تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820072185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باآغاز ماه محرم‌الحرام، زنجان در ماتم سالار شهيدان سياهپوش شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: باآغاز ماه محرم‌الحرام، زنجان در ماتم سالار شهيدان سياهپوش شد
داخلي. اجتماعي. مذهبي. محرم ‪. ۸۷‬
باآغاز ماه محرم‌الحرام و ايام سوگواري سيدالشهدا حضرت حسين بن علي (ع)، شهرها، بخش‌ها و روستاهاي تابعه‌ي استان زنجان يكپارچه سياهپوش شد.

عاشقان اهل بيت عصمت وطهارت (ع) بانصب بيرق عزا بر سردرب مساجد، تكايا، اماكن مذهبي، منازل، ميادين و معابر عمومي، در ماتم سرور شهيدان و ‪ ۷۲‬تن از ياران باوفاي آنحضرت به‌سوگ نشستند.

مردم شهرها و روستاهاي استان زنجان نيز همانند ديگر مناطق شيعه‌نشين، در نيمه اول ماه محرم‌الحرام آيين عزاداري مختلف و خاصي برگزار مي‌كنند.

در اين استان كه يكي‌از مناطق تحت حاكميت حكومت شيعي صفويه بوده برگزاري آيين‌هاي مختلف سوگواري رواج گسترده‌اي دارد.

يكي از اين آيين‌ها، "قمه مشقي" يا به‌تعبيري "شاه حسين واي حسين" است كه معمولا در شب‌هاي دهه اول محرم انجام وتا ساعات اوليه بامداد ادامه مي‌يابد.

در اين آيين، عزاداران در صفوف زنجيروار و در حالي كه با يكدست به‌سينه مي‌زنند، به‌نوحه‌خواني مي‌پردازند و شماري‌از مردم نيز آنها را همراهي مي‌كنند و پيشاپيش دستجات عزاداري نيز بيرق و علم‌هاي سبك و سنگين توسط افراد ماهر و باسابقه حمل مي‌شود.

حركت دستجات سينه و زنجيرزني هيات‌هاي مختلف در معابر عمومي كه از اولين روز ماه محرم آغاز مي‌شود در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني به‌اوج مي‌رسد.

در تاسوعا و عاشورا، آيين‌هاي عزاداري و سوگواري بر خلاف دهه اول محرم از قبل‌ازظهر آغاز مي‌شود و مردم سياهپوش در اين روزها باحضور در اماكن مقدس و پيوستن به‌صفوف عزاداران، شور و حال خاصي به‌اين آيين‌ها مي‌بخشند.

عاشقان زيارت كربلا و شيفتگان حضرت امام حسين (ع) با توزيع شير ، چايي و شربت و قرباني كردن گاو و گوسفند در مسير حركت دستجات عزادار ، ارادت خود را نسبت به شهداي دشت نينوا و خاندان رسول‌الله (ص)ابراز مي‌كنند.

روشن كردن شمع و توزيع لامپ در مساجد و تكايا در شب‌هاي تاسوعا و عاشورا، زيارت اهل قبور، دادن شام و ناهار نذري و پخش جيره‌هاي غذايي بين مردم تحت عنوان "تبرك" از ديگر سنت‌هاي مرسوم مردم اين استان است كه در روزهاي هشتم تا دوازدهم ماه محرم بطور گسترده و به‌ياد رشادت و مظلوميت‌هاي شهداي صحراي كربلا انجام مي‌شود.

در اين ميان، حركت دسته‌هاي عزاداري مساجد حسينيه و زينبيه زنجان باشركت گسترده اقشار مختلف مردم سياهپوش و سوگوار " بترتيب در هشتم و يازدهم ماه محرم "، جلوه و شكوه خاصي به آيين‌هاي گراميداشت ياد شهيدان كربلا مي‌بخشد.

در مسير حركت اين دستجات، هزاران راس گاو و گوسفند قرباني و ميلياردها ريال نذورات نقدي توسط عاشقان امام حسين (ع) از شهرها و مناطق مختلف كشور و آنانكه نذرشان استجابت شده است، اهدا مي‌شود.

همزمان با روز عاشوراي حسيني مراسم عزاداري مردم استان زنجان به‌اوج خود مي‌رسد و فضاي شهرها و روستاهاي اين استان آكنده از غم و اندوه مي‌شود.

در سالروز شهادت غمبار امام حسين (ع) و ‪ ۷۲‬يار با وفاي آنحضرت ، تقريبا همه هيات‌ها و دستجات عزادار از نخستين ساعات روز عاشورا درمعابر عمومي به حركت درآمده و بااجتماع در مقابل امامزاده حضرت سيد ابراهيم(ع) به‌سوگواري و مديحه‌سرايي مي‌پردازند.

شبيه‌خواني، برپايي محفل قرآني، قرايت زيارتنامه عاشورا، طبخ وپخش انواع غذا از جمله حلوا، حليم، شله‌زرد، عدس پلو ، شيربرنج و قيمه‌پلو بين مردم و توزيع آب، شربت و شير بياد تشنه‌لبان صحراي نينوا توسط خردسالان، از سنت‌هاي مرسوم مردم اين استان در روز عاشورا بشمار مي‌رود.

مردم سوگوار اين استان همچنين در روز عاشورا بااجتماع در تكايا، مساجد و اماكن متبركه، نماز ظهر عاشورا را به‌ياد آخرين نماز و راز و نياز سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) در صحراي كربلا، اقامه مي‌كنند.

در اين آيين‌ها نمازگزاران سوگوار و سياهپوش پيشاني بندگي و عبوديت به‌خاك ساييده و درمقابل عظمت و عشق حسين بن علي (ع) به‌درگاه احديت سرتعظيم فرود مي‌آورند و با تمام وجود نداي "سبحان‌الله" سرمي‌دهند.

"شام غريبان" از ديگر آيين‌هايي است كه‌در پايان روز عاشورا و پس‌از تاريك شدن هوا در مناطق مختلف استان زنجان برگزار مي‌شود.

در اين آيين‌ها، هيات‌هاي عزاداري شب هنگام و در حالي كه علم‌ها را به‌صورت خوابانده حمل مي‌كنند با حركت در معابر عمومي و اجتماع در مساجد ، تكايا و حسينيه‌ها ، با خاموش كردن چراغ‌ها و در فضاي تاريك در غم شهداي دشت كربلا و حالات خاندان رسول‌الله (ص)اشك ماتم مي‌ريزند.

قمه‌زني در بامداد عاشورا نيز در مجموعه عزاداريهاي مردم زنجان قرارداشت كه در سالهاي اخير بندرت انجام مي‌شود و بيشتر عاشقان حضرت امام حسين (ع) به‌جاي اين اقدام با اهداي مقداري خون، به ياري بيماران نيازمند مي‌شتابند.

بازار و مغازه‌هاي شهرها و بخشهاي تابعه‌ي استان زنجان نيز از روز تاسوعا تا دوازدهم ماه محرم تعطيل و تا پايان اين ماه سياهپوش مي‌شوند.

در آستانه‌ي حلول ماه‌محرم نيز آيين تشت‌گذاري در شماري‌از مساجد ، حسينه‌ها و تكاياي زنجان و برخي شهرهاي تابعه استان برگزار مي‌شود.

در اين آيين‌ها با قراردادن تشت آب در چهارگوشه‌ي مساجد و مدح حضرت امام حسين(ع) و شهداي كربلا، عاشقان اباعبدالله حسين و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، آغاز رسمي ايام سوگواري ماه خون وشهادت را اعلان مي‌كنند.ك/‪۴‬ ‪۵۸۷/۵۹۵‬
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن