تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805541484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيامد استقلال سازمان رگولاتوري چيست


واضح آرشیو وب فارسی:الف: پيامد استقلال سازمان رگولاتوري چيست
شيدا سپهري

در ايران از چند سال قبل تاكنون وظيفه نظارت بر قوانين و قيمت گذاري محصولات و خدمات آي تي به نوعي به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي واگذار شده و مسووليت هايي از قبيل اصلاح و تجديد ساختارهاي بخش مخابرات و فناوري اطلاعات، مديريت و آزادسازي و خصوصي سازي بخش مخابرات، و... برعهده اين نهاد قرار داده شده است. سازمان تنظيم مقررات كه با مصوبه هيات دولت و در سال 82 آغاز به كار كرده هم اكنون زير نظر وزارت ارتباطات به فعاليت مي پردازد و به نوعي آنچه مربوط به تعرفه ها (مانند تعرفه تلفن همراه، ثابت، اينترنت، پيام كوتاه، MMS و...) است را اين كميسيون بررسي و به اپراتورها ابلاغ مي كند. در اين مسير اين سازمان تنظيم مقررات است كه بر همه اپراتورها و خدمات دهندگان چه دولتي و چه بخش خصوصي نظارت داشته و از حق قانوني براي اعمال مقررات بر آنها برخوردار است.

گفته مي شود هدف اصلي سازمان تنظيم مقررات، ارتقاي سطح كيفيت سرويس هاي ارائه شده به كاربران و تعيين قيمت آنها است كه اين كار جهت ايجاد رقابت عادلانه در بازار صورت مي گيرد اما به اعتقاد بسياري از كارشناسان اين سازمان آنچنان كه بايد، بر وضعيت قيمت گذاري بازار و كيفيت خدمات نظارت ندارد و با تصميماتي كه مي گيرد به نوعي بيشتر به نفع بخش دولتي كار مي كند تا بخش خصوصي.

شايد ادامه همين روش سازمان تنظيم مقررات باعث شد بخش خصوصي جلساتي را با نمايندگان مجلس برگزار كند و در ادامه نيز مجلس با بررسي شرايط موجود خواستار استقلال سازمان تنظيم مقررات شده است.

موضوع استقلال سازمان تنظيم مقررات اولين بار نيست كه مطرح مي شود، چرا كه در زمان تاسيس اين سازمان در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بارها و بارها اين موضوع به شكل هاي مختلف مطرح شده كه به نتيجه خاصي هم نرسيده بود. اما اين بار گويا نمايندگان مجلس با ارائه يك طرح دوفوريتي به مجلس خواستار استقلال سازمان تنظيم مقررات شده اند و براساس اظهارات علي مطهري رئيس كميته مخابرات مجلس، ارگان هايي همچون رياست جمهوري، وزارت امور اقتصادي و دارايي، شوراي رقابت كه در قانون اصل 44 پيش بيني شده است از جمله ارگان هاي پيشنهادي مجلس هستند براي اينكه رگولاتوري بعد از استقلال از وزارت ICT زير نظر آنها فعاليت كند.

به اعتقاد برخي كارشناسان استقلال سازمان تنظيم مقررات از وزارت ICT و فعاليت اين سازمان زير نظر سازمان هاي دولتي همچون رياست جمهوري نه تنها مشكلي را حل نمي كند، بلكه مي تواند ناهماهنگي بيشتري را نيز در بخش آي تي كشور به وجود آورد.

سيداحمد معتمدي استاد دانشگاه صنعتي اميركبير و وزير سابق وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين خصوص مي گويد؛ «وقتي بحث استقلال چنين سازماني مطرح مي شود قطعاً آنها تصميم مي گيرند اين سازمان بعد از استقلال از وزارت ارتباطات زير نظر رياست جمهوري قرار بگيرد كه چنين تصميمي به نظر من وضعيت را بدتر و تصميمات اين حوزه را با مشكلات جدي تري مواجه مي كند، چرا كه در آنجا سازمان دست افراد غيرمتخصصي مي افتد كه آشنايي زيادي با اين حوزه ندارند.» وي مي افزايد؛ «در تمام كشورها سازمان رگولاتوري در وزارت متبوعه خود مشغول فعاليت است و در امريكا و چند كشور كه رگولاتوري مستقل عمل مي كند به اين دليل است كه در آن كشورها وزارت ICT مانند ما وجود ندارد. كار وزارت ICT يك كار حاكميتي است كه سازمان تنظيم مقررات هم زير نظر آن فعاليت مي كند. حال اينكه ما تصميم به مستقل شدن سازمان از اين وزارتخانه بگيريم ديگر مسووليتي براي اين وزارتخانه باقي نمي ماند.» به اعتقاد معتمدي اينكه در حال حاضر سازمان تنظيم مقررات به وظايف اصلي خود عمل نمي كند و در مقاطعي نظرات وزارت ICT بر تصميماتش اثرگذار است يا اينكه در تعيين ضوابط مقدار زيادي به سمت شركت هاي دولتي وابسته به وزارت گرايش دارد و به نفع آنها عمل مي كند، دليلي بر نبود قانون يا تصميم به تغيير ساختار اين سازمان نمي شود، چرا كه قوانين و مقررات لازم براي تصميمات سازمان رگولاتوري وجود دارد، اما اينكه او به وظايفش درست عمل نمي كند به ديدگاه و گرايش هاي دولتي وزارت ICT برمي گردد.

مسعود داوري نژاد رئيس سابق سازمان تنظيم مقررات نيز در اين خصوص مي گويد؛ «وابستگي به وزارت ارتباطات دليل اصلي مشكلات و وضعيت اسفبار كميسيون و سازمان تنظيم مقررات است كه در چند سال اخير شاهد آن بوديم كه آن هم ناشي از عدم اعتقاد به برنامه توسعه، خصوصي سازي بخش و كوچك كردن بخش خدمات دولتي توسط مسوولان و مديريت ارشد وزارت ارتباطات است. ولي توجه كنيد هيچ دليلي هم بر امكان موفقيت بيشتر كميسيون و سازمان در صورت خلاصي از وزارت ارتباطات در همين مقطع وجود ندارد». داوري نژاد با رفتن سازمان تنظيم مقررات زير نظر رياست جمهوري مخالف است و فايده يي را در اين تغيير تبعيت سازمان نمي بيند و اين حركت را درآمدن از چاله و گرفتار شدن در چاه عنوان مي كند. به باور وي هرچند قرار گرفتن سازمان زير نظر تشكيلات رياست جمهوري برخي حمايت هاي رئيس جمهوري را به صورت مستقيم متوجه خود مي كند ولي به دليل رها شدن از وزارت ارتباطات حداقل مسووليت اين وزارتخانه نيز رها شده و دائماً به دنبال اثبات نادرستي تصميم اخذشده خواهد بود و مطمئناً هيچ مساعدتي در انجام وظايف سازمان نخواهد داشت.
 چهارشنبه 11 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن