تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820149335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد حوزه و دانشگاه:انسان‌سازي از مشتركات 3 نهضت نبوي، علوي و حسيني است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد حوزه و دانشگاه:انسان‌سازي از مشتركات 3 نهضت نبوي، علوي و حسيني است
خبرگزاري فارس: يك استاد حوزه و دانشگاه تبريز، انسان‌سازي را از مشتركات سه نهضت نبوي، علوي و حسيني دانست.


به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، حجت‌الاسلام جواد باغباني ظهر امروز در جمع دانشگاهيان دانشگاه تبريز با مقايسه نهضت نبوي و علوي با نهضت حسيني، اصلاح امور فاسد را از جمله اهداف اين سه نهضت عنوان كرد و گفت: انسان‌سازي از مشتركات و موضوعات اساسي اين سه نهضت است.
وي با بيان اينكه هر سه اين نهضت‌ها خود به دو دوره مجزاي «روامداري» و «جهاد» تقسيم مي‌شوند، افزود: بر اين اساس رسالت 23 ساله پيامبر اكرم (ص) به دو بخش 13 سال روامداري در مكه و 10 سال جهاد در مدينه و نهضت علوي نيز به 25 سال روامداري حضرت علي (ع) در زمان سه خليفه و يك دوره پنج ساله جهاد و مبارزه تقسيم مي‌شود.
باغباني يادآور شد: نهصت حسيني نيز خود شامل دو بخش مهم 10 سال روامداري امام حسين (ع) در زمان معاويه و حدود شش ماه تحرك و جهاد با يزيد و خاندان وي تقسيم‌بندي مي‌شود.
وي گفت: نهضت نبوي براي اصلاح جامعه جاهلي آن زمان كه از انسانيت دور شده بود، تلاش مي‌كرد و نهضت علوي براي اصلاح موضوعاتي كه در حدود 25 سال بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) به انحراف كشيده شده بود، حركت مي‌كرد.
حجت‌الاسلام باغباني افزود: نهضت حسيني براي اصلاح در امت پيامبر (ص) آغاز شد، همان گونه كه حضرت امام حسين (ع) فرمود، «انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي».
وي تصريح كرد: مردم در هر سه نهضت به حضرت پيامبراكرم (ص)، امام علي (ع) و امام حسين (ع) رجوع مي‌كردند تا با رهبري آنان از انحراف نجات يابند كه هر سه رهبر الهي با پاسخگويي به نياز مردم رهبري اصلاحات را به عهده گرفتند.
وي با اشاره به هدف اين سه نهضت در به وجود آوردن انسان‌هاي الهي گفت: نمونه‌هاي فراواني همچون يسار حبشي و عمروبن جموح در زمان پيامبر اكرم (ص)، محمد بن ابي‌بكر در زمان حضرت علي (ع) و زهير و وهب در زمان امام حسين (ع) را مي‌توان در زمره اين شخصيت‌ها برشمرد.
باغباني بي‌وفايي مردم را از جمله ديگر مشتركات اين سه نهضت عنوان كرد و با اشاره به بي‌وفايي عده‌اي در نهضت نبوي به پيامبر اكرم (ص) در عدم حضور در سپاه اسامه و تنها گذاردن حضرت علي (ع) در نهضت علوي افزود: در نهضت حسيني كه امام شيعيان براي امر به معروف و نهي از منكر و اصلاح جامعه قيام كرده بود، نيز مردم كوفه بي‌وفايي كردند و آن حضرت به شهادت رسيد.
انتهاي پيام/ش20
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن