تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812846676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز دور جديد محاكمه مردان كليدي حكومت صدام


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: آغاز دور جديد محاكمه مردان كليدي حكومت صدام
دادگاهي در عراق دور جديد محاكمه مردان كليدي دولت صدام را به جرم سركوب حزب الدعوه كه رياست آن را نوري المالكي، نخست وزير عراق به عهده دارد، آغاز كرد.
به گزارش شبكه خبر به نقل از سايت ميدل ايست آنلاين، طارق عزيز معاون نخست وزير دولت صدام ، علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي و ۲۰ نفر ديگر در دادگاهي در بغداد به جرم جنايت عليه بشريت و سركوب احزاب مخالف در زمان حكومت حزب بعث صدام محاكمه شدند.

به نوشته اين سايت ، فقط در يك مورد سركوب سياسي در ژوييه سال ۱۹۸۱ گفته مي‌شود كه ۱۱۳۵ نفر از شهر بلد در شمال عراق دستگير و از اين ميان ۳۷۹ نفر اعدام شدند.

مهدي الهدو، دادستان عراقي، امروز در دادگاه اعلام كرد كه اين اتهام جديد مربوط به دستگيري ده‌ها هزار عضو احزاب سياسي عراق است كه بيشتر آنها در فاصله سال‌هاي ۱۹۸۱ و ۲۰۰۳ يعني زمان حمله ايالات متحده به عراق اعدام شده‌اند.

علي شيميايي تاكنون دو بار به مرگ محكوم شده و به جرم كشتار پنج هزار كرد عراقي با بمب‌هاي شيميايي در سال ۱۹۸۸ نيز پرونده‌اي جداگانه دارد.

تا كنون فقط اختلافات داخلي در دولت نوري المالكي باعث به تعويق افتادن اعدام علي شيميايي شده است.

سايت ميدل ايست آنلاين نوشت : بر اساس اسناد باقيمانده از زمان حكومت صدام در جريان سركوب احزاب سياسي در عراق بيش از ۲۰۰ هزار نفر دستگير و بسياري فقط به جرم عضويت در حزب الدعوه اعدام شده‌اند.

مهدي الهدو در دادگاه گفت: مي‌خواهيم از جنايات صدامي‌ها عليه فرزندان عراق تصويري درست مخصوصا به آن عده‌اي از مردم نشان دهيم كه به اشتباه صدام را ناسيوناليست و دولت او را دموكراسي مي‌دانند.

به گفته الهدو، بر اساس اسناد باقيمانده از زمان حكومت صدام در جريان سركوب احزاب سياسي در عراق بيش از ۲۰۰ هزار نفر دستگير و بسياري فقط به جرم عضويت در حزب الدعوه اعدام شده‌اند.

گفتني است حزب شيعه الدعوه مالكي، نخست وزير عراق، در دهه ۱۹۵۰ تاسيس شد.

نوري المالكي كه در سال ۲۰۰۶ به نخست وزيري عراق رسيد در سال ۱۹۷۰ به حزب الدعوه پيوست. او در سال ۱۹۷۹ از عراق گريخت و به عنوان رهبر اپوزيسيون در تبعيد تا سال ۲۰۰۳ در اردن، سوريه، و ايران زندگي كرد.

اين در حالي است كه دولت بعث صدام ، نوري المالكي را غيابا به اعدام محكوم كرده بود.
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن