تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820283771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از يكمين سالگرد درگذشت اكبر رادي؛سرسنگي: بنياد «اكبر رادي»‌ سال آينده تشكيل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از يكمين سالگرد درگذشت اكبر رادي؛سرسنگي: بنياد «اكبر رادي»‌ سال آينده تشكيل مي‌شود
خبرگزاري فارس: مجيد سرسنگي با اشاره به پرده‌برداري سرديس اكبر رادي، از تشكيل بنياد وي در سال 88 خبر داد و گفت: اميدوارم با تشكيل اين بنياد در سال آينده بتوانيم مراسم بزرگداشت رادي را در اين محل برگزار كنيم.


به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، مجيد سرسنگي، قائم مقام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، با اشاره به پيشنهاد تشكيل بنياد رادي از سوي خانواده مرحوم و همچنين هنرمندان گفت:‌ خوشا به حال اكبر رادي، كسي كه خوب زيست و توان خود را به كار بست تا خوبي را بياموزد.
وي ادامه داد:‌ امروز يك سال است از فقدان اين هنرمند مي‌گذرد و همه ما گردهم آمده‌ايم تا يادش را گرامي بداريم. نام و ياد و خاطره اين هنرمند باقي مانده و براي شخصي چون اكبر رادي مرگ پايان راه نيست. براي وي حيات ادامه دارد چرا كه انديشه و آثار او باقي و ماندگار است.
سرسنگي در ادامه بيان داشت: شايد رادي بيش از نيازمند بودن به مراسم‌هاي اينچنيني نيازمند راه‌انداز جرياني براي تداوم تفكر خود هستند.
وي تصريح كرد: تشكيل بنياد رادي براي تداوم آموزش و تعميق انديشه ضروري بوده و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آمادگي همه‌جانبه خود را اعلام مي‌كند.
اين مدير يادآور شد: در سال آينده باز نيز به ياد اكبر رادي گرد هم مي‌آييم و اميدوارم تولد بنياد رادي را جشن بگيريم.
وي با اشاره به نمايشنامه‌هاي رادي گفت: آثار رادي گنجينه‌هايي است كه همه را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

شجره: ادبيات رادي، ادبيات حافظ و فردوسي است

به گزارش خبرنگار فارس در اين مراسم كه اجراي آن را نادر برهاني مرند بر عهده داشت،‌ صدرالدين شجره نيز به سخنراني پرداخت.
وي گفت: اين دومين نامه‌اي است كه به اكبر رادي در اين سال‌ها مي‌نويسم. نمي‌دانيم با فقدان وي چه كنيم. من با رفتن اين نمايشنامه‌نويس بزرگ نيمي از دانش و هنر خود را از دست داده‌ام. رادي با رفتنش مرا با خود برد. وي چشمه انديشه و خرد بود كه از دنيا رفت.
وي ادامه داد: در اين سال‌ها اكبر رادي اسير نقد و نظر بسياري در امان نماند اما هميشه نقدها را با لبخندي پايان مي‌داد.
شجره تصريح كرد: ما هميشه از ادبيات رادي سخن مي‌گفتيم. معتقدم ادبيات رادي، ادبيات سعدي،‌نظامي و جامي نيست بلكه ادبيات حافظ و فردوسي است. همانطور كه هر بيت حافظ ريشه در ادبيات اجتماعي دارد و در پس ايهام و ابهام است رادي نيز اين گونه بود. ادبيات متعهد به اصل خود است و داراي جنبش و خيزش.
وي كه دوستان اكبر رادي است، بيان داشت: من نيز ادبيات رادي را اينگونه مي‌بينم. ادبياتي زنده، چالاك و پويا.
در اين مراسم نادر برهاني مرند گفت: رادي هميشه زنده است چرا كه تاريخ زنده است وتفكر و انديشه وجود دارد.
وي بيان داشت: من مجري نيستم اما اجراي اين برنامه را ديني مي‌دانم كه به استاد رادي دارم.
در اين مراسم بزرگداشت دو نماهنگ از مرحوم اكبر رادي پخش شد همچنين پلاكاردهايي كه از نمايشنامه‌هاي وي توليد شده بود، براي حاضران پخش شد.
به گزارش خبرنگار فارس، محمدامين ياراحمدي نيز مقاله‌ خود را درباره رادي و آثارش براي حاضران توسط نادر برهاني‌مرند ارائه كرد.
در فاصله قرائت اين مقاله توسط برهاني تكه‌هايي از نمايشنامه‌هاي وي نيز به صورت راديويي اجرا شد.
مجري برنامه در اين مراسم مقاله‌اي از نادر ابراهيمي كه در باره اكبر رادي نوشته شده را قرائت كرد.

كوپال: رادي چون پرچم افراشته‌اي است كه بايد به آينده منتقل شود
در ادامه اين مراسم عطاءالله كوپال، استاد دانشگاه درباره رادي گفت: من شاگرد رادي بودم و اين بهترين يادبودي است كه براي اكبر رادي برپا شده است.
وي در ادامه مانند برخي ديگر از هنرمندان پيشنهاد تشكيل بنياد رادي را داد و گفت: تشكيل چنين بنيادهايي براي مفاخر فرهنگي و هنري ما نياز امروز جامعه است.
نويسنده بزرگي چون اكبر رادي افول كرده و ما به چيزي نياز داريم كه افكار و آثار وي را حفظ كنيم.
وي تاكيد كرد: رادي چون پرچم افراشته‌اي است كه بايد به آينده منتقل شود. بر ماست آستين‌ها را بالا بزنيم تا بنياد رادي را تاسيس كنيم.

داود رشيدي: او مرا ياد نمايشنامه‌نويسان بزرگ قرن انداخت
در اين مراسم بزرگداشت كه به همت فرهنگسراي بهمن و خانه تئاتر برگزار شده بود، داود رشيدي درباره اكبر رادي و آثارش گفت: آشنايي من با رادي زياد نيست و وي را در چندين جلسه ملاقات كردم. من در گذشته با نمايشنامه‌نويساني چون غلامحسين ساعدي و علي حاتمي كار كرده‌ام و خواستم زماني با رادي نيز كار كنم و به همين دليل با وي قرارهايي گذاشتم او را ديدم و به نوعي او مرا ياد نمايشنامه‌نويسان بزرگ قرن انداخت كه بسيار شيك بودند.
رشيدي در ادامه افزود: وي نمايشنامه‌هايش بسيار اجرا شد و مي‌توان اجراي متفاوت از نمايشنامه‌هاي وي را ديد. در مدت ملاقاتم با وي چيزهاي زيادي از وي آموختم.
پايان بخش اين مراسم صحبت‌هاي حميده بانو عنقا، همسر اكبر رادي بود. وي در اين مراسم با تشكر از دست‌اندركاران وهنرمندان حاضر در جمع بيان داشت: شما آثار اكبر رادي را خوانديد و به صورت علمي تحليل كرديد اما من هميشه پشت صحنه اين نوشته‌ها را ديده‌ام و همين نوشته‌ها زندگي مرا تشكيل داده است. من هميشه غم و شادي رادي را ديدم.
وي در ادامه از هادي مرزبان تشكر كرد كه آثار اين نمايشنامه‌نويس را كارگرداني كرده و مي‌كند و با اشاره به سخنان مرحوم اكبر رادي گفت: رادي هميشه در باره مرزبان مي‌گفت، هادي مرزبان موي خود را به خاطر نمايشنامه‌هايم سفيد كرد.
در اين مراسم كه با حضور هنرمنداني چون ‌حسين مسافر آستانه، عباس جهانگيريان، اصغر همت، فرامرز طالبي، منوچهر عياري و ديگر هنرمندان برگزار شد از سرديس اكبر رادي پرده‌برداري شد و همچنين لوح يادبودي از سوي شوراي برگزاري مراسم با امضاي عزت‌الله انتظامي و همسر مرحوم اكبر رادي اهدا شد.
به گزارش خبرنگار فارس قرائت روزنامه توسط شكرخداگودرزي، قرائت بيانيه شوراي برگزاري مراسم از ديگر برنامه‌ها بود.
مجيد سرسنگي نيز با اشاره به پرده‌برداري سرديس اكبر رادي بيان داشت: اين سرديس به زودي در يكي از تالارهاي تئاتري كه افتتاح مي‌شود، نقد خواهد شد.
قبل از شروع اين مراسم نيز برخي از هنرمندان در مزار اكبر رادي در قطعه هنرمندان جمع شدند و يادش را گرامي داشتند.
انتهاي پيام/ا
 جمعه 6 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن