تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830906454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقوا پله نخست عرفان عملی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تقوا پله نخست عرفان عملی
*bh ~dg f.3* 91af 9edj
 صوفیان متقدم، اصل تقوا را خوف و حذر از خداوند و ظهور این خوف و حذر را در انجام دادن فرایض و ترك منهیات می‌دانند و ورع را جزو تقوا یا از نشانه‌های آن می‌شمارند. در اصطلاح صوفیان و عارفان، از مقامات عرفانی است و در نسبت با دو مفهوم مهم ورع و قلب معنا می‌یابد. وَرَع به معنای دوری از شبهات، در سخنان پیامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) به حوزۀ معنایی تقوا وارد شده است. در پاره‌ای از منابع مهم عرفانی، به جای مبحث تقوا، باب ورع آمده و گاه ذیل آن به تقوا نیز اشاره شده است. مضون ورع به منزلۀ یكی از مؤلفه‌های اصلی تقوا، در سخنان صوفیه مكرر آمده است. در اغلب منابع عرفانی نیز تقوا همواره در كنار ورع ذكر شده است.صوفیان متقدم، اصل تقوا را خوف و حذر از خداوند و ظهور این خوف و حذر را در انجام دادن فرایض و ترك منهیات می‌دانند و ورع را جزو تقوا یا از نشانه‌های آن می‌شمارند.غزالی در معنای تقوا، می‌گوید كه تقوا اجتناب از حلال غیر ضروری است و این سخن خود را به حدیث مشهور نبوی مستند می‌كند كه متقین امری را كه اِشكالی در آن نیست، از ترس آنکه مبادا اشکالی داشته باشد، ترك می‌كنند. رابطۀ تقوا با قلب:نزد عارفان، تقوا با قلب، به منزلۀ مهم‌ترین تجلی‌گاه حق و وسیلۀ شناختنِ حق، ربطی وثیق دارد. توجه و تأكید عارفان به اهمیت قلب در كسب تقوا، به اشارات قرآن و سخنان پیامبر اكرم باز می‌گردد.حكیم ترمذی می‌گوید قلب معدن تقواست.  به گفتۀ عبدالرزاق كاشی، طهارت قلب از آمیختن با غیر حق، مرتبۀ تقوای منتهیان است، لذا متقی پیوسته باید با قلب خویش خدا را حاضر و ناظر ببیند. رابطه تقوا با عقل:تقوا عقل را در كشف حقیقت یاری می‌كند، همان طور كه پرداختن به هواهای نفس ممكن است حجابی بر دیدۀ حقیقت بین انسان بیفكند. مولوی به اثر تقوا در «بستن دست هوی» و «گشودن دست عقل» اشاره كرده است.مفهوم دیگری كه در عرفان گاه در كنار تقوا آمده، علم است. تقوا با علم نسبت ویژه‌ای دارد. ابن‌عربی علم را به دو دستۀ موهوبی واكتسابی تقسیم می‌كند و معتقد است كه علوم اكتسابی از طریق تقوا و عمل صالح به دست می‌آیند.صوفیان، تقوا را "اول منزل عابدان" و "نخستین صفت اولیای خدا"، دانسته اند.به گفته نجم‌الدین کبری، مرید باید پرهیزگار و ترسنده باشد و در لقمه و لباس احتیاط كند و حتی به امور مباح نیز بسیار نپردازد و از امور شبه‌ناك دست بکشد. در حیاة‌القلوب عمادالدین اسنوی درجات تقوا این‌گونه آمده است: تقوا از شرك (تقوای عامه)، تقوا از معاصی (تقوای خاصه)، تقوا از شبهات (تقوای خاصة‌الخاصه)، تقوا از توسل به افعال (تقوای اولیا) و تقوا از خدا به خدا (تقوای انبیا)از ویژگی‌های سخنان صوفیان و عارفان در باب تقوا، اهتمام برای رسوخ در معنا و رسیدن به اصل یا حقیقت تقواست.مُستَملی بخاری در شرح التعرف می‌گوید كه اصل تقوا، ترسیدن و پرهیز كردن است و البته هر دو این‌ها به یك معنا باز می‌گردد؛ زیرا هر كس از كسی بترسد، از مخلافت او حذر می­كند.غزالی می‌گوید كه تقوا دوری كردن از هر آن چیزی است كه برای دین انسان مضر باشد، مثل بیماری كه باید از هر گونه خوردنی یا نوشیدنی مضر اجتناب كند.در متون عرفانی به وفور، مراتب و درجات تقوا ذكر شده است. صوفیان متقدم اهتمام می‌كردند مراتب تقوا را از قرآن كریم به دست آورند. شاید بهترین نمونه در این­باره قول ابن‌عطا در تفسیر این دو آیه باشد: «فَاتَّــقُوا اللَّهَ مَـا اسْــــــــتَطَعْتُمْ»«پس تا می‌توانید از خدا پروا بدارید.» (تغابن/16) «اتَّـــقُواْ اللّهَ حَـــــقَّ تُقَـــــــــاتِهِ»«از خــدا آن‌گــونه كه شایسته پـروا كردن از اوســت، پــروا بــدارید.» (آل عمران/102) به گفتۀ وی، نخستین آیه وصف كسی است كه به پاداش نیك خداوند خشنود است، اما روی سخن دومین آیه با كسی است كه از خداوند جز او را نمی‌خواهد.در حیاة‌القلوب عمادالدین اسنوی درجات تقوا این‌گونه آمده است: تقوا از شرك (تقوای عامه)، تقوا از معاصی (تقوای خاصه)، تقوا از شبهات (تقوای خاصة‌الخاصه)، تقوا از توسل به افعال (تقوای اولیا) و تقوا از خدا به خدا (تقوای انبیا) در تفسیری منسوب به امام جعفر صادق (ع) آمده است:  «هر كس از گناهان تقوا پیشه كند، مأوایش بهشت آسوده و پرنعمت است و هر كس از خداوند تقوا بورزد، حجاب‌ها و پرده‌ها از پیش رویش كنار می‌رود چنان‌كه حق را در تمام احوال مشاهده می‌كند.» تركیب متناقض نمای «تقوا از تقوا»، بیانگر شیوۀ سلبی رایج در میان صوفیه برای رسیدن به درجه‌ای از اخلاص است كه سالك حتی به مقام و مرتبۀ خویش التفات نكند و تنها به حق ناظر باشد نه به حال یا مقام.برگرفته از: دانشنامه جهان اسلام، زیر نظر غلام­علی حداد عادل، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، چاپ اول، 1380، ج 6، ص804تهیه و تنظیم: گروه حوزه علمیه علمیه تبیان

 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 507]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن