تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820531177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وضعيت آلودگي هوا از زبان مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: وضعيت آلودگي هوا از زبان مسئولان
آلودگي- همشهري آنلاين:
روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در گزارشي وضعيت آلودگي هواي پايتخت در آستانه فصل زمستان را مورد بررسي قرار داد.

اين گزارش به شرح زير است:

دست به دامن مدعي‌العموم

دادستان كل كشور اوايل آبان سالجاري جلسه‌اي را با محوريت آلودگي هواي تهران تشكيل داد و به عنوان مدعي العمومي نگراني خود را از وضعيت هواي پايتخت و سلامت شهروندان تهراني اعلام كرد و خواستار تدبير مسئولان مربوطه نسبت به حل اين مسئله جدي شد.

حضور حجت‌الاسلام دري نجف آبادي در مراسمي كه به مناسبت «روز ملي حمل و نقل» از سوي شهرداري تهران برگزار شد، تاكيد مجددي بر جايگاه اين نهاد قضايي به عنوان مرجع حفاظت و صيانت از حقوق عمومي شهروندان بود.

دادستان كل كشور در حاشيه اين مراسم ضرورت برنامه‌ريزي دستگاه‌هاي ذيربط در بحث آلودگي هوا را مورد تاكيد قرا رداد و اظهار كرد: «ما سفارش‌هاي لازم را مي‌كنيم و به ارگان‌هاي ذيربط تذكر مي‌دهيم.»

دري نجف آبادي در خصوص استيفاي حقوق شهروندان، افزود: «هم سازمان محيط زيست مسئول است و هم وزارت بهداشت و البته مردم نيز بايد رعايت كنند و حتي مسئولان اجازه تردد ندهند.»

دادستان كل كشور در مورد معرفي مقصران آلودگي هوا، تصريح كرد: «اگر لازم باشد كوتاهي مقصران واقعي در بحث الودگي هوا را پي‌گيري مي‌كنيم» و البته همين نكته باعث افزايش اميد در اذهان عمومي شهروندان نسبت به پي‌گيري «مدعي‌العموم» شده است.

آلودگي 10 ميليارد دلاري

رئيس مركز تحقيقات راهبردي مجمع تشخيص مصلحت نظام در همايش توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير، اظهار كرد: خسارات آلودگي هوا در ايران به 10 ميليارد دلار در سال مي‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني با اشاره به اين كه در تهران آرزو مي‌كنيم 100 متر برويم و خودروي دودزايي نبينيم، افزود: «اين در حالي است كه گازوئيل ما استاندارد نيست و پالايشگاه‌ها با مشكل مواجه‌اند»

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موضوع خودروهاي فرسوده، تصريح كرد: «طبق قانون برنامه چهارم تا پايان اين برنامه بايد يك ميليون خودروي فرسوده از رده خارج مي‌شد، در حالي كه با گذشت 4 سال از اين قانون تنها 300 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده است.»

وي با تاكيد بر اين كه در دنيا تلاش فراواني براي استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير صورت گرفته گفت: طبق قانون برنامه چهارم تا پايان اين برنامه بايد يك درصد انرژي مصرفي كشور را از انرژي‌هاي تجديد پذير باشد، در حالي كه تنها 20 درصد اين رقم محقق شده است.

بي‌توجهي به استاندارهاي زيست‌محيطي

از سوي ديگر موضوع آخرين نشست شوراي اسلامي شهر تهران، انتقاد از جرايي نشدن برنامه‌ها و سياست‌هاي كلان كاهش آلودگي هواي پايتخت بود و در اين ميان رئيس كميته محيط زيست شورا شهر بي‌توجهي به محيط زيست تهران را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

معصومه ابتكار كه پيش از عضويت در شوراي شهر، 8 سال رياست سازمان حفاظت محيط زيست را برعهده داشت، اظهار كرد: «آلودگي هوا نتيجه ناديده گرفتن برنامه‌هاي بلند مدت از سوي سازماني است كه قبلا مسئوليت آن را عهده‌دار بوده و نيز بي‌توجهي به استانداردهاي زيست محيط است.»

وي با اشاره به اين كه 25 درصد آلودگي‌ هواي تهران ناشي از آلايندگي موتورسيكلت‌ها است اهميت و ضرورت «معاينه فني خودروها و موتورسيكلت‌ها» ار مورد تاكيد قرار داد و خطاب به شهروندان گفت: «انجام معاينه فني يك وظيفه اخلاقي و انساني است.»

در اين جلسه رئيس شوراي شهر كه با جديت بسيار سخن مي‌گفت، انجام «معاينه فني خودروها» و «ساماندهي موتور سيكلت‌ها» را دو خواسته اصلي شورا برشمرد و تصريح كرد: «در صورت عدم اجراي اين درخواست‌ها، با تصويب مصوبه آن‌ها را اجرايي مي‌كنيم.»

مهدي چمران با بيان اين كه 22 درصد آلودگي هوا با انجام معاينه فني كاهش خواهد يافت، راهنمايي و رانندگي را مورد خطاب قرار داد و گفت: «راهنمايي و رانندگي بودجه‌اش را از شورا مي‌گيرد و سياست‌گذارش‌اي هم بر عهده شورا است و سياست شورا توجه جدي به الزام معاينه فني خودروهاست» .

در اين جلسه كه مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران به منظور توضيح در مورد وضعيت آلودگي هواي تهران به شوراي شهر دعوت شده بود، با ارائه گزارش در اين ارتباط خاطرنشان كرد: خودروهايي كه مدل آن‌ها به پيش از سال 80 برمي‌گردد، مهم‌ترين دليل افزايش آلودگي هواي تهران به شمار مي‌آيند.

در اين ارتباط مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران كه فعاليت شركت تحت مديريتش به طور جدي مورد توجه شوراي شهر قرار گرفته، اجراي دقيق و كامل معاينه فني به عنوان پنجمين محور «برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران» را باعث بهبود وضعيت هواي پايتخت دانست.

بازتاب آلودگي هوا در مجلس

رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس نيز با بيان اين كه زير ساخت‌هاي حمل و نقلي اهميت ويژه‌اي دارند، اظهار كرد: توسعه حمل و نقل عمومي با كاهش هوا ارتباط مستقيم دارد، به اين معنا كه هر ميزان امكانات حمل و نقل شهري افزايش پيدا كند به همان اندازه ميزان آلودگي هوا كاهش پيدا مي‌كند.

محمد حسين مقيمي با تاكيد بر اين كه در زمينه توسعه زير ساخت‌هاي حمل و نقل كه منجر به آلودگي هوا مي‌شود در نهايت دولت بايد پاسخگو باشد، گفت: امكان استفاده شهرداري‌ها از حساب صندوق ذخيره ارزي از سوي مجلس به عنوان يك فرصت طلايي از جمله ساز و كارهاي كاهش آلودگي هواست.

آلودگي هوا نتيجه بي‌توجهي به حمل و نقل عمومي

با توجه به اين كه 88 درصد آلودگي هواي تهران ناش از آلايندگي وسايل نقليه‌اي است كه از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند، طبيعي است معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به عنوان متولي حمل و نقل عمومي پايتخت بيشترين دغدغه و دل‌مشغولي را در اين ارتباط داشته باشد.

سيد جعفر تشكري هاشمي با اشاره به اين كه امروزه در دنيا خودروهاي داراي استانداردهاي يوروي 3 و 4 توليد مي‌شود. در حالي كه در كشور ما حداكثر 20 درصد خودروها از استانداردهاي يوروي 1 و 2 برخوردارند اظهار داشت: البته براي دو ميليون دستگاه موتوسيكلت در تهران اصلا استانداردي مطرح نيست.

وي با گلايه از عدم پرداخت يارانه بليط مترو و اتوبوس، تصريح كرد: به رغم مصوبه مجلس براي توسعه حمل و نقل شهري، شبكه مترو و ناوگان اتوبوسراني پايتخت بابت دريافت اعتبارات قانوني و مصوب خويش با مشكل مواجه‌اند و از نمايندگان محترم مجلس درخواست مي‌كنيم براي حل اين مشكل چاره‌اي بيانديشيد.

برنامه فراموش شده جامع آلودگي هواي تهران

8 سال پيش برنامه‌هاي تحت عنوان «برنامه جامع آلودگي هواي تهران» طراحي شد تا طبق اين برنامه ظرف مدت 10 سال هواي پايتخت به كيفيت سالم و قابل تنفس برسد. اين برنامه در قالب 7 محور شامل استاندارد سازي خودروهاي نو، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، ارتقاق حمل و نقل عمومي، بهبود كيفيت سوخت، معاينه فني خودروها، مديريت ترافيك و آموزش تهيه و تدوين شد.

با نگاهي موشكافانه به سهولت مي‌توان دريافت اجراي محورهاي 7 گانه فوق برعهده چه دستگاه‌هايي است و در 8 سال گذشته آن‌ها چه اقداماتي را بايد اجرا مي‌كردند كه نكردند و برعكس چه فعاليت‌هايي را بايد انجام نمي‌دادند كه دادند حال كه آلودگي هوا داد همه را در آورده بايد ورود دادستان كل كشور به اين بحث را به فال نيك گرفت و با اميد به تامل بيشتر «مدعي‌العموم» در اين موضوع قابل تامل اميدوار بود داد مردم از مقصران آلودگي هوا ستانده شود.

آنچه اهميت ندارد جان انسان‌هاست

عليرضا مرندي وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و نماينده مردم تهران در مجلس از آلودگي به عنوان خطر بزرگي نام بود كه جان همه افراد به ويژه كودكان و بيماران را تهديد مي‌كند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با تشبيه آلودگي هوا به يك «سيل عظيم مخاطره آميز» اظهار كرد: اگر آمار مرگ و مير بي‌سر و صداي ناشي از آلودگي هوا مشخص شود همه وحشت زده خواهند شد.

وي عمده آلودگي هواي تهران را مربوط به ترافيك و ورود تعداد زيادي خودرو و موتورسيكلت به خيابان‌ها دانست و افزود: در جامعه ما آن چه اهميت ندارد جان انسان هاست.

مرندي در پايان با تاكيد بر عواقب مادي و خسارات هنگفت آلودگي هوا، خاطرنشان كرد: آلودگي هوا بيشتر ناشي از ترافيك است و مسئولان بايد با توجه جدي به مقابله با آلودگي هوا در جهت حل آن اقدام كنند.

موتلفه‌اي‌ها طرح مبارزه با آلودگي هوا ارائه مي‌كنند

اسدالله بادامچيان علت اصلي آلودگي هواي تهران را مربوط به تردد 3 ميليون دستگاه خودرو و 15 ميليون سفر درون شهري دانست و تصريح كرد: در صورت افزايش وسايل نقليه عمومي 3 ميليون دستگاه خودرو از چرخه ترافيك تهران بيرون مي‌رود.

نماينده تهران در مجلس با تاكيد بر اين كه افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي تاثير به سزايي در حل مشكل ترافيك تهران و كاهش آلودگي هوا دارد، گفت: طرحي براي حل ترافيك تهران از سوي جمعيت مؤتلفه ارائه شده كه در خصوص اين طرح در حال گفت و گو با مسئولان شهرداري تهران هستيم.

بررسي آلودگي هواي تهران بعد از تعطيلات مجلس

كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين ارتباط گفت: بعد از تعطيلات مجلس بحث ترافيك و آلودگي هواي تهران و كلان شهرها در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

گره‌خوردگي محيط زيست و سياست

داريوش قنبري با اشاره به اين كه متاسفانه آلودگي هواي تهران و ساير شهرهاي صنعتي به يك معضل بسيار مهم تبديل شده، تصريح كرد: استراتژي جامع الاطرافي كه قابل اجرا باشد، تدوين نشده يا اگر تدوين شده اجرا نمي‌شود.

نماينده ايلام در مجلس با بيان اين كه مجلس براي مشكل آلودگي هواي تهران و ساير كلان شهرها قوانيني از قبيل تبصره 13 و گازسوز كردن وسايل نقليه را مورد تصويب قرار داده، اضافه كرد: دولت توجه چنداني به اين مصوبات مجلس نمي‌كند.

وي لزوم تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي شهرهاي بزرگ توسط دولت بر اساس تبصره 13 اشاره كرد و يادآور شد: دولت در اين خصوص كم توجهي داشته و در جاهايي كه دولت بايد با شهرداري تهران همكاري كند به وظايف قانوني خود عمل نمي‌كند.

قنبري با انتقاد از گره‌خوردن مسائل زيست محيطي با مسائل سياسي گفت: متاسفانه آلودگي هوا تحت تاثير سياست قرار گرفته و برخي براي مسائل سياسي اهميت بيشتري نسبت به مسائل زيست محيطي قائل هستند.

مبارزه با آلودگي هوا با قدرت قهريه

بهمن محمدي با تاكيد بر اين كه نمايندگان مجلس بارها نسبت به آلودگي هوا به مسئولان كشور تذكر داده اند، تصريح كرد: براي كاهش آلودگي هوا بايد با استفاده از قدرت قهريه از تردد خودروهاي شخصي جلوگيري كرد.

عضو كميسيون كشاورزي مجلس با ابراز تاسف از اين كه در خصوص كاهش آلودگي هوا اقدام جدي نشده، خاطرنشان كرد: براي كاهش آلودگي هوا كه به جان انسان‌ها مرتبط است بايد تلاش بيشتري انجام دهيم.

فرصت طلايي برداشت از صندوق ذخيره ارزي

از سوي ديگر محمدحسين مقيمي نيز در اظهار نظري جداگانه با تاكيد بر اهميت گسترش زيرساخت‌هاي حمل و نقلي، اظهار كرد: توسعه حمل و نقل عمومي با كاهش آلودگي هوا ارتباط مستقيم دارد.

رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس با تاكيد بر اين كه در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقلي كه منجر به آلودگي هوا مي‌شود در نهايت دولت بايد پاسخ‌گو باشد، گفت: امكان استفاده شهرداري‌ها از حساب صندوق ارزي از سوي مجلس به عنوان يك فرصت طلايي از جمله ساز و كارهاي كاهش آلودگي هواست
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن