تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805509461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - مالكي: سخن گفتن از كودتا در عراق توهم است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جهان - مالكي: سخن گفتن از كودتا در عراق توهم است


جهان - مالكي: سخن گفتن از كودتا در عراق توهم است

ايليا جزايري:نوري‌مالكي، نخست‌وزير عراق اعلام كرد كه هركس از كودتا در عراق سخن بگويد در وهم و خيال به سر مي‌برد، در عراق هيچ كودتايي وجود ندارد و هيچكس حتي به آن فكر نمي‌كند. مالكي كه روز گذشته در پرده‌برداري از نماد يادبود بازيكنان تيم‌ملي فوتبال عراق سخن مي‌گفت، افزود: «آنچه در رسانه‌ها درباره توطئه براي كودتا مطرح مي‌شود، احيايي است براي انديشه‌هاي جاهلي كه سال‌ها پيش مرده است.» او تاكيد كرد كه برخي از مسائل كه در سازمان‌هاي دولتي و امنيتي رخ مي‌دهد، نتيجه تخطي از قانون است كه طبق اصول قانوني از طريق سيستم قضايي پيگيري مي‌شود. اين در حالي است كه عبدالكريم خلف، سخنگوي وزارت كشور عراق اعلام كرد: 34 افسر وابسته به وزارتخانه‌هاي كشور و دفاع عراق كه هفته گذشته به اتهام‌هاي توطئه براي كودتا و عضويت در حزب ممنوعه «العوده» بازداشت شده بودند، همگي آزاد و از اتهام‌هاي مطرح شده، تبرئه شدند. العوده حزبي است كه براي بازسازي حزب بعث عراق كه رهبري آن را صدام‌حسين، رئيس‌جمهور سابق عراق برعهده داشت، تلاش مي‌كند. خلف افزود: «افراد دستگيرشده افسراني ملي‌‌گرا و وطن‌پرست هستند و كساني كه اقدام به متهم كردن آنها كرده‌اند، تحت پيگرد قرار خواهند گرفت.»

قاسم عطا، سخنگوي فرماندهي نظامي بغداد پايتخت عراق، پنج‌شنبه گذشته اعلام كرده بود تعدادي از افسران وابسته به وزارتخانه‌هاي دفاع و كشور به اتهام اقدام‌هاي تروريستي، بازداشت شده‌اند. اعلام عطا پس از آن صورت گرفت كه يك مقام امنيتي بلندپايه عراقي از بازداشت ده‌ها نفر از جمله تعدادي از افسران بلندپايه وابسته به وزارتخانه‌هاي كشور و دفاع عراق به اتهام ارتباط با حزب العوده و تلاش براي كودتا عليه دولت نوري‌مالكي، نخست‌وزير عراق سخن گفته بود. عطا اما اتهام بازداشت‌شدگان به تلاش براي كودتا را رد كرده بود.

اعتراض شديد‌اللحن وزير كشور عراق
خبر آزادي افسران بازداشت شده در حالي روز گذشته مطرح شد كه جواد البولاني، وزير كشور عراق متهم كردن اين افسران را به توطئه براي كودتا يا وابستگي به حزب بعث را يك دروغ‌پردازي بزرگ خوانده بود كه داراي اهداف سياسي آشكاري است. او همچنين دست داشتن طرف‌هاي خارجي را در عمليات بازداشت افسران بعيد ندانست. البولاني در كنفرانس خبري كه شامگاه جمعه در مقر وزارت كشور عراق برگزار كرده بود، گفت كه بايد افكار عمومي در جريان اين دروغ‌پردازي بزرگ قرار گيرد. او همچنين تاكيد كرد: «طرح‌هاي موفقي كه وزارت كشور به اجرا درآورد و باعث كاهش نفوذ برخي از طرف‌هاي سياسي و دخالت آنها در وزارت كشور و ديگر وزارتخانه‌ها شد، به مذاق برخي از طرف‌هاي سياسي خوش نيامد.» او ادامه داد كه من معتقدم كه منظور از اقدام‌هاي اخير امنيت نبود بلكه تنها اهداف سياسي را پي مي‌گرفت. وزير كشور عراق اما از گرايش نيروهايي كه عمليات بازداشت را اجرا كرده بودند، سخن به ميان نياورد. همچنين از طرف‌هاي سياسي كه گفته بود در پس بازداشت‌هاي اخير بودند، نام نبرد، در اين‌باره تنها به اين مسئله اشاره كرد كه «تحقيقات همچنان در اين رابطه ادامه دارد و من مطمئن هستم كه چيزي جز كينه‌توزي در اين پرونده وجود دارد.»
او ادامه داد: «تمام قضيه سرهم‌بندي شده است و بر هيچ حقيقت يا داده‌هاي امنيتي و اطلاعاتي، استوار نيست.»

البولاني شخصيتي مستقل است كه با روي كار آمدن دولت نوري‌مالكي در سال 2006، جانشين «بيان جبر» شد كه در دولت ابراهيم جعفري، وزير كشور عراق بود. جبر، يكي از مسوولان در مجلس اسلامي اعلاي عراق به رهبري عبدالعزيز حكيم، رئيس فراكسيون اكثريت پارلماني عراق است. برخي از سياستمداران جريان بازداشت‌ها را با جريان انتخابات محلي عراق كه انتظار مي‌رود اواخر ژانويه آينده برگزار شود، مرتبط دانستند چراكه تنش ميان احزاب سياسي عراق به ويژه آنها كه ائتلاف حاكم را تشكيل دادند، روزبه‌روز آشكارتر مي‌شود. بولاني اخيرا حزبي را به نام «حزب قانوني» تشكيل داده كه قرار است با ديگر احزاب عراقي به ويژه حزب الدعوه كه رهبري آن را مالكي در دست دارد، رقابت كند.

برخي از طرف‌هاي مرتبط با حزب تازه‌تاسيس معتقدند كه اين حزب شانس زيادي براي كسب پيروزي‌هايي در انتخابات دارد. بولاني در كنفرانس خبري خود گفت: «بار ديگر تاكيد مي‌كند، هر كسي كه مي‌‌خواهد به وزارت كشور آسيب برساند، با من طرف خواهد بود، مردان وزارت كشور مردان من هستند و من خود را فداي مردان خود مي‌كنم.» وزير كشور عراق همچنين وعده داد طرف‌هايي كه باعث بازداشت افسران شده‌اند تحت پيگرد قضايي قرار خواهند گرفت. از سوي ديگر در تحولي كه امتحاني براي توافقنامه امنيتي ميان عراق و ايالات‌متحده آمريكا به شمار مي‌آيد، نيروهاي مشترك عراقي و آمريكايي يكي از رهبران جريان صدر در بغداد و مسوول پروژه «ممهدون» كه پروژه فرهنگي جريان صدر است، را دستگير كردند. شخص دستگير شده فريد الفاظي نام دارد كه بارها در مخالفت با توافقنامه امنيتي عراق – ايالات‌متحده كه به حضور نيروهاي آمريكايي در عراق پس از پايان سال جاري ميلادي چارچوبي قانوني مي‌بخشد، مخالفت كرده است.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن