تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845867945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسیر عیاشی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر عیاشی 
قرآن
 ابو النصر، محمد بن مسعود بن عیاش سلمی سمرقندی (متوفای 320) از محدثان بزرگ به شمار می‌رود. او نزد گروهی از مشایخ كوفه و بغداد و قم حدیث فراوان آموخت.خانه او جایگاه بحث ودانش و محل رفت و آمد پویندگان علم حدیث بود؛ چنانكه در آنجا برخی می‌نوشتند؛ برخی مقابله می‌كردند؛ برخی می‌خواندند وبرخی ‌به نقد و بررسی می‌پرداختند. وی تمامی مبلغ سیصد دیناری را كه به ارث برده بود، در راه تحصیل علم و نشر آن صرف نمود. می گویند: او در شرق بلاد اسلامی‌ بیشترین بهره را از علم و ادب فضل و بینش و بزرگواری داشته است. وی دو نشست داشت: یكی برای خواص و دیگری برای عامه مردم. ابن ندیم می گوید: « او از قبیله ابن تمیم است و از فقهای شیعه امامیه و در فزونی دانش، یگانه روزگار خویش بو د و كتابهای وی در نواحی خراسان منزلتی رفیع داشت. عیاشی كتاب نفیسی دارد كه سخن راستان (ائمه اطهار) را در آن گرد آورده است و بسیار ارزنده و سودمند است. روایات را با سند و در كمال دقت و اعتبار آورده است و تا پایان قرآن را در برگرفته است؛ اما این تفسیر  به طور كامل به ما نرسیده است.او شیخ ابو عمرو محمد بن عمر بن عبد العزیز كشّی – صاحب كتاب رجال – می باشد. بیش از دویست كتاب و رساله نوشته است. وی در جوانی عامی مذهب بود؛ سپس به تشیع گروید و در خدمت به اسلام كمر همت بست و با كثرت تالیفات و فزونی دانش خویش خدمات شایانی به اسلام نمود.عیاشی كتاب نفیسی دارد كه سخن راستان (ائمه اطهار) را در آن گرد آورده است و بسیار ارزنده و سودمند است. روایات را با سند و در كمال دقت و اعتبار آورده است و تا پایان قرآن را در برگرفته است؛ اما این تفسیر به طور كامل به ما نرسیده است. برخی نیز از روی غفلت سندهای آن را حذف كرده و تنها به اولین راوی حدیث از امام اكتفا كرده اند و برای این كار خود، عذر ناموجهی ارائه كرده اند؛ بدین مضمون كه چون در این دیار كسی را نیافتیم كه دارای سماع و اجازه از مولف باشد، از این رو سندهای آن را حذف كردیم. علامه مجلسی می‌فرماید: عذر بدتر از گناه همین است.از این تفسیر تنها قسمت اول وجود دارد، تا پایان سوره كهف و قسمت دیگر مفقود شده است و هم اكنون می‌توان اندكی از مطلب مفقود شده را در منقولات متقدمین از كتاب وی كه نسخه كامل نزد آنان وجود داشته است یافت.؛ از جمله حاكم حسكانی نیشابوری در كتاب « شواهد التنزیل» كه به وفور از تفسیر كامل عیاشی (تا آخر قرآن) نقل می‌كند. علامه طبرسی در تفسیرش _با یك واسطه_ از حاكم حسكانی روایات زیادی آورده است. عمده آنكه در كتاب «شواهد التنزیل» بسیاری از سندهای از بین رفته، یافت می‌شود.(1)عیاشی آیات را همراه با احادیث منقول از اهل بیت (علیه السلام) آورده است چه در تفسیر و چه در تاویل آیات؛ و بدون جرح و تعدیل گذاشته است و نقد و بررسی آنرا به عهده سند ذكر شده همراه روایت كه با كمال تاسف حذف گردیده اند واگذاشته است.روش عیاشی در تفسیرعیاشی آیات را همراه با احادیث منقول از اهل بیت (علیه السلام) آورده است؛ چه در تفسیر و چه در تاویل آیات؛ و بدون جرح و تعدیل گذاشته است و نقد و بررسی آنرا به عهده سند ذكر شده همراه روایت كه با كمال تاسف حذف گردیده اند واگذاشته است؛ و در ضمن، به برخی از قرائات نادر  منسوب به ائمه كه در كتابهای دیگر با سندهای ضعیف آورده شده و یا مرسل و فاقد حجتند اشاره كرده است. باید توجه كرد كه هیچ لفظ و كلمه و حتی اعراب و حركات قرآن بدون تواتر قابل اثبات نیست؛ و این مساله مورد اجماع امت است؛ مثلا در خصوص آیه «حافظوا علی الصلوات و الصلوه الوسطی و قوموا لله قانتین » با ذكر روایتی، به امام باقر علیه السلام نسبت می‌دهد كه چنین قرائت كرده است: « حافظوا علی الصلوات و الصلوه الوسطی و صلوه العصر و قوموا لله قانتین» آنگاه فرموده است كه پیامبر (ص) نیز چنین قرائت می‌كرد. (2)...عیاشی آیات را همراه با احادیث منقول از اهل بیت (علیه السلام) آورده است چه در تفسیر و چه در تاویل آیات؛ و بدون جرح و تعدیل گذاشته است و نقد و بررسی آنرا به عهده سند ذكر شده همراه روایت كه با كمال تاسف حذف گردیده اند واگذاشته است.همچنین درباره «السبع المثانی» از امام صادق علیه السلام روایت می‌كند كه مقصود، سوره حمد است؛ سپس به تاویل آیه می‌پردازد و روایاتی می‌آورد كه ناظر به بطن آیه است و « السبع المثانی» را به امامان معصوم تاویل می‌كند و می‌افزاید: « در حدیث [مرسل و مرفوع] چنین آمده است كه ظاهر آیه، سوره حمد است ولی باطن آیه فرزند فرزند است و هفتمین آنان امام قائم است.» (3) پی‌نوشت‌ها:1- ر.ك.مقدمه تفسیر عیاشی. تهرانی، الذریعه، ج4، ص295.2- تفسیر عیاشی، ج1، ص127، شماره 415.3- همان، ج2، ص 250.پیو ند به:تفسیر سدّی كبیرتفسیر نعمانی(كتابی با چهار عنوان)منبع:محمد هادی معرفت، تفسیر و مفسران، ج1، صص176-179.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن