تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820511709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«تاريخ شفاهي كميته‌هاي انقلاب اسلامي» مكتوب شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «تاريخ شفاهي كميته‌هاي انقلاب اسلامي» مكتوب شد
گروه ادب: كتاب «تاريخ شفاهي كميته‌هاي انقلاب اسلامي»، با تدوين «سيدعلي هاشمي» و «مهدي رنجبر آذربايجان»، ماه جاري از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، اين كتاب در چهار فصل، با تكيه بر خاطرات برخي از نيروهاي انقلابي فعال در كميته‌هاي انقلاب اسلامي، سعي دارد شكل‌گيري كميته‌ها و زمينه‌هاي آن، مهم‌ترين چالش‌هاي رو در روي اوايل انقلاب و نيز اركان و تشكيلات كميته‌ها را در ادوار مديريتي مختلف بررسي، معرفي و تبيين كند.

اين پژوهش شفاهي از تاريخ انقلاب در آخرين فصل از مباحث خود بحث ادغام را مورد مطالعه قرار مي‌دهد و مهم‌ترين نظرات موافقان و مخالفان را بيان كرده، سپس نتايج بعد از ادغام را از زبان فعالان كميته‌، بيان مي‌كند.

به گفته مؤلفان اين اثر از آن‌جا كه تاكنون پژوهش يا تأليف جامعي در خصوص اين موضوع انجام نگرفته بود، مشكلات فراواني در راه تدوين تاريخ آن وجود داشت كه سعي شد، خلأ وجود منابع مكتوب در اين حوزه با استفاده از مصاحبه‌هايي كه با افراد مطلع از كميته‌هاي انقلاب اسلامي انجام گرفت (كه اين امر نيز مشكلات خاص خود را داشت) مرتفع شود.

در بخشي از اين كتاب با اشاره به عوامل پيروزي انقلاب اسلامي آمده است: «انقلاب اسلامي ايران نيز به رغم داشتن مشكلات گوناگون و دخالت گروه‌هاي مختلف فكري در مبارزات انقلابي و در نتيجه سهم‌خواهي آنان از پيروزي انقلاب از اين قاعده مستثنا نبود و براي حفظ و قوام و تداوم خود نيازمند نهادي بود تا از كيد دشمنان در امان بماند. اما فارغ از اين قاعده‌ كلي انقلاب‌هاي جهان، حضرت امام(ره) به عنوان سكاندار انقلاب اسلامي دو حركت عظيم براي حفظ انقلاب تدبير كردند:

اولين حركت در راستاي حفظ و تثبيت انقلاب در درون مرزهاي كشور، تشكيل كميته‌هاي انقلاب اسلامي جهت مبارزه با دشمنان انقلاب در داخل كشور و شرايط بحراني اوايل انقلاب بود كه به يقين از نظر رفع مشكلات و مسائل داخلي، انقلاب را تا زمان تثبيت و با نگاهي واقع‌بينانه، به خاطر نيروسازي و تغذيه‌ي تمامي نهادهاي انقلابي تا امروز بيمه كرده است.

دومين حركت در راستاي حفظ انقلاب در مقابل خطرات و تهاجمات خارجي بود كه اين مهم با تدبير حضرت امام براي تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسيج انجام گرفت.

ديگر خصيصه‌ مهم و بارز كميته‌هاي انقلاب اسلامي مردمي بودن اين نهاد است. چنان‌كه، نيروهاي انقلابي با دستور حضرت امام براي تشكيل كميته‌ها در اقصانقاط كشور حول محور روحانيت در مساجد جمع شده و به تشكيل اين نهاد انقلابي اقدام كردند».

يكي از ويژگي‌هاي بارز اين كتاب توجه به اسناد موجود در زمان پيروزي انقلاب اسلامي است. اين كتاب در 276 صفحه در شمارگان 1500 نسخه و به قيمت 2100 تومان براي نخستين‌بار از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن