تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812847814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت خوزستان: دانشگاه‌ها به سلامت توزيع نذورات ماه محرم در مساجد و تكايا نظارت مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت خوزستان: دانشگاه‌ها به سلامت توزيع نذورات ماه محرم در مساجد و تكايا نظارت مي‌كنند
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: شهرستان‌ها

مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت، در سال جاري دانشگاه‌هاي سراسر كشور به صورت هماهنگ در زمينه سلامت توزيع نذورات در مراسم مذهبي عزاداري ماه محرم در مساجد و تكايا نظارت خواهند داشت.

محمود چفقاني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: يكي از اولويت‌هاي دستورالعمل وزارت بهداشت، پخت و پز نذورات در محل‌هايي است كه داراي حداقل شرايط بهداشتي بوده و مورد تاييد مراكز بهداشت باشند و در تهيه و توزيع نذورات ماه محرم، سلامت مواد غذايي نيز بايد مورد توجه مسؤولان تكايا و مساجد و مردم باشد.

وي افزود: اين دستورالعمل به همه شهرستان‌هاي استان ابلاغ شده تا ضمن نظارت بر تهيه و توزيع نذورات در مراسم مذهبي، در اين زمينه مشاوره‌هاي لازم را ارائه دهند.

چفقاني خاطرنشان كرد: افرادي كه در مراسم عزاداري ماه محرم، آب، چاي و غذا توزيع مي‌كنند بايد ضمن رعايت موارد بهداشتي، كارت معاينه پزشكي را از مراكز بهداشت، شهرستان خود دريافت كنند و براي اين افراد با مراجعه به مراكز بهداشت و پس از انجام معاينه پزشكي، در صورت سالم بودن كارت ويژه صادر خواهد شد.

وي گفت: مواد غذايي اوليه مورد استفاده در تهيه نذورات بايد سالم و بهداشتي و با كيفيت بوده و در بسته‌بندي‌هاي بهداشتي ارائه شده و اين مواد نبايد تغيير رنگ داده يا بوي غير طبيعي داشته باشند.

مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت خوزستان يادآور شد: فرآورده‌هاي دامي مورد نياز نذورات نيز بايد از كشتارهاي مجاز تهيه شده و مورد تاييد وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي باشند.

وي تصريح كرد: در سال جاري، سازمان دامپزشكي به صورت ويژه بر كشتارها و نوآورده‌هاي دامي در ماه محرم نظارت مي‌كند.

به گفته وي، نذورات طبخ شده پس از 2 ساعت بايد در دماي زير 14 درجه (دماي يخچال) و يا دماي بيش از 60 درجه (در فر يا روي بخاري) نگهداري شوند و همچنين مواد غذايي خام و پخته بايد به صورت جدا و دور از يكديگر قرار گيرند.

وي بيان كرد: توصيه مي‌شود در مراسم عزاداري و توزيع نذورات از سبزي و سالاد استفاده نشود و در صورت استفاده، سالم‌سازي سبزي و مواد اوليه سالاد اجباري است كه سالم‌سازي شامل پاك‌سازي، انگل‌زدايي، ضدعفوني و شست‌وشو و آب‌كشي است.

مدير گروه بهداشت محيط مركز بهداشت خوزستان ادامه داد: در مساجد و تكايا با نصب تابلوهاي ممنوعيت استعمال دخانيات بايد از مصرف دخانيات جلوگيري كرد تا افراد آسيب‌پذير حاضر در مراسم عزاداري مانند خردسالان و سالمندان دچار آسيب نشوند.

وي اضافه كرد: آب آشاميدني نيز بايد از لوله‌كشي آب شهري تهيه شود و در توزيع آب، شربت، شير و ديگر نوشيدني‌ها بايد توجه داشت كه پارچ يا ليواني كه در ظرف اصلي فرو مي‌رود، تميز بوده و روي زمين گذاشته نشود.

چفقاني اظهار كرد: هيات امناي مساجد، تكايا و امام‌زاده‌ها بايد با تهيه و نصب كپسول‌هاي اطفاء حريق از بروز حادثه در ايام محرم كه اين اماكن جمعيت بيشتري را در خود جاي مي‌دهند، جلوگيري كنند و همچنين بايد از ايمني راه‌پله‌ها و سيم‌كشي برق ساختمان‌ها اطمينان حاصل شود.

وي افزود: از استفاده وسايل مشترك در مراسم عزاداري بايد جلوگيري شود و خانم‌ها از چادرهاي شخصي استفاده كنند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن