تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820004995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله شاهرودي: عدالت قضايي در گرو مشاركت مردمي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آيت الله شاهرودي: عدالت قضايي در گرو مشاركت مردمي است
رييس قوه قضاييه گفت: اجراي عدالت قضايي و حقوق مردم و ايجاد امنيت قضايي در جامعه نيازمند مشاركت مردمي است.


به گزارش ايرنا آيت الله "سيدمحمود هاشمي شاهرودي" روز پنجشنبه در اجتماع مردم خراسان شمالي در مصلاي امام خميني (ره ) بجنورد افزود:در هرجا كه مردم مشاركت و حضور داشته باشند مشكلات، نارساييها و چالشها كمتر شده و موفقيت حاصل شده است.
وي تشكيل شوراي حل اختلاف را نمونه موفقيت مشاركت مردم در امور قضايي دانست و گفت: با تشكيل شوراي حل اختلاف در كشور صرفا در سال گذشته پنج ميليون پرونده قضايي در اين شورا مورد رسيدگي قرار گرفته كه اكثر اين پرونده ها نيز به صلح و سازش ختم شده است.
رييس قوه قضاييه تشكيل شوراي حفاظت از اراضي و بيت المال و شوراي حفاظت اجتماعي را از نمونه هاي ديگر مشاركت مردم در امور قضايي عنوان كرد.
آيت الله شاهرودي اظهار داشت: در نظام اسلامي نظارت مردمي مهمترين ركن در كاركرد مسوولان و نهادها است و مردم بايد با حضور هميشگي در صحنه هاي مختلف از انحراف و سوء استفاده احتمالي جلوگيري نمايند.
او همدلي بين نهادهاي قضايي و اجرايي را در پيشبرد اهداف نظام جمهوري اسلامي مهم خواند و گفت: الحمدالله امروز بين نيروهاي قضايي و اجرايي در سطح استانهاي كشور هماهنگي خوبي وجود دارد و اين هماهنگي ها زمينه پيشرفت و توسعه را فراهم كرده است.
رييس قوه قضاييه افزود: نيروهاي قضايي و اجرايي در استانها نيز بايد در پيشبرد اهداف و برنامه هاي خود از نيروهاي مردمي كمك بگيرند.
آيت الله شاهرودي اضافه كرد: آنچه كه امروز موجب شده تااهداف و برنامه هاي نظام جمهوري اسلامي در منطقه و حتي جهان موفق و مورد قبول واقع شود همين همكاري و مشاركت مردمي بوده است.
وي خاطرنشان كرد: مردم بايد با معيارهاي اسلامي در صحنه حضور داشته و از رهبران و مديران خود در عرصه هاي مختلف حمايت كنند و با حمايت مردمي نصرت خداوندي نيز شامل حال حاكميت شده و اين پيشرفتها را دو چندان مي كند.
رييس قوه قضاييه ايجاد ساختار مناسب در جامعه را موجب كاهش انحراف و سوء استفاده دانست و بيان كرد: امروز مشكلاتي كه در ارتباط با چك در جامعه وجود دارد ناشي از نبود سامانه و ساختار مناسب در واگذاري چك به افراداست.
آيت الله شاهرودي افزود: امروز متاسفانه بانكهاي دولتي براي دادن چك به افراد سازوكار مناسبي ندارند و اين عامل موجب شده تا بعضا چك در دست افرادي قرار بگيرد كه هيچگونه اعتبار مالي ندارند.
وي خاطرنشان كرد: با اين روند سوء استفاده از چك ها نيز افزايش يافته و در آخر نيز در اين بخش بار پرونده هاي دستگاه قضايي بيشتر مي شود.
او گفت: اگر بانكها در ارايه چك به افراد ساختار مناسبي داشته باشند و مسوولان اين بانكها نيز در دادن چك به افراد اين ساختار را رعايت كنند قطعا مشكلات ما در اين بخش كاهش خواهد يافت.
رييس قوه قضاييه تاكيد كرد: بايد سامانه نظارتي بانكها براي دادن چك به افراد دقيق باشد و به افرادي دسته چك داده شود كه در بانكها و جامعه داراي اعتبار باشند.
آيت الله شاهرودي بيان كرد: امروز بانكهاي ما در ارايه چك درست عمل نمي كنند و نقش مردم در اين بخش اين است كه وارد اين عرصه شده و شفاف سازي نمايند تا بتوان از سوء استفاده احتمالي جلوگيري شود.
وي ايجاد حساسيت در بين مردم براي حضور در عرصه هاي مختلف در كشور را مهم توصيف كرد و افزود: مردم در نظام اسلامي داراي مسووليت هستند و بايد مشكلات و نارساييها را بيان كرده و از هرگونه اتلافي جلوگيري كنند.
او اظهار داشت: همچنين مسوولان بايد در هر رده مسووليتي كه قرار دارند وظيفه خود را به درستي انجام داده و در تصميم گيري و برنامه ريزي ها تدبير داشته باشند.
رييس قوه قضاييه در بخش ديگري با اشاره به عيد غدير، امامت را تكميل گر نبوت و ارتقاي آن دانست و گفت: در زمان غيبت امامان معصوم اين مسووليت از طريق فقهاي اسلامي انجام شده و فقها در هر جا انحرافي را شاهد بودند از آن جلوگيري كردند.
آيت الله شاهرودي افزود: در نظام جمهوري اسلامي نيز اين مسووليت از طريق مراجع بزرگ و بنيانگذار جمهوري اسلامي انجام شده و اين نظام در جهان سربلند شده است.
امام جمعه بجنورد نيز در اين مراسم قبل از سخنان رييس قوه قضاييه در سخناني دستگاه قضا را مامن و ملجاء مردم دانست و گفت: اگر دستگاه قضايي در كشور ما وجود نداشت قطعا فساد و بديها افزايش مي يافت.
آيت الله "حبيب الله مهمان نواز" افزود: امروز با داشتن قوه قضاييه اي كه مرجع بزرگي نيز در راس آن قرار دارد، مردم احساس امنيت و آسايش مي كنند.
رييس قوه قضاييه و هيات همراه صبح امروز براي انجام سفري دو روزه به استان خراسان شمالي سفر كرده اند.
ك/2 2712/626/659 شماره 285 ساعت 13:02 تمام
 پنجشنبه 28 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن