تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819958068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/سايه بي توجهي مسئولان فارس بر كانون پرورش فكري كودكان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/سايه بي توجهي مسئولان فارس بر كانون پرورش فكري كودكان
شيراز - خبرگزاري مهر: بي توجهي هاي مسئولان استان فارس طي سالهاي اخير باعث شده كه كانون پرورش فكري كودكان در بخشهاي مختلف از كسب رتبه هاي مناسب كشوري باز بماند و در برخي از حوزه ها با محروميتهاي جدي مواجه شود.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، عقب ماندگيهاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فارس كه اغلب آن نيز ناشي از كم توجهي و يا بي توجهي مسئولان استان در اختصاص مناسب اعتبارات و منابع مالي است را مي توان در دو بخش فضاهاي فيزيكي و برنامه هاي مختلف ملي وفراملي تقسيم كرد.

در بخش اول برخي بي توجهي هاي مسئولان استان باعث شده كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان فارس در حوزه برخورداري از فضاهاي فيزيكي در سطح شهرستانهاي استان با مشكل مواجه شود به گونه اي كه فارس در بين 28 استان رتبه بيست و چهارم را داشته و حدود 66 شهر فارس و پنج شهرستان استان نيز فاقد مراكز پرورش فكري كودكان هستند.

هرچند كه طي سالهاي اخير كوششهاي براي ساخت و تجهيز كانون هاي پرورش فكري استان فارس شده اما ميزان عقب ماندگيهاي اين بخش به حدي است كه با حركتهاي كند كنوني نمي توان فارس را در اين بخش به جايگاه واقعي خود رساند.

استان فارس در مقايسه با استان اصفهان چه از لحاظ جمعيتي و چه از لحاط مساحتي و مسافتي وضعيت به مراتب بهتري براي تاسيس كانونهاي پرورش فكري دارد اما بي مهريهاي مسئولان استان فارس باعث شده كه در اصفهان بيش از دو برابر ميزان كنوني فارس، كانون پرورش فكري وجود داشته باشد به اين معني كه در فارس 36 مركز وجود دارد ولي در استان اصفهان اين ميزان 70 مركز است.

در چنين شرايطي مسئولان استان فارس به عنوان مسئولان استاني كه ادعاي پايتخت فرهنگي دارد بايد به اين نكته بينديشد كه بن مايه و اساس هر آموزش و پرورش و تربيت صحيح جامعه بايد از مراحل خردسالي و كودكي انجام شود و كانونهاي پرورش فكري نيز يكي از مراكز مهمي بوده كه در اين راستا مي توانند در امر تعليم و تربيت كودكان موثر واقع شوند.

مدير كانون پرورش فكري كودكان استان فارس در اين باره به خبرنگار مهر در شيراز گفت: درست است كه طي چندين سال گذشته توجه بيشتري براي ساخت مراكز كانون در سطح شهرستانها شده اما ميزان عقب ماندگيهاي ما در اين بخشها سرعت گرفتن كارهاي عمراني را ضروري تر جلوه مي سازد.

مجتبي حق پرست بيان كرد: طي سالهاي اخير هر 18 سال در سطح استان فارس پنج كانون ساخته شده اما با برنامه ريزيهاي صورت گرفته طي پنج سال اخير كارهايي انجام شد كه با آن 18 سال برابري مي كند البته بازهم جوابگو نيست به گونه اي كه سرانه فضاي كانون براي هر 100 كودك و نوجوان فارس فقط هشت دهم مترمربع بوده در حاليكه در سطح كشور نرم آن سه متر است.

در چنين شرايطي اين طور به نظر مي رسد كه بايد قدرت چانه زني مسئولان كانون پرورش فكري كودكان براي جذب اعتبارات با مسئولان استان بيشتر شود كه در اين خصوص مدير كانون پرورش فكري فارس نيز گفت: طي اين مدت بارها در اين خصوص مراتب را به استانداري فارس و ساير مسئولان حوزه فرهنگ متذكر شده ايم اما گويا مسائل اولويت دار تري نيز در سطح استان فارس وجود دارد.

يكي از مشكلاتي كه استان فارس از سالهاي اخير و تا به امروز با آن دست و پنجه نرم كرده مسئله ديدگاه هاي مسئولان كلان كشور نسبت به برخورداري فارس است كه اين نوع ديدگاه باعث شده كه استان در بخشهاي مختلفي همچنان عقب بماند و راه پيشرفتي نداشته باشد و در اين راه تلاشهاي مسئولان استان فارس نيز براي تغيير در اين نوع ديدگاه به نتيجه مطلوبي نرسيده و همچنان اين مشكلات بر عقب ماندگي و محروميتهاي استان دامن مي زند.

مدير كانون پرورش فكري كودكان استان فارس در اين خصوص نيز به خبرنگار مهر گفت: تا سال 81 اعتبارات عمراني ما از طريق ملي تامين مي شد و از آنجايي كه طي آن سالها همه مسئولان فكر مي كردند كه استان فارس برخوردار است امكانات و اعتبارات را به رغم تمامي كوششهاي ما به استانهاي محرومتر مي دادند كه نتيجه آن محروميت و عقب افتادگي بيشتر فارس شد.

حق پرست اضافه كرد: اما از سالهاي بعد نيز با كم توجهي هاي مسئولان استان نسبت حوزه كانون پرورش فكري مواجه شديم و امروز هرچقدر كه كار عمراني انجام دهيم بازهم در اين بخش كاري براي انجام است.

علاوه بر فضاهاي فيزيكي كه يك اصلي و مهم كارهاي فرهنگي در سطح شهرستانهاي استان به شمار مي روند برنامه هاي ملي و فراملي نيز در حوزه كانون پرورش فكري كودكان آن طور كه شايسته است ديده نشده و حتي برخي از برنامه ها نيز كه با پيشنهاد مسئولان كشور در فارس اجرا شده بود امسال به دليل همان كم توجهي هاي مسئولان استاني از فارس رفته اند.

يكي از اين برنامه هاي فراملي جشنواره بين المللي قصه گويي بود كه سال گذشته در اين استان برگزار شد كه حتي به خاطر برگزاري مناسب اين برنامه از سوي كانون پرورش فكري كودكان فارس مسئولان كلان كشوري تصميم گرفته بودند كه دبيرخانه اين جشنواره را به شيراز منتقل كنند اما برخي بي توجهي و كم توجهي ها باعث شد كه دوره دوم اين جشنواره به استان اصفهان منتقل شود.

چنين رفتارهايي از سوي مسئولان استان به طور حتم در جريان هاي مختلف فرهنگي استان نيز تاثير منفي خواهد داشت و فارس را از عنوان پايتخت فرهنگي كشور كه سالها براي كسب آن با وزارتخانه هاي مختلف در جدل انداخته، دور خواهد كرد.

شايد بتوان يكي از دلايل اين مسائل را عدم اختصاص بودجه مناسب به كانون پرورش فكري فارس دانست اما بايد گفت كه در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته تر دنيا، فرهنگ سازي و نهادينه كردن رفتارهاي مناسب در جامعه از سنين كودكي مد نظر قرار گرفته و براي آن سرمايه گذاري مناسبي انجام مي شود اما در سطح استان فارس نه تنها توجه ويژه اي را در اين بخش شاهد نبوديم بلكه در قسمتهاي مختلف نيز دچار محروميت و عقب افتادگي شده ايم.

بي توجهي به مسائل فرهنگي خلاف توسعه پايدار است

در اين خصوص نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون فرهنگي مجلس به خبرنگار مهر در شيراز گفت: بي توجهي هاي مسئولان استان فارس نسبت به مقوله فرهنگ خلاف تحقق توسعه پايدار بوده و جامعه را از اين بحث دور مي كند.

احمد رضا دستغيب افزود: در حال حاضر همه نگاه هاي مسئولان استان فارس و شهر شيراز متوجه يك يا دو پروژه خاص شده و مقوله فرهنگ نيز همچنان در دست فراموشي است.

وي خاطرنشان كرد: اگر خيابان زيبا، راه هاي پيشرفته، متروي مجهز و بزرگراه هاي مناسب داشته باشيم اما فرهنگ استفاده از آن در بين مردم و جامعه نهادينه نشود سرمايه گذاري براي ساخت آنان بي ارزش و بيهوده است.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه هنوز هم دير نشده و مسئولان مي توانند نسبت به بخش فرهنگ عقب ماندگيهاي گذشته را جبران كنند، افزود: بايد اين ضرورت در بين مسئولان استان درك شود كه اگر قرار باشد اعتبارات دربين دستگاه ها توزيع شود در وهله و گام اول بايد بخش فرهنگ به عنوان مقدم ترين بخش مورد توجه قرار گيرد و سهم لازم را ببرد نه اينكه در مواجه با تقسيم اعتبارات، مسئولان نگاه بيگانه اي به فرهنگ و مجموعه هاي اين چنيني اعمال كنند.

دستغيب افزود: بحث كودكان و نوجوانان بسيار جدي و ارزشمند است و همواره بايد دانست كه رفتارهاي انسانها در همان دوره كودكي و نوجواني شكل مي گيرد و اگر نخواهيم توجه ويژه اي به اين بخش داشته باشيم تبعات بسيار زيادي منفي را متوجه جامعه در آينده ميكنيم.

مسئولان فرهنگي نيازهاي خود را اعلام نمي كنند

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود همچنين متذكر شد: در عين حالي كه با بي توجهي هاي مسولان نسبت به حوزه فرهنگ رو به رو هستيم يك مشكل اساسي ديگري نيز در بين متوليان حوزه فرهنگ وجود دارد و آن هم عدم اعلام نيازها از سوي آنان در حوزه فرهنگ است.

دستغيب در اين رابطه اظهار داشت: اين ضعف از مديران فرهنگي گذشته تاكنون وجود داشته كه كمبودها و نيازهاي حوزه خود را اعلام نمي كنند تا به جايي كه وضعيت به حد بحراني و هشدار دهنده برسد كه بايد اين روند تغيير كرده و با اعلام و انعكاس مشكلات نگذارند كه وضعيت به حد بحراني خود برسد.

وي تصريح كرد: در حوزه كانون پرورش فكري كودكان نيز شرايط به همين ترتيب است و بايد مسئولان تمام نيازهاي خود را اعلام كرده تا نمايندگان مجلس پيگير موضوعات باشند و حق و حقوق بخش فرهنگ را از مسئولان استاني مطالبه كنند.

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: همواره بايد در نظر داشت كه انعكاس مشكلات و نيازها نقطه ضعف به شمار نمي رود بلكه نقطه قوتي است كه از بروز بيش از حد مشكلات و مسائل جلوگيري مي كند.

متوليان موضوع جشنواره قصه گويي را به نمايندگان انعكاس دهند

دستغيب در ادامه سخنان خود در پاسخ به اين سئوال كه "آيا نمايندگان مجلس مي توانند براي بازگرداندن جشنواره قصه گويي از اصفهان به شيراز كاري انجام دهند" بيان كرد: نمايندگان تاكنون نامه اي و يا رو نوشتي در اين خصوص مبني بر اعلام نياز مسئولان بخش دريافت نكرده اند اما اگر در اين خصوص به ما مراتب اعلام شود نسبت به حمايت از چنين همايشها و برنامه هايي اقدامات لازم را انجام مي دهيم.

به هر حال معضل بي توجهي مسئولان استان فارس به بخش فرهنگ به ويژه كودكان و نوجوانان بايد در يك نقطه اي متوقف و به سوي توسعه و ارتقا تغيير جهت دهد و امسال جشنواره هاي قصه گويي در استان فارس كم نيستند كه مي توان با اختصاص اعتبارات و حمايتهاي لازم نگذاشت كه آنها نيز از استان فارس خارج شوند و يا در بحث ايجاد كانون هاي پرورش فكري در مناطق فاقد كانون استان فارس مي توان به صورت مناسبي وارد عمل شد و استان را از محروميتهاي اين بخش نجات داد.
 چهارشنبه 4 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن