تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830878565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرفان عملی (1)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عرفان عملی (1)
امام خمینی
عرفان، مفهومی كلی است كه مصداق‌های گوناگونی برای آن برشمرده‌اند. از این‌رو در تعریف و نیز در رد و پذیرش آن نبایستی از ویژگی‌های این مصداق‌ها غفلت كرد. عارفان مسلمان نیز از عرفان تعریف‌های گوناگون دارند. چرا كه آنان در شرایط مختلف و با ملاحظات گوناگون در این‌باره سخن رانده‌‌اند. مثلا اگر با جاه‌طلبی رو به ‌رو بوده‌اند در تعریف عرفان بر نكوهش جاه‌طلبی تأكید كرده در برابر مال‌دوستان از نكوهش مال سخن گفته‌اند. مهم‌تر آن كه سخن عارفان بیشتر بر اساس موقعیت معرفتی و سلوكی آنان یا مخاطبان است. برای نمونه سخن كسی كه در مقام توكل است با سخن كسی كه در مقام رضاست فرق می‌كند و نیز اگر مخاطب در آغاز كار باشد با او به گونه‌ای سخن می‌گویند و اگر در مراتب بالاتر باشد به گونه‌ای دیگر.در اینجا یادآوری نكته‌ی دیگر نیز سودمند است و آن این كه اظهارات عارفان بر اساس آشنایی یا نا‌آشنایی آنان با اصطلاحات علوم، كاملا گونا‌گون خواهد بود. مثلا اظهارات جنید، رابعه، بایزید، ابوالحسن خرقانی و شمس تبریزی كه با منطق كلام و حكمت آشنایی نداشتند با سخنان كسانی چون سهروردی، قیصری، عراقی و مولوی، آشكارا تفاوت دارد.بنابراین، تعریف‌های عارفان گرچه متفاوت است، اما متناقض نیست. چنان كه شیخ شهاب‌الدین سهروردی می‌گوید:‌ «اقوال مشایخ - قدس‌الله ‌ارواحهم- در معنی تصوف افزون آید بر هزار قول كه نوشتن آن دشوار باشد. اما این اختلاف در لفظ باشد، نه در معنا.»بحث‌های عرفانی دارای دو بخش عمده‌ی عرفان نظری و عرفان عملی است. در عرفان نظری بر آن می‌كوشند تا حاصل تجربه‌های عرفانی را در قالب بحث و استدلال مطرح كنند. هدف از تنظیم این بحث‌ها تبیین عرفان و دفاع از حقانیت آن است. در عرفان عملی از منازل و مقامات و شرایط و آداب سلوك سخن می‌گویند.او خود درباره‌ی صوفی این‌گونه سخن می‌‌گوید: «صوفی آن باشد كه دایم سعی كند در تزكیه‌ی نفس، تصفیه‌ی دل و تجلیه‌ی روح.» برخی عارفان نیز تعریف‌های معمولی ارائه داده‌اند:ابوسعید ابوالخیر می‌گوید: «تصوف آن است كه آنچه در سر داری بنهی و آنچه در كف داری بدهی و آنچه بر تو آید نجهی»برخی نیز در تعریف خویش به اصطلاحات علوم توجه دارند.قیصری در تعریف عرفان آورده است: «عرفان عبارت است از علم به حضرت حق سبحان از حیث اسما و صفات و مظاهرش و علم به احوال معاد و به حقایق عالم و چگونگی بازگشت آن حقایق به حقیقت واحدی كه همان ذات احدی حق تعالی است و معرفت طریق سلوك و مجاهده برای رها ساختن نفس از تنگناهای قید و بند جزئیت و پیوستن به مبدأ خویش و اتصاف به نعت اطلاق و كلیت.»این تعریف موضوع عرفان را وجود حق و اسما و صفات آن دانسته است. برای این كه در جهان‌بینی عارفان، هستی حقیقتی منحصر به حضرت حق و اسما و صفات اوست. مسائل عرفان نیز طبعا مربوط به تجلیات حصرت حق و پیدایش مظاهر اسما و صفات او و چگونگی بازگشت این جلوه‌ها و مظاهر به اصل و مبدأ آنها خواهد بود.بحث‌های عرفانی دارای دو بخش عمده‌ی عرفان نظری و عرفان عملی است. در عرفان نظری بر آن می‌كوشند تا حاصل تجربه‌های عرفانی را در قالب بحث و استدلال مطرح كنند. هدف از تنظیم این بحث‌ها تبیین عرفان و دفاع از حقانیت آن است. در عرفان عملی از منازل و مقامات و شرایط و آداب سلوك سخن می‌گویند. منبع: عرفان عملی در اسلام ص 19-20نویسنده: دكتر سید یحیی یثربی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 523]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن