تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819658211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه* حسيني بوشهري درگفت‌وگوباايسنا: *بايد انگيزه‌ها را تقويت كرد *كارگروه‌هاي مشترك بين حوزه و دانشگاه ايجاد شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه* حسيني بوشهري درگفت‌وگوباايسنا: *بايد انگيزه‌ها را تقويت كرد *كارگروه‌هاي مشترك بين حوزه و دانشگاه ايجاد شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - فقه

عضو شوراي عالي حوزه علميه قم و رييس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه با تاكيد بر اينكه حوزه و دانشگاه اگر سمت‌گيري‌هايشان يكي باشد، مي‌توانند مكمل هم باشند، پيشنهاد كرد كه در راستاي تحقق بيشتر ظرفيت‌هاي حوزه و دانشگاه كارگروه‌هاي مشترك تشكيل شود تا اين كارگروه‌ها با مطالعات جدي و مستمر نقاط ضعف را تبديل به نقاط قوت و تهديدات را تبديل به فرصت كنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين‌ سيدهاشم‌ حسيني‌ بوشهري‌ كه مدت 10 سال مديريت حوزه علميه قم را بر عهده داشته و هم اكنون مدرس حوزه و از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تاريخ و انديشه ايسنا، به مناسبت 27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه درباره شرايط تاريخي زماني كه اين بحث در آن مطرح شد اظهار كرد:‌ دشمنان اسلام و ايران در طول ساليان متمادي براي برهم زدن رابطه اين دوقشر متفكر جامعه يعني حوزه و دانشگاه تلاش‌هاي فراواني كرده بودند به گونه‌اي كه با ايجاد يك ذهنيت منفي، ديدگاهي منفي در درون دانشگاهيان نسبت به حوزه و در حوزويان نسبت به دانشگاهيان ايجاد كرده بودند.

دشمن احساس مي‌كرد با نزديكي حوزه و دانشگاه، زمينه نفوذش را از دست خواهد داد

وي افزود:‌ احساس دشمن اين بود كه اگر اين دو قشر- كه مي‌توانند نقش محوري در جامعه ايفا كنند- به هم نزديك شوند و اهداف واحدي را دنبال كنند، زمينه‌ براي نفوذ و دست‌اندازي دشمنان بر ثروت‌هاي ملي اين كشور وجود نخواهد داشت و جامعه‌اي كه فكر و فرهنگ آن رشد و تعالي پيدا كند و برخوردار از آگاهي و شناخت لازم باشد، هيچگاه تحت تاثير افكار بيگانگان قرار نمي‌گيرد.

حسيني بوشهري با بيان اينكه دشمنان ما در قبل از انقلاب تا اندازه زيادي موفق شده بودند ادامه داد:‌ در آن زمان حوزه راه خود و دانشگاه هم راه خود را مي‌رفت. اساسا شايد دانشگاه را با اين ذهنيت ايجاد كرده بودند كه در مقابل حوزه، مجموعه‌اي به عنوان مجموعه روشنفكر علم كنند كه رفته رفته دروس حوزوي كه مرتبط با تعاليم عالي حوزوي است، به فراموشي سپرده شود اما با حركت بيداري انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام(ره) تمام نقشه‌ها نقش بر آب شد و انقلابي به پيروزي رسيد كه هم روحانيت و هم دانشگاهيان ما نقش وافري در پيروزي آن ايفا كردند.

وي ادامه داد: به همين دليل امام (ره) براي اينكه اين پيوند و ارتباط و وحدت به وجود آمده براي يك حركت ارزشمند، دوباره به سردي نگرايد، تاكيد كردند كه هم حوزويان و هم دانشگاهيان بايد به وحدت برسند.

معناي به وحدت رسيدن اين نبود كه حوزه، دانشگاه و دانشگاه، حوزه شود

مدير سابق حوزه علميه قم خاطر نشان كرد:‌ معناي به وحدت رسيدن اين نبود كه حوزه، دانشگاه شود و دانشگاه، حوزه شود بلكه آرمان‌ها، ايده‌ها و اهداف اينها براي پيشبرد اهداف اسلام و ترقي و رشد كشور بايد به نقطه‌اي برسد كه اگر حوزويان و دانشگاهيان به آن نقطه رسيدند، خوشبختي كشور هم در آن جهت تامين خواهد شد.

وي درباره چگونگي تاثير و تاثر حوزه و دانشگاه و نقش آن در پيشرفت و نوآوري دانشگاه اظهار كرد: هم در حوزه و هم در دانشگاه ظرفيت‌هاي مناسبي وجود دارد. در گذشته‌ها علوم به حوزوي و دانشگاهي تعبير نمي‌شد؛ در حوزه‌هاي ما علومي غير از علوم ديني يعني فقه، فلسفه، تفسير و مباحث كلامي، رياضيات، هندسه و بخشي از علوم ديگري مثل هيات، نجوم و امثال آن تدريس مي‌شد. من معتقدم كه با توجه به گستردگي دامنه علوم شايد اين اقتضا وجود داشت كه كانون ديگري به وجود بيايد كه به علوم ديگري بپردازد اما جدا شدن مركزي براي علوم ديگر به معناي جدا شدن اهداف نيست يعني اين ساختمان واحد نيست كه مي‌تواند اهداف واحد را ايجاد كند چون ممكن است افرادي در يك جا زندگي كنند اما داراي دو هدف مختلف باشند. آنچه مي‌تواند انسان‌ها را به هم نزديك كند اهداف مشترك است.

حوزه و دانشگاه مي‌توانند مكمل هم باشند اگر سمت‌گيري‌هايشان يكي باشند

حسيني بوشهري با اشاره به قابليت‌ها و ظرفيت‌هايي كه در حوزه ها وجود دارد به خبرنگار ايسنا گفت:‌ طبيعتا حوزويان با علوم و مباني ديني آشنا هستند و مي‌توانند پايه‌هاي نظام‌هاي مختلف را طراحي كنند و دانشگاهيان هم با توجه به اشرافي كه در علوم مختلف دارند مي‌توانند در علوم جديد طراحي و برنامه‌ريزي كنند و در نتيجه اين دو نهاد مقدس يعني حوزه و دانشگاه اگر سمت‌گيري‌هايشان يكي باشند، مي‌توانند مكمل هم باشند.

عضو شوراي عالي حوزه علميه قم ادامه داد: حوزه هدفي را تعقيب كند كه از كار دانشگاهي براي ساماندهي كشور در بخش‌هاي مختلف اعم از اداره كشور، مديريت، حرفه‌ها، علوم، دانش‌ها و مهارت‌هاي حاضر پشتيباني كند تا كشور بتواند پا به پاي كشورهاي پيشرفته رشد كند و دانشگاه هم بتواند از بستر معنوي در حوزه‌هاي علميه سود ببرد كه اگر دانشي همراه با چاشني معنويت نباشد، دانشي خواهد بود كه امروز در غرب حاكم است. اينها علم دارند با صنعت آشنايي دارند لذا سلاح كشتار جمعي مي‌سازند اما اين علم بدون برخورداري از معنويت و هدف الهي است. دانشگاه مي‌تواند آن هدف خدايي، الهي و معنويت را با رويكردي كه نسبت به حوزه پيدا مي‌كند، از حوزه بگيرد و در نتيجه دانشمنداني در عرصه دانشگاه و حوزه‌ها تربيت خواهند شد كه هر دو يك هدف يعني رشد و تعالي كشور را دنبال مي‌كنند.

هنوز ظرفيت‌هاي بيشتري براي وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد

امروز نه دانشجو احساس بيگانگي از طلبه و نه طلبه احساس بيگانگي از دانشجو مي‌كند

مدير سابق حوزه علميه قم در ارزيابي از ميزان موفقيت ارتباط حوزه و دانشگاه اظهار كرد:‌ اقدامات خوبي از اول انقلاب تاكنون انجام شده ولي باز احساس من اين است كه شايد هنوز ظرفيت‌هاي بيشتري براي تحقق آن اهداف وجود داشته باشد كه شايد ما امروز هنوز استفاده لازم را از اين ظرفيت‌ها نكرده باشيم. الان رويكرد دانشگاه‌هاي ما رويكرد مادي‌گرايي نيست. رويكرد ديني است. خوشبختانه اساتيد دانشگاه ما با يك نگاه ديني مسايل علمي را پيگيري مي‌كنند و امروزه رابطه خوبي بين حوزه و دانشگاه پديد آمده است يعني تبادل استاد بين حوزه و دانشگاه وجود دارد. دانشجوياني هستند كه در يك مقطع تحصيلي براي ادامه تحصيل به حوزه مي‌آيند. طلابي وجود دارند كه بعد از فراغت از يك مقطع تحصيلي به دانشگاه وارد مي‌شوند يعني نه دانشجو احساس بيگانگي از طلبه و نه طلبه احساس بيگانگي از دانشجو مي‌كند.

وي ادامه داد:‌ در دانشگاه، مدرس حوزوي ما تدريس مي‌كند و در حوزه مدرس دانشگاهي ما براي طلاب تدريس مي‌كند؛ اين ارتباطاتي بوده است كه به بركت تكرار اين مسايل يعني گوشزد كردن، تاكيد كردن و الهام گرفتن از فرمايشان حضرت امام(ره) به وجود آمده است و به سادگي تحقق پيدا نكرده اما من فكر مي‌كنم با همه تلاش‌هايي كه تاكنون در روز وحدت حوزه و دانشگاه و قبل و بعد از آن انجام شده، تفاهم نامه‌هايي كه بين دستگاه‌هاي مختلف حوزوي و دانشگاهي و وزارت علوم به وجود آمده- كه فرصت‌هاي مغتنمي است- اين راه آنچنان دقيق، عميق و ظريف است كه هر چه از اين نمونه تلاش‌ها انجام شود باز هم احساس مي‌شود خلايي وجود دارد.

بايد كارگروه‌هاي مشتركي بين حوزه و دانشگاه به وجود بيايد

حسيني بوشهري اظهار كرد:‌ فكر مي‌كنم بايد كارگروه‌هاي مشتركي بين حوزه و دانشگاه به وجود بيايد كه مطالعات جدي، پيگير و مستمري وجود داشته باشد و نقطه‌هاي مشترك را پيدا و تقويت كنند. اگر نقطه‌هايي وجود دارد كه ممكن است ما را به مسايل ديگري سوق دهد اين نقاط ضعف را تبديل به نقاط قوت كنند و اين تهديدات را تبديل به فرصت كنند و از فرصت‌ها نيز در جهت خير و صلاح استفاده كنند.

وي خاطر نشان كرد:‌ معتقدم در سطح استادان و مديران دانشگاه و مديران حوزه با مديران دانشگاه بايد كارگروه‌هاي مشتركي رايزني كنند و آسيب‌ها را حتي آسيب‌هاي احتمالي را از قبل پيش‌بيني كنند چون هدفي را كه ما دنبال مي‌كنيم براي يك سال و دوسال و ده سال نيست مي‌خواهيم اين حركت همچنان ادامه پيدا كند كه هيچ شايبه‌اي از آنچه دشمنان ما در صدد دامن زدن به آن هستند به وجود نيايد.

شايد امروزه از مرحله اهميت كار گذشته باشيم

بايد انگيزه‌ها را تقويت كرد

عضو شوراي عالي حوزه علميه قم درباره دلايل به مرحله عمل نرسيدن ظرفيت‌ها و ميزان آگاهي نسبت به اهميت اين موضوع گفت:‌ نمي‌توان گفت بعد از سي سال هنوز شناخت لازم را پيدا نكرده‌ايم. همان طور كه ما در بسياري از كارها مي‌دانيم حسن كار در كجا هست و اطلاع لازم را داريم اما انگيزه‌اي كه بتوانيم قدم‌هايي را در رابطه با آن اطلاع و آگاهي برداريم، ضعيف است. امروزه شايد ما از مرحله اهميت كار گذشته باشيم، مگر كساني كه در فضا نيستند و مطالعات لازم را ندارند. بايد اقدام عملي كرد و اقدام عملي الزاما هميشه به معناي عدم شناخت نيست بلكه نداشتن انگيزه قوي و جدي است و بايد انگيزه‌ها را تقويت كرد و كار عملي را در اين راستا شروع كرد.

شرايط موجود طوري است كه ما در يك جهت‌گيري سالم حركت مي‌كنيم

حسيني بوشهري در پايان بيان كرد: من برخلاف كساني كه بدبينانه مي‌انديشند و مي‌گويند امام (ره) فرمود وحدت حوزه و دانشگاه و بعد خبري نشد، فكر مي‌كنم تا زماني كه نداي تفرقه به گوش نرسد و مخالف خواني‌ها شروع و فضاي جامعه فضاي پرتنشي نشود، ما قدر شرايط موجود را نمي‌دانيم؛ شرايط موجود شرايطي است كه ما در يك جهت‌گيري سالمي حركت مي‌كنيم. ممكن است اين جهت‌گيري كند باشد و سرعت لازم را نداشته باشد اما اين جهت‌گيري در مجموع جهت‌گيري مثبتي است.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: مرضيه خلقتي

انتهاي پيام
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن