تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819847911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حمام اشكنان لامرد به موزه مردم شناسي تبديل مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حمام اشكنان لامرد به موزه مردم شناسي تبديل مي شود
شيراز - خبرگزاري مهر: رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري فارس از تغيير كاربري حمام اشكنان شهرستان لامرد به موزه مردم شناسي خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، محمد رضا بذرگر در نشستي با خبرنگاران افزود: براي اين امر با استفاده از اعتبارات سال 87 مرمت فاز دوم اين بناي تاريخي دوره قاجاريه آغاز خواهد شد كه پس از اتمام عمليات مرمت به موزه مردم شناسي تغيير كاربري مي يابد.

وي درخصوص مراحل مرمت اين بناي تاريخي گفت: اجراي فاز اول برنامه مرمت بنا با اعتباري حدود 140ميليون ريال پايان يافت كه با توجه به آسيب ديدگي در قسمت كف، عمليات كف فرش حمام انجام شد.

رئيس ميراث فرهنگي فارس گفت: بدنه و سقف حمام نيز آسيب جدي ديده بود كه تعميرات گچي آن انجام شد و همچنين تعميراتي در بخش خزينه حمام و سنگهاي ازاره اثر نيز صورت گرفت.

وي افزود : فاز دوم مرمت بنا شامل اجراي كانل رفع نم در پيرامون بنا، اجراي اندود كاهگل پشت بام، تعميرات نماي خارجي بنا در تمام اضلاع، تعميرات گچي داخل بنا در بخشهاي مورد نياز و نصب فواره هاي سنگي حوضبودهكه به زودي آغاز خواهد شد.

بذرگر با اشاره به اينكه مرمت اين بناي تاريخي در سال جاري به پايان خواهد رسيد، تصريح كرد: اين اثر پس از اتمام مرمت به امكانات موزه اي از جمله ويترين، نورپردازي و استقرار اشياء موزه اي مجهز خواهد شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري فارس هدف از راه اندازي موزه مردم شناسي در شهرستان لامرد را معرفي فرهنگ قومي و محلي ، پوشاك ، آداب و رسوم، ابزار و نحوه زندگي مردم منطقه از ادوار گذشته به گردشگران داخلي و خارجي و نيز تلاش در جهت توسعه و رونق گردشگري شهرستان با توجه به توانمنديهاي گردشگري منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حمام اشكنان لامرد از آثار به جاي مانده از دوره قاجاريه بوده كه از لحاظ سبك و معماري شباهت زيادي به حمام وكيل شيراز اثر دوره زنديه دارد.

حمام از سه قسمت اصلي تشكيل شده كه شامل سربينه، گرمخانه و خزينه بوده، قسمت سربينه (رختكن ) سقفي گنبدي شكل داردكه نورگيرهايي در آن تعبيه شده است وچهارستون سنگي مارپيچ مقرنس كاري استوار شده است.

پوشش كف و ازاره (قسمت پائين بدنه ديوارها) از سنگهاي حجاري شده و منقوش تشكيل يافته و بدنه ديوار با آهك پوشش داده شده كه مزين به نقوش آهك بري است. گرمخانه حمام كه بخش اصلي حمام بوده نيز بر چهار ستون سنگي مارپيچ استوار گرديده و يك حوض نيز در وسط آن تعبيه شده است.

حمام اشكنان لامرد توسط مرحوم علي خان ساخته شده و در كنار مسجد جامع اشكنان قرار دارد و بناي تاريخي مسجد جمع نيز توسط او در دوره قاجار احداث شده است.

اين اثر تاريخي به شماره 3442 در سال 89 به فهرست آثار ملي ايران پيوسته و تحت حفاظت و نگهداري اين سازمان قرار گرفته است.
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن