تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819793814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خراسان از روند تخصيص اعتبارات عمراني به استان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گزارش خراسان از روند تخصيص اعتبارات عمراني به استان
در چند سال اخير با توجه به نگاه مناسب دولت به بخش عمراني، بهره برداري از طرح هاي عمراني سرعت بيشتري به خود گرفته است ولي مشكلي كه همواره مطرح بوده ميزان و زمان تخصيص اعتبارات عمراني استان هاست. براي استان هاي داراي زمستان سرد همچون خراسان رضوي اگر زمان تخصيص اعتبارات عمراني پر اهميت تر از ميزان آن نباشد ، مطمئنا كم اهميت تر نيست زيرا در فصل سرما عملا بسياري از پروژه هاي عمراني با سرعت قابل قبول پيش نخواهد رفت.

از طرف ديگر، طلب پيمان كاران و ادعاي نمايندگان، خبر از نرسيدن به موقع بودجه هاي عمراني به دستگاه هاي اجرايي مي دهد، در حالي كه معاون عمراني استاندار خراسان رضوي آن را تكذيب مي كند و از تخصيص مناسب بودجه عمراني سخن مي گويد و حتي تاكيد مي كند كه ميزان تخصيص اعتبارات نسبت به سال گذشته بيش تر شده است!

چند نمونه در استان
شهريور ماه امسال «حسيني» مديرعامل آب منطقه اي استان خراسان رضوي اعلام كرده بود: طبق مصوبه دولت بايد ١٠٠ درصد اعتبارات خط انتقال آب سد دوستي در شش ماهه اول امسال تخصيص داده مي شد ولي تاكنون فقط ٦٠ درصد آن اختصاص يافته است.

مهندس «طباطبايي» رئيس حوزه نظارت پروژه راه سازي در استان نيز چندي پيش گفته بود: از اعتبارات سال جاري محور دوم مشهد- تربت حيدريه(كه به جاده مرگ معروف است) فقط ٤٠ درصد آن پرداخت شده است.

در كنار اين اظهارنظرها، پيمان كاران نيز صحبت هاي متفاوت و متناقضي را عنوان مي كنند.

مديرعامل شركت جهاد نصر كه در حال حاضر مجري چندين پروژه راه سازي استان خراسان رضوي است از طلب ١٢٥ ميليارد ريالي كه نيمي از آن مربوط به سال جاري است سخن مي گويد و تاخير در اختصاص اعتبارات را نسبت به سال گذشته بيش تر مي داند.

«محمد حافظ » مي گويد: طبق اعلام معاونت نظارت و برنامه ريزي راهبردي رياست جمهوري بايد به طور ميانگين براي هر پروژه تا اواخر آبان ماه سال جاري حدود ٥٧ درصد از اعتبارات اختصاص مي يافت ولي فقط ٣٥ درصد به كارفرما و پيمان كاران داده شده است. در مقابل اين گفته ها، يكي از پيمان كاران پروژه هاي آب و فاضلاب روستايي ضمن مناسب خواندن اعتبارات استان خراسان رضوي نسبت به استان ديگري كه قبلا در آن كار كرده است، از دريافت تمام مطالبات خود در سال جاري خبر مي دهد.

فصل سرما در راه است
رئيس مجمع نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي نيز ميزان تخصيص اعتبارات استان خراسان رضوي را نامناسب مي داند و مي گويد: اعتبارات تخصيص يافته هنوز به دستگاه اجرايي نرسيده است و با توجه به اين كه رسيدن فصل سرما، فعاليت هاي عمراني را دشوار مي كند، انتظار داريم مسئولان تا جايي كه امكان دارد كارها را سريع تر انجام دهند.

حجت الاسلام «رضايي» ادامه مي دهد: با توجه به اين كه پول اختصاص يافته به يك پروژه خاص را نمي توان در جاي ديگري هزينه كردلذا اگر بودجه اي در زمستان تخصيص پيدا كند و به علت سرما نتوان از آن استفاده كرد، عملا اين تخصيص بودجه مشكلي را حل نخواهد كرد.

نماينده مردم تربت حيدريه، مه ولات و زاوه در مجلس ضمن اشاره به نامه اي كه نمايندگان استان به وزير راه و ترابري نوشته اند، اضافه مي كند: در سفري كه كميسيون عمران مجلس به استان داشت، آقاي افشار معاون وزير راه و ترابري در بازديد از جاده مشهد- تربت حيدريه قول هايي را براي پرداخت اعتبار داد ولي تاكنون پول قابل توجهي به كارگاه ها پرداخت نشده است و اين باعث مي شود تا كارگاه هايي كه به اميد قول آقاي افشار فعال شده اند، به تعطيلي كشيده شوند. به گفته وي در صورت تعطيلي اين كارگاه ها، علاوه بر اين كه دولت و پيمان كار ضرر مي كنند، زيان اصلي آن را مردم خواهند ديد.

«رضايي» ضمن اشاره به افت شديد قيمت نفت مي گويد: به هر حال پايين آمدن قيمت نفت به دولت شوك وارد كرده است و بايد پيش بيني هاي لازم صورت گيرد.

عقب بودن طرح ها از برنامه زمان بندي
نماينده فريمان، سرخس، احمدآباد و رضويه در مجلس شوراي اسلامي نيز با انتقاد از ميزان تخصيص اعتبارات استان خراسان رضوي مي گويد: طبق قانون، تخصيص اعتبارات عمراني به استان هاي سردسير بايد در نيمه اول سال انجام گيرد تا با رسيدن فصل سرما مشكلي براي پروژه هاي عمراني پيش نيايد.

«سيدحسين حسيني» با اعلام اين كه هنوز مبلغ چنداني به دستگاه هاي اجرايي نرسيده است ادامه مي دهد: تمام طرح هاي عمراني از زمان بندي خود عقب تر هستند و اگر اين طرح ها به سال بعد موكول شود، با توجه به تورم سالانه، عملا بودجه تحت الشعاع آن قرار مي گيرد و كاري انجام نمي شود.

يك نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي نيز با تاكيد بر اين كه تخصيص اعتبارات استان نسبت به سال گذشته كاهش يافته است، مي گويد: اين كاهش هم به لحاظ مقدار و هم به لحاظ درصد گزارش شده است.

«جواد آرين منش» عواملي همچون آمار جمعيت و ميزان محروميت هر استان را در ميزان اختصاص اعتبارات دخيل مي داند و مي افزايد: با توجه به شرايط استان خراسان رضوي، معتقديم كه اعتبارات استان نبايد كمتر از ٥/٨ تا ٩ درصد كل اعتبارات كشور باشد.وي با اشاره به اين كه قسمتي از بودجه استان صرف پذيرايي و ارائه خدمات به زائران حرم مطهر رضوي مي شود، ادامه مي دهد: دولت بايد رديف بودجه خاصي براي زائران امام رضا(ع) در نظر بگيرد تا حق مردم مشهد تضييع نشود كه البته با پي گيري انجام شده، رئيس جمهور هم قول هايي در اين باره داده است.

آرين منش مي گويد: دولت در مرحله ابلاغ بودجه سال جاري، سقف بودجه مصوب مجلس را كاهش داده است. وي علت اين امر را احتمال محقق نشدن ١٠٠ درصد درآمدهاي پيش بيني شده بيان مي كند و مي افزايد: مجلس هم در جلسات مشترك با دولت ديدگاه هاي خود را منتقل مي كند.

افزايش اعتبارات استان
معاون عمراني استاندار خراسان رضوي بر خلاف نمايندگان مجلس، اعتقاد دارد با توجه به افزايش ميزان اعتبارات استان در سال جاري، ميزان تخصيص آن نيز افزايش يافته است.«سعيد حسين پور» در بيان ميزان اعتبارات عمراني مصوب سال جاري استان خراسان رضوي مي گويد: اعتبارات تملك و دارايي هاي سرمايه اي استان ٣ هزار و ٤٥٤ ميليارد ريال است كه ٨٧/٢٩ درصد رشد نسبت به سال گذشته دارد. اعتبارات عمراني حاصل از ٢ درصد نفت خام و گاز طبيعي نيز ٤٥٩ ميليارد ريال است كه از ٣٢ درصد رشد نسبت به سال گذشته برخوردار است. به گفته وي اعتبارات ملي استاني شده نيز در خراسان رضوي يك هزار و ٩٨٠ ميليارد ريال و اعتبارات تبصره ها و رديف هاي ماده ١٠ خشكسالي و حوادث غيرمترقبه نيز ٧٧٠ ميليارد ريال است كه رقم هاي قابل توجهي است.

وي همچنين با اشاره به حدود ٨٠٠ ميليارد ريال تعهد ايجاد شده براي استانداري خراسان رضوي در سفر دوم هيئت دولت به استان مي گويد: در حال حاضر نزديك به ٥٩٠ ميليارد ريال از آن را براي پروژه هاي مختلف اختصاص داده ايم و دستگاه هاي اجرايي نيز مشغول انجام تعهدات خود هستند.

جذب ٧٠ درصدي اعتبارات
معاون عمراني استاندار خراسان رضوي، ميزان تخصيص اعتبارات تملك و دارايي به استان را ٥٧ درصد و ميزان تخصيص اعتبارات حاصل از ٢ درصد نفت خام و گاز طبيعي را ١٠٠ درصد عنوان مي كند و مي گويد: متوسط تخصيص اعتبارات استاني ٦٣ درصد و ملي استاني شده ٥/٦٦ درصد مي باشد.

«حسين پور» تأكيد مي كند: با توجه به اين كه درصد تخصيص اعتبارات عمراني استان خراسان رضوي نسبت به سال گذشته كاهش چنداني نداشته است و از طرف ديگر ميزان كل اعتبارات عمراني نيز افزايش يافته است، بنابراين مقدار اعتبارات تخصيص داده شده به استان افزايش يافته است.

وي با اشاره به آيين نامه اجرايي بودجه سال ١٣٨٧ مي گويد: بر اساس اين آيين نامه كه جزو الزامات اول سال است و به كاهش قيمت نفت مربوط نمي شود، دستگاه هاي اجرايي موظف هستند پروژه هاي عمراني خود را بر اساس ٧٠ درصد از اعتبارات تنظيم كنند.

به گفته وي با اين شرايط اختصاص ٥٧ درصد از اعتبارات تملك و دارايي به استان راضي كننده است و ما اميدواريم تا آخر سال بيش از ٧٠ درصد از اعتبارات را جذب كنيم.

معاون عمراني استاندار خراسان رضوي زمان اولين تخصيص اعتبارات عمراني را ارديبهشت ماه بيان مي كند و مي گويد: تخصيص اعتبارات در ابتداي سال كه طي دو سال گذشته توسط دولت انجام مي شود، كمك بزرگي براي به اتمام رسيدن به موقع پروژه هاي عمراني بوده است.

وي در مورد تخصيص اعتبارات به استان هاي سردسير در شش ماهه اول مي گويد: اين موضوع بسيار مفيد و مناسب است ولي اين كه اين موضوع آيا در قانون هم آمده است يا نه اطلاعي ندارم.

وي با تأكيد بر اين كه يكي از مشكلات پروژه هاي عمراني، تخصيص نيافتن اعتبارات در زمان تعيين شده است، مي افزايد: اين موضوع كه تخصيص اعتبارات در شش ماهه اول تا چه ميزان عملي است، بايد بررسي شود چون درآمدهاي پيش بيني شده توسط دولت به صورت تدريجي محقق مي شود.

٣ هزار پروژه ناتمام
معاون عمراني استاندار خراسان رضوي در مورد پروژه هاي عمراني در حال اجراي استان نيز مي گويد: از محل اعتبارات تملك و دارايي، ٤ هزار و ٣٠٠ پروژه عمراني در حال اجراست كه از اين تعداد، يك هزار و ٢٠٠ پروژه جديد و ٣هزار و ١٠٠ پروژه ناتمام است.

وي تصريح مي كند: طبيعتا برخي از پروژه ها با توجه به حجم عمليات، در يك سال تمام نمي شود و منظور از ناتمام، عقب ماندن پروژه از زمان بندي پيش بيني شده نيست بلكه منظور به بهره برداري نرسيدن پروژه است. «حسين پور» ادامه مي دهد: بر اساس تفاهم نامه هاي امضا شده، ٣ هزار و ٣٠٠ پروژه عمراني استان امسال و يك هزار پروژه در سال هاي بعد به بهره برداري خواهند رسيد.

معاون استاندار پيشرفت فيزيكي پروژه هاي عمراني را راضي كننده مي داند و مي گويد: با توجه به مشكلاتي همچون تهيه مصالح ساختماني و سرماي شديد كه سال گذشته وجود داشت، بخشي از زمان هاي مفيد پارسال هدر رفت و به ناچار برخي از پروژه هاي عمراني به امسال موكول شد. به گفته وي اين موضوع سبب شد قسمتي از توان اجرايي در ابتداي سال به انجام آن ها معطوف شود به همين دليل برخي پروژه هاي عمراني در شش ماهه اول پيشرفت فيزيكي مناسبي نداشت ولي با توجه به تخصيص به موقع اعتبارات، اين عقب ماندگي در سه ماهه سوم سال جبران شد.

وي ميانگين پيشرفت فيزيكي پروژه هاي عمراني را ٤٥ تا ٥٠ درصد عنوان مي كند و مي گويد: با توجه به تخصيص ٥٧ درصدي اعتبارات تملك و دارايي، اين ميزان پيشرفت فيزيكي راضي كننده است.

حسين پور با اشاره به اين كه هر پولي كه به استانداري خراسان رضوي مي آيد آن را بلافاصله به دستگاه هاي اجرايي تزريق مي كنيم تا از ٩ ماه سال حداكثر بهره را ببريم، مي افزايد: درباره خط انتقال آب سد دوستي به مشهد بايد عرض كنم اين يك طرح ملي، استاني شده است كه اعتبارات آن از وزارت نيرو تخصيص داده مي شود. وي مي افزايد: تاكنون حدود ٩٠ درصد از اعتبارات اين طرح اختصاص داده شده است كه تا آخر سال اين ميزان به ١٠٠ درصد خواهد رسيد.

كلام آخر
به هر حال شواهد و قراين و توقف روند اجراي برخي پروژه هاي كوچك و بزرگ عمراني در جاي جاي استان خراسان رضوي حكايت از آن دارد كه موانعي بر سر راه اجرا وجود دارد و عمده دليلي كه مطرح شده است، دير رسيدن اعتبارات است. بسياري از پيمان كاران حتي از سرمايه هاي مجموعه و شركت خود در اين طرح ها هزينه كرده اند و منتظر تخصيص اعتبارات هستند.

به نظر مي رسد دغدغه و نگراني نمايندگان خانه ملت بي دليل نيست و متوليان در استانداري خراسان رضوي كه اكنون به جاي سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق متصدي توزيع و تقسيم اعتبارات عمراني هستند، با كارشناسي و نظارت اصولي بر روند اجراي پروژه هاي عمراني استان بايد در تأمين اعتبارات پروژه هاي نا تمام استان جديت به عمل آورند و تكليف آن دسته از طرح هايي كه به دليل دير رسيدن اعتبار به استان با ركود نسبي مواجه شده اند را روشن كنند.گرچه سال مالي براي دستگاه هاي دولتي و كارهاي عمراني تيرماه سال بعد تعيين شده است و مسئولان اميدوارند اعتبارات سال ٨٧ در فرصت باقي مانده جذب شود ولي بلااستفاده ماندن امكانات و تعطيلي كارگاه ها به دليل نبود اعتبار در فصول كاري مناسب نكته حائز اهميتي است كه مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
 چهارشنبه 27 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن