد به كتابهاي از اين دست بيشتر توجه كنيم.

"روضة الشهدا" متن اصلي‌ كتابهاي مربوط به قيام عاشورا است

حسن ذوالفقاري گفت: نخستين كتابي كه به صورت تفصيلي و مستقيم به قيام عاشورا پرداخته "روضة الشهدا" واعظ كاشفي است كه متن اصلي كتاب‌هايي است كه بعد در حوزه ادبيات نمايشي به اين واقعه پرداخته‌اند.
حسن ذوالفقاري نويسنده و پژوهشگر ادبيات در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره روند تحولات ادبيات آئيني گفت: بازيابش ادبيات آئيني عموماً در متن‌هاي روايي اعم از شعر و داستان ديده مي‌شود و چون اين نوع ادبي در بافت زندگي مردم تنييده است و با زندگي آنها گره خورده، روايت‌ها هم بازتابي از زندگي آنهاست.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس افزود: انعكاس ادبيات آئيني در داستان‌هاي كهن ما بيش از دوران معاصر است؛ نمونه آنها داراب نامه و سمك عيار و مثنوي‌هايي است كه شاعران ساخته‌اند. گهگاه هم اشارات و نشانه‌ها و علائمي از اين نوع ادبيات كه تمامي آداب و رسوم ديني مردم ما در آن نمود يافته، منتشر شده است. در شعر تغزلي و حتي شعرهايي كه جنبه‌هاي غير روايي دارند، باز هم جاي پاي ادب آئيني ديده مي‌شود.

ذوالفقاري اضافه كرد: اينكه در آئين‌ها چه ميزان سهم مسائل ديني و چه ميزان سهم مسائل ملي رعايت شده، مشخص نيست و نمي‌توان با يك ارزيابي آنها را از هم تفكيك كرد اما به نظر مي‌رسد شاعران ما در بررسي و مطالعه بازخورد آئين‌هاي ديني و ملي، سهمي مساوري براي هر دو در نظر گرفته‌اند و عموماً در فرهنگ ما هم اينگونه نبوده كه سهم دين بر آرمان‌هاي ملي فزوني يابد يا برعكس.

وي با اشاره به بازخورد واقعه عاشورا در ادبيات ايران، گفت: اين واقعه در حوزه شعر بازخورد بيشتري داشته تا داستان و شايد اصلي‌ترين شكل آن تعزيه‌ها بوده است. در متون ادبي هم برخي كتاب‌ها به صورت بسيار مستقيم بر انعكاس آن تاثير گذاشته‌اند؛ نخستين كتابي كه بدين گونه به حادثه عاشورا پرداخته "روضه‌الشهدا" واعظ كاشفي است.

اين نويسنده و پژوهشگر عرصه ادبيات تاكيد كرد: اين كتاب انعكاس دوره‌اي از تاريخ است و در آن وقايع دوران حضرت آدم تا قيام عاشورا مورد بررسي قرار گرفته و از جمله آثار مهمي بوده كه تا به امروز باقي مانده و تاثير زيادي بر نويسندگان گذاشته است. متن اصلي كتاب‌هايي هم كه بعداً در حوزه ادبيات نمايشي به قيام عاشورا پرداختند، همان كتاب "روضه‌الشهدا" بوده است و البته هيچكدام نقش اين كتاب را بازي نكرده‌اند.

ذوالفقاري گفت: اساساً واقعه عاشورا بر فرهنگ ما تاثير زيادي گذاشته و تعداد زيادي ضرب‌المثل به وجود آورده است؛ "شمر هم جلودارش نمي‌شود" و "كربلا كه گفتي مصيب‌اش معلوم است" دو نوع ضرب‌المثلي است كه به زبان روزمره راه يافته است.

غلو و قياس به نفس از آسيبهاي شعر آييني است

محمد صحتي سردرودي محقق و پژوهشگر معتقد است اگر چه بعد از انقلاب اسلامي شعر آييني رشد چشمگيري داشته است اما همواره دو آفت غلو و قياس به نفس اين نوع ادبي را تهديد كرده است.

اين محقق و پژهشگر آييني در گفتگو با خبرنگار مهر با تاكيد بر رشد چشمگير ادبيات آييني در سي‌سال اخير گفت: بخش مهمي از اين پيشرفتها از نگاه هنري و فني بوده است چنانكه حتي آنهايي كه سرسازگاري با ادبيات ديني را ندارند نيز نمي‌توانند اين پيشرفت را انكار كنند.

وي در ادامه سخنان خود به آسيب‌پذير بودن ادبيات و شعر آييني اشاره كرد و گفت: غلو و افراط گري در شعر آييني پيشرفت ادبي در اين حوزه را كمرنگ و موجبات بدنامي ادبيات آئيني مي‌شود.

مولف كتاب "علي در شعر فارسي" به روايات و مستنداتي از معصومين اشاره كرد كه غلو را تقبيح مي‌كنند و افزود: منابعي معتبر از زبان معصومين وجود دارد كه اين گونه غلو و بزرگنماييها را در حد شرك دانسته‌اند.

وي خاطرنشان كرد:اين آفت بهانه به دست سودجويان مي‌دهد تا برخلاف اين فرهنگ والا تبليغ كنند و شيعه را متهم به عوامفريبي و گمراهي كنند.

صحتي از جايگاه نخبگان ديني براي كمك به مبارزه با اين آفت سخن به ميان آورد و گفت: مسلمانان جهان نياز دارند كه با عقلانيت سخن شيعه را بشنوند و با امام حسين(ع) و اهل بيت (ع) آشنا شوند.

وي هنر و ادبيات عاشورايي و آئيني را پلي ميان انديشه‌وران و مردم دانست و ابراز داشت: با اين پل انديشه‌وران فعالانه بايد به ترويج حقايق براي عامه مردم بپردازند.

صحتي در اين باره افزود: برخي از شاعران نوپا كه بيشتر به نظم نيزعلاقه دارند از قياس نفس براي توليد خوراك‌ "روضه خوانان" و "زبان حال‌خواني" استفاده مي‌كنند و فقط به مظلوميت و ستم در واقعه عاشورا مي‌پردازند.

"ظهر روز دهم" يكي از شاهكارهاي شعري در پرداختن به عاشوراست

راضيه تجار گفت: سروده "ظهر روز دهم" مرحوم قيصر امين‌پور يكي از شاهكارهاي شعري در پرداختن به واقعه عاشوراست.
اين نويسنده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند تحولات ادبيات آييني گفت: ادبيات آييني ما حركتي رو به رشد داشته است اما به اين امر نبايد اكتفا كرد و متوليان فرهنگي بايد به سنجش بپردازند و بهترينها را در سطح كشوري انتخاب و در كتابي چاپ كنند.

وي افزود: اين حركتها در شعر آييني بسيار سريعتر و بهتر بوده و فكر مي‌كنم كه به هسته فكري در پرداختن به واقع عاشورا دست يافته‌ايم لذا از اين واقعه بسيار وام گرفته شده و در موارد مختلف به آن پرداخته شده است اما باز هم بايد كار كرد.

تجار اضافه كرد: براي رسيدن به نقطه مطلوب هنوز زمان طولاني‌تر و كارهاي انجام نشده‌ اي پيش رو داريم كه اميدوارم گا‌مهاي موثر در حوزه داستانها و اشعار عاشورايي برداشته شود.

اين نويسنده درباره بهترين مجموعه‌هاي شعري سالهاي اخير درباره واقعه عاشورا گفت: فكر مي‌كنم "ظهر روز دهم" مرحوم قيصر امين‌پور يكي از شاهكارهاي شعري در پرداختن به واقعه عاشوراست.

وي افزود: البته شاعران خوب كه به اين حوزه پرداخته‌اند كم نداشته‌ايم و به مرور در اين سه دهه حضور خود را اعلام كرده‌اند و اشعار ويژه و مناسبي سروده‌اند.

بزرگترين آسيب ادبيات آييني كم شدن نگاه نو است

زهرا زواريان نويسنده كودك و نوجوان معتقد است ادبيات آييني و عاشورايي نياز به نگاه و قالب نو براي جذب مخاطبان جوان دارد.
زهرا زواريان نويسنده در گفتگو با خبرنگار مهر با اذعان به اين موضوع كه بعد از انقلاب اسلامي رويكرد جديتري به ادبيات آييني به وجود آمده است از سابقه اين نوع ادبي در ايران گفت و افزود: حتي اين نوع ادبيات در تمام جهان نيز با نگرشي ديگر قابل مشاهده و بسيار نيز قابل توجه و خواندني است.

زواريان با اشاره به اين موضوع كه شعر نسبت بيشتري با ادبيات آييني و عاشورايي دارد ابراز داشت: ادبيات مقولات مختلفي دارد كه بحث در مورد آسيبهاي ادبيات آييني در هريك متفاوت است و نمي‌توان تمام انواع ادبي آييني را با يك نگاه نقد و بررسي كرد.

وي ازضرورت نگاه نو به ادبيات آييني سخن به ميان آورد و افزود: در روزگارما نياز به رويكردي نو از لحاظ فكري و انديشه‌ورزي هستيم. در اين نوع ادبيات ما بايد به تاويل روي بياوريم و قالبهاي نو ادبي ارائه دهيم.

اين نويسنده آثار ديني كودك و نوجوان با غير قابل قبول دانستن تكرار مكررات در ادبيات آييني گفت: اگر همان چيزي كه از قبل به ما رسيده دوباره تكرار شود قابل قبول نيست و ما را دچار كليشه مي‌كند.

زواريان با اشاره به داستانهاي آييني موجود افزود: در حوزه داستان آييني متاسفانه به كليشه نزديك شده‌ايم و اين نكته سبب مي‌شود تا ديگر تاثير مطلوب حاصل نشود.

وي از نويسندگان مطرح خواست كه روي اين موضوع بيشتر كار كنند تا قالبهاي نو و نحوه‌هاي پردازش نو در ادبيات آييني و عاشورايي مخاطبان بيشتري را متوجه اين حوزه كند.

شعر آييني جوان رشد چشمگيري داشته است

ناصر فيض گفت: شعر آييني شاعران جوان به علت نگاه متفاوت و استفاده از تكنيكهاي ادبي مدرن بسيار تاثيرگذار است.
اين شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تاريخ ادبيات آييني اظهار داشت: ادبيات فارسي به جهت توانايي و ويژگي خاص خود از ديرباز به موضوعات مختلف پرداخته و از همين‌رو آثار برجسته‌اي نيز در عرصه ادبيات آييني در دورانهاي مختلف در زبان فارسي پديد آمده است.

وي اظهار داشت: هر نگاهي در ادبيات كه انسان را به سوي كامل شدن هدايت كند ادبيات آييني محسوب مي‌شود .

اين شاعر انقلاب اسلامي را نقطه تحول شعر آييني دانست و بيان داشت : با وقوع انقلاب اسلامي نگارش مفاهيم ارزشي و ديني بيش از گذشته مطرح شد و ادبيات آييني زير عنوان باورهاي اصيل تعريف شد و با شروع جنگ تحميلي نيز ادبيات آييني به سمت حماسه پيش رفت.

فيض شعر آييني شاعران جوان را شعري متفاوت دانست و گفت: شعر جوان ما به دليل نگاه متفاوت جوانان و استفاده از تكنيكهاي جديد و مدرن در عصر حاضر بسيار تاثيرگذار است و به علت آگاهي جوانان تحريف كمتري دراين اشعار صورت مي‌گيرد.

وي آگاهي از تاريخ واقعه عاشورا را لازمه سرودن اشعار عاشورايي دانست و بيان داشت: بدون آگاهي كامل از تاريخ عاشورا شعر عاشورايي دچار تحريف مي شود. همچنين در شعر عاشورايي بايد از كلمات و اصطلاحات مناسب شأن ائمه اطهار استفاده كرد

شعر آييني ما تحت آموزه‌هاي امام خميني تحول يافت

مصطفي‌محدثي خراساني گفت:در شعر آييني پيش از انقلاب ما با نوعي نگاه توصيفي روبرو بوديم كه صرفاً بيان چگونگي‌ها مي‌پرداخت اما با انقلاب و تحت‌تاثير آموزه‌هاي امام خميني(ره) ما به "چرايي" اين مضامين هم مي‌رسيم.
اين شاعر و روزنامه‌نگار در گفتگو با خبرنگار مهر علاوه بر بيان نكته فوق افزود: نهايت تصويري كه ما در شعر آييني پيش از انقلاب از حضرت زينب (س) داشتيم ايستادگي مقابل يزيديان بود اما بعد از انقلاب قادر طهماسبي (فريد) توانست با شعر "سري در نينوا مي‌ماند اگر زينب نبود / كربلا در كربلا مي‌ماند اگر زينب نبود" اين تصوير را دگرگون كرد.

شاعر "هزار مرتبه خورشيد" ادامه داد: درباره مضامين ديگري مانند انتظار، مبعث، نبوت، امامت و ولايت نيز تغييراتي از اين دست رخ داد زيرا ما به اين نكته توجه كرده‌ايم كه نوآوري در زبان شعر آييني نيز لازم است و زبان شعر بايد زبان مخاطب امروز باشد تا بتواند با وي ارتباط برقرار كند.

محدثي خراساني ضمن بيان اين نكته كه در شعر ديني نوآوري بيشتري در مقايسه با داستان ديني صورت گرفته است گفت: امكان ايجاد خلاقيت در شعر بيشتر است تا داستان چون يكي از عناصر شعر تخيل است كه به نوآوري كمك شاياني مي‌كند اما ما در داستان ناگزير به روايت هستيم و نمي‌توانيم از الهام و تخيلي كه در شعر مي‌توان به كار برد استفاده كنيم. علاوه بر اينكه شعر تاريخچه طولاني‌تري نسبت به داستان دارد.

اين شاعر افزود: گنجينه شكوهمند ادبيات فارسي و خصوصا "شعر فارسي" كه در دامان اسلام و فرهنگ آن تولد و پرورش يافته است پيوندي ژرف با آموزه‌هاي اين جهان بيني دارد.

مصطفي محدثي خراساني كه سردبيري فصلنامه "شعر" حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي را نيز برعهده دارد تصريح كرد : بيشترين جلوه‌هاي پيوند ادبيات با آموزه‌هاي ديني و اسلامي را مي‌توان در شعرهاي عرفاني فارسي سراغ گرفت به گونه‌اي كه تفكيك شعر فارسي از عرفان غير قابل تصور است. عرفان به شاعران فارسي در طول تاريخ الهام بخشيده است و شاعران فارسي در به تصوير كشيدن و بيان كشف و شهودهاي عرفاني سنگ تمام گذاشته‌اند.

وي افزود: شعر عرفاني ما بهترين مونس انسان در خلوتهاي شكوهمند و سرشار از حضور دوست است. انسان بر محمل بال شعرعرفاني فارسي به آسمان دوست پر مي‌كشد و به آستان جانان نائل مي‌آيد.

محدثي در پايان گفت: نكته‌اي كه در بحث نوآوري وجود دارد اين است كه نوآوري كار هر كسي نيست و بايد مبتني بر پشتوانه علمي باشد به ويژه در شعر آييني كه به دليل حساسيتهاي خاصش ممكن است نوآوري به آسيب منجر شود.

عاشورا شناسنامه و هويت ملي و ديني ماست

حسين اسرافيلي گفت: قيام عاشورا به عنوان شناسنامه ملت و هويت ملي و ديني ما چنان ريشه در فرهنگ اسلامي دارد كه حتي مذاهب غير شيعي منطقه و جهان نيز همواره آنرا به بزرگي ياد كرده‌اند.

حسين اسرافيلي شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند تحولات ادبيات آئيني در كشور گفت: عاشورا به عنوان شناسنامه ملت ما و در اصل شناسنامه و هويت ملي و ديني ما را تشكيل مي‌دهد و در ادبيات ما هم حضور داشته است و حتي گاهي شاعراني از اهل تسنن از جمله بيدل دهلوي و مولوي هم بوده‌اند كه به اين موضوع پرداخته‌اند.

وي افزود: در واقع كار بزرگ اباعبدالله‌ الحسين (ع) به گونه‌اي بوده كه تاريخ را تسخير كرده و حتي دانشمندي مانند جرجي زيدان در جمله‌اي مي‌گويد "هر روزي كه برمي‌آيد دو پرده دارد كه يادآور دو واقعه است، فلق يادآور خون علي و شفق يادآور خون حسين".

اسرافيلي اضافه كرد: قيام اباعبدالله كه سكان تاريخ را به دست خود گرفته است در ادبيات ما حضوري پيوسته داشته است. شما در ادبيات كلاسيك ما ديوان شعري را پيدا نمي‌كنيد كه با نعت پيامبر پيامبر شروع شده باشد و درباره واقعه عاشورا نكته‌اي نداشته باشد.

اين شاعر گفت: پيش از انقلاب شعرهاي آئيني و عاشورايي ما عمدتاً در مدح و وصف قيام ائمه بود و اگر سه، چهار بيتي از هر كدام از اين اشعار برداريد آنها را مي‌توان درباره همه ائمه به كار برد و اطلاق كرد. البته درست است كه تمامي ائمه نور واحدي‌اند اما در زمان و مكان مختلف هر كدام جلوه هاي گوناگوني داشته‌اند كه آنها را از هم متمايز مي‌كند.

وي تاكيد كرد: پيش از انقلاب اگر در شعر به قيام عاشورا پرداخته مي‌شد بيشتر بر مظلوميت امام حسين (ع) و يارانش و توحش سپاه دشمن تاكيد داشت اما بعد از انقلاب شاعران از نگاه متعهدانه‌تراي به مسائل مي‌نگريستند. البته مي‌توان همين ادبيات را نيزآسيب‌شناسي كرد.

اسرافيلي در آسيب‌شناسي ادبيات عاشورايي اضافه كرد: متاسفانه تعداد مداحان بيسواد زياد شده و معمولاً هم از سست‌‌ترين ابيات استفاده مي‌كنند و گاهي هم مي‌بينم كه شعرهايي را به آنها مي‌دهم اما نمي‌توانند آنها را بخوانند حال آنكه بايد در مجالس ما شعرهاي متعهدانه و حاوي پيامهاي عاشورايي وجود داشته باشد.

تاثيرگذاري داستان "نينوا" در گرو جوشيدن سخن از ژرفاي جان سخنور است

ميرجلال‌الدين كزازي گفت: هنگامي آئين يا داستان نينوا و رخدادهاي شگفت آن به گونه‌اي شورانگيز و اثرگذار در سروده شاعر به نمود در خواهد آمد كه از ژرفاي جان سخنور و باور استوار وي بر آنچه مي‌رويد جوشيده باشد.
ميرجلال‌الدين كزازي استاد رشته زبان و ادبيات فارسي در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره روند تحولات ادبيات آئيني در ايران گفت: اگر ما از نگاهي فراخ و فراگير به سرگذشت ادب پارسي به ويژه ادب در پيوسته يا شعر بنگريم مي توانيم گفت كه همه روندها و دبستانهاي ادبي ايران از كهن‌ترين روزگاران تا به امروز سرشتي آئيني داشته‌اند.

وي افزود: از كهن‌ترين سروده ايراني كه "گاهان زرتشت" است و نيز نيايشهاي به درگاه خداوند گرفته تا روزگار ما، حتي آنچه آن را ادب غزني يا غزلسرايي مي‌ناميم كه چندان پيوندي هم با باورها و انديشه‌ها و ويژگيهاي آئيني ندارد نمود ادب آئيني را مي‌توانيم يافت.

اين نويسنده اضافه كرد: در روزگار ما هم به هر روي اين هنجار و ساختار ديده مي‌شود اما اگر بخواهيم ادب آئيني را در اين روزگار با پيشينه ادب پارسي بسنجيم همچنان اگر با نگاهي ژرفاگراي و پديدارشناختي به آن بنگريم مي‌توانيم گفت كه در اين روزگار ادب آئيني كاركردي بروني و آشكار و كالبدينه يافته است.

كزازي گفت: به سخن ديگر اين روند به صورت شاخه‌اي در شعر امروز پديد آمده كه جدا از ديگر روندها و گونه‌هاي ادبي است و آن را ادب آئيني مي‌نامند اما در گذشته اين ساختار يا اين سويمندي در نهاد و ژرفاي سخن بوده است به گونه‌اي كه سروده‌هايي را كه در برون آشكارا آئيني شمرده نمي‌شده‌اند مي توان از اين ديد، نگريست و كاويد و گزارشي باورشناختي و آئيني از آنها به دست داد.

اين پژوهشگر عرصه ادبيات آئيني و اسطوره‌اي تاكيد كرد: من براي روشن‌داشت سخن يك نمونه مي‌آورم. شاهنامه فردوسي يك شاهكار در ادب ايراني و رزمي و حماسي است. هر چند اين اثر در ساختار بروني و پيكره و گونه ادبي متني آئيني شمرده نمي‌شود اما انديشمندي ژرف‌نگر مانند فرزانه فروغ "شيخ اشراق" در داستانهايي نمادين، آئيني و باورشناختي كه نوشته‌ است به شاهنامه باز‌مي‌گردد و چهره‌ها و رخدادهاي آن را از ديدگاه ويژه خويش مي‌كاود و برمي‌رسد.

وي ادامه داد: از ديد من اين برجسته‌ترين جدايي و تفاوتي است كه شعر آئيني در روزگار ما با پيشينه سخن پارسي يافته است و بر پايه آنچه گفته شد در آن شاخه شعر پارسي كه مي‌توان بر آن نام شعر آئيني يا عاشورايي نهاد داستان نينوا مربوط به واقعه كربلاو قيام امام حسين (ع) و رخدادهاي شگفت‌انگيز آن بازتافته شده است اما آنچنان كه گفتم بيشتر به شيوه‌اي بروني.

كزازي گفت: گاهي غزلهايي سروده شده است كه در آنها داستان‌ نينوا سرچشمه‌اي زيباشناختي و پندارخيز در آفرينش زيباييهاي ادبي براي سخنور گرديده است اما در شعر آئيني هم مانند هر سروده‌اي ديگر در هر آفرينش هنري، اگر سخنور به داستان نينوا مي‌پردازد مي‌بايد اين كار به گونه‌اي سرشتين و حتي ناخودآگاهانه باشد و اگر او (سخنور) بر آن سر بيفتد كه آگاهانه شعر آئيني بسرايد بهره‌اي كه از آئين مي‌برد بهره‌اي خام و بروني و در رويه خواهد ماند.

اين پژوهشگر عرصه ادبيات آئيني و اسطوره‌اي تاكيد كرد: پس هنگامي آئين يا داستان نينوا و رخدادهاي شگفت آن به گونه‌اي شورانگيز و اثرگذار در سروده شاعر به نمود در خواهد آمد كه از ژرفاي جان سخنور و باور استوار وي بر آنچه مي‌رويد جوشيده باشد.

وي افزود: شاعر مي‌بايد ديري با اين داستان شگرف زيسته باشد رخدادهاي آن را به آزمونهاي ژرف دروني و نهادين در خويشتن دگرگون كرده باشد تا اين رخدادها به بن‌مايه‌هايي ادبي و زيباشناختي بدل شود آنگونه كه ما در پيشينه ادب ايران مي‌بينيم كه چيره‌ترين و پايدارترين سويمندي و ساختار در آن آئين و باور و مينو و جهان نهان است.

شعر عاشورايي موفقتر از داستان بوده است

مصطفي جمشيدي گفت: در حوزه شعر آئيني و عاشورايي موفقتر از داستان بوده‌ايم و در حال حاضر با توجه به اهميت شعر در تشيع و اسلام پايگاه شعر عاشورايي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.
مصطفي جمشيدي نويسنده در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره روند تحولات ادبيات آئيني در ايران گفت: نكته مسلم اين است كه در حوزه شعر آئيني و عاشورايي موفقتر از داستان بوده‌ايم و در حال حاضر با توجه به اهميت شعر در تشيع و اسلام، پايگاه شعر عاشورايي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

وي با اشاره به تاريخچه شعر آئيني گفت: در طول تاريخ اسلام، روند تحولات ادبي و عاشورايي همواره رو به گسترش بوده است از زماني كه يهوديان مكه و مدينه پيامبر اسلام را آزار مي‌دادند و شاعراني مانند حسان بن ثابت در وفاع از ايشان به سرودن شعر مي‌پرداختند شعر آئيني وجود داشته است.

جمشيدي اضافه كرد: اما با وقوع انقلاب اسلامي ادبيات آئيني سمت و سوي جدي‌تري سوق پيدا كرد و شعرهايي كه درباره ابا عبدالله الحسين(ع) سروده شده با ماهيت حماسي آن همپا بوده است. اما ما در زمينه داستان ضعف داشته‌ايم. در داستان ما با نوعي الگوبرداري از نهضت حسيني مواجه بوديم كه در ادبيات دفاع مقدس ما تبلور يافته ‌است.

اين نويسنده تاكيد كرد: در ادبيات ما كارهاي سترگي انجام شده است اما چيزي كه همه ما از آن رنج مي‌بريم، فقدان منابع و امكانات و تربيت نيروست ادبيات داستاني ما نيازمند فراغت است و اين ميسر نمي‌شود مگر با تخصيص اعتبار به نويسندگان و دادن فراغت بال به آنان.

وي گفت: يكي از وجوه امروز هنر دنيا كارهايي است كه در زمينه ادبيات انتظار انجام شده است. ما خصوصاً در انقلاب اسلامي نيازمند ترويج مباني هستيم و تنها ادبيات است كه مي‌تواند اين وجه را منعكس كند.

جمشيدي اضافه كرد: علي معلم، موسوي گرمارودي، طاهره صفارزاده، سيدحسن حسيني، قيصرامين‌پور و احمد عزيزي از جمله شاعراني‌اند كه ادبيات آئيني و انتظار را تعالي داده‌اند.
 سه شنبه 17 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن